30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 53)
  • Q:

Bijdrager
    icecream

En daar gaat Apple de fout in

Apple wil in Leopard standaard Windows (Boot Camp) hebben maar is dat wel verstandig. Nu vraag ik me af of er dan ook virussen kunnen ontstaan voor Mac OS X 10.5?

Bijdrager
    klaus

You lost me…

Het enige verschil met nu ( 10.4.8 ) is dat je bootcamp niet standalone zult moeten installeren, maar het al mee zal komen met Leopard.

Dat je windows partitie dan virussen kan bevatten was al langer duidelijk, of je nu in 10.4 of 10.5 zit.

Wat is je juiste vraag dan?

Bijdrager
    PietjePuk

Ja hoor, en alles zal om zeep zijn.

Moderator
    Koen van Tongeren

Ik denk dat de topicstarter bedoelt of het mogelijk is dat een mac die binnen de Windowsomgeving geïnfecteerd raakt met een virus, zelf ook bedreigd wordt. Oftewel, kunnen er virussen gemaakt worden die vanuit Windows de Mac omgeving kunnen aanvallen.

Persoonlijk lijkt me het sterk als dat mogelijk is, maar het blijft een feit dat beiden op één computer staan, dus wie weet. Kenners meldt u!

Bijdrager
    icecream
    ”klaus”

You lost me…

Het enige verschil met nu ( 10.4.8 ) is dat je bootcamp niet standalone zult moeten installeren, maar het al mee zal komen met Leopard.

Dat je windows partitie dan virussen kan bevatten was al langer duidelijk, of je nu in 10.4 of 10.5 zit.

Wat is je juiste vraag dan?

Bedoelde 10.5 ja sorrie.

Bijdrager
    icecream
    ”Koen

Ik denk dat de topicstarter bedoelt of het mogelijk is dat een mac die binnen de Windowsomgeving geïnfecteerd raakt met een virus, zelf ook bedreigd wordt. Oftewel, kunnen er virussen gemaakt worden die vanuit Windows de Mac omgeving kunnen aanvallen.

Persoonlijk lijkt me het sterk als dat mogelijk is, maar het blijft een feit dat beiden op één computer staan, dus wie weet. Kenners meldt u!

Ja precies.

Bijdrager
    Nikita

Ik denk dat je met Crossover een groter risico loopt. Zolang je met Boot Camp werkt, lijkt me dat er niks aan de hand is omdat het op een eigen partitie, los van OSX, draait en ook niet tegelijk.

Bijdrager
    Barabas2005

Dat is waar, maar het kan gebeuren dat een virus in Windows b.v. de partitition table in de war schopt zodat je niet meer terug kunt naar je OSX partitite. In Windows dus altijd een virusscanner laten draaien!

Bijdrager
    Oortjes
    ”Barabas2005″

Dat is waar, maar het kan gebeuren dat een virus in Windows b.v. de partitition table in de war schopt zodat je niet meer terug kunt naar je OSX partitite. In Windows dus altijd een virusscanner laten draaien!

Hmm, wil je dat nader verklaren. Als je een Mac met bootcamp opstart krijg je toch eerst een scherm met daarin de boot opties, als je in windows de boel verklooit dan start je opnieuw op en kies je dan tijdens het booten voor de OSX optie. Daarna kun je vanuit OSX de boel repareren (lees windows wissen en nooit weer gebruiken).

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Kan je bij het updaten niet bootcamp uitvinken of zo? Zodat het niet geïnstalleerd wordt?

Ik moet heel die bootcamp niet hebben hoor.

Bijdrager
    Seijdric

Wat ik mij dan weer afvraag: bestaat er ook iets van een virus/spyware scanner die onder osx draait en die windows weer opfrist?

Bijdrager
    PietjePuk

Leopard is nog niet uit, je zal het dan wel zien, niemand kan daar nu al zinnige antwoorden over geven. (al zal je het wel kunnen uitschakelen via aangepaste installatie)

Bijdrager
    icecream
    ”MoNdO

Kan je bij het updaten niet bootcamp uitvinken of zo? Zodat het niet geïnstalleerd wordt?

