7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    ArthurZZZ

Energie bespare via Sleep/Sluimer?

Ik vraag mij af… Als je de computer op Sleep/Sluimer zet, is het enige energieverbruik dan het knipperende lampje? Hoe werkt het nou eigenlijk precies?

Ik heb trouwens een iMac G4 700

Bijdrager
    Sad

Het lampje gebruikt energie, maar ook blijft er spanning staan op de voeding en het moederbord en ander spul, hij moet immers kunnen detecteren of je hem weer wilt laten ontwaken.

Hij gebruikt dus wel degelijk stroom maar veel minder omdat de processor niet zoveel doet en de harde schijven en ventilatoren etc. ook uit staan.

Bijdrager
    ArthurZZZ

Is het de moeite waard voor energie besparing de computer uit te zetten i.p.v. op sluimer? Hier zetten wij namelijk alleen de computer uit als iedereen naar bed gaat.

Bijdrager
    Bob Ross

Tuurlijk, alle kleine beetje helpen.

Vergelijk het met je TV die hoogstwaarschijnlijk ook in standby staat. Het is een paar (of misschien nog geeneens) Watt, het ledje verbruikt nog het minste stroom.

Ik heb ‘m zelf ook meestal in de sluimerstand ’s nachts, 1 muisklik en je bent weer in business, maar zeg nu zelf, wat is 1.5 minuut opstarttijd nou:P

Bijdrager
    Sad

Als je computer zeg maar 8 uur per dag uit staat en 16 uur aan, dan bespaar je een flinke 33% op stroom en levensduur.

Zet je hem die 8 uur in de slaapstand in plaats van uit, dan is hij dus nooit echt uit: je verbruikt alsnog stroom (en niet alleen voor het lampje) en het scheelt levensduur, want er staat non-stop stroom op je moederbord. En wat krijg je terug voor deze investering? Dat hij sneller opstart.

Denk je naast de portemonnee ook nog aan het mileu, dan zeg ik: alles wijst er op dat je hem gewoon lekker uit moet zetten. Als je echt echt echt hardcore zinnig wil doen neem je zo’n stekker doos met een aan-en uit knopje zodat je echt de stroom helemaal kan afsluiten.

Want ook al staat je computer (modem, router, etc etc) UIT, dan nog gebruikt hij stroom om de magneetvelden in de voeding in stand te houden. Het is extreem weinig stroom, maar het is stroom. En als je hem helemaal afsluit heb je ook nog eens minder kans op bliksemschade etc.

Bijdrager
    Qorne

Ik heb mijn iMac 17″ 1.25Ghz gekocht en noooit meer uitgedaan.
    gaat perfect en dat kleine beetje stroom… maakt niet echt uit. vind ik

Bijdrager
    June

Hiero is het precies het zelfde, mijn mac is 24/7 aan, moet wel aangezien ik zelf een paar sites host. heb trouwens niet veel gemerkt afgelopen jaar aan de energie rekening.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.