30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:

Bijdrager
    chonazz

El Capitan op ssd installeren

Beste forumleden,

Ik kom er even niet uit en hoop dat iemand me hier in de goede richting kan wijzen.
    Ik heb een Macbook Pro 13″ uit 2009. Laatst mogelijke OS wat hier op draait is El Capitan.
    In de Macbook Pro heb ik nieuw ram geheugen een een SSD ingebouwd.
    Nu moet ik op de SSD El Capitan installeren. Macbook Pro uit 2009 ondersteunt geen recovery over internet. Dus moet het via een andere computer gebeuren.
    Enige andere computer die ik tot mijn beschikking heb is een Macbook Air 2013 met High Sierra geïnstalleerd. Ik heb een dock om de ssd via usb aan te sluiten op de Macbook Air.
    SSD met schijfhulpprogramma wissen en formatteren… El Capitan downloaden via de App Store en installeren op de SSD.. Klaar.
    Alleen start de installatie van El Capitan niet op de Macbook Air omdat “De huidige software te nieuw is”.

Hoe krijg ik El Capitan nu op de SSD geïnstalleerd? Welke opstelling zie ik over het hoofd?
    Alvast bedankt,
    Jonas

Bijdrager
    McPim

Is het niet eenvoudiger om met DiskMaker X een El Capitan install USB stick te maken (op de Macbook Air) en de SSD in de Macbook Pro te laten zitten?

http://diskmakerx.com

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  McPim.

Bijdrager
    chonazz
    McPim op 27 oktober 2017

Is het niet eenvoudiger om met DiskMaker X een El Capitan install USB stick te maken (op de Macbook Air) en de SSD in de Macbook Pro te laten zitten?

Ik heb geen usb stick die groot genoeg is. Maar ik zou hier wel de oude schijf voor kunnen gebruiken.
    Kan ik dan wel opstarten vanaf de oude hd die via usb verbonden is?

Alvast bedankt
    Jonas

Bijdrager
    McPim

Yep, dat moet gewoon kunnen. Opstarten met de Option (⌥) key en die schijf kiezen.

Bijdrager
    jv65

Probeer het eens met deze versie. Die is speciaal voor oudere Mac’s die niet compatible zijn met Sierra.

Bijdrager
    chonazz
    McPim op 27 oktober 2017

Yep, dat moet gewoon kunnen. Opstarten met de Option (⌥) key en die schijf kiezen.

Bedankt McPim, hier had ik niet aan gedacht.

@jv65 die versie wil ook niet downloaden op de Macbook Air met High Sierra. Foutmelding: OS X kan niet op “HD” worden geïnstalleerd, omdat de versie van MacOS te nieuw is.

Heeft iemand nog een manier om El Capitan te downloaden op de Macbook Air? Heb ook een torrent geprobeerd, maar daar geeft de Macbook Pro bij installatie aan dat het geen officieel versie is en dat er mogelijks met de bestanden geknoeid kan zijn..

Alvast bedankt,
    Jonas

Bijdrager
    McPim
    chonazz op 27 oktober 2017

Heeft iemand nog een manier om El Capitan te downloaden op de Macbook Air? Heb ook een torrent geprobeerd, maar daar geeft de Macbook Pro bij installatie aan dat het geen officieel versie is en dat er mogelijks met de bestanden geknoeid kan zijn..

Downloaden op de Macbook Air lukte toch wel? Alleen de installatie ging mis zei je. Als je DiskMaker X gebruikt is downloaden voldoende, Diskmaker doet de rest met het gedownloade bestand. En een torrent: foei! Levensgevaarlijk :wink:

Bijdrager
    chonazz
    McPim op 27 oktober 2017

Downloaden op de Macbook Air lukte toch wel? Alleen de installatie ging mis zei je. Als je DiskMaker X gebruikt is downloaden voldoende, Diskmaker doet de rest met het gedownloade bestand. En een torrent: foei! Levensgevaarlijk :wink:

Nee downloaden gaat ook niet. Appstore geeft de bovenstaande foutmelding.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

https://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software/how-install-download-old-versions-of-mac-os-x-3629363/
    https://www.appletips.nl/os-x-el-capitan-downloaden/
    Misschien kun je hier iets vinden?

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  Mac Hammer Fan.
    • Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    chonazz

Nee, ik krijg precies dezelfde foutmelding.

