22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    AdjeH

Eject na TimeMachine backup

Hallo allen,

Heeft er iemand een tip om na een TimeMachine backup automatisch de USB harddisk, waar de backup op gemaakt is, uit te werpen?

Groet,
    Erik

Bijdrager
    AdjeH

Dank voor het meedenken maar in automator zie ik in eerste instantie geen mogelijkheid om een taak te starten na TimeMachine (maar ik blijf proberen) en in de tweede tip werkt het script gebaseerd op een tijdinterval (als ik het met mijn beperkte kennis goed zie) wat in mijn geval niet handig is.
    De situatie is als volgt: op onregelmatige tijden sluit ik mijn MacBook aan op een LG beeldscherm in mijn werkkamer. Aan dit scherm is een USB drive aangesloten die geconfigureerd is als TimeMachine backup. Zover werkt het goed.
    Helaas ben ik te hardleers om er aan te wennen dat ik de drive moet uitwerpen voordat ik mijn MacBook weer loskoppel en krijg daardoor elke keer de melding dat ik de schijf onjuist heb verwijderd. Het meest logische zou zijn om het eigenlijke probleem op te lossen maar dat heb ik opgegeven en zoek nu naar een geautomatiseerde oplossing.

Bijdrager
    KarelWillem

…in automator zie ik in eerste instantie geen mogelijkheid om een taak te starten na TimeMachine…

Het is ook min of meer de bedoeling dat je die zelf maakt in Automator.

Bijdrager
    McPim

KarelWillem op 29 augustus 2019 om 18:01

Het is ook min of meer de bedoeling dat je die zelf maakt in Automator.

Beetje lastig lijkt me als de trigger ‘Time-Machine-klaar’ niet in Automator zit…

@adjeh: ook al zou het lukken dan is het nog geen fijne oplossing. De drive is dan unmounted en zal daarna géén TM backups meer maken, moet je daar weer iets voor verzinnen. Bovendien moet je voor het loskoppelen toch checken of TM op dát moment geen backup aan het maken is, krijg je dat weer. Het is in dit geval veel handiger om je backups via WiFi te maken, dus op een schijf die via je netwerk beschikbaar is, een NAS of een Time Capsule. Een goedkope oplossing is je backup disk aan een (2e hands) Airport Express in je netwerk te hangen.

Bijdrager
    AdjeH

@mcpim Het zou juist een hele fijne oplossing zijn omdat er maar één Backup per keer gemaakt hoeft te worden. Vanwege de snelheid doe ik dat liever niet over WiFi.

Bij het uitwerpen stopt de harddisk met spinnen waardoor ik direct hoor wanneer hij klaar is. Daarmee is de check of hij klaar is geen probleem.

Bijdrager
    GoeieDag

AdjeH op 30 augustus 2019 om 12:05
    Vanwege de snelheid doe ik dat liever niet over WiFi.

Eerlijk gezegd: non-argument.

Bijdrager
    McPim

Juist als je maar één keer (per dag bijvoorbeeld) een TM backup maakt duurt die lang… Als de backup schijf via WiFi altijd beschikbaar is (zeker in combinatie met Power Nap) maak TM regelmatig incremental backups. Daar merk je dan als gebruiker helemaal niets van, dat gaat heel vlot en je hoeft nergens meer over na te denken.

‘Omdenken’ kan lastig zijn, dat geef ik toe. Maar moeilijk doen als het makkelijk kan is ook een keuze.

Inhoudelijk: ik denk dat het lastig is een oplossing te vinden. Je moet op systeemniveau een trigger krijgen wanneer de TM backup klaar is. Dat valt vast te programmeren of te scripten maar ik ken geen simpel toolje dat dat kan. Hier een richting, maar dat is oud en lijkt vanaf Mavericks niet te werken. Gedoe dus.

Bijdrager
    AdjeH

<p class=”cite”>GoeieDag op 30 augustus 2019 om 12:23</p>

AdjeH op 30 augustus 2019 om 12:05
    Vanwege de snelheid doe ik dat liever niet over WiFi.

Eerlijk gezegd: non-argument.

Want jij kent mijn omgeving?

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>McPim op 30 augustus 2019 om 09:53</p>
    Een goedkope oplossing is je backup disk aan een (2e hands) Airport Express in je netwerk te hangen.

Ik heb zo een oude AE die je rechtstreeks in het stopcontact steekt. Ga vanavond eens kijken of ik dat aan de praat kan krijgen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 5 dagen geleden door  koen.

Bijdrager
    AdjeH

@mcpim: dank voor het meedenken maar de WiFi aanpassen is geen optie. Bovendien duurt een dagelijkse backup helemaal niet lang. Dat zijn wijzigingen van hooguit één dag. Ik was juist aan het omdenken en hoopte een nieuwe invalshoek te vinden. Gelukkig is het geen groot probleem maar het was leuk geweest als dit laatste stukje ook kon zoals ik graag wilde.

Bijdrager
    McPim

@koen, ik zie net dit. Weet nu niet meer uit m’n hoofd of het nou wel/niet op alle Airport Expressen werkt, of alleen de latere of alleen i.g.v. een powered USB drive. In ieder geval wel op de Airport Extreme. Uitproberen dus.

@adjeh: Duidelijk. Toch blijf ik van mening dat je met een hele kleine investering (ook als je WiFi sneller moet) heel veel gemak terug krijgt. Jouw keus uiteraard 😉👍🏻.

