16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    beach
    Bijdrager
    Pivni Pes

Met alle respect, maar komen die dingen niet regelmatig uit?
    Ik bedoel, wat interne veranderingen is leuk, maar zo gewoontjes.
    Als er nu een totaal nieuwe vormgeving uit komt, dat je dan helemaal in de wolken ben, dan kan ik het begrijpen.

Bijdrager
    beach

Velen wachten op een nieuwe imac.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ja, maar die vele wachten al jaren op een nieuwe iMac.
    Komt deze uit, dan wachten ze weer, wat de volgende is immers weer beter.

Bijdrager
    1984
    Pivni op 19 april 2011

Als er nu een totaal nieuwe vormgeving uit komt, dat je dan helemaal in de wolken ben, dan kan ik het begrijpen.

Inderdaad sinds 2004 is de iMac niet echt revolutionair veranderd, wat platter , aluminium en dat is het wel. we zullen zien waar Apple mee komt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb er nooit maar dan ook nooit op gelet wanneer er een nieuwe computer van Apple uit kwam.

Ik kocht namelijk pas een nieuwe Apple als de oude of stuk, of niet meer mee kon met de software eisen of als ik er om een andere reden niet meer tevreden over was. Dan, en niet eerder ging ik effe kijken wat er te koop was. En dan kocht ik hem, want wat ik ook kocht: het was sowieso een grote sprong voorwaarts en het extra wachten niet waard.

Zou dat misschien de reden zijn dat ik na ±33 jaar pas aan mijn 6e Apple computer zit?

Bijdrager
    1984
    hendrik op 19 april 2011

Zou dat misschien de reden zijn dat ik na ±33 jaar pas aan mijn 6e Apple computer zit?

Dan was deze je eerste en de andere waarschijnlijk de laatste….of wie weet?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Helemaal goed!
    Mijn eerste was de Apple ][+ uit 1979 met een ‘snelle’ 1 MHz 8 bit CPU een 10(!)MHz FP engine, een geluidskaart met een 8? 16? track synthesizer en een Z80 CPU kaart (dus eigenlijk een dualprocessor!) voor het CP/M OS met LISP,FORTRAN, Pascal, VisiCalc spreadsheet en een ‘wopping’ 48k RAM,12k ROM uitbreidbaar tot een schandalige 64k via bank switching. (in eerste instantie met een cassette recorder ipv een floppy waarmee je programma’s kon inladen via een speciale radio zender!)
    De tijdschriften van toen (Nibble!) bevatte de sourcelistings van programma’s in BASIC en hex-code want de floppy/CD-ROM bestond nog niet.

Mijn huidige is een 27″ (i7) iMac gekocht in 2010 quad core @2,8GHz/ 1TB / 8GB
    En wat ik toen voor mijn eerste Apple heb betaald (kaal wel te verstaan) is omgerekend naar euro’s haast net zo veel als die iMac.

Maar ondanks de voortschrijdende techniek heb ik aan die eerste Apple het meeste plezier beleeft…:lol:

Bijdrager
    Japsuh

Hetzelfde met de iPhone, ik word er echt zo moe van. Nu gaan ze weer beginnen met ‘woeh, de nieuwe iPhone is uitgelekt’ etc. Boeien, er komt toch wel een nieuwe (die telkens een klein beetje beter is).

@hendrik ijzerbroot: ik ben het helemaal met je eens, gewoon een apparaat kopen wanneer je het nodig hebt.

Bijdrager
    RoyK

@Pivni Pes, wat een gezwever. Een update is een update. De Sandy Bridge’s zijn razendsnel, nieuwe SSD mogelijkheden, andere videokaarten.. etc. Veel mensen waaronder ik, die zitten te wachten om de nieuwe iMac aan te schaffen. Sommigen om hun oude mac te updaten, en anderen zoals ik die overstappen van een windows systeem naar de iMac. Ik kan zo de huidige variant bestellen met alles er op en er aan, maar dan betaal ik de hoofdprijs voor hardware die over enkele weken een update krijgen. 3000 euro uitgeven doe ik ook niet elke dag. Het is geen iPad van een paar honderd euro. Een ander drukt gewoon op de bestelknop en kijkt er niet naar om. Niet mijn ding. Kapitaal vernietiging:P

Bijdrager
    websania

Hoeveel topics er wel niet zijn met de vraag “moet ik nu kopen of wachten…”
    Enerzijds inderdaad gewoon kopen. Ondanks dat je dan 3000 euro uitgeeft, wil dat niet zeggen dat je een waardeloos apparaat hebt gekocht omdat een maand later een nieuwe uitkomt. Dan kun je werkelijk niets meer kopen, want ieder apparaat in deze wereld wordt met enige regelmaat vernieuwd.
    Ik heb mijn iMac gekocht nu tweeënhalf jaar geleden en ik zie werkelijk geen reden om een nieuwe te gaan kopen, ondanks de vernieuwingen die in de tussentijd hebben plaatsgevonden. Ik kan nog steeds met veel plezier en zonder problemen met deze iMac doen wat ik ermee wil doen. Dat was in de “pc-wereld” wel anders.

