16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Eehhm…

Eng en erg: hele directory opeens helemaal weg

Vanmiddag overkwam me wat vreemds en heel vervelends.

Ik had een probleem in InDesign, bij het bewaren. Ik moest Force-quitten. Daarna kon ik het bestand niet heropenen (er gebeurde niets bij het dubbelklikken). Vervolgens wilde ik het bestand in de prullenmand verplaatsen met appel-backspace. Dit gebeurde ook niet. Vervolgens sleepte ik de file in de prullenmand in de Dock, dat werkte wel. Hehe.

Ik dupliceerde een ander InDesign bestand en kopieer-plakte de naam van het bestand uit de trash erop, zodat ik een nieuwe met dezelfde naam had, om opnieuw te bewerken.

Ik leegde de prullenmand, maar het aantal te deleten files was wel erg groot…

Verdomme, mijn hele directory met werk was helemaal, maar dan ook helemaal weg.

En ik weet echt 120% zeker dat ik alleen die ene file in de Trash heb gesleept! Dit zuigt! En in vertrouw mijn machine opeens helemaal niet meer. Wat is er nou nog wel en wat is er nou niet…

Vervolgens heb ik Data-rescue II gedownload, maar dat leverde natuurlijk helemaal niets op, behalve 11 miljoen files die ik dus niet nodig heb.

Gelukkig ben ik dan ook weer niet zo leip dat ik geen backups maak, maar de laatste was van vrijdagmiddag. En nu is het werk van maandag en dinsdag naar de klote.

Twee dagen opnieuw…

Dus: pas op met bestandsnamen knippen en plakken!

En, wie heeft er ook wel eens iets dergelijks meegemaakt?

En, waarom kan dit eigenlijk gebeuren?

Bijdrager
    Esquare
    ”Eehhm…”

En, waarom kan dit eigenlijk gebeuren?

Mijn theorie: toen jij apple-backspace drukte, en er niks leek te gebeuren, ging de (toevallig ook geselecteerde) Documenten-folder de prullenmand in… Mapjes gaan echt niet vanzelf de prullenmand in, is mijn ervaring. :?

Bijdrager
    fistkikker

Ja, mappen verdwijnen niet vanzelf. Klinkt als een per ongeluk verwijderde map.

Of er is een cache probleem met de finder. Dus dat de map er nog wel staat maar niet zichtbaar is in de finder. Kijk eens met de terminal. Of doe daar diskutil -r om de disk arbitration cache van de Finder opnieuw te vullen. Of start eens opnieuw op (de windows botte bijl)

Bijdrager
    Eehhm…

Ik weet echt zeker dat het geen per ongeluk verwijderde map is.
    Ik werk al meer dan 15 jaar dagelijks full time met Apple en dat soort newbie grappen gebeuren mij echt niet meer per ongeluk.

Herstarten etc. werkte ook niet om de verloren zoon weer terug te roepen. Spotlight retourneerde geen enkele van de bestandsnamen die in de map zaten…

Het zag er echt uit als een rare struikeling van het systeem, want het is echt niet normaal dat de Finder helemaal niet reageert.

Nu is de schade alweer grotendeels hersteld met de backup. Ook wat werk aan websites kon door terughalen van al on-line geplaatste bestanden weer hersteld worden. Maar nog wel even doorwerken om het werk van vandaag weer opnieuw te doen :x

Bijdrager
    DESMEV

Ik weet niet of dit op een zelfde oorzaak berust, maar ik heb 3 Mac’s in een netwerk (draad/draadloos) en terwijl ik achter mijn iMacDV zit en een tekstbestand wil openen, verdwijnt alles van mijn bureaublad. Op m’n andere iMac stopt de muziek in iTunes. Omdat de muziek verder te laten spelen niet lukt kijk ik even in de iTunesmap…40 Gig aan muziek weg. Helemaal niets meer in de map!.
    Ga vervolgens achter m’n G5 zitten om aan fotowerk verder te gaan, zie ik dat een 2e partitie met 70 Gig aan fotowerk weer compleet tot m’n beschikking is. Helemaal noppes meer erin!!! En dit alles binnen een tijdsbestek van pakembeet 2 minuten. Gelukkig wordt van deze laatste elke 2 uur een back-up gemaakt dus wat dat betreft niets aan de hand.

