15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    IAmBeeblebrox

Engelstalige versie Snow Leopard, iLife, iWorks

Hoi,

Ik wil uiteraard zo snel mogelijk Snow Leopard hebben en overweeg ook om gebruik te maken van de Mac Box Set. Ik heb nu Leopard, iLife ’08 maar nog geen iWorks. Nu gebruik ik Mac OS X en iLife in het Engels en zou dat ook graag zo willen houden. Bestellen in de Apple online Store biedt alleen de mogelijkheid voor een Nederlandse versie. Hoe zit dat? Ik meen me te herinneren dat je Mac OS X alsnog in het Engels kunt installeren. Is dat zo? Geldt dat ook voor iLife en iWorks? Dwz is er eigenlijk maar één versie?

Ik kon het antwoord op bovenstaande vragen niet eenvoudig op internet of dit forum vinden. Bedankt voor alle hulp.

Leon

Bijdrager
    Trat

Alle Apple (RTM) software is meertalig. Het heeft dus geen meerwaarde om een speciale Engelse versie aan te bieden. Als je Mac in het Engels staat, komt je programmatuur ook in deze taal te staan.

Moderator
    unSOUND

Alle software is meertalig, je kunt dus meerdere talen installeren en zelfs van uur tot uur van taal wisselen als je dat zou willen.

Bijdrager
    IAmBeeblebrox

Bedankt. Dan ga ik snel bestellen.

Bijdrager
    BearPig

Snow Leopard is inderdaad net als zijn OS X voorgangers meertalig. Er is op dit gebied overigens wel een nieuwigheidje: er is voortaan nog maar één centraal mulitalenbibliotheek, waarin alle mogelijke menu-items en programma-berichten voor de Apple programma’s in alle beschikbare talen zijn opgenomen, en waarvan alle programma’s gebruik kunnen maken (ik weet niet of niet-Apple programma’s woorden aan dit bestand kunnen toevoegen). Voorheen had elk programma zijn eigen bestand, waardoor natuurlijk veel duplicatie optreedt. Dit is één van de redenen dat Snow Leopard 7 GB minder ruimte inneemt dan Leopard.

Talen die je nooit zult gebruiken kun je na installatie wel verwijderen om nog meer ruimte te besparen, bijvoorbeeld met het programma “Macaroni”. US Engels zal echter niet verwijderd kunnen worden, dit is de basistaal van OS X.

De taal waarin je je menu’s van je programma’s wilt hebben stel je in Systeemvoorkeuren in onder ” Taal & tekst” door de meest gewenste taal bovenaan te zetten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de voorkeursvolgorde Vlaams-Nederlands-Brits Engels-US Engels. Dit gaat meteen in, zonder computerherstart, maar alleen als je een programma of de finder (opnieuw) opstart.

Overigens zal Windows 7 ook meertalig zijn.

Bijdrager
    Nikita
    ”BearPig”

Uh nee hoor.

Alleen voor de Ultimate versie kan je achteraf na installatie nog taalpakken downloaden. Hiermee wordt de taal van het gebruikersaccount waarop het geïnstalleerd is, veranderd in die taal. De rest van het OS is nog steeds de ‘originele’ taal. Heel anders dus dan OS X.

Op alle andere versies van Win 7 kan je deze taalpakketten NIET installeren en zit je dus vast aan de taal die op het DVDtje staat.

Bijdrager
    BearPig

Oh ok, dan had ik dat niet goed begrepen. Het blijft Windows hé, het is het toch nét niet:)

UPDATE: Ik heb in mijn testversie van Windows 7 op mijn Boot Camp-partitie de Nederlandse Language Pack geïnstalleerd om te kijken hoe het daar werkt. De installatie duurde erg lang, ongeveer 15 minuten. Daarna moest ik de computer opnieuw opstarten. Vervolgens was het systeem in het Nederlands, en een paar Windows programma’s (Internet Explorer) ook. Maar bijvoorbeeld Microsoft Live Messenger en Microsoft Mail waren nog in het Engels! Ook bijvoorbeeld Acrobat Reader is alleen Engels. Moet je dus allemaal opnieuw downloaden. Heel opvallend is dat de Apple hulpprogramma’s (Software Update en Airport Utility) wel meteen in het Nederlands zijn, dus daar was het Nederlands kennelijk al aanwezig:) Bij iTunes dan weer niet. Ik heb de taalvoorkeur nu weer naar het Engels gezet, waarvoor je dan opnieuw moet inloggen (niet helemaal opnieuw opstarten). Maar ik blijf nu wel met een Nederlandstalige afsluit- en opstartprocedure zitten. Moet ik zeker het Nederlandse Language Pack weer verwijderen?

Conclusie: Bij de Mac toch een stuk beter geregeld.

Bijdrager
    Nikita

En het meest idiote is eigenlijk nog wel dat het technisch gewoon mogelijk moet zijn om die taalpakketten op andere versies te installeren, maar dan MS het softwarematig blokkeert.

Nog zo’n leuk geintje: de 64-bits Home Premium heeft een (softwarematige) geheugenlimiet van 16 GB. De Ultimate versie kan gewoon het maximum van een 64-bits OS adresseren.

