18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Schryversa

Enkele basisvragen over Mac OS

Dag iedereen,

Ik ben een fervente iPhone-gebruiker en ben van plan om binnenkort mijn eerst Apple computer te kopen. Ik heb echter nog enkele, misschien domme, basisvragen over Mac OS.

Ik heb al veel opgezocht, maar 1 ding snap ik nog niet honderd procent. Als je een venster sluit in Mac OS, blijft het programma blijkbaar actief (tenzij je werkt met command-Q). Nu vraag ik me af of dit ook batterij gebruikt? Is het zoals multitasking bij de iPhone? En gebruikt het programma dan ook werkgeheugen als je het venster gewoon sluit (maar het programma schijnbaar nog actief is).

En tweede vraag gaat over mail. Hoe werkt dit qua binnenkomende berichten? Komt een e-mail meteen binnen (push) en moet het mailprogramma hiervoor actief zijn? Of checkt je MacBook om het uur, bijvoorbeeld, of er nieuwe e-mails zijn?
    Ik veronderstel ook dat net zoals bij de iPhone, hotmail-accounts aan het Mail-programma in Mac geen probleem vormt?

Alvast bedankt!
    Andreas

Bijdrager
    TheBigZ
    Schryversa op 11 februari 2012

Als je een venster sluit in Mac OS, blijft het programma blijkbaar actief.

Dat hangt van het programma af. iTunes bijvoorbeeld blijft niet actief.

Multitasking is juist een voordeel van moderne besturingssystemen zoals OS X. Je kunt meerdere programma’s tegelijkertijd gebruiken, al dan niet open. OS X wijkt hierin overigens niet af van Windows. Het is de taak van het besturingssysteem om de systeembronnen (CPU, geheugen) te verdelen over de programma’s die jij gebruikt. Jij zou je daar geen zorgen over hoeven maken. Hooguit kun je te maken krijgen met programma’s die erg veel nodig hebben, bv een videobewerkingsprogramma dat veel geheugen nodig heeft.

Wat de Mail betreft, het Apple Mail programma moet wel actief zijn (al dan niet open) om emails te ontvangen. (Er zijn natuurlijk allerlei tooltjes te vinden die checken of er nieuwe Mail is, maar het Mailprogramma kan dat gewoon zelf.)

Bijdrager
    Domtoren

Schryversa – 57 minuten geleden
    Als je een venster sluit in Mac OS, blijft het programma blijkbaar actief.

Dat hangt van het programma af. iTunes bijvoorbeeld blijft niet actief.

Ik heb dat net eens geprobeerd in iTunes maar als ik het venster dichtklikt, blijft iTunes gewoon actief. Over het algemeen blijven Mac programma’s actief ook als je alle vensters sluit. Je zult dus inderdaad appeltje-Q (=command-Q) moeten gebruiken. Programma’s die actief zijn gebruiken werkgeheugen, ook met open vensters.

Hoe snel je mail binnenkomt hangt ook af van het soort account. Een exchange server werkt met push, ook met het Apple Mail programma. Voor een POP account kun je zelf instellen hoe vaak mail nieuwe berichten binnen haalt.

Bijdrager
    Domtoren

Programma’s die actief zijn gebruiken werkgeheugen, ook met open vensters.

Sorry, dat moest zijn: “ook ZONDER open vensters”.

Bijdrager
    TheBigZ
    Domtoren op 11 februari 2012

Ik heb dat net eens geprobeerd in iTunes maar als ik het venster dichtklikt, blijft iTunes gewoon actief.

Heb je dan wel op het rode bolletje geklikt? (Klikken op het gele bolletje verkleint het scherm alleen.)

Bijdrager
    Domtoren

Heb je dan wel op het rode bolletje geklikt? (Klikken op het gele bolletje verkleint het scherm alleen.)

Bij mij is dat bolletje niet rood maar dat ligt aan mijn instellingen. Zowel na het dichtklikken van het venster met de muis als na het gebruik van command-w om het venster te sluiten loopt iTunes bij mij gewoon door.

Echt waar.

Bijdrager
    Hansi2124

Klikken op het linker bolletje met x verwijdert het venster, maar iTunes blijft actief. iTunes is enkel helemaal af te sluiten door cmd-q.

Bijdrager
    TheBigZ

Verhip. Ik zie het nu ook dat dat gebeurt, onder Lion. Onder Leopard (en eerder) was het rode bolletje voldoende om programma’s als Safari en iTunes af te sluiten. (Val ik weer als achterblijver door de mand…:wink: )

Bijdrager
    Schryversa

Ok, bedankt allemaal!

Nog laatste vraagje: verbruikt het waarneembaar meer batterij als ik een programma in de achtergrond actief laat? (dus door niet op appeltje-Q te drukken)

Bijdrager
    AppleStef

Nee, want een programma dat op de achtergrond draait en niets doet gebruikt bijna geen CPU, wel wat RAM maar dat staat altijd onder stroom dus dan verschilt er niets in batterijduur.

