6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mrkjl

El Capitan herkent Timemachinebackup op Seagate expansion niet

Hallo,

Twee weken geleden begaf mijn iMac het plots. Vorige week heb ik de machine naar de Apple Store in Haarlem gebracht en bleek het moederbord stuk. Deze is (gelukkig onder garantie) vervangen. Nu wil ik mijn Time Machine Backuo terugzetten. Deze backup staat op een Seagate expansie 1TB. De Harddisk wordt niet herkend door de Mac (of door mijn Macbook Air). Als ik het schijfhulpprogramma start krijg ik het strandballetje en gebeurt er niets; de schijf wordt niet herkend. Ik zie wel dat de schijf aan mijn mac hangt als ik systeeminformatie open en dan via USB kijk. Wat moet ik doen om de schijf weer benaderbaar te maken; ik wil heel erg graag mijn foto’s terug!

Alvast bedankt voor de oplossingen!

KJ

Sleutelbeheerder
    Night

Het is mogelijk dat je schijf is beschadigd geraakt doordat er misschien net een schrijfhandeling plaatsvond (bv directory update) toen je Mac er mee ophield. De enige mogelijkheid is om met bv DataRescue4 in ieder geval je foto’s terug te halen. Ook bestaat de kans nog dat je hem met DiskWarrior kan reviven als het probleem inderdaad in de directorystructuur zit én je schijf HFS geformatteerd is.

Maar het is een bekend probleem dat USB-1 en -2 harddisks problemen kunnen geven in El Capitan. Probeer dan ook eerst het volgende:

1) Simpele herstart (met disk aangekoppeld)
    2) Herstart zonder disk en plug disk in na complete startup
    (kijk ook in Console logs naar evt. foutmeldingen of verwijzingen naar USB)

Wordt de schijf wel herkend in terminal?

diskutil list
    Bijdrager
    mrkjl

Ik probeer nu Diskwarrior. Het programma draait nog maar ik zie nu wel de Seagate verschijnen in het Schijfhulpprogramma. Even afwachten

Bijdrager
    mrkjl

De schijf wordt wel herkend in de terminal:

/dev/disk2 (disk image):
    #: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
    0: DW +67.6 MB disk2
    /dev/disk3 (external, physical):
    #: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
    0: GUID_partition_scheme *1.0 TB disk3
    1: EFI EFI 209.7 MB disk3s1
    2: Apple_HFS Time Machine Backups 999.9 GB disk3s2

Sleutelbeheerder
    Night

…en?

Bijdrager
    mrkjl

De hele avond bezig geweest. Met diskwarrior werd de hd wel herkend. Geprobeerd te reviven maar dat was geen succes; de schijf bleef onbenaderbaar. Datarescue4 bleek de oplossing. Daarmee heb ik de bestanden terug kunnen zetten. Mijn volgende Time Machine wordt in elk geval geen seagate schijf maar een Timecapsule oid. Ik vind het ook raar dat ik niet heb gemerkt dat de Time Machine backups geen foutmelding gaven; ik heb niet eerder gemerkt dat de schijf niet goed (meer) was. Super bedankt voor de tip in elk geval, de ruim 200GB aan foto’s staan nu weer op mijn mac!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.