23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    pauless

eMac v.2.1 heel traag

hallo allemaal, ik ben nog druk lerende met de mac. Ik heb alleen het probleem dat mijn mac steeds trager wordt. En dan bedoel ik echt traag, soms als ik een internet pagina open ga ik eerst even koffie halen en ook met foto’s is hij heel traag, er staan wel vrij veel foto’s op. Ik weet niet of je op een of andere manier de schijf op kan ruimen ofzo. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!!
    Ik heb een eMac 2.1, mac OS X 10.2.8, 128MB, 700Mhz powerPC G4.
    Groeten Paul.

Bijdrager
    PietjePuk

Veeeeeel te weinig ramgeheugen!

Bijdrager
    pauless

hmmm vraagje, wat houd dat precies in en hoe kan ik daar als leek wat aan doen? Wat ik merk is dat hij steeds trager wordt.

Paul.

Bijdrager
    matsoftmac

Ga naar een Appleshop en koop meer ram-geheugen. Als je dit uitbreidt zal je zien dat hij veeel sneller is. Ik heb ook nog een eMac 700 MHz met ong. 640 RAM geheugen, en ik vind hem nog redelijk snel. Voor internet is hij nog super goed te gebruiken.

Bijdrager
    pauless

ik weet dat ik zo heel dom klink, maar ik wil graag wat meer hier van weten en wat ik hier dan aan kan doen…..

Bijdrager
    TonE

Heb je hier wat aan?

http://www.chipmunk.nl/Uitbreiden/eMac.html

Even onthouden welke type ram je nodig hebt en dan bij de goedkoopste mac/pc boer gaan shoppen.

Bijdrager
    Nikita

Het type RAM geheugen wat je moet hebben is: PC133 SDRAM 168 pins.

Je hebt nu 128 MB RAM geheugen erin zitten. Voor OSX is 512 MB een aanbevolen minimum om lekker mee te kunnen werken. Wat eventueel ook wil helpen is om de OSX versie te upgraden. Er staat nu OSX 10.2 op, volgens je openingspost. OSX is tot nu toe met elke nieuwe versie wat sneller geworden, ook op oude hardware. Met voldoende geheugen (zet er 512 MB bij zodat je 640 MB krijgt) en zoek op Marktplaats naar bijvoorbeeld MacOSX 10.4 Tiger. Dat is op dit moment de nieuwste versie en zal met genoeg geheugen prima draaien, waarschijnlijk ook sneller dan OSX 10.2.8.

Oja, je kan het beste RAM geheugen kopen van het merk Kingston of een ander A-merk. Een Mac kan namelijk nogal kieskeurig zijn.

Bijdrager
    samjoey

je computer zal inderdaad vrij traag zijn met zo weinig werkgeheugen,
    maar als je het hebt over (nog) trager worden, denk ik eerder dat je harde schijf
    vol begint te raken!
    kijk in het schijfhulpprogramma hoeveel plek er nog is.
    probeer als het kan minstens 20% van de harde schijf vrij te houden.
    succes!

Bijdrager
    pauless

als ik in het schijfhulpprogramma kijk zie ik dat ik 38,29GB geheugen heb waarvan ongeveer 10GB in gebruik is, dus denk ik dat ik nog genoeg over heb. Nou zag ik een reactie van Nikita wat ik ongeveer of precies nodig heb aan extra geheugen. En ik heb via internet van OSX 10.4.6, OSX 10.4.8 gemaakt. Kan ik dat OSX 10.4 Tiger misschien ook via internet vinden of moet ik dat ook kopen? En dan nog een vraag is het een beetje te doen om dat extra RAM geheugen in de mac te plaatsen of moet je daar ervaring mee hebben? Want van auto’s weet ik bijna alles, maar van de mac (nog) heel weinig. En dan nog een vraagje tot slot, weet iemand ongeveer wat dit kost ter informatie?
    Tot zover al super bedankt voor jullie reacties…..
    Groetjes Paul.

Bijdrager
    pauless

En tone bedankt voor die site, heb ik denk ik zeker wat aan. Ik moet alleen even uitvinden if ik een 1GHz model of meer heb…..

Bijdrager
    PietjePuk

Bijdrager
    TonE

Ik heb een eMac 2.1, mac OS X 10.2.8, 128MB, 700Mhz powerPC G4.

700 mhz toch?, dus idd PC 133 SDRAM 168 pins
    :P

Bijdrager
    Nikita
    ”pauless”

En ik heb via internet van OSX 10.4.6, OSX 10.4.8 gemaakt. Kan ik dat OSX 10.4 Tiger misschien ook via internet vinden of moet ik dat ook kopen?

