23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    rennified

Electro muziek maken met m’n Mac

Hoi allemaal,

Met Garageband, een simpel midi keyboardje (oude Trust) en m’n gitaar heb ik al veel leuke muziekjes kunnen maken. Maar ik wil nu eens wat meer electro stuff kunnen maken. Eigenlijk heb ik geen idee hoe precies te beginnen. De muziek zit natuurlijk voornamelijk in de artiest, niet in de apparaten die hij gebruikt, maar wil wel een beetje wat proberen. Nu heeft Korg de microKorg. Een apparaat voor 349 bij http://www.feedback.nl

Hier zitten vele klanken op en volgens mij mogelijkheden om dit allemaal mijn Macje in te sluizen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of andere manieren om electro muziek op m’n Macje te maken. Garageband is echt ideal voor straight forward spoortjes te vullen en beetje mee te mixen en spelen. Thanks alvast!

René

PS, demo van microKorg geluid; http://www.korg.com/downloads/mp3/microkorg/HIPHOP.mp3

Bijdrager
    Tigertail

logic pro
    logic express
    ableton live

in de online applestore heb je heb je nog meer van dat soort programma’s

Bijdrager
    pascal75

Hoi Rennified

Heb je al eens gedacht aan andere software ???

ik heb zelf ook een paar hardwarematige synthesizers en modules ( zo iets als microkorg )
    maar dan zit je voor die 349 euro wel vast aan een x aantal geluiden waarvan je misschien de helft niet gaat gebruiken… daarbij is de microkorg ook nog eens een vocoder, dus echt geluiden voor electro zullen er niet veel inzitten. het is enkel zo dat de vocoder voor het effect zogt dat je dus 128 verschillende geluiden hebt… als je toch al in het bezit bent van een midi keyboard, dan zou ik persoonlijk voor een sampler gaan, zodat je zelf alle geluiden kan gebruiken die je hebben wilt, of
    kijk anders eens naar reason 3. op http://www.propellerheads.se/

daar kan je als je een beetje processorkracht hebt hele mooie dingen mee maken.
    succes in ieder geval

nog even een aanvulling: de micro is maar 2 voice multitrimbal, dus om die demo in jouw link te kunnen maken moet je al met een meersporen recorder gaan werken. ik heb die fout zelf ooit ook eens gemaakt met een Yamaha An1x dat was ook zo’n soort synth echter zonder vocoder.

Bijdrager
    computer space

Raar spul die synthesizers op de door jou aangehaalde site. Wat een enorm gedateerde vormgeving hebben die momenteel zeg. De korg m1 waarop we muziekles hadden was nog hipper. Ook lijken de specs compleet achterhaald door software. 48khz/16bit stereo op een apparaat van 2500 euro klinkt mij vrij absurd. Softwarematig is 5.1 96khz/24bit vrij normaal tegenwoordig.

Bijdrager
    plonserd

ik heb de microKorg, en ben er wel vrij tevreden over..Zitten een paar leuke sounds in..Alleen is het tempo aanpassen wel vrij moeilijk..welja, tis gewoon aan een knop draaien, maar op de display komt er niet op aan hoeveel BPM je juist zit, dus om bv een track in Garageband op te nemen aan pakweg 104 BPM, weet je dus niet wanneer je met de microkorg ook aan 104 BPM zit..
    De vocoder is best wel leuk, zal straks links plaatsen van twee songs die’k heb gemaakt mbv de microKorg en de ingebouwde vocoder.

Nu, voor de elektromuziek kijk je best ns uit naar Reason 3.0, zoals eerder aangehaald..Heel goeie software, goeie geluiden, en vrij goedkoop ook (nog geen 400 euro)
    Reason is wel geen opnameprogramma, dus de geluiden van een microKorg krijg je niet in Reason, TENZIJ je Rewire gebruikt, das een optie ingebouwd in Reason, waarmee je reason linkt aan een ander programma, zoals bv garageband, zodat die twee moeiteloos samenwerken..
    Je krijgt dus eigelijk het lied dat je gemaakt hebt in Reason te zien in Garageband, en dan kan je wel de microKorg gaan gebruiken.

