25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    frederikbove

electrische schokken van macbook pro

Ik krijg regelmatig als mijn macbook pro aan de stroom hang om opeladen stroom stoten van mijn case.

heeft iemand anders al dit probleem gehad?

Bijdrager

dat is bij alle macbook pro, maar ook bij powerbook. Het enige oplossing: het oppervlakte waar je macbook ligt moet geaard zijn, dus plastic etc. kunnen voor schokken veroorzaken

Bijdrager
    iDuck

Kijk maar naar de ava van [email protected], dat is de praktijk test;)

Bijdrager
    Dorkiban

Nee, niet het oppervlak moet geaard zijn, maar de stekker en het stopcontact waarin je hem doet, dat moet geaard zijn…

Bijdrager
    HSL
    ”Dorkiban”

Nee, niet het oppervlak moet geaard zijn, maar de stekker en het stopcontact waarin je hem doet, dat moet geaard zijn…

nee hoor, dat maakt niets uit.

Bijdrager
    505

Apple waarschuwt trouwens wel overal in de handleidingen dat je het enkel mag gebruiken in geaardstopcontacten.

Dat zal toch een rede hebben?

Bijdrager
    t.leffers

Dat slaat dus nergens op, want er zit geen geaarde stekker aan de adaptor.

Bijdrager
    505
    ”t.leffers”

Dat slaat dus nergens op, want er zit geen geaarde stekker aan de adaptor.

Wel als je het verleng snoer eraan klikt. Vast een vage Apple actie. Ik heb het een keer gevraagd in een Apple Centre en daar beweerde ze ook dat het niks uitmaakt.

Bijdrager
    t.leffers

Wat bedoel je met het verlengsnoer? Er zitten op de Apple adaptor maar 2 polen. De derde, de aarding (het groene draadje in je stopcontact) zit er niet op, dus hoe je het ook zou willen, de computer kan NIET geaard zijn via de adaptor. Desktops hebben wel een aansluiting waarbij aarding mogelijk is. De enige mogelijkheid om je MacBook Pro te aarden is een draadje aan de behuizing te leggen die in verbinding staat met de aarding die door je huis loopt. (de geaarde stopcontacten dus, of een verwarmingsbuis of iets dergelijks)

Bijdrager
    hepabolu

Bij mijn Powerbook zit een apart snoer, met geaarde stekker, dat je i.p.v. de ongeaarde stekker aan de adapter kan klikken. Daarmee wordt het totale snoer langer.

Bijdrager
    t.leffers

Dat begrijp ik, maar hoeveel polen zitten er op de adapter? 2 of 3? Ik kan me herinneren dat die oude adapters die bij de eerste powerbooks (t/m de G4 Titanium geloof ik) en iBook clamshell zaten. Als er maar 2 polen op zitten, kun je aan de andere kant wel een geaarde stekker hebben, maar dan is de aarddraad gewoon niet aangesloten

Bijdrager
    Barabas2005

Ik denk toch dat er iets mis is met jouw MacBook Pro. Schokken hoor je helemaal niet te krijgen. Inderdaad is de voeding van de MacBook Pro niet geaard en de computer op een geaarde oppervlakte zetten heeft ook geen zin, want er zitten kunststof “voetjes” onder.

Krijg je elke keer dat je de MacBook aanraakt een schok, of alleen af en toe (als je lange tijd de MacBook niet aangeraakt hebt)?

Zit er randapparatuur aan jouw Macbook Pro (een USB of Firewire device) die zelf ook voeding krijgt? Zo ja, ontkoppel deze dan eens en kijk of je nog steed schokken ondervindt. Ik heb het een keer gehad dat een USB printer kortsluiting veroorzaakte.

Heb je nog steeds problemen, laat dan even de MacBook checken bij een Apple store. Want schokken zijn zeker niet normaal!

Bijdrager
    t.leffers

Het kan ook te maken hebben met het stroomnet in huis. Vroeger kreeg ik om de haverklap schokken als ik m’n computer of bijvoorbeeld mijn stereo aanraakte. Ook kwam er altijd een vonkje uit het stopcontact als ik m’n iBook adaptor erin stopte. Gek genoeg heb ik er in m’n huidige woonruimte helemaal geen last meer van.

Bijdrager
    frederikbove
    ”Barabas2005″

Ik denk toch dat er iets mis is met jouw MacBook Pro. Schokken hoor je helemaal niet te krijgen. Inderdaad is de voeding van de MacBook Pro niet geaard en de computer op een geaarde oppervlakte zetten heeft ook geen zin, want er zitten kunststof “voetjes” onder.

