25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Pad

En dat is drie……

Nadat eerst de batterij van mijn Macbook kaduk raakte, vervolgens de spatiebalk niet meer werkte en mijn nieuwe iMac veel disk I/O foutmeldingen geeft en vaak de airport verbinding verliest, is nu mijn oude Power G5 (2003) aan de beurt. Na een verhuizing en een stilstand van 3 maanden (zonder stroom) wil de G5 niet meer opstarten. Gevalletje van de interne batterij?

De Macbook is inmiddels gerepareerd, de nieuwe iMac is een garantiegevalletje maar is Apple net zo’n onbetrouwbare massafabrikant als Philips vroeger geworden?

zucht…….

Bijdrager
    Superflu
    ”Pad”

is Apple net zo’n onbetrouwbare massafabrikant als Philips vroeger geworden?

zucht…….

Daar begint het zo stilaan op te lijken. Het OS is voorlopig nog superieur aan de rest. Maar voor de hardware moet je het denk ik niet meer doen.

:?

Bijdrager
    sven-

Dit gaat hopelijk niet weer zo’n zeur en klaag topic worden als we laatst hadden:?

Bijdrager
    sypie

Gebeurt er helemaal niks als je op de aan-knop drukt? Geel licht, piep of anderszins iets wat op leven duidt?

Bijdrager
    Pad

Alleen een klik wanneer de spanning erop gaat en een kort flits wanneer de aanknop aan de voorkant ingedrukt wordt. Verder
    gebeurt er niets. Ook een klik wanneer de spanning eraf gaat.

Bijdrager
    stijn23

Misschien de PMU eens resetten… Dat kan je doen door het kleine knopje op het moederbord eens in te drukken. Google eens voor meer uitleg (of het met of zonder netspanning moet, hoelang, en hoeveel keer je de knop (niet) moet indrukken.

Bijdrager
    prullenbak
    ”sven-“

Dit gaat hopelijk niet weer zo’n zeur en klaag topic worden als we laatst hadden:?

ik ben ook zo’n “zeur” kijk maar

Maar zeker nu er 3 keer een nieuw toetsenbord met topcase in is gegaan en vervolgens nu al voor de 3e keer een kapot moederboard binnen gekomen schijnt te zijn, en ik mijn laptop al 4 weken (voor een kapot toetsenbord? WAT?) kwijt ben, weet ik het vrijwel zeker:
    Apple software is geweldig, hardware is TROEP.

De service bij de desbetreffende winkel is trouwens ook niet om over naar huis te schrijven. Het is dat ik vorige week toch ietwat boos ben geworden na de zoveelste loze belfote, dat ik sinds vandaag eindelijk op de hoogte wordt gehouden, en morgen als het goed is een leen-laptop kan ophalen, maar verder was het om te huilen. (als in: “hij ligt klaar, morgen kun je m ophalen” en de volgende dag, als je binnenkomt: “nee hij ligt hier in onderdelen, maar dat wordt m niet meer vandaag” en meer van dat soort grappen) . Dus na vandaag is er wat meer hoop, omdat ze me dus n beetje op de hoogte houden en door het aanbieden van de leenlaptop heb ik het idee dat ze snappen dat ik echt een goede laptop nodig heb, en 4 weken missen voor school echt te lang is. Dus we zullen t zien.
    Vertrouwen in de winkel is weer een beetje hersteld, vertrouwen in de apple hardware nog steeds NIET.

[/url]

Bijdrager
    Veritas

Ik lees inderdaad vaker van dit soort problemen, en ik heb nogal wat vraagtekens als ik dit soort topics lees. Een analyse van mijn kant:

[1] Mijn Apple collectie bestaat uit, onder meer, maar niet alleen uit: 5 macbook pro’s, 3 macbook airs, 2 iMac’s (intel), 1 white macbook, 1 alu macbook, 7 iPhones, 2 iPod Touch, 2x PowerMac’s G4, enz. (ik laat het hier even bij anders gaan we dadelijk weer een zeurpost hier oven krijgen) => conclusie ik heb een diverse Apple collectie, en ik mag mij zeker een gemiddeld Apple gebruiker noemen.