Ik moet heel die bootcamp niet hebben hoor.

Ja want als ik Leopard koop dan wil ik het zonder Boot Camp hebben maar ik denk dat dat er standaard in gaat zitten en als je er gebruik van wilt maken dat je dan de Windows XP of Vista CD nodig hebt. Dat hoop ik tenminste want ik heb het liefst gewoon Leopard zonder Windows.

Bijdrager
    lowfi

Misschien snap ik je niet maar…. bootcamp is slechts een programmaatje waarmee je een windows partitie kan maken en wat een driver cdtje brandt. Windows zit er niet ingebakken of wat dan ook.

Bovendien zit je mac nu toch ook op het internet aangesloten en laat nou 99% van alle virussen van het internet komen.

Bijdrager
    Juch

Virussen zijn niets anders dan een exploit in een zwakte van een systeem. Windows virussen kunnen dus per definitie geen bedreiging vormen voor Mac OS X. Het systeem is compleet anders, programmering is anders, dus mogelijke exploits ook. Je zou eventueel een virus bestand op je Mac hebben, maar die kan dan dus helemaal niets in Mac OS omgeving. Hij is dus compleet onschadelijk in je Mac omgeving. Dat hij schade aanricht in je Windows installatie kan zeker, maar gelukkig staat die op een andere partitie. Met crossover hoef je je geen zorgen te maken, crossover draait nu eenmaal losse programma’s in je Mac omgeving. Je hebt geeneens een windows geinstalleerd.

Het is wel mogelijk dat er een dual virus gemaakt wordt, die de weinige, zeer weinige overeenkomstige zwakheden misbruikt. (als die er uberhaupt zijn). Maar dan hoef je geen windows op je systeem te hebben om kans te maken op infectie. Die virussen zouden dan net zo gericht op mac moeten zijn als windows. Met andere woorden, de kans van infectie loop je ook gewoon als je alleen Mac zou gebruiken.

Ten slotte, dat je de BootCamp mogelijkheid hebt in Leopard, betekent niet dat die standaard aan hoeft te staan. Al helemaal niet dat Windows standaard wordt mee geinstalleerd. Juist niet! Je zal het, als je het wilt gebruiken zelf aan moeten zetten. Net zoals dingen als FileVault, extra users, filesharing, etc.

EDIT:

”http://www.macworld.com/2006/06/features/windowssecurity/index.php”

Putting Mac OS at Risk? Will using Boot Camp put the Mac OS part of your machine at risk? That’s a tricky question. When you’re running OS X, even on an Intel-based Mac, you’re not susceptible to Windows-based viruses.Also, by default, Windows XP can’t see Mac hard-drive volumes, so a rampaging Windows virus that deletes files on your Windows partition won’t be able to see your Mac files. However, if you install a program such as Mediafour’s $50 MacDrive so you can exchange files between your Mac and Windows partitions, your files may become vulnerable to a virus that deletes files.

Bijdrager
    Turbanus

Zeg waterijsje. Waarom plaats je zo’n negatieve naam voor dit topic, als je niet eens weet hoe een systeem-installatie-DVD van Apple in elkaar steekt? Maak die eerst maar eens meer Apple-vriendelijk.

Bijdrager
    icecream

Nou Turbanusje omdat ze echt de mist in gaan als ze zo verder gaan met Windows. Ik weet dat ze dit doen om meer swichers te trekken maar hier denkt Apple aan geld en marketshare en niet aan qualiteit wat we van Apple gewend zijn. Het is maar goed dat ze het nog niet ondersteunen maar Boot Camp is de eerste stap naar Windows toe. Dus ik hoop niet dat ze in de toekomst nog zoiets zullen doen. Bijvoorbeeld Windows te ondersteunen. Apple blijft juist uniek en apart als doordat ze zich onderscheiden en vooral van Windows. Ze zijn vast niet alleen op Intel overgestapt voor de snelle prestaties maar zaten vast wel plannen in voor deze feature in Leopard.

