30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 123)
  • Q:
    Bijdrager
    robert1970

En… Hoe bevalt OS X Lion?

Hallo OMTers,

Er worden heel veel topics geopend met probleempjes en vraagjes over OS X Lion.
    Ik heb nog niets gelezen van blije OS X Lion gebruikers. Zijn die er wel?

Zelf kijk ik eerst de kat een beetje uit de boom voor ik overstap en dan zijn ook de meeste kinderziektes er wel uit.
    Maar graag wil ik eens weten of het allemaal echt lekker werkt en of het een upgrade waard is.

Bijdrager
    reven

ik ben een blije Lion gebruiker.
    zoeken naar bestanden – WOW
    e-mail – WOW
    multi touch – WOW
    Mission controll – wow

i am happy!
    GO FOR IT

Bijdrager
    AppleStef

Jep werkt hier lekker (zeker na update).
    Spaces en mission control gebruik ik vaak ( launchpad niet, op een 21″ displayis het wat groot )
    Voor de rest draait het hier soepel en vloeiend en snel.

Het zijn vooral de kleine features die ik nice vind, bv: quicklook url’s, spotlight quicklook en stack quicklook, leeslijst, mail is ook nice, Nederlandse stemmen, enzovoort.

Resume heb ik wel uitgezet want ik begin liever met een schone lei.

Bijdrager
    GastonM

Bij mij werkt Lion als een zonnetje (op mijn MacBook uit begin 2008, met 4 GB geheugen en 2.1 Ghz Intel Core 2 Duo). Ik ben tot dusver nog geen problemen tegen gekomen en vind, in tegenstelling tot vele anderen, de nieuwe functies zoals Mission Control, Launchpad en Full-screen programma’s erg fijn. Vooral Mail is een enorme verbetering t.o.v. Snow Leopard. Ook de kleine veranderingen in de interface (de grijze icoontjes, rechthoekerige buttons, etc.) vind ik veel mooier. Kortom alles draait snel en soepel (ondanks toch wat oudere Mac) en de nieuwe functies waren voor mij die 24 euro wel waard.

EDIT: Ook de nieuwe scroll-balken en het nieuwe scrollen zijn geweldig! Het was even wennen, maar als je ook gewend bent, wil je niet meer terug en merk je dat het eigenlijk veel beter is.

Bijdrager
    Lauwrence

Werkt an sich goed, maar ik kom wel wat bugs tegen, zoals een finder window dat artefacts vertoont met veel bestanden die updaten en scrollen, traag werken van Magic Trackpad prefs via een 3e partij tool doordat Lion erg hard blijft proberen de controle over te nemen.

Gelukkig is de video bug al opgelost…

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Hoe werkt Resume nou precies? Als het programma crasht dan is het er gewoon weer als je het programma opnieuw start?

En als je werkt aan het document kun je altijd stappen terug? Ik snap het nog niet zo…

Lion bevalt me erg goed. Ik vind vooral de feel heel goed. Ik vind Voorvertoning heerlijk. Het lezen van PDF is echt een verademing geworden.
    Full screen apps is ook geweldig. Vooral dat je dan heel makkelijk tussen de bureaubladen kunt swipen. Erg handig als je aan een document werkt en je moet even iets zoeken in safari bijvoorbeeld.

Bijdrager
    Boogaardt

Lion was op mijn Mac Pro 3,1 rete- en retetraag. Het was zelfs zo erg dat hij trager was dan mijn MacBook Unibody (eerste model)… en dat zegt wat. Onverklaarbaar.

Misschien een truc om je een nieuwe Mac te laten kopen? (/aluhoedje) Ben dus na 3 dagen zoeken naar de oplossing terug gegaan naar Snow Leopard.

Daarnaast een boel (kleine/grote) irritaties. Apple heeft het ultieme OS bereikt en gaat daarom veranderen. Al zitten er hier en daar leuke functies in; veranderingen zijn in dit geval vaak geen verbeteringen geweest.

