12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Wokkel

.emlx-bestanden: gevaarlijk of niet (Norton noemt ze een virus)

Mijn Norton AniVirus-programma meldt een zeker virus genaamd “8034.emlx” te hebben gedetecteerd (op 21-12-2010 al ;-)) op m’n externe harde schijf (back-up van m’n iMac).

M’n logboek laat zien dat Norton op die dag zo’n 20 emlx-bestanden heeft gevonden. Bij elk van die bestanden meldt hij als Event Type ‘Auto Disk Scan’ en als Result ‘Virus Fully Repaired’. Bij het bestand 8034.emlx echter meldt hij als Event Type ‘Packed.Generic.265’ en als Result ‘File Was Deleted’.

De bestanden zijn zoals gezegd gevonden op mijn externe harde schijf (back-up van m’n iMac), maar het lukt me niet om ze daar op te sporen (het pad Sent Messages.mbox/Messages komt in de back-up van mijn Library helemaal niet voor – raar?) . Op m’n iMac zelf staan in Library bij Sent Messages.mbox/Messages wel nog een hele rits emlx-bestanden. Selecteer ik die en klik op m’n spatiebalk, dan kan ik precies lezen/zien om welke mails het gaat, mails (met en zonder attachment) waar niets mij aan de hand lijkt.

1) Wie weet wat een emlx-bestand is/doet?
    2) Is het nodig/verstandig die emlx-bestanden te verwijderen?

Dank voor de reacties :thumbsup:!

Bijdrager
    Hailstorm

Dat zijn gewoon de mailtjes op je HD die in Mail.app zitten… Als je die verwijdert verdwijnen ze ook in Mail.app.

Bijdrager
    Zodiack

Mooi spul dat Norton, kom je toch weer goed mee weg:grin:

Bijdrager
    Wokkel

Hoi Hailstorm. Dank, maar snap het dan nog steeds niet. Wat is Mail.app dan? (Ik heb geen Apps op m’n iMac geïnstalleerd – als je dat bedoelde.)

En waarom bewaart m’n iMac in m’n bibliotheekmap met verzonden berichten (dan) alleen dat handjevol emlx-bestanden? In Mail staan in de map Verzonden Berichten bijna 350 mails.

Alvast dank :-)!

Bijdrager
    Wokkel

Lol Hailstorm: Mail.app is gewoon mn mailprogramma :nerd:. Maar evengoed: waarom bewaart Mail in genoemde bibliotheekmap dan alleen die paar emlx-bestanden?

Moderator
    Poezenbeest

Dat ligt aan de manier van back-uppen in TimeMachine… Hij bewaart in die map alleen de nieuwe bestanden, die nog niet in eerdere backups staan. In oudere Biblotheekmappen staan de overige berichten en andere bestanden.

Geblokkeerd
    Anoniem

EMLX bestanden zijn individuele mailtjes van Mail.app. Zie alhier. Elk mailbericht heeft z’n eigen .emlx bestand. Je virus scanner struikelt er over, OF omdat er een virus in die mail zit, OF omdat ie er phishing in herkent.

ClamXAV treft er bij mij van tijd tot tijd ook eentje aan.

Bijdrager
    Wokkel

Iedereen hierboven: dank voor alle info. Wat mij betreft is deze vraag opgelost :lol:.

Bijdrager
    Vinhelper

Alleen is het mij een raadsel wat je met een Antivirus-pakket op je Mac aan het doen bent?

Het lijkt me nergens voor nodig, maar goed, wie ben ik?

Geblokkeerd
    Anoniem
    Vinhelper op 11 januari 2011

Alleen is het mij een raadsel wat je met een Antivirus-pakket op je Mac aan het doen bent?

Het lijkt me nergens voor nodig, maar goed, wie ben ik?

Don’t go there dude. Don’t start that trainwreck again…

Bijdrager
    Vinhelper

Oh, ik snap het. Zo snel mogelijk ondersneeuwen dan!:wink:

Bijdrager
    Wokkel

@Vinhelper

Ik heb o.m. beveiliging erop zitten omdat ik m.b.v. Parallels ook een Windows-omgeving draai op m’n iMac. Los van dat ik die omgeving zelf beschermd wil hebben, wil ik mijn familie en vrienden ook niet opzadelen met Windows-virussen e.d. waar ik zelf geen last van heb. Plus je weet maar nooit of er een geniale idioot is die het een uitdaging vindt om voor Apple een paar mooie trojans of virussen te bedenken :crazy:.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.