21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    KarelWillem

El Capitan installeren op Early 2008 iMac

Omdat El Capitan een beter geheugen-management heeft, en vrijwel iedereen aangeeft dat deze OS-versie sneller is dan Yosemite op oude machines, wil ik 10.11 graag installeren op onze oude iMac.

Ja, en dan…

Apple laat deze versie niet zien in de App Store (Sierra wel, terwijl die er niet eens op kan).
    Hoe kom je dan aan een versie van El Capitan, die je toch gewoon legaal zou moeten kunnen installeren?

Bijdrager
    Shmoo

Gewoon op een linkje van El Capitan drukken richting de Mac App Store. Het OS staat er wel nog in maar alleen verborgen zodat je hem niet kunt vinden. Als je dus hier op het forum ergens een topic kunt vinden in het verleden waar men linkt naar El Capitan in MAS dan druk je daarop en dan kun je hem nog steeds binnenhalen.

Bijdrager
    KarelWillem

Zoiets zou je wellicht verwachten.

Maar als ik de link pak die hier in een nieuwsbericht werd gegeven naar de officiële versie…

Bijdrager
    Shmoo

Laat maar, lukt niet meer zie ik..

Ik heb een download voor je aangezet.

Bijdrager
    KarelWillem

Bedankt, maar laat maar…. ik heb al een torrent draaien.;)

Kan het niet legaal, dan maar zo. Belachelijk dat ze hun eigen Macs gewoon blokkeren.

Bijdrager
    SunKeeper

Zelfde liedje als altijd, hebt je hem niet eerder ooit gedownload toen het de nieuwste was, kun je het nu niet meer downloaden.

Heb je het wel gedaan (op dat zelfde Apple ID), kan het wel. Bij mij bijv. geen problemo:

Heeft niets met een blokkade te maken. Mocht je nog een officiële installer willen, geef een gil.

Bijdrager
    KarelWillem

Hij draait al.:)

Maar uiteraard is dit toch een beetje het tegen gaan van lekker kunnen blijven updaten van je oude spullen.

Niet iedereen gooit de zooi er direct op. Wacht je dan per ongeluk 1 jaar (of zelfs minder), dan ben je de sjaak.
    En niet iedereen is zo handig dat ze ergens via een omweg een download kunnen scoren van het systeem dat ze nodig hebben.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het gekke is dat bij (sommige?) andere software je wel een melding krijgt dat wat je probeert te installeren te nieuw is, met daarbij de vraag of je in plaats daarvan een oudere versie wilt downloaden. Ik had dit een paar maanden geleden met Numbers voor iOS, dus dan vraag ik me af: waarom is diezelfde functionaliteit niet ook geïmplementeerd voor OS X?

Bijdrager
    mowat

@sunkeeper :
    En zelf al heb je nu Sierra gedownload met je apple ID , dan is het tegenwoordig ook afgelopen dat je dit nieuwste systeem nog in de aankopen vindt en later kan downloaden. Apple wil blijkbaar enkel nog dat je het nieuwste systeem op je computer hebt en dat je niet meer met “oude … ” systemen werkt.
    Dus in mijn aankopen staan Lion , mountain Lion , mavericks , yosemite , El capitan e.d. broederlijk onder mekaar ter download , maar Sierra niet meer.

Bijdrager
    Shmoo

Idd. OS X aankopen komen vanaf nu niet bij bij de aankopen te staan. Zoals Sierra staat niet als aankoop in je lijstje. Zwaar irritant dat Apple je gewoon probeert te fist fucken terwijl jij daar helemaal niet into bent.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    Shmoo

https://itunes.apple.com/app/os-x-el-capitan/id1147835434?mt=12

Dat is dus de nieuwe url. Hebben ze hem verplaatst.

Dit was de originele url ( App Store ID ) = nu 404.
    https://itunes.apple.com/nl/app/os-x-el-capitan/id1018109117?mt=12

Bijdrager
    SunKeeper
    Shmoo op 20 december 2016

Idd. OS X aankopen komen vanaf nu niet bij bij de aankopen te staan. Zoals Sierra staat niet als aankoop in je lijstje. Zwaar irritant dat Apple je gewoon probeert te fist fucken terwijl jij daar helemaal niet into bent.

Toch kun je dat eenvoudig omzeilen, pak de installer (die wordt wel netjes in de programma’s-map behouden) en laat die op een externe schijf installeren. Vervolgens kun je er alle kanten mee op via CCC.

Heb je de installer niet omdat je een ouder OS draait, dan nu downloaden: (hm, Aankopen snapt het niet helemaal inderdaad)

En opzij zetten. Voorwaarde is dat je hem kunt draaien op je Mac, anders kun je niet downloaden, maar uiteraard toch niet installeren, dus heeft geen van beide nut.

Ga a.u.b. niet zielig doen dat je er niet aan kan komen, want dat kun je wel. Ook al wil Apple je 100x laten geloven van niet. Wij zijn toch zeker slimmer?8-)

Bijdrager
    KarelWillem

Er is aan alles te komen. Maar het kan makkelijker.

Bijdrager
    mowat

Klopt K-W , waarom iets moeilijk maken dat gemakkelijker was en kan.

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom moeilijk doen als het makkelijk is? Sjonge jonge, ze moeten ook eens een keer zoeken.

Hoeveel makkelijker was het dan?
    Toen dat besneeuwde beest nog op een rond stuk plastic stond? Oh wacht, nee die kon je kwijt raken. Of ie deed het niet. Of je speler niet.

Het moeilijkste is blijkbaar nog wel dat je er iets voor moet doen. Lijkt iets van de laatste jaren te zijn.:nerd:

Bijdrager
    Shmoo

OMT kunnen jullie eens even opletten hiero, ik denk dat Tim Cook het @sunkeeper account heeft gehackt.

Bijdrager
    bassbug

En hoe draait het KW?
    Voelt het wat rapper?

Wat zijn de specs van je iMac?

Bijdrager
    SunKeeper
    Shmoo op 20 december 2016

Tim Cook

We are going to give you things you can’t live without that you just don’t know you need today. That has always been the objective of Apple. To do things that really enrich people’s lives. That you look back on and you wonder how did I live without this. We’ve got great innovation in the pipeline for 2017.

Soon you can use Siri for choosing your macOS version. Just say the version number and it’s installed in seconds! Can’t innovate my ass, it just couldn’t be more easy.
    :evil:

Bijdrager
    Hydræ

Valt me op dat El Capitan er wel een flinke borrel RAM van lust.

Zit momenteel na een kale install op 4,5GB in gebruik.

Bijdrager
    KarelWillem

Het memory management is een stuk beter geworden.
    Dus het systeem gebruikt wat het kan gebruiken. Dat is alleen maar goed.

bassbug op 20 december 2016

En hoe draait het KW?
    Voelt het wat rapper?

Wat zijn de specs van je iMac?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo heel veel verschil merk.

Model: iMac8,1 (A1224)
    Processor: Intel Core 2 Duo, 2,4 GHz
    Geheugen: 2 GB

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.