Krijg je elke keer dat je de MacBook aanraakt een schok, of alleen af en toe (als je lange tijd de MacBook niet aangeraakt hebt)?

Zit er randapparatuur aan jouw Macbook Pro (een USB of Firewire device) die zelf ook voeding krijgt? Zo ja, ontkoppel deze dan eens en kijk of je nog steed schokken ondervindt. Ik heb het een keer gehad dat een USB printer kortsluiting veroorzaakte.

Heb je nog steeds problemen, laat dan even de MacBook checken bij een Apple store. Want schokken zijn zeker niet normaal!

Telkens ik de laptop aan raak krijg ik een stroom door mijn polsen geen streke stroom maar ik voel het wel en kan mijn arm niet op de laptop houden.

Er is alleen een usb muis aangesloten.

Maar dat van die geaarde stopcontacten kan wel iets van aan zijn. IK heb de stroom stoten op vakantie aan zee gekregen waar mijn laptop in een niet geaard stopcontact stak. Hier thuis is het wel geaard en heb ik geen last meer.

Bijdrager
    sypie

Het kan ook aan jezelf liggen.. Van wat voor materiaal is bijvoorbeeld je burostoel gemaakt? Heb je ook vaak last bij een auto of andere dingen??

Bijdrager
    Rupert Nicolson

Mijn MacBook Pro (en voorheen mijn Powerbook) is wel degelijk geaard: de aarde oftewel de “derde pool” zit in de centrale nok waar je het “hoekje” op vastzet. Alleen het snoer dat wordt meeveleverd heeft een contact dat deze aarde doorgeleidt naar de randaarde op de stekker. De diverse stekkers die rechtsstreeks op de transformator passen hebben die aarding niet.

Bijdrager
    Barabas2005

Inderdaad, je hebt gelijk: de “verlengsnoeren” hebben metalen plaatjes in die groef zitten. Dat heb ik nooit gezien (ik gebruik het eigenlijk ook nooit:) ).
    [size=9:4f9d31726d]
    Wow, zit je helemaal in Zuid Afrika! Daar wil ik ook nog wel eens heen.[/size:4f9d31726d]

Bijdrager
    t.leffers

Hmm, dan moeten ze dat hebben veranderd, want mij iBook-adapter heeft het absoluut niet.

Bijdrager
    Ispank

Ook kwam er altijd een vonkje uit het stopcontact als ik m’n iBook adaptor erin stopte

Ik heb dat vonkje ook, maar alleen als ik de adapter al op de macbook heb aangesloten (ongeaarde stopcontacten), anders om nooit.

Bijdrager
    macses

jep, heb het ook bij mn powerbook, maar niet altijd (hoewel steeds op zelfde ondergrond)

Bijdrager
    macses

in ieder geval niet echt schadelijk voor je powerbook of MBP, mn eerste powerbook (titanium) leeft nog steeds:) en het houdt je wakker tijdens het werken. Dankje Apple

Bijdrager
    Lancelot
    ”frederikbove”

Ik krijg regelmatig als mijn macbook pro aan de stroom hang om opeladen stroom stoten van mijn case.

heeft iemand anders al dit probleem gehad?

Ik heb hetzelde meegemaakt in de eerste week dat ik mijn MBP had.
    Na een aantal keren de batterij op-, en afgeladen te hebben was het over.

Bijdrager
    Rik de Belg

Ik heb net hetzelfde probleem:
    met m’n Powerbook Titanium krijg ik steeds electrische schokken, als ik met stroom werk.
    En er is nergens een aarding te bespeuren aan de adaptor.
    Probleem schijnt ondanks alle raadgevingen niet oplosbaar te zijn.
    Het enige nadeel is dat ik na een half uurtje werken, helemaal zwart geblakend ben, en dat m’n haren recht omhoog staan ;-).

Bijdrager
    GeneralMike

kheb sinds kort het zelfde
    2 weken zonder problemen, en nu lijkt het alsof de hele laptop beladen is met stroom
    als ik me netsnoer erop heb zitten

niet veel stroom, maar je voelt het wel…
    Maar ik vind het toch vreemd, dat mag toch niet… :roll: dang betaal 2000 euro voor zo’n ding,
    en dan krijg ik gelazer met stroom? o0 :( :cry:

Bijdrager
    cocoia

Komt in mijn ervaring inderdaad door aarde, of statische lading. Geheel verholpen met een onderstel (metalen ‘iLap’) of gewoon hem op zijn verpakking (doos) zetten. Ik had er geen last meer van, maar ik heb ook dubbel geaarde stopcontacten.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.