22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Xani

en ja hoor! kernel panic

Geachte geleerden,

M’n 3 jaar oude iBook G4 gaf vandaag plotsklaps een kernelpanic (mooie scherm met de melding dat opnieuw gestart dient te worden in 5 verschillende talen). Netjes opnieuw geboot en krijg nadat alles netjes geladen is prompt weer de melding.

Ik heb gezocht en een aantal oplossingen gevonden:
    – VRAM/PRAM reset, gedaan, maar geen resultaat
    – opstarten met DVD en knop-C ingedrukt houden, vervolgens disk repairen, geen resultaat
    – opstarten met shift ingedrukt, nu moet ik ineens inloggen met m’n wachtwoord (wat normaal nooit hoeft) veilige modus. Nu ziet alles er hetzelfde uit en kan ik ook alles doen als normaal. Geen kernel panic berichten o.i.d. Het iBookje lijkt dus prima te werken, alleen niet in de normale mode.

Iemand enig idee wat ik kan doen om in de normale modus ook van de kernel panic BS af te zijn?

mijn dank!

Xani.

Bijdrager
    BlackMAC

vaak hardware probleem, check geheugen…meestal is dat het probleem.

Bijdrager
    BloomPod

Zoiets krijg ik ook altijd als ik mijn camera loskoppel. ( icoontje naar prullenmand slepen = ‘ media verwijderen ‘ ) Is dit ook schadelijk voor de Camera?

Bijdrager
    1984

Volumebevoegdheden herstellen (Permissies)

Bijdrager
    Xiapano

Ik heb dit een tijd terug gehad..

Elke keer viel die weer uit..

Oorzaak; Azureus ( Torrent downloader )

Ik heb hem verwijderd en sinds dien nergens geen last meer van..

Bijdrager
    Xani
    ”1984″

heb ik geprobeerd, had geen effect helaas.

Als het geheugen ‘fried’ is, dan zou de iBook toch ook niet werken in ‘safe’-mode of wel?

Geblokkeerd
    Geanonimeseerde gebruiker

Je kunt in je panic.log kijken, daar kun je vaak de oorzaak wel vinden.
    En als dat te vaag is wordt het een eliminatieproces, goed nadenken over wat je hebt geïnstalleerd en aan hardware hebt toegevoegd.
    Het kan van alles zijn, ik heb ze gehad door Logitech Control Center, door een conflict tussen de lookupd en een conflict met de firmware van de router en meer van dit soort ellende.
    Bij klanten vaak slecht geheugen, ook een keer een kapotte processor.
    Kortom met een kp ben je aan de beurt …
    Met volumebevoegheden herstellen los je dit probleem inderdaad niet op.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een KP wijst meestal naar een slecht werkende RAM (kaart).
    Maar aangezien het wel goed ging in “safe mode” wijst het op een mogelijk konflikt met 1 v/d opstart bestanden.
    Deze worden n.l. in veilige modus niet geladen.
    Ga naar systeemvoorkeuren -> accounts -> inloggen

Noteer wat daar evt staat, en wis alles
    Start nu normaal op, gaat het goed? Dan was 1 van deze bestanden de oorzaak
    Zet ze dan 1 voor 1 terug totdat het weer mis gaat. Haal deze er weer uit en test verder op deze wijze

Als de oorzaak iets is wat voorheen werkte, kijk dan of dit item een voorkeur (plist) bestand had, wis dit bestand en probeer het nog eens.

Als ook na verwijderen van deze login bestanden het probleem blijft, kun je ook kijken in de volgende map: (in je root directory)

Bibliotheek -> startupItems (verplaats de inhoud even op een tijdelijke plaats)
    of: Bibliotheek -> preferences -> loginwindow.plist (verplaats “loginwindow.plist” even op een tijdelijke plaats)
    Let op! Er staat daar ook een bestand met de naam com.apple.loginwindow.plist daar moet je van af blijven!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”RamonPouw”

Ik heb dit een tijd terug gehad..

Elke keer viel die weer uit..

Oorzaak; Azureus ( Torrent downloader )

Ik heb hem verwijderd en sinds dien nergens geen last meer van..

Ik werk ook met Azureus (wat nu dus eigenlijk Vuze heet)
    Nu met de pas uitgekomen 4e versie (mooi programma)
    Nooit problemen gehad
    Soms is het niet het programma zelf dat de crash veroorzaakt, maar een corrupt voorkeurbestand of data in de Application support map.

Bijdrager
    Xani
    ”hendrik

Een KP wijst meestal naar een slecht werkende RAM (kaart).
    Maar aangezien het wel goed ging in “safe mode” wijst het op een mogelijk konflikt met 1 v/d opstart bestanden.
    Deze worden n.l. in veilige modus niet geladen.
    Ga naar systeemvoorkeuren -> accounts -> inloggen

Noteer wat daar evt staat, en wis alles
    Start nu normaal op, gaat het goed? Dan was 1 van deze bestanden de oorzaak

Schijnbaar het opstartbestand van Limewire, die ik 5 minuten eerder verwijderd had via de sleep-prullenbak-methode.

Thanks voor de verheldering!

Xani.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”1984″

Deze zijn zéér zelden of nooit de oorzaak van een KP
    Permissies worden vrij vaak door de war gegooid door onjuiste installer scripts
    Als permissies de oorzaak van een KP zouden kunnen zijn, had iedereen er prakties dagelijks last van.

Bijdrager
    Xani

Ach de joy was maar van korte duur…na 5 minuten iBook-en kreeg ik weer een mooie KP-message..