[2] Die Apple collectie wordt ook gebruikt:
    [ -] mijn vrouw rommelt met rna & dna (niet dat van mij overigens) en gebruikt de collectie dus op wetenschappelijk vlak; (zeer krachtige programma’s : cpu wordt goed belast.)
    [- ] ik voornamelijk met simpel tikwerk en internet. (zeker zo’n 40 uur per week zit ik achter zo’n kreng)
    [-] iPhones en iPods zijn hier niet in het geding dus laten we dit even buiten beschouwing.

==> ook hier ben ik dus zeker een gemiddeld apple gebruiker

[3] de mankementen:
    [a] een macbook white waar de topcase van vervangen moest worden (een stukje plastic was dus eraf)
    een macbook air die 180º kon draaien

• noot bovenstaande mankementen waren binnen 3 (werk) dagen gemaakt. (incl. brengen en ophalen).

Heb ik dan geluk? Ik denk dat ik wel erg gelukkig ben, mocht hier sprake zijn van geluk. Gezien het aantal Apple producten dat hier staan, en de achterliggende oorzaak mag ik stellen, dat met al die Apple producten feitelijk geen problemen opduiken (overigens heb ik op geen enkel product Apple Care!). Het enige dat ik kan verzinnen is, dat topic starters eenvoudigweg niet op de hoogte zijn van hun rechten als consument, en als ze dat wel zijn ze ontzettend ‘dom’ zijn.

Conclusie: prullenbak is een zeur die niet hier zijn tijd moet verspillen maar hier, en als hij dat niet snapt moet hij een rechtskundig adviesbureau inschakelen. Overigens voor de goede orde prullenbak: die winkel is niet hetzelfde als Apple.

Bijdrager
    LEXY

Het stinkt hierboven.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Dat is de geur van zelfvoldaanheid.

Bijdrager
    prullenbak
    ”Veritas”

Conclusie: prullenbak is een zeur die niet hier zijn tijd moet verspillen maar hier, en als hij dat niet snapt moet hij een rechtskundig adviesbureau inschakelen. Overigens voor de goede orde prullenbak: die winkel is niet hetzelfde als Apple.

De hardware die de winkel opgestuurd krijgt, komt van apple toch? Precies.
    Apple heeft die winkel toch aangewezen als ASP? Precies.
    Apple gaat toch zo prat op zijn kwaliteit en klantvriendelijkheid? Precies.

Conclusie: Veritas is een arrogant persoon die de wereld ziet door een roze apple-bril en alles wat uit california/cupertino komt aanbid alsof t mekka was.

Bijdrager
    Veritas

@Lexy: moet je je bovenlip eens wassen, dat helpt!

”prullenbak”

Conclusie: Veritas is een arrogant persoon die de wereld ziet door een roze apple-bril en alles wat uit california/cupertino komt aanbid alsof t mekka was.

• Mekka is volgens mijn geloofs-, al dan niet levensovertuiging, een plek voor zondaars ergo dit mag ik niet aanbidden. [b]Precies![/b]

• Ik laat me niet een oor aannaaien door RUK ASP’s, ik koop gewoon bij de fabrikant zelf in dit geval Apple. [b]Precies![/b]

• Indien een verkoper in gebreke blijft zal ik deze beste man/vrouw aansprakelijk stellen en indien nodig in rechte betrekken [b]Precies![/b]

• Door mijn pro-actief handelen, heb ik inderdaad geen gezeik. [b]Precies![/b]

• het feit dat jij je laat afzetten, maakt mij geen arrogant persoon. [b]Precies![/b]

Het spreekt voor zich dat je hiermee bewezen hebt dat mijn stelling klopt. Tevens de aanname die je maakt omtrent de ‘roze bril’* snijdt geen hout.

Conclusie: de feiten zijn simpel; u bent een non-valeur!

* waarom eigenlijk roze en niet toevallig blauw? Wat wil je hiermee impliceren?

Inactief
    Anoniem
    ”prullenbak”

Veritas is een [knip] persoon die de wereld ziet door een [knip] apple-bril en alles wat uit [knip] komt aanbid alsof t [knip] was.

Beetje kort door de bocht, maar het is wel een gegeven dat de kwaliteit van Apple de laatste jaren niet echt super is.

