8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    PiTTS

eMAC start niet meer door…

Help, mijn zoons eMac wil niet meer doorstarten. Als je hem aanzet zie je het Apple logo en dat was het dan. Het is een 1GHz emac met 512MB en 10.4.7.

Ik heb reeds de herstel schijf erin gedaan, geboot met de “C” en een “herstel” installatie gedaan. Hij geeft na een uurtje aan klaar te zijn, als je dan opnieuw opstart zie je weer alleen het Apple logo. Toen ik het log bestand wilde bewaren kon ik zien dat de schijf nog prima in orde is. Ik heb ook reeds met schijf hulpprogramma vanaf CD de volume bevoegdheden en schijf herstel gedaan. Ook daar geen problemen.

Ook het PRam resetten met opt+cmd+p+r heeft geen zin gehad. Als je met de optie key opstart geeft hij ook netjes aan dat de harde schijf een optie is. Echter als je die selecteerd blijft het bij een mooi grijs apple logo.

Het vervelende is dat hij het vol met files voor school heeft staan en we die toch wel graag zouden behouden. Hij beweert nix bijzonders te hebben gedaan. Wel had hij nog maar 2GB vrij

Iemand een idee hoe ik de bestanden nog kan redden of hoe ik op de schijf kan komen? Bij mijn servers is hij niet zichtbaar en al geeft netwerk beheer (via herstel schijf) netjes een IP nummer ik kan dat toch schijnbaar niet benaderen. :cry:

Help:oops:

Bijdrager
    wout3r

Bestanden redden: Firewire kabel verbinden tussen de eMac en nog een andere Mac, vervolgens met “T” opstartte. Dan ziet hij de Mac als externe harddisk.

Verder ziet het er niet goed uit.. Aangezien je al vrij veel opties hebt geprobeerd..
    Sterkte ermee!

Bijdrager
    Ludo

Valt deze emac misschien onder het reparatie programma van apple?
    http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2363
    Welk resultaat geeft opstarten met :apple: -s ingedrukt?
    Als het goed is kom je dan in unix en kun je de mac zichzelf laten checken door
    fsck -fy in te typen op de cursor. (let op de spatie)
    Bekijk de meldingen die dan verschijnen, evt wordt er gerepareerd.
    Hierna weer opstarten door intypen van “reboot”

Bijdrager
    stslU.

Vraagje.Was de herstel cd uit de emac toen dit probleem volhardde.Een misschien niet vergelijkbaar probleem maar het bracht bij mij een herinnering terug.Tijdens herstart hield ik de muisknop ingedrukt,de cd kwam,alvorens de Mac door startte eruit.Daarna is de Mac normaal opgestart.

Bijdrager
    All-Father
    ”Ludo”

Valt deze emac misschien onder het reparatie programma van apple?
    http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2363
    Welk resultaat geeft opstarten met :apple: -s ingedrukt?
    Als het goed is kom je dan in unix en kun je de mac zichzelf laten checken door
    fsck -fy in te typen op de cursor. (let op de spatie)
    Bekijk de meldingen die dan verschijnen, evt wordt er gerepareerd.
    Hierna weer opstarten door intypen van “reboot”

Dit reparatie programma gaat over het video gedeelte van de eMac! Dat heeft hier dus absoluut niks mee te maken.

Bijdrager
    Ludo

@Marie; het gaat over het video & voedingsgedeelte. Daarnaast reageer je eenzijdig op mijn post, die ook andere tips bevat, Terwijl je zelf geen enkele oplossing voor de TS aandraagt. Ik wijs de TS alleen op het reparatie programma, omdat mensen vaak niet weten dat er zoiets bestaat. Of het voor hen van toepassing is kunnen ze zelf bepalen.
    P.S. je onderschrift is te hoog.

Bijdrager
    PiTTS

Ben even weg geweest maar we hebben een aantal tips geprobeerd en het blijkt nog niet te helpen.

Mijn zoon had ook nog zijn iPOD shuffle even in de USB poort gestoken om op te laden toen hij hem nog eens poogde op te starten (had hij natuurlijk ook in een van de andere kunnen doen, maar ja….) en die was daarna zo goed als leeg er stonden nog maar een aantal nummers op z’n iPOD. Ik zou bijna denken dat ‘ie een virus heeft…..

Goed we gaan de firewire target optie eens proberen om de gegevens te redden en dan maar eens kijken of we met een verse installatie weer wat leven in de brouwerij kunnen krijgen.

Bedankt voor de tips.:)

Bijdrager
    PiTTS

Na de vakantie eindelijk maar de FireWire kabel tussen de Mac´s gehangen. Zonder problemen de files overgezet en 10.4 maar eens opnieuw geinstalleerd. Alles werk weer perfect. Ik begrijp nog steeds niet wat nu het probleem veroorzaakte maar goed, hij heeft nu in ieder geval eens opruiming gehouden en zijn hard disk heeft weer 10G vrij in plaats van 1G.:)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.