12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    EMO

El Capitan update niet gelukt

Helaas ben ik na vier keer een installatie poging er niet in geslaagd om de slogan “Je mac werkt nog prettiger en presteert nog beter” te mogen ervaren.
    Op mijn macbook pro 13 inch retina, late 2013 versie 11,1 met Yosemite 10.10.5 8Gb intern geheugen ,70GByte vrij op de schijf en bij met alle updates uit de appstore heb ik de volgende pogingen ondernomen;

Normale update vanuit de appstore
    Herinstallatie via CMD-R optie herinstallatie
    Schijfcontrole(met inmiddels het sckhijfhulp programma van El Capitan)
    NVRAM/PRAM reset
    Kopie teruggezet en opnieuw een installatie via de app store uitgevoerd
    Single user mode opstart(CMD-S)
    Safe mode opstart(tijdens start shift ingedrukt)

Alle installatie pogingen leiden tot een systeem dat opstart tot en met het apple logo met het voortgangsbalkje eronder gevuld tot 100%. Daar waar normaal het bureaublad zou volgen gebeurt er vervolgens niets meer.
    Iemand enig idee?? En heeft het zin dit ergens bij Apple te melden??

Affijn; inmiddels de time machine back-up weer teruggezet en ik denk maar te wachten tot de eerstvolgende update van El Capitan

Geblokkeerd
    Carp

Ik zou het maar meteen bij Apple melden, dan komt het vanzelf wel goed.8-)

Dus het lijkt jou uitgesloten, dat het probleem wel eens bij jezelf zou kunnen liggen?
    Je bent een uitzondering!
    Lijkt mij dat er ‘iets’ op je oude systeem staat dat Capitan niet bevalt.

Bijdrager
    EMO

Inderdaad lijkt het erop dat er iets niet door El Capitan uit mijn oude installatie niet wordt geaccepteerd. Ik loop alleen tegen het probleem aan dat ik zonder draaiend systeem niet kan zoeken naar opstart-log files. Of is dat misschien toch mogelijk? Daarmee zou ik bijvoorbeeld een foute driver oid kunnen achterhalen.

Geblokkeerd
    Carp

Je kunt toch op een lege partitie/schijf Capitan schoon installeren en dan je mappen terug plaatsen….starten, ok, volgende deel.
    Tot je tegen dat probleem oploopt.

Bijdrager
    Maced.2

ik denk dat je hier zeker wel het probleem kan neerleggen en opgelost kan worden. voor nu het nog kan…..:)

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  Maced.2.

Bijdrager
    Pietje13

Een bootable USB van El Capitan maken (google voor simpele handleiding), met schijfhulpprogramma je harde schijf wissen, dan met Alt ingedrukt opstarten en een clean install van El Capitan doen via je bootable USB. Vervolgens via migratieassistent je bestanden en programma’s terughalen.

Het zijn wat stappen maar ik denk dat het er op neerkomt dat Apple je hetzelfde gaat vertellen aangezien je alle andere opties al hebt geprobeerd..

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  Pietje13.

Moderator
    Night

In El Capitan is het niet echt meer nodig om een USB stick te maken. Als je een goede backup hebt (b.v. TimeMachine) kun je de installer rechtstreeks vanaf je HD draaien. Tijdens de installatie zal dan gevraagd worden of je de TimeMachine backup terug wil zetten. het voordeel hiervan is, is dat je Mac dan zelf bepaald welke systeembestanden teruggezet worden, waardoor de boosdoener er hoogstwaarschijnlijk uitgefilterd word door de SIP.

Bijdrager
    EMO

Dank voor de reacties, een clean install met terugplaatsen van gegevens is inderdaad de meest veilige weg.
    @maced.2; dank voor deze link! Het script van Max108 om kext problemen te analyseren ga ik zeker uitvoeren. Geeft ook een beetje voldoening om te weten wat het probleem was. Sowieso goed om te lezen dat ik niet de enige was die hier tegenaan gelopen is. Op een ander forum inmiddels ook een draadje tegengekomen van vergelijkbare bootproblemen na upgrade.

Bijdrager
    EMO

Opgelost!
    Na analyse van third party kexts met

kextstat | grep -v com.apple

en het script van Max108

cd "/Volumes/Macintosh HD" ; ls -1 Library/Extensions/ ; ls -1 Library/Application\ Support/VirtualBox/ ; ls -1 Library/Application\ Support/EltimaSyncMate/ ; find System/Library/Extensions -ctime +1w -depth 2

Heb ik een drietal verdachte kext bestanden gevonden en verwijderd. Het betrof bij mij vermoedelijk een van de volgende drie;
    Epson draadloze beamer applicatie
    Black magic driver(stonden sowieso in de map unsigned)
    Soundflower
    Welke hiervan de boosdoener was is helaas onbekend
    De kext bestanden heb ik eerst ontladen met(voorbeeld van blackmagic)

sudo kextunload -b com.blackmagic-design.desktopvideo.iokit.framebufferdriver

En vervolgens uit de library verwijderd

Dank voor de support.

Bijdrager
    joszwa

Een oplossing is dit natuurlijk niet. Het is een workaround.
    Goed dat het je gelukt is.
    Ik lees in forums dat bij veel mensen, na het verwijderen van “verdachte” kext bestanden, het systeem onstabiel is geworden….
    Misschien wat teveel weggegooid?
    Zo is VirtualBox, Sophos AV, Parallels ook “verdacht”.
    Kortom: Heel veel gebruikers lopen tegen dit fenomeen op en zijn niet kundig genoeg het probleem op te lossen.
    Zelf wacht ik de oplossing van Apple af… mij is het risico te groot. Daarbij… herstel vanuit backup kost uren.
    Heb ik het niet eens over velen die geen goede backup onderhouden………..
    Het is beslist een fout van Apple. Apple heeft een stukje nieuwe security ingebouwd en dit heeft blijkbaar gevolgen.
    Kwalijk is dat al ver voor de officiele releasedatum dit probleem bij Apple bekend was…..
    Wordt Apple slordig?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  joszwa.

Moderator
    Night

Niet slordig, maar TE slordig…

Heb je dit topic ook gelezen?

Upgraden naar El Capitan "hangt" : een oplossing – workaround

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  Night.

Bijdrager
    joszwa

Voorlopig ga ik ervan uit dat Apple met een oplossing komt. Dat kan toch niet anders…..!
    Betreffende topic had ik nog niet gezien.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.