Ik ken aardig wat mensen die voor Apple werken, en die geven het ook gewoon volmondig toe. Om eerlijk te zijn heb ik met bijna elk ding van Apple wat ik in de afgelopen vijf jaar gekocht heb wel eens gezeik gehad.

– 2x een MacBook met scheuren
    – iMac G5 met fucked-up logic-board (2x) … plus defect scherm & harde schijf (ook 2x)
    – intel iMac met kapotte voeding
    – MacBook Pro met wederom een overleden logic-board (gelukkig maar 1x)
    – iPhone met scheuren in de behuizing

Ik ben benieuwd naar m’n nieuwe aluminium MacBook.:D

Bijdrager
    Meaculpa
    ”Veritas”

Ik lees inderdaad vaker van dit soort problemen, en ik heb nogal wat vraagtekens als ik dit soort topics lees. Een analyse van mijn kant:

[1] Mijn Apple collectie bestaat uit, onder meer, maar niet alleen uit: 5 macbook pro’s, 3 macbook airs, 2 iMac’s (intel), 1 white macbook, 1 alu macbook, 7 iPhones, 2 iPod Touch, 2x PowerMac’s G4, enz. (ik laat het hier even bij anders gaan we dadelijk weer een zeurpost hier oven krijgen) => conclusie ik heb een diverse Apple collectie, en ik mag mij zeker een gemiddeld Apple gebruiker noemen.

[2] Die Apple collectie wordt ook gebruikt:
    [ -] mijn vrouw rommelt met rna & dna (niet dat van mij overigens) en gebruikt de collectie dus op wetenschappelijk vlak; (zeer krachtige programma’s : cpu wordt goed belast.)
    [- ] ik voornamelijk met simpel tikwerk en internet. (zeker zo’n 40 uur per week zit ik achter zo’n kreng)
    [-] iPhones en iPods zijn hier niet in het geding dus laten we dit even buiten beschouwing.

==> ook hier ben ik dus zeker een gemiddeld apple gebruiker

[3] de mankementen:
    [a] een macbook white waar de topcase van vervangen moest worden (een stukje plastic was dus eraf)
    een macbook air die 180º kon draaien

• noot bovenstaande mankementen waren binnen 3 (werk) dagen gemaakt. (incl. brengen en ophalen).

Heb ik dan geluk? Ik denk dat ik wel erg gelukkig ben, mocht hier sprake zijn van geluk. Gezien het aantal Apple producten dat hier staan, en de achterliggende oorzaak mag ik stellen, dat met al die Apple producten feitelijk geen problemen opduiken (overigens heb ik op geen enkel product Apple Care!). Het enige dat ik kan verzinnen is, dat topic starters eenvoudigweg niet op de hoogte zijn van hun rechten als consument, en als ze dat wel zijn ze ontzettend ‘dom’ zijn.

Ik heb geen zin om inhoudelijk op je post in te gaan of om ruzie te maken dus no offense maar wat moet je met 7 iphones?

Bijdrager
    iMaximus

IDD! Ik denk dat ie 7 tweelingbroers had die op dat Zweedse bedrijf werken, van wie elke werknemer een gratis iPhone kreeg ofzo. Jeez…..jij bent dus het zwarte gat waarin alles in wordt opgezogen met als resultaat de kredietcrisis:)

nee hoor…..ik ben stiekem een beetje jaloers:) :innocent:

Bijdrager
    Veritas

@Zakske: zal best dat er meer reparaties vereist zijn dan vroeger, dat neemt niet weg dat je moet sukkelen en wekenlang je Apple product kwijt bent. Een vriend van me heeft ook gezeik gehad met zijn iMac G5, maar na de tweede logicboard reparatie heeft hij keurig een nieuwe intel iMac gekregen die ook weer wat ellende had met de isight camera: ook dat is weer verholpen binnen 3 wekrdagen! Op zo’n manier vind ik het acceptabel dat er weleens wat misgaat: het is immers ook best geavanceerde apparatuur althans de ‘condensoren’ – en andere meuk – op logicboards worden ieder jaar weer kleiner en ‘geavanceerder’ waardoor fouten sneller gemaakt zijn. (Als ik de binnenkant van bijvoorbeeld een macbook air mag vergelijken met mijn oude zx Spectrum van sinclair).

