5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Brokie88

email probleempje

Hoi,

Ik gebruik het programma mail om via mijn skynet-adres emails te lezen en te versturen.
    Thuis lukt dit allemaal goed, maar wanneer ik naar mijn “kot” op de universiteit ga, kan ik alleen nog maar mails ontvangen en niets verzenden. Wanneer ik iets wil verzenden krijg ik dan als melding:

“Dit bericht kan niet worden bezorgd en blijft in het postvak voor uitgaande post staan totdat het kan worden bezorgd.

De server ‘relay.skynet.be’ heeft een verbinding via poort 25 geweigerd.”

Hoe kan ik dit verhelpen?

Tnx

Bijdrager
    Nikita

Dan moet je even kijken via welke provider je daar op internet zit en diens SMTP server invullen. Dat schijnt een soort van ‘beveiliging’ te zijn tegen Spam…

Bijdrager
    iJoost

Het is heel logisch eigenlijk. Als een SMTP-server (uitgaande mail) zomaar alles accepteert dan kan elke spammer ‘m misbruiken om z’n troep de wereld in te blazen.

Daarom wil je als ISP het gebruik van je SMTP-server beperken tot je eigen klanten. En aangezien SMTP-servers meestal geen wachtwoord vereisen, gebeurt dat dan door te kijken of het verzoek om iets te verzenden wel vanaf een IP-adres uit het eigen netwerkwerk komt.

Dus als je op lokatie bent gebruik je of je eigen SMTP-server met authenticatie (als die dat ondersteunt) of de SMTP-server die hoort bij de internettoegang die je op die lokatie hebt.

Bijdrager
    Brokie88

Ok, ik begrijp al waarvoor het dient enz., maar hoe kan ik zien welke provider ik heb? Ik heb namelijk “kotnet” (speciale regeling van leuven) en ik zie nergens en ik zou niet weten wat voor provider dat net is… ook de SMTP-server vind ik dus niet.

Tnx

Bijdrager
    iJoost

In dit geval is dat die universiteit zelf, schat ik. Dus dan moet je de eigen SMTP-server van de universiteit gebruiken. En welke dat is kunnen ze je vast wel vertellen. Zo gek is die vraag niet.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.