Inmiddels zijn m’n 2 iMac’s zover dat ik meldingen krijg dat de map buroblad niet meer aanwezig is. Als ik in de basismappen kijk (Bieb, etc.) lijkt het grotendeels gestript. Veel staat er gewoon niet meer in. Alles werkt wonderwel wel, terwijl dat eigenlijk niet kan.

Ik moet toch automatisch aan een sequel van de “Lift’ denken.

Ben er nog steeds niet achter wat er nou in hemelsnaam is gebeurd. En geloof me ik heb echt niets ‘per ongeluk’ wegggegooid of verplaatst.

Heb aan van alles gedacht: Een Back-up programma wat de fout ingaat. Synchronisatie met .Mac wat zich de andere kant op beweegt. Niets van dit alles kunnen vinden.

Hoop wel weer van het op dit moment wantrouwige gevoel af te komen.

Michel

Bijdrager
    Deskman

Ik geloof ook niet aan spontane verschijningen en verdwijningen.

Als er spontane uitvalsverschijnselen zijn is het hoog tijd een directory-rebuild te doen met Disk Warrior. Ik vermoed dat je daar wel een paar fouten mee opspoort…

Als er één map ineens verdwijnt is het eigenlijk niet mogelijk dat dit gebeurt zonder dat je het ongewild zelf gedaan hebt. Zeker in kolommen-view zie je soms niet goed wat je geselecteerd hebt…

En als er al een duistere kracht aan het werk zou zijn kan ik me helemaal niets voorstellen bij de knip-en-plak actie. Die zou voor het ontijdig afvloeien van je map gezorgd hebben??

Bijdrager
    Harryk

Als er iemand van buitenaf openlijk blijft twijfelen over de (on)mogelijkheid van een wis-actie, ja daar hebben we niet veel aan…

waar je dan wel iets aan hebt is wellicht een log-bestand. Worden dit soort acties, wissen van folders en files, niet in een log-bestand vastgelegd?

En ook die ervaring van de gebruiker met zijn netwerk die Close Encounters of the Third Kind langs zag komen, kan die niks uit logfiles uitlezen over deze verschijnselen?

Bijdrager
    Deskman

Het is niet mijn twijfel die van belang is, maar de mogelijkheid dat dit spontaan gebeurt. Als dat zo is dan moet je ontzettend hard gaan zoeken naar de oorzaak, want dan kan het met elke file of folder zo weer gebeuren en dat is een uitermate zorgelijke situatie.

Vanwege het ‘deleten zonder effect te hebben’ en daarna ineens een hele map in de prullenbak te hebben staan is de meest heldere aanwijzing die ik kan vinden… Het kopiëren van een filenaam van een bestand in de prullenbak geef ik minder kans om het probleem te veroorzaken.

En zoals gezegd: als mappen at random verdwijnen dan is het verstandig je disk B-tree met DiskWarrior weer te herbouwen.

Bijdrager
    Eehhm…
    ”Deskman”

Het is niet mijn twijfel die van belang is, maar de mogelijkheid dat dit spontaan gebeurt. Als dat zo is dan moet je ontzettend hard gaan zoeken naar de oorzaak, want dan kan het met elke file of folder zo weer gebeuren en dat is een uitermate zorgelijke situatie.

En zoals gezegd: als mappen at random verdwijnen dan is het verstandig je disk B-tree met DiskWarrior weer te herbouwen.

Ik bedoel maar…

Heb inmiddels Disk Utility er al overheen gehaald. Zal eens in de log kijken of ik iets kan vinden.

Bijdrager
    Esquare
    ”Deskman”

Mee eens. Maar mijn Documentenmap heeft ook wel eens in de prullenmand gestaan, en ook ik werk al langer dan 15 jaar met Macs. Het is juist daarom dat ik volledig ben afgestapt van het gebruik van die sneltoetscombinatie appeltje-backspace. Zeker in stress-achtige situaties maak je daar snel fouten mee. En dagelijkse back-ups maken van belangrijk werk natuurlijk.

Maar voor je gemoedsrust moet je vooral die harde schijf goed nakijken. Daar niet van. :)

Bijdrager
    Eehhm…

Mijn documentenmap heeft nog nooit ergens anders gestaan dan in de root. En ik gebruik column view niet, en list view alleen binnen een venster met 1 sub-directory, niet om de hele zooi te sorteren.