Bijdrager
    McPim

Ik zie het probleem nu ook @chonazz, een oudere OS X kun je inderdaad niet downloaden op een (te) nieuwe Mac. Ook niet via de ‘Aankopen’ in de App Store. I’m thinking…:roll:

Bijdrager
    chonazz
    McPim op 27 oktober 2017

Ik zie het probleem nu ook @chonazz, een oudere OS X kun je inderdaad niet downloaden op een (te) nieuwe Mac. Ook niet via de ‘Aankopen’ in de App Store. I’m thinking…:roll:

Nee dan krijg je hetzelfde. Ook niet via de developer site.. Beetje vervelend dit.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Tracht bij een vriend of kennis een usb stick te bekomen met de installer van El Capitan. Het is mogelijk dat je een clean install zal moeten doen.

Bijdrager
    chonazz

@Mac Hammer Fan

Clean install vind ik niet erg, dat was de bedoeling. Alleen het vinden van het installatie bestand is heel omslachtig. Je zou verwachten dat Apple de download gewoon toestaat via de Appstore en dat hij een foutmelding geeft wanneer je over High Sierra probeert te installeren… Niet bij het downloaden.

Bijdrager
    McPim

Dit kan een (omslachtige) optie zijn voor je:

https://www.onemorething.nl/2016/07/macos-sierra-met-patch-op-ook-oude-mac/

Je zou dan Sierra moeten kunnen installeren op je Macbook 2009 door de Sierra installer te downloaden op je Macbook Air. Die via de procedure op je oude schijf zetten en dan installeren op je Macbook Pro. Je Macbook Pro draait dan op Sierra, als je dat niet wil kun je dan wél de El Capitan installer downloaden, met DiskMaker X een El Capitan boot disk maken en dan weer een clean install op je Macbook Pro…:-?

Leuk is anders!

Andere optie is om toch een OS X 10.11 torrent bestand te vinden en via deze pagina de checksum te vergelijken met de officiële Apple checksum middels een Terminal commando. Dan kun je er zeker van zijn dat er niet mee gerommeld is.

Bijdrager
    chonazz
    McPim op 27 oktober 2017

Dit kan een (omslachtige) optie zijn voor je:

https://www.onemorething.nl/2016/07/macos-sierra-met-patch-op-ook-oude-mac/

Je zou dan Sierra moeten kunnen installeren op je Macbook 2009 door de Sierra installer te downloaden op je Macbook Air. Die via de procedure op je oude schijf zetten en dan installeren op je Macbook Pro. Je Macbook Pro draait dan op Sierra, als je dat niet wil kun je dan wél de El Capitan installer downloaden, met DiskMaker X een El Capitan boot disk maken en dan weer een clean install op je Macbook Pro…:-?

Leuk is anders!

Andere optie is om toch een OS X 10.11 torrent bestand te vinden en via deze pagina de checksum te vergelijken met de officiële Apple checksum middels een Terminal commando. Dan kun je er zeker van zijn dat er niet mee gerommeld is.

Dan maar de lange weg. Heb 2 torrents gehad die niet door de checksum, komen. Dan maar gewoon eerst Sierra en dan pas El Capitan. Opzich zou Sierra ook goed moeten draaien met een SSD en nieuwe ram geheugen. Even kijken wat dat doet.

Bedankt voor het meedenken.
    Jonas

Bijdrager
    Septimus

Heb je de originele installatieschijf / DVD die bij de Macbook Pro hoort? (Waarschijnlijk Mac OS X 10.5)

Installeer de SDD in de Macbook Pro en doe de installatieschijf erin. Start vervolgens op met de C-toets ingedrukt. Je start nu vanaf de installatieschijf en kunt OS X installeren. Vervolgens ga je naar de App Store en download je de meest recente versie van OS X / macOS voor dit systeem.

Bijdrager
    Septimus

Let op

Sierra is niet compatible met de Macbook Pro 2009 en zal dus waarschijnlijk niet opstarten wanneer je de SSD met Sierra installeert.

Vanuit Sierra kun je niet downgraden naar El Capitan zonder Recovery mode (⌘-R bij opstarten).

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  Septimus.

Bijdrager
    chonazz
    Septimus op 27 oktober 2017

Heb je de originele installatieschijf / DVD die bij de Macbook Pro hoort? (Waarschijnlijk Mac OS X 10.5)

Installeer de SDD in de Macbook Pro en doe de installatieschijf erin. Start vervolgens op met de C-toets ingedrukt. Je start nu vanaf de installatieschijf en kunt OS X installeren. Vervolgens ga je naar de App Store en download je de meest recente versie van OS X / macOS voor dit systeem.