Ga nu dan maar kijken in de bibliotheek…Kan ik de inhoud ook gewoon verwijderen van de startupitems map & loginwindow.plist?

Bijdrager
    Xani
    ”hendrik

Bibliotheek -> startupItems (verplaats de inhoud even op een tijdelijke plaats)
    of: Bibliotheek -> preferences -> loginwindow.plist (verplaats “loginwindow.plist” even op een tijdelijke plaats)
    Let op! Er staat daar ook een bestand met de naam com.apple.loginwindow.plist daar moet je van af blijven!

Ook dit leek in het begin succesvol, maar na 5-15 minuten krijg ik toch ineens weer het KP-bericht….zijn er nog andere opties?

Bijdrager
    AdriaanB

opnieuw leopard installeren?

Bijdrager
    Ceynox

Ramtest ? Hardware test?

Bijdrager
    BlackMAC

zie antwoord 1
    Als ik het goed zie heb je 2 gig aan boord.
    Probeer er eens 1 uit te halen, en start opnieuw op..

Bijdrager
    Xani
    ”BlackMAC”

zie antwoord 1
    Als ik het goed zie heb je 2 gig aan boord.
    Probeer er eens 1 uit te halen, en start opnieuw op..

1gb, volgens mij 2×512, not sure though. Ben nu met diskwarrior aan de haal, mocht dat niet werken ga ik idd eens een bankje verwijderen. Zit onder het toetsenbord toch?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Open eens met “console” (direct na een KP) je system log. Misschien staat daar een aanwijzing in.

Bijdrager
    Xani
    ”hendrik

Open eens met “console” (direct na een KP) je system log. Misschien staat daar een aanwijzing in.

Hoe kom ik in console? Als ik dat bericht krijg dan werkt niets meer, of bedoel je na opnieuw opgestart te hebben?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je dus een KP hebt gehad, zou je dus als de boel weer draait een venster op je scherm moeten zien verschijnen met de mogelijkheid een crash raport te bekijken.
    Zie je dit niet, open dan zo snel mogelijk (omdat je natuurlijk weer een KP kunt krijgen) het programma “console” en selecteer de system.log. (en/of “console” log) uit de lijst.

Je zou het log evt kunnen printen of saven

Bijdrager
    Xani

Goed, heb de extra geheugenmodule er ook uit gehad, maar wederom een KP…daar ligt het dus niet aan.

Vervolgens voor elkaar gekregen het crash rapport in te zien:

panic(cpu 0 caller 0x000A8C00): Uncorrectable machine check: pc = 000000002EA50594, msr = 0000000000149030, dsisr = 42000000, dar = 0000000001891000
    AsyncSrc = 0000000000000000, CoreFIR = 0000000000000000
    L2FIR = 0000000000000000, BusFir = 0000000000000000

Latest stack backtrace for cpu 0:
    Backtrace:
    0x000954F8 0x00095A10 0x00026898 0x000A8C00 0x000A7E90 0x000ABB80
    Proceeding back via exception chain:
    Exception state (sv=0x2F152A00)
    PC=0x2EA50594; MSR=0x00149030; DAR=0x01891000; DSISR=0x42000000; LR=0x2EA65078; R1=0x17FD3D30; XCP=0x00000008 (0x200 – Machine check)
    Backtrace:
    0x00000000 0x2EA65078 0x002D1B8C 0x002D0A54 0x000A9714
    Kernel loadable modules in backtrace (with dependencies):
    com.apple.iokit.AppleAirPort2(405.1)@0x2ea26000
    dependency: com.apple.iokit.IONetworkingFamily(1.5.0)@0x2e0f6000
    dependency: com.apple.iokit.IOPCIFamily(1.7)@0x280ca000

Exception state (sv=0x2EA1EA00)
    PC=0x00000000; MSR=0x0000D030; DAR=0x00000000; DSISR=0x00000000; LR=0x00000000; R1=0x00000000; XCP=0x00000000 (Unknown)

Kernel version:
    Darwin Kernel Version 8.11.0: Wed Oct 10 18:26:00 PDT 2007; root:xnu-792.24.17~1/RELEASE_PPC
    Model: PowerBook6,7, BootROM 4.9.3f0, 1 processors, PowerPC G4 (1.5), 1.33 GHz, 1 GB
    Graphics: ATI Mobility Radeon 9550, ATY,M12, AGP, 32 MB
    Memory Module: DIMM0/BUILT-IN, 512 MB, built-in, built-in
    Memory Module: DIMM1/J7, 512 MB, DDR SDRAM, PC2700U-25330
    AirPort: AirPort Extreme, 405.1 (3.90.34.0.p18)
    Modem: Jump, V.92, Version 1.0
    Bluetooth: Version 1.9.5f4, 2 service, 0 devices, 1 incoming serial ports
    PCI Card: pci106b,4318, sppci_othernetwork, SLOT-B
    Parallel ATA Device: MATSHITACD-RW CW-8124
    Parallel ATA Device: FUJITSU MHV2040AT, 37.26 GB
    USB Device: Bluetooth USB Host Controller, Apple, Inc., Up to 12 Mb/sec, 500 mA
    USB Device: Apple Internal Trackpad, Apple Computer, Up to 12 Mb/sec, 500 mA

Begrijp ik hieruit dat Airport Kaputt is?
    ik heb begrepen dat in mijn geval (ibook 12″ 1.33Ghz) de airport niet te vervangen is…

Bijdrager
    MicMac

@Xani, heb je azureus verwijderd? Ik had hetzelfde probleem, kp tijdens azureus, na het opnieuw installeeren ervan lijkt het over te zijn met kp’s…

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.