Bijdrager
    RoyK

Als je nog een paar weken kan uitzingen met een huidige configuratie, is het zot om nu een systeem te kopen van 3 ruggen, die over een paar weken een opfrisbeurt krijgt. Het is geen PC waar je over een maand een andere videokaart in prikt. Je moet het doen met wat er in zit.

De hardware die in de huidige iMac zit is niet slecht, maar je betaald nu wel zeker wel de hoofdprijs voor iets wat vervangen gaat worden door een snellere en betere versie. Ieder die nu op de bestelknop drukt omdat hij/zij geen zin heeft om te wachten en vind dat hij/zij 3000 euro uitgeven aan iets wat gedateerd is prima vind, be my guest. Het zijn niet mijn centen die een ander uit geeft. Ik overweeg de uitgave 3x en het verstand zegt, wacht even tot de update daar is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@RoyK:
    Je beschuldigt andere van gezwets, maar je kan er zelf ook wat van hoor.
    Hoe kun je nu spreken van “kapitaal vernietiging”? Er zijn genoeg mensen die er nauwelijks baat bij hebben om te wachten op de zoveelste Mac update’s omdat het geen “power users” zijn. Werk je met 3D rendering zoals Maya of edit je “feature” films dan kun je er wel op wachten ja, maar als het “zwaarste” wat je doet een spelletje COD of Quake 4 is dan werkt die “gedateerde” hardware van jou ook prima. Je koopt nog altijd wat je minimaal nodig hebt, en niet wat er te krijgen is (of gaat). Je spreekt over geld uitgeven voor “gedateerde” hardware, maar die “gedateerde” hardware is 4-6 maanden oud en komt vaak in de aanbieding en is daardoor absoluut goedkoper dan het nieuwe spul terwijl de eigenaar gewoon tevreden is. Dus hoezo “kapitaal vernietiging”?. Natuurlijk zullen de “sandy bridges” best razend(duur)snel zijn, maar dat is die “gedateerde” hardware t.o.v. iemands vorige systeem ook.
    Dus als die persoon daarmee weer enkele jaren vooruit kan kun je echt niet over kapitaal vernietiging spreken want je bent er toch tevreden mee?

Zoals je boven kunt zien begon ik met een 1MHz 48k systeem en een 128k floppy systeem
    Daarna werd het:

Apple ][GS: 2,8MHz / 1MB
    PowerMac 6100: 60MHz / 8MB
    G4 PowerMac: 2 x 450MHz / 1GB
    G5 PowerMac dual 2GHz / 2,5GB
    en nu dus die iMac

Gewoon gekeken wat er was en een keuze gemaakt die aan mijn eisen voldeed. Nooit spijt gehad dat ik niet gewacht had op een update. Ook niet toen na de aanschaf van de G5 1 maand later Apple met nieuwe modellen kwam, want die waren wel een stuk duurder. (Apple had net de prijzen voor de ‘oude’ modellen en beeldschermen drastisch verlaagd)

En ik kan je vertellen dat ik bij elk nieuw systeem soms letterlijk in lachen uitbarstte bij het zien van het verschil in performance. En dat met “gedateerde” hardware… Dus nogmaals: hoezo “kapitaal vernietiging”?

Als ik vorig jaar had gewacht op het nieuwe iMac model, was het enigste verschil een iets betere grafische kaart geweest voor nagenoeg de zelfde prijs. Maar aangezien ik wist dat het huidige model op dat gebied ruim aan mijn eisen voldeed (de G5 trok X-Plane niet meer) zag ik geen reden om op die update te wachten.

Bijdrager
    RoyK

Hendrik, je besteed er veels te veel energie in. Wat ieder doet moet diegene vooral zelf weten. Zoals ik al aangaf, als je nu op de bestelknop druk en je bijvoorbeeld 1600 euro aftik voor een hudig systeem je daar happy mee bent, prima toch. Apple lacht zich een piemel uit zijn broek, wat de recente winst cijfers ook laten zien. Je betaald al een paar euro meer voor een product waar een glimment appel logotje op geplakt zit, ook als de machine alweer een jaar oud is en niet in prijs is gezakt. De hardware die er in zit, overigens wel, maar dat terzijde. 200 euro voor 8gig geheugen betalen wat een beetje winkel 70 euro kost..tja.

Mijn verstand zegt (en deze is gericht op mijn wensen en behoeftes) wacht op de update. Sandy bridge is niet duurder dan de huidige i3,5 en 7. Maar de benches laten duidelijk zien dat ze een heel stuk rapper zijn en tal van nieuwe functies bezitten, die een grafisch persoon goed doen. En dat voor dezelfde centen. My 2 cents Hendrik. Niets meer, niets minder.

Als ik een product wil aanschaffen waar ik weer een paar jaar mee voorruit moet, schaf ik niet zo graag iets aan die in zijn laatste fase zit, nog steeds hetzelfde kost ten opzichte van een jaar terug, en een nieuwe variant op komst is die naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde zal gaan kosten. Anderen kijken daar blijkbaar niet naar, en bestellen gewoon. Dat kan ook, maar niet mijn ding.

Moderator
    Rivanov

Hier verder a.u.b.

Wanneer nieuwe iMac?

-Closed

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.