5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Ledda

Enkel met iphone op wireless (Telenet)

Hoi

Ik ervaar een vreemd probleem met onze 2 macbooks en de iphone. Plots is het enkel nog maar mogelijk om met de iphone gebruik te maken van het wireless internet.

De apparaten maken normaal gezien verbinding met een wireless linksys router die vroeger dienst deed als wireless adsl modem. Nu is hij gewoon aangesloten op een telenet modem. (Internet via kabel).

Wanneer alles goed gaat stuurt de Linksys het ip adres van telenet draadloos door naar alle apparaten. (In de vorm van 78.22.10x.x en kunnen we zonder problemen op het net.

Maar nu lukt dit dus niet meer op onze macbooks. Zij ontvangen plots een 192.168.1.10x ip adres. Enkel de iphone krijgt nog een ip adres in de vorm van 78.22.10x.x en kan zonder problemen op het net.

Wat heb ik al gedaan? :

DHCP lease vernieuwen: geen resultaat

Macbook met netwerkkabel verbinden aan Linksys: dan krijgt hij netjes een 78.22.x.x ip adres en kan hij zonder problemen op het net.

De gegevens die hij via kabel ontvangt heb ik al eens handmatig ingegeven in airport: Geen resultaat.

Het lijkt alsof het probleem zich bevindt bij de macbooks en niet bij de router. Aangezien de iphone zonder problemen op het net kan.

Kan iemand me alsjeblieft helpen?

Alvast bedankt !

Bijdrager
    Peter

Heb je de mac’s wellicht vast ingesteld op 802.11n netwerk?
    Als de iPhone connect kan het wireless netwerk terug schakelen en zien de macbooks het netwerk niet.

Bijdrager
    Ledda

Hoi,

Bedankt voor de reactie, net zo snel als het probleem is gekomen is het ook weer weg… Ik snap er helemaal niets meer van.

Bijdrager
    mark-a-mac

Normaal gesproken zou je de Linksys wél nieuwe adressen (in de range 192.168.X.X) moeten laten uitdelen, als je alleen het 78.22.X.X-adres van Telenet gebruikt, kun je maar één computer tegelijk gebruiken (tenzij Telenet je meerdere 78.22.X.X-adressen ter beschikking stelt, vast niet…). Bovendien wil je misschien wel een thuisnetwerkje opbouwen, en dat wil je toch echt niet via het netwerk van Telenet.

Bijdrager
    Ledda

Hoi,

Als ik mijn linksys 192.168 adressen laat uitdelen, waar ik eigenlijk ook voorstander van ben, dan heb ik op geen enkel apparaat internet.

Ik zit momenteel met 3 apparaten op het internet tegelijk, dus blijkbaar kan ik via telenet toch meerdere ip adressen krijgen?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.