Bijdrager
    GoeieDag

AdjeH op 30 augustus 2019 om 16:41

Want? Punt is dat bij TM over WiFi de snelheid geen issue is, want het gebeurt gewoon terwijl je bezig bent of als de Mac sluimert. Je merkt er niks van, das ook niks van een eventuele hoge of lage snelheid.

Bijdrager
    AdjeH

<p class=”cite”>GoeieDag op 30 augustus 2019 om 17:34</p>

AdjeH op 30 augustus 2019 om 16:41

Want? Punt is dat bij TM over WiFi de snelheid geen issue is, want het gebeurt gewoon terwijl je bezig bent of als de Mac sluimert. Je merkt er niks van, das ook niks van een eventuele hoge of lage snelheid.

Algemene informatie die in veel gevallen helemaal waar zal zijn maar helaas niet in mijn situatie. Ik ben blij met het feit dat je de moeite neemt om te reageren maar als ik aangeef dat WiFi geen optie is zou je dat ook gewoon kunnen respecteren. Ik heb meer dan voldoende kennis en ervaring met netwerken, draadloos of niet, om te weten hoe het werkt, dat is dan ook niet waar ik om vroeg. De WiFi vervangen is een te draconische maatregel om mijn issue op te lossen. Ik hoopte iets te leren waarvan ik wat minder verstand heb, namelijk een goed verborgen Apple feature. Die blijkt er waarschijnlijk niet te zijn en dat is een antwoord waar ik wel iets aan heb. Het gaat namelijk niet om iets wat moet werken, ik wilde weten of iets kan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>AdjeH op 30 augustus 2019 om 18:27</p>
    Algemene informatie die in veel gevallen helemaal waar zal zijn maar helaas niet in mijn situatie. Ik ben blij met het feit dat je de moeite neemt om te reageren maar als ik aangeef dat WiFi geen optie is zou je dat ook gewoon kunnen respecteren. Ik heb meer dan voldoende kennis en ervaring met netwerken, draadloos of niet, om te weten hoe het werkt, dat is dan ook niet waar ik om vroeg.

Tip voor vragen en antwoorden op het Internet: laat blijken dat je kennis van zaken hebt in plaats van alleen maar te antwoorden dat een suggestie niet gaat werken. Over het algemeen weten anderen niet waar jij wel en geen verstand van hebt, en zullen dus meestal antwoord geven alsof je nergens vanaf weet.

Tip 2: vat dat daarom niet persoonlijk op.

De WiFi vervangen is een te draconische maatregel om mijn issue op te lossen. Ik hoopte iets te leren waarvan ik wat minder verstand heb, namelijk een goed verborgen Apple feature. Die blijkt er waarschijnlijk niet te zijn en dat is een antwoord waar ik wel iets aan heb. Het gaat namelijk niet om iets wat moet werken, ik wilde weten of iets kan.

Het zál wel mogelijk zijn voor programma’s om op de hoogte gesteld te worden door Time Machine wanneer de back-up klaar is, denk ik, maar ik kon zo snel niks vinden over hoe of wat. Zoeken op developer.apple.com haalt ook weinig uit, dat levert een pagina op met een draaiend wieltje in plaats van zoekresultaten voor „Time Machine”.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>McPim op 30 augustus 2019 om 17:09</p>
    @koen, ik zie net dit. Weet nu niet meer uit m’n hoofd of het nou wel/niet op alle Airport Expressen werkt, of alleen de latere of alleen i.g.v. een powered USB drive. In ieder geval wel op de Airport Extreme. Uitproberen dus.

Er zit een USB uitgang op die AE, maar als ik de TM schijf daar in plug gebeurt er weinig (TM ziet de schijf niet). Misschien mis ik nog een stap?

Bijdrager
    McPim

Ik heb nog een paar versies in de kast liggen, zal het later eens uitproberen.

Bijdrager
    GoeieDag

Nee, helaas! De USB poort van alle AirPort Express modellen is alleen bedoeld voor printerdeling: wikipedia.org/wiki/AirPort_Express

Bijdrager
    McPim

Klopt GoeieDag, het lukt niet met een oude of nieuwere Airport Express. Ik dacht dat het ooit kon en hier lijkt het ook iemand gelukt te zijn maar dat was met de oude Airport Utility. Het kan wel met de in dit document genoemde Airport Time Capsules en Airport Extreme, je ziet dan een extra tabje ‘Disks’.

Bijdrager
    koen

Jammer!

Bijdrager
    McD44N

Ik gebruik zelf ‘TimeMachine editor’ (gratis) – daarmee kan ik bijvoorbeeld wekelijks een backup maken.

Daarbij kwam ik de tool ‘Power Manager’ tegen, die schijven kan ejecten op een bepaald tijdstip.

Eén en ander zal best wel in Automator of anders mogelijk zijn, maar ik ben meer van de GUI..

Methode is niet helemaal waterdicht, maar toch kun je wel redelijk inschatten hoe lang je backup bezig is, waarna je schijf-uitwerp actie kan beginnen, desnoods met 1 uur extra tijd..

Misschien kun je er wat mee?

https://tclementdev.com/timemachineeditor/

https://www.dssw.co.uk/powermanager/index.html?utm_source=dssw&utm_medium=blog&utm_campaign=how-to

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>McD44N op 31 augustus 2019 om 17:44</p>
    Eén en ander zal best wel in Automator of anders mogelijk zijn, maar ik ben meer van de GUI..

Automator ís GUI. Het alternatief is AppleScript o.i.d.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.