Bijdrager
    jobz

Geen schokkend verschil met (snow) Leopard voor mij.. Heb vooral gekocht om op iMac en MacBook zelfde OS te hebben.
    Het (sneeuw)luipaard was ook prima. Al die spaces-exposé-versions-resume ‘gimmicks’ heb ik nooit echt gebruikt. Launchpad vind ik ook niet zinvol.
    Maar het OS doet het verder goed. Met m’n trackpad zijn een aantal ‘gestures’ wel handig en het is degelijk. Doet wat een OS moet doen. En dat voor 2 en een half kratje bier!

Bijdrager
    robert1970

Dank allen voor de reacties.

Ik weet niet wie hier het blad MacFan leest? Gisteren ontving ik het laatste nummer en daar stond ook het e.e.a. te lezen over OS X Lion en de voor- en nadelen die men tegen kwam.
    Het grootste ‘min’ punt was dat alles wat kleurlozer werd. Het grijs van de vensters is wat lichter geworden, de aqua knoppen zijn rechthoekig geworden (als het maar niet op Windows gaat lijken) en ook de icoontjes van de thuismap, netwerkschijven e.d. zijn ook verbleekt :-\
    Tja, het zijn cosmetische dingetjes, maar dat is wel het eerst waar naar gekeken wordt.
    Uiteraard gaat het er ook om wat er onder de motorkap zit en wat daar gebeurt.

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Het is allemaal juist wat strakker en minimalistischer. I like:-)

Bijdrager
    SunKeeper
    robert1970 op 25 augustus 2011

Het grijs van de vensters is wat lichter geworden, de aqua knoppen zijn rechthoekig geworden (als het maar niet op Windows gaat lijken) en ook de icoontjes van de thuismap, netwerkschijven e.d. zijn ook verbleekt :-\\

Hoe kom je nou bij rechthoekig?:innocent:

Bijdrager
    robert1970

@SunKeeper: De OK, ANNULEER en dat soort knoppen;-)
    Het zijn niet meer de ovale knoppen van SL. Althans, dat zag ik in MacFan.
    Inderdaad werd de term ‘minimalistisch’ regelmatig genoemd. En dat is inderdaad wel waarin Apple uitblinkt. Ik vind het ook mooi hoor voor de goede orde.

Bijdrager
    robert1970

/uploads/community/102142cf6e3094f5e639aaebc71646a1ccd11ba5_0.png

QSunKeeper: hier heb je een voorbeeld van de Apparaten en knoppen.

Bijdrager
    robert1970

Hhhm, het ging mis bij 1 afbeelding. Ik hoop dat ie nu wel goed overkomt.

Bijdrager
    SunKeeper

Ah dat.

Maar alles is toch net zo goed functioneel? Een iets ander uiterlijk van de knoppen is ook wel fijn, dat geeft het idee dat er weer eens een frisse wind door Mac OS X is gewaaid.:smile:

Bijdrager
    robert1970

Dat zeker.
    Dat OS X Lion hier komt is zeker! Maar wanneer…?;-)

Bijdrager
    gata

Zou Lion willen …. en ik krijg rond zoekend alleen maar nee, nee, nee. Photoshop CS … Het Rosetta probleem, dus. En ben afhankelijk van Ph CS ivm ontwerpen. Dus, voorlopig geen Lion voor mij.
    Plus de andere programma’s die (netjes betaald) op Power-PC draaien.

Bijdrager
    robert1970

@gata: Hhhhmmmm, da’s weer heel erg jammer, want ik gebruik ook Photoshop (Indesign, Illustrator, Premiere, Encore en SoundBooth CS5).
    Het jij het hier dan wel over CS5 of een oudere versie?

Bijdrager
    Ezri Dax

Wat ik minder vind zijn de scrollbalken die om de haverklap verdwijnen. En ik kan voorvertoning niet zo instellen dat hij alleen hetgeen toont wat ik wil openen. Dat iOS achtige gebruik ik nooit en dat schuivende scherm vind ik niet echt een verbetering.

