26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Double_UK

En nu de getallen graag: Firewire weg op MB. Erg? (POLL)

De Mac Forums gonzen nu van de berichten over de nieuwe line-up van MacBook en MacBook Pro (en Air….)

Maar vooral de topics over het weglaten van de firewire-poort leidt tot heel veel commotie.
    Met daarbij de meest besproken onderdelen:

:x – Geen video meer binnenhalen met je DV-camera (merendeel camera’s werkt met Firewire)
    :x – Geen Target mode.
    :x – Timemachine-drive aansluiten via USB (dus trager)
    :x – Geen Migratie-assistent via Firewire mogelijk. (Hoe dan? Draadloos à la Air? Ethernet?)
    :x – Geen mogelijkheid voor aansluiten externe Audio-interface (veelal Firewire vanwege betrouwbaardere timing)

Zelf zit ik nog (veilig) op m’n 17″ Powerbook met FW800 en 400 en zal, als ‘ie de geest geeft waarschijnlijk overgaan op de MBP. Maar voor het aanbevelen van een notebook aan kennissen denk ik nu wel twee keer na of ik ze een MB moet adviseren.

Want die vakantie-filmpjes monteren in iMovie is er nu dus niet meer bij.
    Omdat heel veel mensen nog een ‘gewone’ DV-camera. En die heeft vrijwel altijd een firewire-ingang.

Persoonlijk ben ik er dus helemaal NIET blij mee. De floppy-drive werd ook pas weggelaten toen er zoveel andere (betere) middelen voorhanden waren om je data mee te nemen (kleine bestanden: emailen / grote bestanden: CD-RW)

Bijdrager
    csteelooper

hmmm… Had me nog niet gerealiseerd dat er geen FW op de MB zat… Da’s wel minder. Maar de ‘oude’ MB blijft ook in de verkoop, net als de 17″ MBP, dus evt zou je daar ook nog voor kunnen gaan. Ik zou zelf sowieso de MBP boven de MB verkiezen, maar da’s persoonlijk.

Bijdrager
    junjur

Ik vind het vooral jammer omdat de prestaties van mijn TimeMachine schijf erg achteruit gaan bij gebruik over USB. Ik heb hem nu standaard via FireWire aangesloten, en dat werkt als een zonnetje. Zoals al vaker (bijvoorbeeld door Unsound) verkondigd, Firewire is gewoon stabieler en gemiddeld sneller. Daarom zou Apple dat moeten houden op hun pc’s, sowieso op de Desktops. (Kan me voorstellen dat een laptopgebruiker niet altijd “terugdockt” naar een bureau zoals ik. Veel gebruikers kiezen ook gewoon om hun laptop altijd ergens anders door het huis te gebruiken (Time Capsule)

Bijdrager
    Ceynox

Ik snap niet hoe ze iLife zo kunnen promoten, met vooral iMovie en dan vervolgens de standaard manier om DV-camera’s te verbinden weglaten :x

Is er een of andere manier om toch FireWire op die dingen te krijgen, een converter via usb ofzo (hoewel ik me afvraag of dat lekker zou werken…)

Bijdrager
    AdriaanB

doet me een beetje denken aan de introductie iMac G3: toen was het ook heel schokkend dat er geen floppy drive meer in zat;)

maar ik zit er niet echt mee, ik heb een 640 GB USB harde schijf besteld, want de firewire schijven vind ik iets te duur…
    Ook heb ik geen camera, alleen de target mode valt me tegen… ik moet nog even bedenken hoe ik mijn gegevens van mijn iMac naar mijn MacBook ga overzetten, met een ethernet kabeltje dan maar?

Bijdrager
    Cloudsurfer

Doorgaans? Nee. Maar ik wil nog wel eens Macs aan elkaar koppelen, en dat gaat dus niet meer met de nieuwe MacBook. En alleen daarom denk ik dat ik mijn aankoop nog even uitstel.

Inactief
    Anoniem

Ethernet is toch een goed alternatief voor het koppelen van Macs. Is dat ook niet sneller?

Bijdrager
    Lesliedec

Gigabit in ieder geval wel…1000mbps tov 400 of 800 mbps

Bijdrager
    iDuck

Firewire regelmatig in gebruik (ext. HD, videocamera, scanner) dus een ‘no go’ voor de nieuwe MacBook. Jammer.

Bijdrager
    bommels

Hoe zou de migratie-assistent nu de data overpompen? Ethernet (draadloos of niet) zou wel de meest voor de hand liggende keuze zijn. Wel een heel stuk langzamer dan FireWire, tenzij je een relatief nieuwe mac hebt met Gbit ethernet en/of 11n wifi (maarja, waarom zou je dan upgraden?)

Ik vind FireWire erg goed voor externe schijven, veel beter dan USB. Maarja, ik werk dan ook nog op een inmiddels antieke iBook. Omdat die het nog zo goed doet zie ik vooralsnog geen reden om iets nieuws te kopen trouwens (bijna 6 uur op de batterij, waar zie je dat nog?).

Inactief
    Anoniem

Ik heb wel nee gekozen, maar nu ik er meer over na denk spreken de volgende punten mij heel erg aan.