Bedoel je OSX 10.2.6 naar 10.2.8 misschien?
    Bij OSX werkt het zo dat OSX zelf versie 10 heet, en elke nieuwe versie is een versienummer daar achter (dus 10.1, 10.2, 10.3 en 10.4). Voor die versies moet je betalen als je die wilt hebben. Daar binnen worden kleine updates uitgegeven (10.4.1, 10.4.2, … ) en die kan je downloaden via Software-update, dat in OSX zit ingebouwd.

Dus als je nu OSX 10.2.8 hebt draaien en je wilt naar OSX 10.4, zul je die inderdaad moeten kopen. Op Marktplaats zal je wel een aardige aanbieding vinden.

Uitgebreide informatie over je Mac kan je trouwens vinden via het Apple menu –> Over deze Mac –> Meer info, of via het programma Systeemprofiel in de map Programma’s –> Hulpprogramma’s.

Bijdrager
    pauless

Nog 1 vraag, kan ik dit het beste in een internetshop kopen of beter in een winkel? En een winkel in de buurt van dordrecht/rotterdam? Alternate misschien???

EN NOGMAAL SUPER BEDANKT ALLEMAAL HIER HEB IK TENMINSTE WAT AAN……..

Groeten een dankbare eMac gebruiker.

Bijdrager
    TonE
    ”pauless”

Nog 1 vraag, kan ik dit het beste in een internetshop kopen of beter in een winkel?.

Richtprijs tussen de 50 en 60 euries voor een 512 MB latje.
    Waar het goedkoopst te kopen weet ik zo gauw niet maar online heb ik zeer goede ervaringen met Komplett.nl en Informatique.nl vwb prijs/betrouwbaarheid/garantieverplichtingen.

Bijdrager
    Nikita

Deze bijvoorbeeld bij Alternate. Moet 65 euro kosten, maar is wel een Kingston module.
    Of anders deze bij Informatique, voor 57 euro. Eveneens Kingston.

Bijdrager
    1984
    ”pauless”

En een winkel in de buurt van dordrecht/rotterdam? Alternate misschien???

Kijk even op http://www.apple.com/nl/ rechts boven vind je verkooppunten onder Mac OS X

Moderator
    unSOUND

Nu heeft iedereen het enkel over je Ram geheugen, maar toch bekruipt me het gevoel dat er meer aan de hand is… Zeker als ik dit lees:

”pauless”

En dan bedoel ik echt traag, soms als ik een internet pagina open ga ik eerst even koffie halen

Internetten vergt nauwelijks Ram geheugen. Nu kom je wel Ram tekort, maar dat zou niet dit soort klachten moeten veroorzaken… dat van die foto’s wordt onder andere wel veroorzaakt door te weinig Ram, maar traag internetten over het algemeen niet. Dus ik denk dat er nog iets speelt… Klinkt alsof er ook nog een programma op de achtergrond draait, en wat zowel geheugen als internet-snelheid kaapt… Gebruik je wel eens een programma om muziek of filmpjes te downloaden ?

Bijdrager
    1984
    ”pauless”

is hij heel traag, er staan wel vrij veel foto’s op. Ik weet niet of je op een of andere manier de schijf op kan ruimen ofzo.

MacOSX is zo gebouwd dat het je vanzelf een melding geeft wanneer haar opstartschijf (of partitie) te vol is. Je Mac zal ook trager werken dan. Echter zover moet je het toch echt niet laten komen. Door op het symbool van je harde schijf te klikken en ‘Info’ te kiezen onder het ‘Archief’-menu, kom je er achter in hoeverre je HD is gevuld. Vuistregel: minimaal 15% vrijhouden

[size=9:8b8bcf1ab2]( MacMiep)[/size:8b8bcf1ab2]

Bijdrager
    pauless

Ik heb het programma lime wire op de mac gehad en daarna is hij trager geworden, maar volgens mij heb ik die verwijderd. Ik heb ook regelmatig dat het programma explorer onverwacht stopt en ik weer opnieuw internet op moet. Ik internet via chello. Ook hotmail openen duurt lang.

Bijdrager
    PietjePuk

Je meent niet dat je internet explorer nog gebruikt?? Ik raad je toch aan van een andere, recentere browser te gebruiken. Limewire is overigens troep, is een Java applicatie en vertraagt zelfs moderne computers sterk.

Gebruik Camino, lichte en snelle browser. Nog support voor 10.2 en hotmail werkt er ook mee.

http://www.caminobrowser.org/

Bijdrager
    pauless

kan ik camino er dan zo opzetten? via je link? en hoe werkt dat dan? is explorer of safari dan te traag? en hoe kan ik zien of lime wire echt verweiderd is? Wat een vragen he, sorry ik ben nieuw maar wil graag verder komen.

Bijdrager
    pauless

ik ben aan het hobbyen geweest en heb camino er op staan. Werkt volgens mij idd sneller. Bedankt voor de tip.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.