Bijdrager
    japser909

af en toe hitman pro draaien zie google en nod32 of ander spul, systeem> backupjes doen, dan zal er nix gebeuren ( lees niks ) :innocent:

Bijdrager
    petermac

Ik snap het probleem echt niet hoor… Het enige verschil is toch dat je Bootcamp niet meermoet gaan downloaden?
    Bootcamp staat er gewoon op, maar windows staat er toch helemaal niet op? Als jij geen windows op je Mac wilt, moet je gewoon geen Windows op je Mac zetten…
    Bootcamp maakt het enkel mogelijk om het erop te zetten, maar het zet het er echt niet automatisch op zonder dat je het weet hoor.

Bijdrager
    Turbanus

Ben benieuwd naar het volgende en volgende topic van Icecream.

Bijdrager
    Nietzman
    ”icecream”

en niet aan qualiteit wat we van Apple gewend zijn.

Waar baseer je dat in Godesnaam op, gozert. Hoe haalt Bootcamp de kwaliteit van Leopard in hemelsnaam naar beneden?

Bijdrager
    Nikita
    ”icecream”

Nou Turbanusje omdat ze echt de mist in gaan als ze zo verder gaan met Windows. Ik weet dat ze dit doen om meer swichers te trekken maar hier denkt Apple aan geld en marketshare en niet aan qualiteit wat we van Apple gewend zijn. Het is maar goed dat ze het nog niet ondersteunen maar Boot Camp is de eerste stap naar Windows toe. Dus ik hoop niet dat ze in de toekomst nog zoiets zullen doen. Bijvoorbeeld Windows te ondersteunen. Apple blijft juist uniek en apart als doordat ze zich onderscheiden en vooral van Windows. Ze zijn vast niet alleen op Intel overgestapt voor de snelle prestaties maar zaten vast wel plannen in voor deze feature in Leopard.

En toch ben ik niet overtuigd door je argumenten. Ik vind het juist ontzettend handig, mocht je ’s wat tegenkomen waar geen OSX alternatief voor bestaat. En voor potentiële switchers maakt het de drempel ook een stukje lager. De meeste mensen zullen uiteindelijk toch wel met OSX gaan werken. En ik vind dat je het Apple niet kwalijk kan nemen dat ze geld willen verdienen, het blijft gewoon een commercieel bedrijf… En als dat op deze manier kan, mooi toch? Kunnen ze weer steken in de ontwikkeling van een nóg beter OSX en andere software en hardware.

Oja, en je hoeft Boot Camp toch niet te installeren als je dat niet wilt….? En dan nog, Boot Camp zelf is een programmaatje van een paar MB en je krijgt Windows er ook niet ‘gratis’ bijgeleverd of wat dan ook… Beetje storm in een glas water hoor…

Bijdrager
    icecream
    ”Nietzman”
    ”icecream”

Waar baseer je dat in Godesnaam op, gozert. Hoe haalt Bootcamp de kwaliteit van Leopard in hemelsnaam naar beneden?

Als je goed leest dan weet je dat ik daarmee Windows bedoel.

Bijdrager
    icecream
    ”Nikita”
    ”icecream”

En toch ben ik niet overtuigd door je argumenten. Ik vind het juist ontzettend handig, mocht je ’s wat tegenkomen waar geen OSX alternatief voor bestaat. En voor potentiële switchers maakt het de drempel ook een stukje lager. De meeste mensen zullen uiteindelijk toch wel met OSX gaan werken. En ik vind dat je het Apple niet kwalijk kan nemen dat ze geld willen verdienen, het blijft gewoon een commercieel bedrijf… En als dat op deze manier kan, mooi toch? Kunnen ze weer steken in de ontwikkeling van een nóg beter OSX en andere software en hardware.

Oja, en je hoeft Boot Camp toch niet te installeren als je dat niet wilt….? En dan nog, Boot Camp zelf is een programmaatje van een paar MB en je krijgt Windows er ook niet ‘gratis’ bijgeleverd of wat dan ook… Beetje storm in een glas water hoor…

Ja ik ga geen windows op m’n mac instaleren maar dat is gewoon mijn mening.

