17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    alexmeul

IMAP mails verdwenen uit Mail én server

Een week geleden waren ineens alle mail verdwenen van al mijn mailaccounts in Apple Mail.
    Volgens One.com (waar ik mijn domeinnamen heb ) moet ik op een van mijn macs iets hebben gedaan, waardoor alle mails (SMTP) van alle macs en de server zijn verdwenen.
    Heeft iemand een idee wat er kan zijn gebeurd, hoe ik dit ik de toekomst voorkom, en kan ik wellicht nog oude mails ergens vandaan toveren?

• Dit onderwerp is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: Titel verhelderd

Bijdrager
    Shmoo

(SMTP) IMAP

Moderator
    Night

SMTP = POP3 ?

Oude POP3 mails kan je altijd terughalen uit je TimeMachine backup.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    alexmeul

Goeiesmorgens, ik bedoel natuurlijk IMAP

Moderator
    Night

Normaal gesproken heeft One.com backups, maar dat zal je dan specifiek op moeten vragen.

Bijdrager
    alexmeul

Ja klopt, maar alleen van de laatste 2 weken….

Bijdrager
    fred44nl

heb je zelf geen backup ??

Moderator
    Night

Volgens mij wordt IMAP niet meegenomen in TimeMachine…

Bijdrager
    alexmeul

Idd, dat laatste, geen back up van IMAP op Time Machine.
    Heeft iemand een idee hoe dit kan zijn ontstaan? Is er een instelling in Mail die ineens alle inkomende mail verwijdert, van alle accounts? Ik heb ‘m niet kunnen vinden.

Moderator
    Night

Ik weet dat er bij POP mail een functie bestaat die ervoor zorgt dat mail na een x-periode wordt verwijderd. Maar dan staan ze nog altijd in de trash (en anders in ‘Archived’)

Bijdrager
    fred44nl
    Night op 02 januari 2018

Volgens mij wordt IMAP niet meegenomen in TimeMachine…

echt wel:)
    vandaag een emailtje van m’n IMAP gmail inbox verplaatst naar gmail prullenbak.
    dat emailtje staat keurig in de laatste TM-backup en ook in de gmail-webmail prullenbak.
    immers alle email staat in de map ~/Bibliotheek/Mail en die gehele map wordt normaal gesproken meegenomen in de backup.
    en daarbij maakt het niet uit of Mail volgens POP3 of IMAP werkt.

Moderator
    Night

Ah, je bent nooit te oud om te leren. Ik meende gelezen te hebben dat, omdat deze mails op de mailserver staan en niet lokaal, ergo: niet worden meegenomen in een TM backup. Gelukkig heb je je me even op een tekortkoming in mijn lange-termijngeheugen hebt gewezen.

Als ik het goed begrijp moet TS dan eerst Mail openen, naar de betreffende mailbox gaan en dan in de menubalk kiezen voor ‘Enter TimeMachine’ in het dropdownmenu onder het TimeMachine icoontje. En dan teruggaan naar de tijd dat alle mails nog aanwezig waren.

Mijn enige vraag is dan: Hoe kun je die restoren, aangezien het een afspiegeling van de mailserver is. Gelukkig blijkt ook daar een antwoord op te geven:
    http://www.databasically.com/2009/01/16/restore-imap-mail-from-local-cache-via-time-machine/

Maar misschien dat er ook andere, makkelijkere methoden zijn.

Bijdrager
    fred44nl

de beschrijving in de gegeven link is wel erg oud en zo ziet het er tegenwoordig niet uit:

https://support.mozy.co.uk/articles/en_US/FAQ/How-do-I-restore-Apple-Mail-email

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  fred44nl.

Bijdrager
    erwinde

@night

Je hebt wel degelijk gelijk, IMAP mails staan in eerste instantie alleen op de server en worden dus niet meegenomen door Time Machine. Echter, als je een mail hebt gelezen, wordt er een kopie gedownload naar de machine waarop je de mail leest. Die kopie wordt wel door Time Machine meegenomen.

@alexmeul
    De kans is er dus, dat alle mails die je ooit gelezen hebt, in Time Machine terug zijn te vinden, zoals @night en @fred44nl laten zien

Bijdrager
    fred44nl
    erwinde op 03 januari 2018

IMAP mails staan in eerste instantie alleen op de server en worden dus niet meegenomen door Time Machine. Echter, als je een mail hebt gelezen, wordt er een kopie gedownload naar de machine waarop je de mail leest.

zoiets geloof ik niet zomaar:)
    dus neem ik een oude email van 5 pagina’s en stuur die door naar m’n gmail-imap-account.
    dan wacht ik netjes tot Mail aangeeft dat er een nieuwe email is.
    vervolgens verbreek ik m’n wifi-verbinding en open die nieuwe mail.
    en wat blijkt, die email is er in zijn geheel, niet alleen een header, maar compleet.
    dat betekent dat een nieuw ontvangen email gewoon meteen lokaal beschikbaar is en dus ook gebackupped wordt.

Moderator
    Night

Blijft de vraag hoe je die backup weer op de one.com server krijgt.

Bijdrager
    fred44nl

email terughalen uit de backup en importeren in Mail.
    dan moet IMAP de synchronisatie doen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.