– Geen Target mode.
    – Timemachine-drive aansluiten via USB (dus trager)
    – Geen Migratie-assistent via Firewire mogelijk. (Hoe dan? Draadloos à la Air? Ethernet?)

Heb zelf nooit firewire gebruikt op me Mac mini maar heb hem ook nog niet zo heel lang.

Moderator
    Mac Daddy

Dat firewire er niet meer op zit is inderdaad nu nog erg klote voor mensen die een MB willen en hun homevideos willen kunnen berwerken. Zeker omdat Apple zeer veel reclame maakt dat je zo makkelijk de ‘leuke’ dingen van het leven op je Mac kan bijhouden. Foto, video en audio. Nu zonder FW wordt dat sterk onderuit gehaald.
    Maar ik denk dat het net als bij de eerste iMac zo is. Daar stond iedereen ook van te kijken dat hij geen floppy drive had. En aan het begin was het ook lastig, omdat er bijna geen randapparatuur was. Nu is het misschien wachten op de nieuwe USB die hopelijk wel stabiel en snel genoeg voor video is.

En wat ik ook niet snap is waarom de MBP geen FW 400 meer heeft, of bestaat er iets als een omschakel stekker van FW 800 naar 400? Want zo kun je zelfs niet met je camcorder op je MBP je vakantiefilmpjes monteren. En het staat misschien heel netjes alle aansluitingen aan 1 kant, maar is het ook handig? Nu moeten ze de draad van de MM zeker verlengen, want mensen die een nieuwe MB (Pro) aanschaffen kunnen enkel met een draadloze MM uit de voeten.

Vanavond tijdens het eten maar es ff de Keynote bekijken en horen wat Steve voor argumenten heeft voor afschaffing van de FW.

Bijdrager
    AdriaanB

wat gebeurt er eigenlijk als je een Air opstart met de ‘T’ ingedrukt?

Bijdrager
    Double_UK
    ”Mac

Vanavond tijdens het eten maar es ff de Keynote bekijken en horen wat Steve voor argumenten heeft voor afschaffing van de FW.

Dat is het tragische. Die worden niet gegeven. Sterker nog, hij vertelt er niet eens bij dat de Firewire-poort weg is!

De reacties op de verschillende (ook Amerikaanse) forums zijn allemaal hetzelfde: WAAROM?:x

Laat je reactie horen. Begraaf Apple onder met reacties over het verdwijnen van de poort:

http://www.apple.com/feedback/macbook.html

Wat het het werken met Migratie-assistent en Ethernet of draadloos betreft. Lees hier maar eens over het drama van iemand die dat heeft moeten doen op een Air. (“Air Migration Assistant Without FireWire”)

Bijdrager
    Rullemus

Ik begrijp niet dat het verdwijnen van de floppy-drive gelijk wordt gesteld aan het verdwijnen van de firewire poort. Leg mij maar eens uit hoe ik m’n camcorder (met een firewire-aansluiting) en m’n Focusrite Saffire audio-interface (met firewire-aansluiting) aan een nieuwe Macbook kan koppelen. Dat gaat dus niet. Voor de floppy waren er alternatieven zoals de USB memory stick. Ik heb echt naar de nieuwe Macbook uitgekeken. Dit valt me zwaar tegen van Apple!

Ron

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Mac

Ik denk dat het argument van Apple is dat deze MacBook als basis (standaard) wordt gezien. Zo kon de prijs omlaag. Als je meer mogelijkheden wenst, moet je dieper in je buidel tasten en de Pro kopen.

Bijdrager
    Geert_iv

Ok, deze zomer een nieuwe camera gekocht (DV, want geen compressie, lang weg van computer en SD-kaartjes in dat verband nog te duur), vervolgens gewacht met monteren tot ik een nieuwe MB zou kopen, op 14 oktober. En nu heb ik ‘m precies hierdoor dus niet besteld.

Wellicht een MBP kopen maar die vind ik onhandig groot en bovendien voelt het dan alsof ik Apple beloon terwijl ze me naaien…

… dan maar de HD van m’n iBook G4 upgraden en nog wat langer door!

Bijdrager
    Granny Smith

ik heb “nee” gestemd.

ik moet wel toegeven dat ik slechts 1 firewire apparaat heb… namelijk mijn externe schijf voor back ups… maar die werkt ook met usb dus dat is niet echt een probleem.

ik begrijp dat sommige mensen dat wel een gebrek vinden maar de meeste firewire toepassingen/apparaten zijn eerder voor de professionele gebruikers (en die zijn beter af met een ‘pro’-mac)

Bijdrager
    AdriaanB
    ”Rullemus”

Ik begrijp niet dat het verdwijnen van de floppy-drive gelijk wordt gesteld aan het verdwijnen van de firewire poort. Leg mij maar eens uit hoe ik m’n camcorder (met een firewire-aansluiting) en m’n Focusrite Saffire audio-interface (met firewire-aansluiting) aan een nieuwe Macbook kan koppelen. Dat gaat dus niet. Voor de floppy waren er alternatieven zoals de USB memory stick. Ik heb echt naar de nieuwe Macbook uitgekeken. Dit valt me zwaar tegen van Apple!

