13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MacUser

Emulator Parallels en Interrnet

Hallo Forum, met het het gevaar dat jullie hier mijn kop willen afhakken stel ik toch een vraag over Parallels, de nieuwe windows emulator.

Het installeren was een eitje, XP er op zetten idem maar toen ik de “PC” wilde configureren voor internet liep ik volkomen vast.

De makers van Parallels hebben het over een “bridged netwerk”, ik neem aan dat dit zoiets betekent als een netwerk dat gewoon door de Intel Mac naar het ADSL modem/router/switch wordt geleid.

Mijn apparatuur heeft allemaal vast ingestelde IP nummers.
    Na het invoeren van een uniek IP nummer in exact dezelfde range als al mijn andere computers had ik verwacht dat, net zoals VPC dat doet, direct een internet connectie tot stand kan komen. Niet dus.

De gateway en de DNS nummers zijn allemaal ingevoerd, dubbel gekonroleerd en de setup is in feite helemaal hetzelfde als in VirtualPC.

De firewall van XP uitschakelen helpt niet, dus daar zit het probleem niet in, ook niet in de firewall van OSX.

Wie kan mij de goede kant op sturen (en dan bedoel ik dus niet het deleten van Parallels;-)

Alvast bedankt, groet Wim.

PS, het opstarten gaat als een speer en de emulatie werkt voorzover ik dat kan beoordelen eeen heeeeel stuk vlotter dan op de iMacG5 2GHz.

Bijdrager
    Yaris

Aangezien Parallels Windows-voor-Mac pas op de markt is, en gezien de diepe haat die op dit forum tegenover Windows gekoesterd wordt (belachelijk eigenlijk), denk ik niet dat je hier vlug antwoord op je vraag zult krijgen, MacUser. Kijk liever eens op de supportsite van Parallels zelf.

Bijdrager
    Deskman

In VPC word door VPC de bridge overgenomen en hoef je aan de Windowskant niks in te voeren aan gegevens…

En die diepgewortelde haat?? Je moet niet meer zien dan er is.

Bijdrager
    evo

Om te beginnen is Parallels geen emulator :innocent:

Heb je geen DCHP in je netwerk?
    Misschien makkelijker.

Kun je de router wel pingen?

Heb je de juiste ethernet interface geselecteerd? (en0= ingebouwd ethernet, en1=Airport)

Kijk ook even boven in je scherm bij devices > network.
    Staat hier de netwerkverbinding ingeschakeld?

Groeten,

evo

Bijdrager
    AlexdePalex

Parallels bridged maar over 1 interface. De meeste Mac hebben echter meerdere interfaces, bijvoorbeeld ethernet en airport. Het kan dus zijn, dat de bridge op de verkeerde interface zit. Dit kan je aanpassen door bij de instelling op ‘Network Adapter Options’ te klikken en vervolgens bij ‘Bridged ethernet’ een andere interface te kiezen.

Bijdrager
    MacUser

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reakties.

Het probleem, en de oplossing, zat inderdaad in de bridge instelling.
    Op de site van Parallels las ik dat er wordt afgeraden om via Airport (en1) te werken en liever te kiezen voor een vaste kabel (en0). Zo gezegd zo gedaan en toen was dat probleem ook opgelost.

Het bleek al snel dat we als OSX gebruikrs toch wel verwend zijn met een compleet uitgerust en gebalanceerd systeem.

Grote afwezigen in XP zijn QuickTime en…..Java.

Dat eerste begrijp ik nog wel maar het tweede ? Welke moderne computer kan nou zonder Java ?

Beetje zoeken en toen kwam ik er achter dat m.i.v. XP SP1 (ik draai op SP2) ook Java stilletjes is afgevloeid vanwege de Microsoft<> Eolas patent oorlog. Beide aanvullingen waren er rap op te zetten en nu draait XP als een tierelier onder emulatie (ik blijf het maar even zo noemen).
    Niet zo snel, maar wel bijna net zo snel als native OSX op mijn MacBook 2Ghz Pro(2GB RAM) en voor mijn doeleinden, controle van web layout goed genoeg.

De enige echte tegenvaller vind ik tot nu toe dat ook na het installeren van de Tools in Parallels er geen file sharing met drag + drop mogelijk is. Je kunt alleen dingen copieren die je in het clipboard geheugen hebt staan en dat is veel te beperkt en niet geschikt voor files over te zetten.
    Maar goed, het begin is er en echt veel belovend.

Groeten en voor straks een fijn weeklend, Wim.

Bijdrager
    wmstudio
    ”MacUser”

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reakties.

Het probleem, en de oplossing, zat inderdaad in de bridge instelling.
    Op de site van Parallels las ik dat er wordt afgeraden om via Airport (en1) te werken en liever te kiezen voor een vaste kabel (en0). Zo gezegd zo gedaan en toen was dat probleem ook opgelost.

