9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Tjerker

El Capitan werkt met voice over maar beeld vast op Apple logo

Hallo,

ik heb een oude iMac waarop ik een nieuwe installatie van El Capitan heb gedaan. Halverwege de installatie begon voice over te praten. Nadat het beeld vast bleef zitten op het Apple logo, kon ik mbv voice over wél verder navigeren door de diverse setup menu’s. Ik kom zo uiteindelijk (volgens voice over) op een desktop terecht. Maar ik zie niks… blijft zo na herstart. Ideeën?

Bijdrager
    McPim

Welk model (jaartal) iMac gaat het over? Voice over begint tijdens de installatie vanzelf te praten als je niets doet, in dit geval logisch als je blijkbaar geen beeld had. Dat klinkt als een overleden videokaart óf scherm. Schijn er eens met een zaklamp op als ie aan staat, dan kun je zien of het scherm echt zwart is (dan zie je niks), of eventueel de backlight stuk maar niet het LCD paneel (dan kun je nog beeld zien).

Bijdrager
    Tjerker

Het is een iMac uit plm 2009, 20”, zilver met een dikke zijkant. Het scherm doet het wel, tijdens setup Bijvoorbeeld. Nu opgestart na installatie kan ik prima navigeren met voice over en apps starten en zo. Het maffe is dat ik een zwart scherm heb maar met muis pointer. Die ook nog eens aanpast als je (denk ik) in de buurt van een Finder window komt. 

Bijdrager
    McPim

Interessant, een werkend scherm dus. Misschien toch iets mis gegaan met de installatie, dan is de vraag welke macOS versie heb je geïnstalleerd en op welke manier? Vanaf een DVD, een zelfgemaakte USB stick, of de recovery mode?

Bijdrager
    Tjerker

Dank voor het meedenken! Meerdere pogingen: snow leopard vanaf dvd en El Capitan vanaf stick (ooit gekocht). Zelfde resultaat: vast op Apple logo. Recovery mode etc – zelfde verhaal. Neig naar grafische kaart issues. Want tijdens het opstarten zie je m halverwege schakelen naar een andere resolutie / kleurprofiel en dan is het over.

Bijdrager
    McPim

Mm, iets in die richting klinkt logisch ja zeker als je verschillende OS versies hebt geprobeerd. Videokaart problemen zijn niet ongebruikelijk bij iMac’s uit die tijd. Het gekke is alleen dat die dan meestal echt stuk is of vreemde strepen/blokken laat zien, terwijl jij gewoon een zichtbare cursor hebt. Bijzonder geval dit, ik denk er nog even over na…

Moderator
    Night

Je zou eens kunnen opstarten in ‘single user mode’ je krijgt dan de hele opstartcyclus te zien in tekstvorm. Wellicht dat je daar de fout kan achterhalen. Je komt in single user mode door je Mac aan te zetten terwijl je ⌘ + S ingedrukt houdt.

Mocht je Mac op deze manier het hele bootproces doorlopen, kun je opnieuw opstarten in ‘normale mode’ door reboot of shutdown -r now in te typen.

Een andere, in jouw geval misschien handigere opstartmode is ‘Verbose mode’ (opstarten met ⌘  V ingedrukt gehouden). Van hieruit wordt de normale bootcyclus aangehouden, inclusief het laden van alle drivers. Na succesvol opstarten zal je Mac eenvoudig terugkeren naar het inlogscherm van de macOS GUI.

Bijdrager
    Tjerker

Ga ik nog eens proberen (al eens gedaan maar niks gevonden). In veilige modus start ie wel keurig door en heb ik gewoon beeld. Maf. Ik zie wel wat glitches in beeld rollen voor de desktop in beeld komt.

Moderator
    Night

Die glitches zijn normaal aangezien er van andere – standaard- beeldschermdrivers gebruik gemaakt word, waardoor er intern wat met schermresoluties wordt gestoeid.

Het feit dat je wel in safe mode kan opstarten duidt er over het algemeen wel op dat er ‘slechts’ softwarematig iets mis is met je Mac. Ik zeg er specifiek ‘over het algemeen’ bij, omdat een probleem zich in zeldzame gevallen ook kan voordoen doordat specifieke, mogelijk defecte hardware wordt aangesproken door een dedicated driver. Maar dat laatste zou je dan toch wel in Verbose of Single User Mode moeten kunnen herleiden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.