Bijdrager
    LEXY

Kleiner en geavanceerder hoeft niet automatisch minder goede onderdelen op te leveren.
    Een reparateur van een APR heeft mij verteld dat de Logic Boards van de plastic MacBooks van belabberde kwaliteit zijn. 1 op de 3 geeft problemen. Volgens hem was dat toe te schrijven aan de keuze van Apple voor goedkope fabrikanten.
    Wel ben ik het met je eens dat het almaar kleiner, dunner en lichter maken van de laptops extra aandacht vereist in het ontwerp qua warmte afvoer en stevigheid. Iets wat Apple blijkbaar ook heeft begrepen met de keuze voor de ‘unibody’.

Maar hoe je het ook wendt of keert, een garantie periode van slechts een jaar blijft ronduit bezopen. Dat past niet bij de uitstraling van een bedrijf als Apple. Tuurlijk levert aanpassen ervan naar drie jaar inkomstenverlies op, maar ik ben zeker dat een dergelijke service vergroting juist ook weer vele nieuwe klanten lokt (en voorkomt dat huidige teleurgestelde trouwe klanten weglopen).

Inactief
    Anoniem

De reparatieketen van Apple is inderdaad professioneel, coulant en snel, maar dat neemt niet weg dat al die defecten gewoon erg vervelend, tijdrovend en slecht voor het imago zijn. Ik vind echt dat ze daar wat meer aandacht aan zouden mogen besteden.

Die iMac G5 20″ Rev. A had een failure rate van 31%… zoiets kan gewoon niet. :sealed:

Bijdrager
    LEXY

Zakske, heb je dat soort cijfers ook voor de portables?

Bijdrager
    MouseMighty

Ik koop ook nooit maar dan ook nooit rev a modellen, laat een ander de hete/lauwe/kaduuke appletjes maar uit het vuur halen. Ik heb ook aardig wat machines onder mijn hadden gehad van performa t/m Mac Pro en MB, klop klop afkloppen. 1x een moederbord van een bijna 8 jaar oude G4 die het begaf vind ik niet veel. Het is vervelend voor mensen die wel problemen hebben met de spullen. het is ook een andere tijd waarin elk ding dat stuk is/lijkt te zijn gelijk breed wordt uitgemeten (o.a. op dit forum). En ja voordat iemand er over begint, de garantie regeling van Apple is niet echt je-van-het. En nee een APR hoeft niet alle mogelijkheden. Een APR is een zelfstandige ondernemer die zelf voor een aantal zaken opdraait. Maar goed er zullen altijd maandagochtend modellen tussenzitten. Als Apple voor duurdere componenten zou kiezen is het ook niet goed want dan worden de producten weer veel te duur in de ogen van velen.

Bijdrager
    Veritas
    ”LEXY”

Maar hoe je het ook wendt of keert, een garantie periode van slechts een jaar blijft ronduit bezopen. Dat past niet bij de uitstraling van een bedrijf als Apple. Tuurlijk levert aanpassen ervan naar drie jaar inkomstenverlies op, maar ik ben zeker dat een dergelijke service vergroting juist ook weer vele nieuwe klanten lokt (en voorkomt dat huidige teleurgestelde trouwe klanten weglopen).

Wat een onzin, er zijn zat topics waarin verwijzingen te vinden zijn dat Apple een clausule heeft die duidelijk maakt, dat naast de 1 jaar ‘fabrieksgarantie’ er ook nog regelgeving kan zijn die dit uitbreidt (in Nederland bestaat er namelijk zoiets als regelend recht, dat principe kent men in de US niet). Niettemin is dat niet belangrijk daar er bepaalde regels in ons land gelden, waar niet van af mag worden geweken (precies de reden waarom ik niet ga uitzoeken waar Apple dat geschreven heeft) Dus heel je verhaal snijdt gewoon geen hout.

@Mousemighty
    : leuk en wel, maar ik heb qua garantie geen ene zak met apple te maken, behalve het feit dat zij wettelijk verplicht zijn om mijn ‘Apple zooi’ te maken indien er sprake is van non-conformiteit, en nog een aantal andere uitzonderingen behoudens de wet.