Heb geen originele installatie cd’s meer. Tot nu toe eigenlijk nog nooit nodig gehad. Bij geen enkele Mac.

Bijdrager
    Septimus

Heb geen originele installatie cd’s meer. Tot nu toe eigenlijk nog nooit nodig gehad. Bij geen enkele Mac.

Ze zijn op Marktplaats eventueel nog wel te vinden voor €15-20…

Bijdrager
    McPim
    Septimus op 27 oktober 2017

Sierra is niet compatible met de Macbook Pro 2009 en zal dus waarschijnlijk niet opstarten wanneer je de SSD met Sierra installeert. Vanuit Sierra kun je niet downgraden naar El Capitan zonder Recovery mode (⌘-R bij opstarten).

Dat is nou net de bedoeling van die link, om het wél te laten draaien op een 2009 Macbook Pro, om daarna eventueel de El Capitan installer te downloaden.. En ik had het ook niet over downgraden maar een nieuwe clean install.

Bijdrager
    penseel

Mij lukt het wel om El Capitan te downloaden in de App Store bij aan kopen. En dat met High Sierra op mijn MacBook Air.

Bijdrager
    Septimus
    McPim op 27 oktober 2017

Dat is nou net de bedoeling van die link, om het wél te laten draaien op een 2009 Macbook Pro, om daarna eventueel de El Capitan installer te downloaden.. En ik had het ook niet over downgraden maar een nieuwe clean install.

Dat snap ik, maar waarom zou je downgraden naar El Capitan als Sierra draait op de Macbook Pro? Vanuit Sierra kun je overoigens El Capitan ook niet downloaden, niet op mijn systeem in ieder geval.

Een downgrade kun je alleen als schone installatie uitvoeren.

Bijdrager
    chonazz

Met patch wil Sierra niet installeren. Toch maar even kijken of ik op een oudere computer el Capitan kan downloaden via de Appstore.

Bijdrager
    jv65

@septimus

Met Leopard gaat het sowieso niet lukken. Die heeft namelijk nog geen App Store. Dat is pas vanaf Snow Leopard. Die overigens nog te bestellen is bij Apple. Daarmee gaat het zeker lukken.

https://www.apple.com/nl/shop/product/MC573N/A/mac-os-x-106-snow-leopard

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  jv65.

Bijdrager
    Septimus
    jv65 op 27 oktober 2017

@Septimus

Met Leopard gaat het sowieso niet lukken. Die heeft namelijk nog geen App Store. Dat is pas vanaf Snow Leopard. Die overigens nog te bestellen is bij Apple. Daarmee gaat het zeker lukken.

https://www.apple.com/nl/shop/product/MC573N/A/mac-os-x-106-snow-leopard

Je hebt gelijk — my bad:-) Mac App Store is er vanaf 2010.

Bijdrager
    chonazz

Heb nu de 11″ macbook air van mijn vriendin, maar hier is onvoldoende schijfruimte vrij om El Capitan te downloaded. Enig idee of je via de Appstore naar een extern volume kan downloaded?

Bijdrager
    McPim
    penseel op 27 oktober 2017

Mij lukt het wel om El Capitan te downloaden in de App Store bij aan kopen. En dat met High Sierra op mijn MacBook Air.

Uit welk jaar is je MBA @penseel?

Enig idee of je via de Appstore naar een extern volume kan downloaded?

Dacht ’t niet.. Tijdelijk iets van haar MBA verplaatsen?

Bijdrager
    chonazz
    McPim op 27 oktober 2017
    penseel op 27 oktober 2017

Uit welk jaar is je MBA @penseel?

Enig idee of je via de Appstore naar een extern volume kan downloaded?

Dacht ’t niet.. Tijdelijk iets van haar MBA verplaatsen?

Heeft een SSD van 64gb.. Buiten Office, wat foto’s en wat documenten staat er niets op. Maar ik denk dat ik het nu voor mekaar heb.

Bijdrager
    chonazz

Ok, ik kom weer iets vreemds tegen. Ik heb nu een officiële versie van El Capitan gedownload via de Macbook Air van mijn vriendin.
    Ik heb eerst een installer gemaakt met Diskmaker maar deze gaf een foutmelding tijdens de installatie: “Dit exemplaar van het OS X El Capitan-installatie-programma kan niet worden gecontroleerd. Het is mogelijk dat de software beschadigd is of dat ermee is geknoeid tijdens het downloaden”. Ik dacht, dit zal wel iets met Diskmaker te maken hebben, dus nieuwe installer gemaakt via de terminal. Precies hetzelfde.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.