Bijdrager
    tarun

Bevalt uitstekend. Even wennen en tweaken, maar ik wil zeker niet meer terug. Dat komt ook door mijn MBP uit 2006 nu 50% sneller geworden is en dus weer even mee kan.

Bijdrager
    guus

doordat Eye-one niet meer werkt [pc] kan ik mijn schermen niet kalibreren.
    dus beeldbewerking zonder profiel is als schaatsen in de zomer op de sloot.

Ook de EOS Utility van Canon werkt niet meer.
    de oude software werkt via usb wel, maar met de WFT niet.

als de macpro uit de slaap wordt gehaald, duurt het wel 15 sec voor Safari de internetverbinding tot stand heeft gebracht.[ met Snow heeft hij direct verbinding!]

hoop dat er snel een grote update komt.

Bijdrager
    poing

Ik ben tevreden alles werkt prima en wat photoshop mensen betreft ik werk met cs5 en dat gaat smooth.

Bijdrager
    guus

wat ik me dan afvraag aan de photoshopwerkers: hoe kalibreren jullie het scherm?

Bijdrager
    MacKevin11

Ik heb Lion geïnstalleerd vanaf de minuut dat hij beschikbaar was.
    Nog geen enkel moment spijt van gehad!

Veel oude problemen zijn er niet meer bij mij:D
    – Mimaliserings teken verdween welleens in Snow Leopard, maar in Lion stuk minder vaak…
    – Updaten gaat nu altijd gewoon vanaf ‘Soft ware update’, normaal startte mijn mbp niet op en moest ik dus de ‘combi-updates’ doen.
    – Draadloos internet is veel stabieler (ook voor de eerste update al, terwijl het bij andere juist slechter werd).
    – Zilvere balk met appeltje wou nog wel eens verdwijnen na opstarten, nu niet meer
    – Quicktime schermrecords worden weer opgeslagen
    – …

Nieuwe problemen:
    – iPhoto wil nog wel eens laggen als hij flink aan het laden is (een sd laden en dan ondertussen kijken door foto’s). Dan komen er allerlei andere foto’s door heen geflitst.
    …maar als dat alles is?

Ik ben echt zeer tevreden met OS X Lion
    Het werkt een stuk ‘smoother’.

Echter vind ik het dan wel weer jammer dat de standaard accountplaatjes in zo’n lage kwaliteit zijn dat je in het inlogscherm de pixels kunt zien!

Bijdrager
    Hermanko

Het was wennen aan sommige dingen anders ook wat instelingen betreft. Verder is OS X Lion hier snel en mooi, een tevreden gebruiker ! Logitech heeft een Lion update en die muis werkt prima.

Bijdrager
    RobinProductions

Ik vind het een goede update. Geen grote problemen. Enkel af en toe als je bv. iTunes en Mail hebt openstaan, dan verkleind mission control die vensters niet volledig. En resume heb ik ook uitgezet, want als je voorvertoning opende, zag je opeens alle foto’s die je de voorbije weken hebt geopend. En die kan je dus onmogelijk afsluiten. Voor de rest is het de 24€ zeker waard ;d!

Bijdrager
    MacKevin11

Enkel af en toe als je bv. iTunes en Mail hebt openstaan, dan verkleind mission control die vensters niet volledig

Verkleinen?

Bijdrager
    RobinProductions
    Bijdrager
    wjend

Grappig hoe sommige functies bij de één enorm goed en snel werken, en bij de ander vervelend en traag.

Bijdrager
    ushuaia71

@guus

Ik calibreer mijn monsterBarco al geruime tijd met de interne tool in het scherm. Software-ondersteuning is een paar versies geleden al weggevallen of ik moest een bijkomend programma aanschaffen.

Maar ik heb wel zin in een nieuw scherm (EIZO) al voldoet dit nog super.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 123)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.