Ron

Ik bedoel hiermee dat het Apple van apple als ‘gewaagd’ wordt gezien dat ze FW weglaten, net als bij de floppy. Het alternatief zal dus USB worden, wat wel langzamer is.

Maar aan de andere kant hebben veel switchers nog nooit van Firewire gehoord, dus voor hun is het niet erg, maar als je idd een firewire HD of Cam hebt, is het vervelend!

Bijdrager
    Ddg
    ”Mac

Dat firewire er niet meer op zit is inderdaad nu nog erg klote voor mensen die een MB willen en hun homevideos willen kunnen berwerken. Zeker omdat Apple zeer veel reclame maakt dat je zo makkelijk de ‘leuke’ dingen van het leven op je Mac kan bijhouden. Foto, video en audio. Nu zonder FW wordt dat sterk onderuit gehaald.
    Maar ik denk dat het net als bij de eerste iMac zo is. Daar stond iedereen ook van te kijken dat hij geen floppy drive had. En aan het begin was het ook lastig, omdat er bijna geen randapparatuur was. Nu is het misschien wachten op de nieuwe USB die hopelijk wel stabiel en snel genoeg voor video is.

En wat ik ook niet snap is waarom de MBP geen FW 400 meer heeft, of bestaat er iets als een omschakel stekker van FW 800 naar 400? Want zo kun je zelfs niet met je camcorder op je MBP je vakantiefilmpjes monteren. En het staat misschien heel netjes alle aansluitingen aan 1 kant, maar is het ook handig? Nu moeten ze de draad van de MM zeker verlengen, want mensen die een nieuwe MB (Pro) aanschaffen kunnen enkel met een draadloze MM uit de voeten.

Er bestaat wel een kabel die 800 naar 400 omschakeld. Volgens mij heeft steve dat ook gezegt.

Bijdrager
    Esquare
    ”Ddg”

Er bestaat wel een kabel die 800 naar 400 omschakeld. Volgens mij heeft steve dat ook gezegt.

Kabel is een groot woord. Het is gewoon een verlengstukje, zoiets als dit bijvoorbeeld.

Bijdrager
    NTG

ik heb zelf niets met firewire, maar ik leef met jullie mee! :innocent:

Bijdrager
    Double_UK
    ”NTG”

ik heb zelf niets met firewire, maar ik leef met jullie mee! :innocent:

Het gaat er niet alleen om of jij er iets mee hebt, maar het gaat er ook om of jij een switcher deze MacBook zou aanraden.
    Als die een DV-videocamera heeft en er zijn of haar vakantiefilmpjes op iMovie mee wil monteren, is dat dus geen goed idee.
    Tenzij hij of zij €700,- meer wil neerleggen voor een MacBook Pro met een Firewire-poort die nog vanaf 1999 op ELKE iBook of MacBook zat.

Ik denk dat niet iedereen zich de zwaarte van het besluit van Apple beseft.
    Veel fans die gewacht hadden op deze line-up houden hun geld in de zak en wachten op een versie 2.0 van de MacBook met hopelijk de terugkeer van Firewire. Of sparen voor een MBP. Maar weinigen durven hun (switch-)vrienden nog deze MacBook aan te bevelen.

Zeer slechte zaak.. :(

Moderator
    Mac Daddy
    ”Esquare”
    ”Ddg”

Kabel is een groot woord. Het is gewoon een verlengstukje, zoiets als dit bijvoorbeeld.

Okee. Dat bestaat dus wel. Maar het is wel omslachtig zo. Wel een leuke foto. PowerMac G3. Oldschool!
    Stel dat je wilt switchen. En je wilt wel je home videos kunnen monteren. Dan moet je dus meer geld uitgeven aan een MBP. En dan alsnog een FW 800 naar 400 converter erbij aanschaffen. Dan zullen misschien meer mensen een Windows laptop aanschaffen, of in hun Windows PC een FW kaartje erbij indrukken.

”Rullemus”

Ron

Weet je zeker dat ie er direct aan het begin waren? De eerst USB floppy drive moest toen nog uit worden gevonden. Volgens mij niet, want ik heb op mijn opleiding nog met Zip schijven zitten werken, zodat ik ook thuis verder met mijn grafische werk kon.

Bijdrager
    stel maar

de nieuwere videocamera’s dus met Harddisk die werken op USB. dus apple gaat met de tijd mee, maar om de firewire daarom maar weg te laten omdat de nieuwe camera’s nu USB gebruiken vind ik wel erg vroeg.

Bijdrager
    duflul

wss is firewire weg gelaten omdat met de nieuwe graphics chip het geen enkel probleem meer is om dingen als final cut studio te draaien. Waar voorheen motion en color niet (goed) draaiden op de macbook en van final cut pro zeiden ze dat het niet werkte. Maar omdat lang niet iedreen motion en color gebruikt bleek dat je als editor prima uit de voeten kon met een gewone macbook.
    Daarom hebben ze firewire er uit gesloopt zodat pro’s die geen mbp willen of willen betalen toch gewoon een mbp moeten kopen.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.