6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    jerre

emac start niet op, werkt wel bij opstart vanaf harde schijf

Als ik mijn emac gewoon opstart, krijg ik het apple logo te zien en het opstartsymbool.Dan blijft hij hangen.(OS10,4)

Via appeltje+c kan ik wel opstarten vanaf m’n backup(10,3,9) op een externe Lacieschijf.
    Als ik dit doe kan ik vanhieruit wel aan alles op m’n interne harde schijf en kan ik de superdrive gebruiken.

Op de interne harde schijf zijn de files mach.sys en een alias hiervan verschenen.

Iemand enig idee wat te doen alvoor ik een clean install doe?

Diskwarrior kopen de moeite?

Alvast bedankt

Bijdrager
    passenger

DiskWarrior is altijd handig om te hebben, je kunt via je externe opstartschijf proberen de schijfpermissies te herstellen of eventueel de 10.4.5 combo update er overheen te halen.

Bijdrager
    jerre

Schijfpermissies herstellen heb ik al geprobeerd en doet niets.

Combo updaten gaat niet denk ik vermits ik opstart vanuit 10,3,9 vanaf de externe schijf.
    Dan wordt het systeem op de harde schijf toc niet geupdate, of wel?

Sleutelbeheerder
    Night

Je kunt bij de combo-installer opgeven wèlke disk ge-update wordt. Zo kun je je interne HD opgaven als target disk. Bovendien zal de 10.4.5 combo updater weigeren om je 10.3.9 te updaten omdat de versie te laag is (geen 10.4.x).

Bijdrager
    Turbanus

Het wordt tijd een algemene waarschuwing te plaatsen voor dit fenomeen! Als je 10.4.5 iupdates installed en je het een andere drive aan je mac hangen, mat een ander systeem erop, kun je via die schijf niet meer opstraten. Je krijgt allerlei foutmeldingen en toch kun je de inhoud van die schijf netjes zien. Op de een of andere manier beschadigt de update het systeem. Ik heb een systeem op een externe FW en toen dacht ik dat ik het dan maar rechtstreeks zou gaan updaten. Mooi niet dus. Je kunt geen systeem op een FW-schijf updaten met de laatste update. Bij opstarten blijft de mac mooi hangen.

Bijdrager
    jerre

ik heb nog steeds niets geupdate juist omdat ik niet wist of dit wel degelijk kon.
    Lijkt me niet logisch om vanuit 10,3,9 een 10,4 systeem op een andere schijf bij te weken.

Uit de twee vorige post krijg ik twee totaal tegenstrijdige adviesen.

Gewoon clean install dan maar?

Heeft er dan iemend een geod draadje over wat ik zeket moet backuppen? ( mailadressen, bookmarks,i-tunes bibliotheek, i-photo-bib, enz…)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.