Gelukkig (min of meer) heeft MS wel besloten dan Home Basic niet verkocht gaat worden in Europa, net als de Starter Edition die ook niet los verkrijgbaar is. Hou je dus over Home Premium, Business en Ultimate. Verschil tussen die versies is minimaal en Microsoft verwacht ook niet dat er veel Ultimate versies zullen worden verkocht (ik heb een presentatie bijgewoond). Mijn vraag: waarom dan moeilijk doen en zoveel versies maken. Hou het simpel en breng hooguit twee versies op de markt; net als met XP. Voorkomt een hoop ellende.

Maa goed… Beetje off topic 8)

Bijdrager
    Trat

Alle producten van MS met ‘Home’ in de productnaam zijn gecastreerd en niet bedoeld voor serieus gebruik (ook al plakken ze er dan ‘Premium’ achter). Dus dan vind ik 16GB nog veel. Maar ze doen maar: heb er gelukkig niets mee te doen. Sommigen noemen het een marketingfoef van ze. Ik noem het incompetentie om een lenig OS te maken dat zowel voor simpele als voor complexe systemen geschikt is…:P

Bijdrager
    Nikita

Tuurlijk is het redelijk veel, maar het is en blijft een softwarematige cap op de hoeveelheid geheugen die het systeem kan aanspreken. Met 64-bit kan je namelijk veel meer geheugen in principe adresseren. Het slaat dus nergens op…

Ik snap sowieso niet waarom je als bedrijf je productlijn zo onduidelijk en verwarrend wil maken. Dan kiest de gemiddelde consument niet voor het allergoedkoopste product, maar ook absoluut niet voor het duurste (zie m’n eerste post over de verwachting van MS zelf).

Maar helaas is het gemeengoed in de Windows-IBM-compatible wereld. Kijk maar naar bijvoorbeeld Acer, of Asus met z’n Eee-lijn waar je ook door de bomen het bos niet meer kan zien.

Ben blij dat Steve Jobs bij z’n terugkeer in ’97 met de bijl te werk is gegaan en eigenlijk maar een paar redelijk overzichtelijke producten heeft overgehouden. Hoewel het nu, van mij, wel nog wat simpeler kan :wink:

Bijdrager
    Trat

Daarom gebruik ik die troep ook niet. 8) En een zo’n Acer-prul kan goedkoper zijn dan een Mac: als hij niet doet wat je wilt is het maar een zure aankoop…

Bijdrager
    brechtiejj

Ik heb Snow Leopard besteld in de Belgische Apple Store waardoor de standaardtaal op Frans stond.
    Is dit een probleem of kan ik bij de installatie gewoon nederlands kiezen en heb ik dan hetzelfde als de nederlandse versie?

Bijdrager
    Nikita

Ja, want je kan zo ongeveer alle talen kiezen voor gebruik in OS X. Zelfs na installatie, en voor mijn part Russisch of Japans.

Bijdrager
    brechtiejj
    ”Nikita”

Ja, want je kan zo ongeveer alle talen kiezen voor gebruik in OS X. Zelfs na installatie, en voor mijn part Russisch of Japans.

Ok dankjewel.
    Met het doosje zal ik dan niet veel kunnen doen :D

Ik heb ook nog geen bevestigingsmail gekregen. Is dit een probleem?

Bijdrager
    yellow
    ”BearPig”

Snow Leopard is inderdaad net als zijn OS X voorgangers meertalig. Er is op dit gebied overigens wel een nieuwigheidje: er is voortaan nog maar één centraal mulitalenbibliotheek, waarin alle mogelijke menu-items en programma-berichten voor de Apple programma’s in alle beschikbare talen zijn opgenomen, en waarvan alle programma’s gebruik kunnen maken (ik weet niet of niet-Apple programma’s woorden aan dit bestand kunnen toevoegen). Voorheen had elk programma zijn eigen bestand, waardoor natuurlijk veel duplicatie optreedt. Dit is één van de redenen dat Snow Leopard 7 GB minder ruimte inneemt dan Leopard.

Talen die je nooit zult gebruiken kun je na installatie wel verwijderen om nog meer ruimte te besparen, bijvoorbeeld met het programma “Macaroni”. US Engels zal echter niet verwijderd kunnen worden, dit is de basistaal van OS X.

De taal waarin je je menu’s van je programma’s wilt hebben stel je in Systeemvoorkeuren in onder ” Taal & tekst” door de meest gewenste taal bovenaan te zetten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de voorkeursvolgorde Vlaams-Nederlands-Brits Engels-US Engels. Dit gaat meteen in, zonder computerherstart, maar alleen als je een programma of de finder (opnieuw) opstart.

Kleine aanvullende vraag:
    In Tiger kon je per programma een taal kiezen. Nu in Snow Leopard volgens jou dus niet meer (vanwege de multitalenbibliotheek)?

In Tiger gebruikte ik bv Safari in het Engels (de menu’s) en iTunes, Finder in het Nederlands (de menu’s)?
    Dat kan in Snow Leopard dus niet meer? Ik zou deze instelling toch heeeel graag willen. Kan dat nog?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.