Het bleek al snel dat we als OSX gebruikrs toch wel verwend zijn met een compleet uitgerust en gebalanceerd systeem.

Grote afwezigen in XP zijn QuickTime en…..Java.

Dat eerste begrijp ik nog wel maar het tweede ? Welke moderne computer kan nou zonder Java ?

Beetje zoeken en toen kwam ik er achter dat m.i.v. XP SP1 (ik draai op SP2) ook Java stilletjes is afgevloeid vanwege de Microsoft<> Eolas patent oorlog. Beide aanvullingen waren er rap op te zetten en nu draait XP als een tierelier onder emulatie (ik blijf het maar even zo noemen).
    Niet zo snel, maar wel bijna net zo snel als native OSX op mijn MacBook 2Ghz Pro(2GB RAM) en voor mijn doeleinden, controle van web layout goed genoeg.

De enige echte tegenvaller vind ik tot nu toe dat ook na het installeren van de Tools in Parallels er geen file sharing met drag + drop mogelijk is. Je kunt alleen dingen copieren die je in het clipboard geheugen hebt staan en dat is veel te beperkt en niet geschikt voor files over te zetten.
    Maar goed, het begin is er en echt veel belovend.

Groeten en voor straks een fijn weeklend, Wim.

Als je kan netwerken dan kan je ook een Samba share onder OS X maken die je vanuit Win XP kan benaderen. Ik gebruik op dit moment VMWare onder Win XP en draai in een Virtuele machine Linux. In Linux heb ik ook een Samba share gemaakt om data te kunnen uitwisselen. Dat is weliswaar de andere kant uit maar in principe zit daar geen verschil tussen.

Bijdrager
    MacUser

Update:
    —————-

Na een herstart van Parallel en omschakelen van het netwerk van en1 naar en0 werkt Airport nu goed.
    Dus draadloos netwerken vanuit XP gaat nu prima en met exact dezelfde snelheid. Ik heb begrepen dat via FTP ook bestand uitwisseling tussen OSX en XP mogelijk is. Ik ga dat later nog eens uitproberen.

Al met al denk ik dat ik het bij Parellel laat en geen aparte XP partitie ga aanmaken. XP draait nu lekker snel en nauwelijks merkbaar langzamer dan OSX. Het simpel omschakelen van OSX naar XP heeft wel wat.

groet Wim.

Bijdrager
    ragoooon

Hier wil het internet ook niet werken, gebruik de 1848 build en draai er xp sp2 op, maar het wil geen verbinding maken met het internet. Toen ik de beta versie van parallels gebruikte (enkele maanden terug) werkte het internet wel. Heb parallels tools geïnstalleerd, deze heeft een lan-verbinding opgesteld, en kan ook bestanden tussen xp en mac sharen, maar geen internet. Iemand oplossing?

Bijdrager
    cliffhanger

Hi MacUser,

Ik heb een vergelijkbare configuratie als jij, met AirPort en vaste IP-nummers. Ik heb deze thread met veel aandacht gelezen want ik krijg m’n internetverbinding binnen Parallels ook niet aan de gang. Ik heb natuurlijk bridging op Airport ingesteld maar welke gegevens heeft de Windows-configuratie precies nodig? En heb je in je Mac nog iets ingesteld dat anders is dan anders? Als je me kan helpen, graag!

Bijdrager
    Piedro

Gentlemen,

Ik lees met interesse alle berichten over Internet en Parallels. Net geinstalleerd op mijn nagelnieuwe Intel iMac, bij mij staat-ie op enO ethernet (ik heb geen airport), maar ik krijg Internet in Windows niet aan de praat. Wie kan helpen? Ligt dit aan Parallels of mijn instelling, of aan aan XP?
    Ik heb een kabel breedband-verbinding die verder op de Mac prima is.

Bijdrager
    ragoooon

Bij voorkeuren in mac os x bij delen je internet delen. kies dan via airport als je draadloos surft en anders ethernet en starten en zie dan of het werkt in windows.

Bijdrager
    Piedro

Ja!
    Thanks Ragoooon.

Ik heb ook een mailtje gekregen van tech support van Parallels.
    Zo werkt internet op Windows XP/Parallels uiteindelijk bij mij. Bedenk wel: ik heb een kabelmodem/breedband via ethernet, geen aiport. (iMacIntel, 10.4.8)

In het Parallels configuration editor:
    Vink ‘Bridged Ethernet’ aan, enO-ethernet adapter. Vink ‘enabled’ en ‘connect cable at startup’ aan.
    Herstarten.

Bij systeemvoorkeuren/internet en netwerk/delen
    Bij ‘Internet’: vink ‘ingebouwd ethernet’ aan en ‘ethernet-adapter (en2)’.
    Deel de verbinding via: ingebouwd ethernet.

Firewall is uitgeschakeld.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.