Moderator
    unSOUND
    TheBigZ op 11 februari 2012

Verhip. Ik zie het nu ook dat dat gebeurt, onder Lion. Onder Leopard (en eerder) was het rode bolletje voldoende om programma\’s als Safari en iTunes af te sluiten. (Val ik weer als achterblijver door de mand…:wink: )

iTunes werd nooit afgesloten bij het dicht gooien van het venster, noch onder Leopard, noch onder Tiger of Lion. iPhoto en Aperture hebben die neiging wel, en onder Lion is het zo dat Lion een programma “voor het oog” afsluit door het bolletje onder het icoon te verstoppen, maar het is eigenlijk niet afgesloten.

Moderator
    unSOUND

Nog laatste vraagje: verbruikt het waarneembaar meer batterij als ik een programma in de achtergrond actief laat? (dus door niet op appeltje-Q te drukken)

Als dat zo was hadden ze er wel iets op verzonnen natuurlijk… :sarcastic: Het mooie van OS X is onder andere dat het JUIST is geschreven om op optimale manier te draaien, en te blijven draaien. Afsluiten is feitelijk verleden tijd, en dat geldt voor zowel OS X zelf, als voor de software die je er op draait. Alles wordt keurig geregeld.

Bijdrager
    AppleStef
    unSOUND op 11 februari 2012

… en onder Lion is het zo dat Lion een programma “voor het oog” afsluit door het bolletje onder het icoon te verstoppen, maar het is eigenlijk niet afgesloten.

Die functie is toch niet default?

Het is een functie onder Systeemvoorkeuren > Dock.

Moderator
    unSOUND

Volgens mij wel, maar ik draai geen Lion…

Wat jij bedoeld is het laten zien van de bolletjes, dat is wat anders. Wat ik bedoelde is dit:

http://tidbits.com/article/12398

Maar dat is dus juist andersom, het sluit dingen juist ongevraagd af.

Bijdrager
    AppleStef

Ah, dat heb ik dan misbegrepen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je een venster sluit in Mac OS, blijft het programma blijkbaar actief (tenzij je werkt met command-Q).

Het hangt van het programma af. In principe is het de bedoeling* dat een programma dat met documenten werkt, blijft draaien ok als het geen vensters meer heeft — dit zodat je als gebruiker naar het programma kunt schakelen en een nieuw document kunt maken of een bestand openen, zonder dat je eerst het programma opnieuw moet starten. Ook programma’s die een achtergrondtaak vervullen blijven draaien; een voorbeeld hiervan is iTunes, dat muziek speelt ook al zijn alle vensters ervan gesloten.

* Hoever dit ook echt werkt is afhankelijk van de maker van het programma.

Nu vraag ik me af of dit ook batterij gebruikt?

In principe wel, ja, vermoed ik — maar of je daar in de praktijk ook iets van merkt? Ik vraag het me af. Programma’s die geen vensters meer hebben gebruiken over het algemeen 0,0% CPU-tijd (volgens Activiteitenweergave), en wel geheugen, maar ik gok dat dat meestal weggeschreven zal zijn naar de harde schijf en pas weer tevoorschijn gehaald wordt wanneer het programma ook echt weer iets moet doen.

En tweede vraag gaat over mail. Hoe werkt dit qua binnenkomende berichten? Komt een e-mail meteen binnen (push) en moet het mailprogramma hiervoor actief zijn? Of checkt je MacBook om het uur, bijvoorbeeld, of er nieuwe e-mails zijn?

Je computer heeft hier niks mee te maken: in Mail stel je in hoe vaak het automatisch moet controleren op nieuwe berichten, of dat je alleen handmatig wilt controleren; dit kun je per mailaccount apart instellen.

unSOUND op 11 februari 2012

dat is dus juist andersom, het sluit dingen juist ongevraagd af.

Maar weer niet bij Teksteditor, zoals beweerd wordt in het artikel waarnaar je verwijst. Voorvertoning echter wel: dat verdwijnt wanneer het geen openstaande vensters heeft en niet meer het voorste programma is. En ja, ik vind dit ook licht irritant.

Bijdrager
    AppleStef

Die ‘problemen’ dat Teksteditor en/of Voorvertoning verdwijnt heb ik hier niet. Vreemd …

Bijdrager
    Domtoren

Mooie discussie, maar om het voor een nieuwe Mac gebruiker overzichtelijk te houden:

1. Ga er maar van uit dat een programma pas echt afgesloten is na command-Q

2. Ga er maar van uit dat een open programma zonder open vensters een verwaarloosbare hoeveelheid energie gebruikt.

3. Hoe vaak nieuwe mail opgehaald word kun je zelf instellen (als de mailserver dat niet bepaald).

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.