@Zakske: natuurlijk mogen ze daar meer aandacht aan besteden, maar ik denk dat het een schippering tussen kosten en baten is. Mensen willen vandaag de dag niet veel geld uitgeven aan apparatuur, althans de gemiddelde consument.

Bijdrager
    prullenbak

Bestse veritas,

Natuurlijk was mijn laatste zin een kort door de bocht opmerkign, maar dat was in reactie op jouwnet zo kort door de bocht-opmerking over mij. “roze bril”is trouwens gewoon een uitdrukking in het nederlands.

Ik heb een jaar geleden een laptop van 1900 euro gekocht (via apple zelf, niet een APR!) En na een maand of 10 begon de ellende. Kapotte geluidskaart. Nejtes opgelost door een (ander) reparatiecentrum. Nu dat gezeik met toetsenborden en logic-boards. En nu heb ik dan een leenlaptop, waar nog niet eens ilife ops taat, waardoor ik de helft van de dingen die ik met mijn mac deed, nog steeds niet kan doen!

Mag ik teleurgesteld zijn?

Inactief
    Anoniem
    ”Veritas”

@Zakske: natuurlijk mogen ze daar meer aandacht aan besteden, maar ik denk dat het een schippering tussen kosten en baten is. Mensen willen vandaag de dag niet veel geld uitgeven aan apparatuur, althans de gemiddelde consument.

Uiteraard is het een afweging van kosten en baten, maar bijna twee jaar geleden zei iemand van Apple Benelux tegen mij dat ze veel meer aandacht aan de kwaliteit gingen besteden. Nou… tot op heden heb ik daar weinig van mogen merken. Ik vind het bijvoorbeeld redelijk absurd dat de laatste Rev. van de witte MacBook nog stééds last heeft van een scheurende casing.

Kijk, mij maakt het weinig uit. Ik stuur gewoon een e-mail naar een kennis bij Apple, en ze repareren hem gratis… zelfs al is het kreng vier jaar oud.

Bijdrager
    LEXY
    ”Veritas”
    ”LEXY”

Wat een onzin, er zijn zat topics waarin verwijzingen te vinden zijn dat Apple een clausule heeft die duidelijk maakt, dat naast de 1 jaar ‘fabrieksgarantie’ er ook nog regelgeving kan zijn die dit uitbreidt (in Nederland bestaat er namelijk zoiets als regelend recht, dat principe kent men in de US niet). Niettemin is dat niet belangrijk daar er bepaalde regels in ons land gelden, waar niet van af mag worden geweken (precies de reden waarom ik niet ga uitzoeken waar Apple dat geschreven heeft) Dus heel je verhaal snijdt gewoon geen hout.

Clausules of niet, het gaat juist om dat gezeur van in eerste instantie afgescheept te worden. Na een hoop gedoe kun je dan inderdaad uiteindelijk je gelijk halen, maar een kapotte machine is al vervelend genoeg.
    Door standaard 3 jaar fabrieksgarantie te geven, bespaart dat veel onnodige irritaties zowel van de consumenten kant als van de ASP’s. Kortom een Apple waardige service.

Bijdrager
    Pad

Goed, ik ben dus niet de enige met wat hardware ellende maar ik zit nog steeds met een niet opstartende G5.

Tot mijn verbazing gaat het opstartproces (nadat ie enkele dagen in het stopcontact heeft gezeten) nu zover dat de ventilatoren aanslaan. Er is echter geen scherm of keyboard/muis activatie. Na enkele minuten moet ik ‘m uitzetten omdat ie anders dreigt op te stijgen omdat de ventilatoren op hol slaan. Resetten op het moederbord of de batterij eruit en erin maakt niks uit. En zoals gezegd, het toesenboard reageert niet.

Zal dus wel een voedingsprobleem betreffen. Zijn mijn oude 160 Gb S-ATA schijven nog uit te lezen op een andere Mac of losse USB adapter, bv door de schijf te plaatsen in een USB schijf behuizing met externe voeding? Ik twijfel namelijk of ik het vier jaar oude beestje nog wel nieuw leven in wil laten blazen ……..

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.