Bijdrager
    rennified

Cool, thanks voor dit stukje al hoor! Enige wat ik idd lijk te missen voor basic liedjes is idd een drumcomputer, maar die zou idd in een programma virtueel mee kunnen spelen. Ik ga vanavond eens de demo van Reason downloaden, als dat echt een handig programma is dan ga ik daar eens over nadenken.

Plonserd, wat vind je nog meer van de microKorg? Vooral het formaat spreekt me erg aan om te gebruiken in combinatie met m’n iBook. Maar stel je wil een groter midi keyboard, kun je die dan gewoon gebruiken? Ik las ergens dat hij een superkleine polyfinie had en daardoor niet te gebruiken was met grotere klavieren . . .

Bijdrager
    plonserd

http://69.9.187.82/_mp3/plonserd%20-%20Looking%20back%20into%20the%20past.mp3
    vocoder en stringpad-achtig ding met microKorg

http://69.9.187.82/_mp3/plonserd%20-%20Elektric%20Shocks.mp3
    ook hier vocoder en stringpad met microKorg

http://69.9.187.82/_mp3/plonserd%20-%20Korgtek.mp3
    Alle sounds, buiten de belletjes en de beats komen van de microKorg

Alle 3 licht elektronisch, loungy gedoe, behalve dat laatste, da was een beetje experimentele crap ^^

Bijdrager
    plonserd

ik gebruik mn microKorg enkel via de line out, niet met MIDI, daar heb 2 andere keyboards voor.
    Formaat is best wel handig, teringkleine toetsen wel, maar dat went:)

De microKorg valt wel niet echt te gebruiken als volwaardige synth, omwille van zn formaat en de weinig- aanpasbare sounds..
    Ik gebruik hem af en toe voor een klein effectje, of voor de vocoder, maar voor de rest gebruik ik midi in combinatie met Reason..
    Als je een goeie synth wil, betaal je snel meer dan 2000 euro, en da hadk er toch ni voor over, omdat ik voornamelijk gitarist ben, en geen pianist

Bijdrager
    earnst jelke

Reason is voor electro een ideaal progamma, maar heeft wel een groot minpunt, reason ondersteund geen VST instrumenten. Verder wel een heel goed syquencer-programma. Er zijn ook een aantal goede refiils (dus geluidsbanden), zeker op het gebied van synths:

Analog Monsters

Bijdrager
    Hanky Dussen
    ”Martiniman”

Raar spul die synthesizers op de door jou aangehaalde site. Wat een enorm gedateerde vormgeving hebben die momenteel zeg. De korg m1 waarop we muziekles hadden was nog hipper. Ook lijken de specs compleet achterhaald door software. 48khz/16bit stereo op een apparaat van 2500 euro klinkt mij vrij absurd. Softwarematig is 5.1 96khz/24bit vrij normaal tegenwoordig.

waar heb jij het eigenlijk over…?

En aan de vraagsteller : ik zou ook voor Reason 3 gaan !

Bijdrager
    pascal75
    ”Martiniman”

Ik vind dit ook een beetje een vreemd verhaal… ik ken maar weinig muziek stukken die in 5.1 gemaakt worden en wie luistert er thuis naar 96Khz ? dit zijn meer dingen voor muziek die live ter gehoren gebracht wordt ( een concert of zo ).
    Synths zijn meestal op 44 of 48 Khz. Zelfs mijn Korg Triton Pro-X komt geloof ik niet boven de 48Khz uit. dus wat dat betreft , en wat die prijs betreft… het gaat erom wat het apparaat kan, en niet hoe het er uit ziet… kijk eens naar de Roland TB-303 dat ding ziet er nog erger uit dan het orgeltje van mijn zoon van 3 jaar oud, en dat ding koste nog geen 30 euro… ga voor de gein maar een zoeken wat deze tb-303 met midi moet
    (2e hands) al snel 1000 euro opbrengen. Ik geloof dat het ding toendertijd nieuw maar 250 gulden koste.