Bijdrager
    Juch
    ”icecream”

ik wil niet heel onaardig doen, maar wellicht wordt het tijd om een tweede hersencel te groeien Icecream.:p;) Het is weer een typisch voorbeeld van de klok en de klepel.

Ten eerste, je hebt gelijk dat de strategie van Bootcamp bedoeld is om meer switchers te trekken. Voor een hoop mensen is overstappen een drempel. Wat als je een programma nodig hebt dat alleen onder windows werkt?, wat als je al een hoop software bezit en voorlopig geen nieuwe mac-varianten wilt kopen, wat als het toch niet makkelijker is dan beloofd, wat als ik af en toe een spelletje wil spelen die niet voor Mac beschikbaar is…. Door windows te kunnen installeren verlaagt dat de drempel voor gebruikers enorm. Mensen kunnen dan zorgeloos OS X gebruiken en erachter komen dat ze dat al veeel eerder hadden moeten doen. Bootcamp is dus geen stap van Apple naar windows, maar andersom, van Windows naar Apple.

Ten tweede, juist door deze strategie onderscheid Apple zich meer van Windows, doordat nu Apple de enige is die de 2 systemen kan draaien. Behoorlijk voordeel vind je niet? Je kan heel makkelijk 2 systemen draaien, daar kan HP, Dell, Packard Bell, Toshiba, Acer, etc niet tegenop. Bijna een 2 voor 1 idee.

Ten derde, tuurlijk gaan ze geen support leveren voor windows. Windows is software van iemand anders, en daar levert apple echt geen support op. Ze kunnen het niet, en zullen het ook niet doen. Ik weet niet waar je dit idee vandaan haalt. Hoogstens zal Apple support leveren op het installeren van Bootcamp, mocht daar iets fout gaan. Als windows niet werkt, is dat, zoals bij alle win-systemen, verantwoordelijkheid van de gebruiker.

Ten vierde, hun overstap naar Intel behuist een hoop (geheime) plannen. De iPhone is daar een van, AppleTV een tweede, wie weet wat ze nog meer in hun mars hebben. Het feit dat Windows gedraaid kan worden op Apple, vanwege de switch, is in mijn mening, meer een bijkomstigheid dan een streven. Ze hebben deze bijkomstigheid namelijk alleen beschikbaar gemaakt de dag nadat een hacker het gelukt was en gebruiken die bijkomstigheid op een zeer effectieve manier. Ze trekken er veel meer nieuwe gebruikers mee.

Je angsten zijn, gelukkig, ongegrond. Kwaliteit van Apple blijft vooralsnog gewaarborgd.

Bijdrager
    Nietzman
    ”icecream”
    ”Nietzman”
    ”icecream”

Ja, nog absurder. Meer compatible zijn met de rest van de wereld zou de doodsteek voor Apple betekenen ofzo?

Bijdrager
    icecream

Nee volgens mij snap je het niet.

Bijdrager
    Nikita
    ”icecream”

Nee volgens mij snap je het niet.

Hoezo niet? Je zegt het hier heel duidelijk dat de mogelijkheid om Windows te installeren op een Mac dankzij een programma dat Apple heeft uitgebracht, de kwaliteit van een Mac omlaag haalt.

”icecream”
    ”Nietzman”
    ”icecream”

Die redenering snap ik eerlijk gezegd ook niet hoor. Het is namelijk totaal niet zo dat Boot Camp of Windows door je strot wordt geduwd en dat je het moet installeren.

Over compatible zijn, dat was een jaar of 10 terug toch al bijna de doodsteek? Apple was toen zo ongeveer zo INcompatible als het maar kon! Jippie. Heel exclusief, dat wel, maar als je er geen ruk mee kan in vergelijking met je concurrenten… :roll:

Bijdrager
    icecream

Ik geef alleen mijn mening hoe IK erover denk maar het ging om het feit dat Apple Windows aanmoed op een of andere manier.

Bijdrager
    Nietzman

Mening schmening. :{w.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 53)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.