5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    zeist28

emac beeldscherm convergentieprobleem

Hallo forum.
    ben nieuw hier. Ik heb een emac gekocht met een beeldscherm probleem. heb hem helemaal uit elkaar gehaald, de lijntrafo en omgeving doorgesoldeerd, en toen was het probleem van de zwarte streepjes in het beeld opgelost. http://forum.macosx.nl/posting.php?mode=newtopic&f=1#

Maar helaas, hoe perfect ie nu ook weer werkt, de convergentie is iets van slag af. Onder de tekst zit een rode lijn, er net boven een blauwe lijn. Bij oude tv’s kon je het met regelknoppen afregelen, maar dat bestaat niet meer.

Wat moet ik nu doen? Hij werkt perfect, maar het beeld, dat superstrak was, is nu wazig en veeel minder mooi.

Is het met een speciaal menu in te stellen? Het staat iig niet in de voorkeuren sectie onder beeldschermen. (os x 10.3.9)

Alle tips welkom!

Bijdrager
    Zander

In de imac slotloading zitten die knoppen er nog wel in, misschien in de emac ook wel.

Groet

Sander

Bijdrager
    Petje

Die functies zijn vanaf fabriek ingesteld,, en zijn niet gewoon door de consument te wijzigen..
    Dit kan alleen hardwarematig,, door de kast open te schroeven..
    Als het goed is kan je kleine potmetertjes vinden op de printplaat van de beeldbuis richting de trafo.. Hier vkan je scherpte en horizontale en vertikale sync instellen evenals brigtness..
    Hier steld de fabriek het beeldscherm ook de eerste keer af..

Bijdrager
    zeist28

Hallo Corderooy en Petje, bedankt voor de reacties! Zou geweldig zijn als het met de hand af te stellen is, heb veel oude tv’s zo afgesteld, dan moet de Emac ook lukken.

Weten jullie wellicht iemand die het schema heeft van de emac? Dan moet ik eruit kunnen komen.

Bijdrager
    marceljanssen

Laatst een eMac verplaatst (verhuizing) en sindsdien staat het beeld er een beetje geroteerd in. Heel irritant want de bovenzijde van de menu teksten vallen nu weg.
    Is er mogelijkheid om dit aan te passen via een soort ‘Ons Screen Display’? Of moet de eMac hiervoor ook open geschroefd worden, zoals voor de instellingen die ‘Petje’ beschrijft?

Grtn, (M)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.