Bijdrager
    mailmen

en ik vind die microkorg er dus wel enorm lekker uitzien, maar das vast smaak, en een beetje offtopic;-)

Hij klinkt trouwens ook te gek, maar is wel een beetje onhandig, als je lekker snel makkelijk aan de gang wil met veel, redelijke geluiden, en redelijk flexibel, zou ik zeker voor iets softwarematigs gaan.

Bijdrager
    computer space
    ”Hanky

waar heb jij het eigenlijk over…?

Dit soort dingen:

Had echt het idee tussen de 70’s occasions te zijn beland, maar dat is dus nieuw spul

Bijdrager
    mailmen

ja, ziet er vet uit heh, dat 70e jaren spul?:)

Bijdrager
    rennified

Ziet er idd errug vet uit, heb trouwens inmiddels al de Demo van Reason draaien en de tutorial video was wel behulpzaam, is stuk strakker dan een drumcomputer, maar een arpeggiator zoals op die Korg zit, is dat nou ook te emuleren of is zo’n externe daar meer geschikt voor???

Bijdrager
    pascal75

wat het emuleren van een appeggiator betreft… ik weet niet precies hoe kompleet de trial is die je kan downloaden maar in de komplete versie zitten tog heel wat leuke dingen daarvoor…
    die zeker niet heel erg onder doen voor een bijvoorbeeld Korg Karma …
    ik moet zeggen dat ik al meer appegiator rifjes uit reason heb gehaald dan uit m’n Karma, en dat terwijl deze er haast voor gebouwd is !.

Bijdrager
    rennified

Oohhh, tja de demo bevalt wel errug goed:-) Ik lees ook overal de discussie tussen de microKorg en de Alesis Micron, schijnbaar zijn ze wel erg verwant:-)

Wat een aanbod allemaal:-)

Bijdrager
    mcician

ook een repost, maar zeker de moeite om eens te bekijken, voor mij persoonlijk is dit speelgoedje in combinatie met Sculpture genoeg…

http://www.sherman.be/

Bijdrager
    rennified

Sherman videootje klinkt heel erg cool, is wel een hele echte analoge synth zeg . . . is eigenlijk wel precies wat ik bedoel, Feedback in Utrecht zou em moeten hebben, kan ik gelijk een beetje vergelijken. Thanks voor de tip!

CIAOZ!

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Martiniman”

Had echt het idee tussen de 70’s occasions te zijn beland, maar dat is dus nieuw spul

Nou, ik denk niet dat die Korg MS-20 onder de noemer ‘nieuw spul’ zal vallen.
    Die heb ik 20 jaar geleden al als antiek aangekocht.

Cool! Toch wel nieuw. Dat is de MS-20 controllor. Op 85% van de grootte van de originele MS-20.
    Een echte mini-me MS-20. En dat voor 149 euro, incl. software. Leuk!!!

Bijdrager
    mcician

ik heb heel grave dingen gehoord met die Sherman.

klein voorbeeldje:

ritmes op de kast van een contrabas maken met de handen, die samples door die Sherman sturen, dan kan je eindeloos gaan prutsen om heel speciale ritme loops te maken :P
    Heerlijk !

Bijdrager
    linpaws

Voor het synth summun is er dit :

http://www.native-instruments.com:80/index.php?id=koretour1_us

Nu samen met alle! software van NI voor 1500,- euro

Bijdrager
    GIJay
    ”linpaws”

Voor het synth summun is er dit :

http://www.native-instruments.com:80/index.php?id=koretour1_us

Nu samen met alle! software van NI voor 1500,- euro

Nou… dat akoestisch pakket zat er volgens mij niet bij… maar kore + komplete is op dit moment idd een mooi pakket aan een mooie prijs.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.