Dus daarom is het raar dat de hele map verdween. Je sleept een bestand uit een map (in een map in een map etc) in de trash, en dan blijkt opeens de hele omgeving van die file verwenen.

Ik sluit me nogmaals aan bij Deskman, zo denk ik er ook over.

En als je anderen in een forum niet van sukkeligheid of domheid wilt beschuldigen doe je hogere omgangsvormen eer aan door bijvoorbeeld eerst te informeren of er bijvoorbeeld column view is gebruikt…

Bijdrager
    Buzz

Er wordt hier volgens mij toch niemand van sukkeligheid of domheid beschuldigd? Zoiets kan de beste, meest ervaren systeembeheerder overkomen. Dat je een vrij recente backup had bewijst juist dat je voorbereid bent op dit soort ongelukjes.

Je stelt een heleboel vragen en er wordt je (volgens mij vrij netjes) op alternatieve mogelijkheden gewezen. Er wordt je daarbij terecht op gewezen dat dit soort problemen juist voorkomen als je stellig overtuigd bent van een bepaalde uitgangssituatie waar het systeem in instabiele omstandigheden niet altijd aan voldoet. Je systeem was al vreemd aan het doen voor je dat bestand probeerde te wissen. InDesign was gecrashed bij het bewaren (interactie met het bestandssysteem) en Finder reageerde raar want Cmd-Backspace werkte niet. Misschien was het op dat moment al te laat of was opnieuw opstarten nog een reddingsmogelijkheid geweest. Waar het is misgegaan is misschien niet meer te achterhalen, en achteraf is het makkelijk praten.

Maar ik kan je verzekeren dat het in de Finder copy-pasten van een bestandsnaam uit deTrash normaal gesproken op een stabiel systeem niet dit soort ongewenste gevolgen heeft. Ik heb namelijk net zelf een testje gedaan, zonder ongewenste gevolgen.

Bijdrager
    Eehhm…

Hè, gelukkig maar. Dat op zich is geen probleem.

Laten we het er maar op houden dat het mogelijk is onder instabiele omstandigheden dat onverwachte dingen gebeuren. Wat niet zo vreemd is, het woord instabiel zegt het al. Het blijft een computer

En het vertrouwen in het rotsvaste besturingssysteem dan OS X toch is, kan ook te ver gaan…
    Gewoon toch maar herstarten en niets meer doen als er rare dingen gebeuren.

Ik reageerde een beetje stekelig omdat ik er niet van hou als er aan mijn woorden getwijfeld wordt. Ik zeg niet zomaar wat.

Maar ondertussen wel allemaal hartelijk dank voor het meedenken en jullie uitgebreide commentaar. Dat is niet niks, wat hier op macosx.nl gebeurt als er iemand een probleem heeft, dat weet ik heus wel op waarde te schatten.

Bijdrager
    Esquare
    ”Eehhm…”

Maar ondertussen wel allemaal hartelijk dank voor het meedenken en jullie uitgebreide commentaar. Dat is niet niks, wat hier op macosx.nl gebeurt als er iemand een probleem heeft, dat weet ik heus wel op waarde te schatten.

Dat laat je dan wel op een vreemde manier merken! :)

Mijn reacties waren gebaseerd op eigen ervaring. Maar gepaste twijfel aan je computer is alleen maar gezond: dan zul je hopelijk ook je backup-procedures wat verder aanscherpen. Want wie of wat ook de oorzaak van die ‘mishap’ moge zijn: dáár zit de kern van het probleem.

Bijdrager
    Harryk

blijft de vraag nog staan, en zou best een eigen topic verdienen:
    wat vertellen logfiles je? Staan daar ook Finder acties in genoemd?

Bijdrager
    Mac_Lover

Dit soort ellendige gebeurtenissen hebben ervoor gezorgd dat ik om de 10 minuten een back-up maak van al mijn werkbestanden. Ik kan dan altijd terug naar een redelijk nieuwe versie. Ik doe dat met Silverkeeper op een externe harde schijf met firewire. Dit duurt zo’n 30 seconden, maar het is echt de moeite waard! :)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.