30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 68)
  • Q:
    Bijdrager
    Frazzle

Eindelijk! De Mac Pro 1,1 en 2,1 draaien ook 'native' Mavericks!

Mijn trouwe MacPro1,1 uit 2006 had het de laatste maanden zwaar.

Officieel heeft Apple de support voor dit model en zijn directe opvolger de MacPro2,1 laten vallen na het uitkomen van OS X 10.7.5., de laatste versie van Mac OS X die nog met een 32-bits kernel kon draaien. Naar Mountain Lion kon je fluiten, en dus ook naar Mavericks.

Want wat is (was!) het probleem? De EFI-bootrom van deze Mac Pro’s is 32-bit, en daardoor kun je er geen 64-bits kernel op draaien. In de kern is dat het. Zou Apple hier wat aan kunnen doen? Jazeker, maar dat vertikken ze.

Tot voor kort was de enige praktische mogelijkheid het installeren van een bootloader zoals Chameleon, die ook door de roemruchte Hackintoshes wordt gebruikt. Jawel: je moest van je officiële Mac dus een soort Hackintosh maken om Mountain Lion te kunnen draaien. Dat werkte wel, maar met wat problemen hier en daar. Spontane vastlopers, onbetrouwbare slaapstand en een lange opstarttijd. Niet echt comfortabel dus.

Een veel elegantere oplossing zou zijn als iemand het bestand ‘boot.efi’ zou herschrijven. In feite is dat de EFI code die de koppeling legt tussen de bootrom en de kernel. Je zou een boot.efi kunnen maken die optreedt als tolk/vertaler tussen de 32-bits bootrom en de 64-bits kernel. Maar ja, welke programmeur -die niet in dienst is van Apple- heeft daar de tijd en de middelen voor?

Nou, die programmeur is er dus nu! Ene ‘tiamo’ heeft enkele dagen terug een ‘boot.efi’ bestandje op het forum van Mac Rumors gezet dat precies doet wat ik hierboven beschrijf. De beste man heeft zelfs de source beschikbaar gemaakt! Door het vervangen van dit ene bestandje in een werkende Mavericks installatie, kun je die hele Mavericks-installatie zo overzetten naar een oude MacPro1,1 of 2,1 die vervolgens vlekkeloos werkt – in 64-bits wel te verstaan! Vanaf nul installeren kan ook, maar dan moet je iets meer handelingen verrichten.

Er is één addertje onder het gras: je Mac Pro moet wel voorzien zijn van een grafische kaart die door Mavericks wordt ondersteund. De aloude Nvidia 7300GT gaat niet werken. In de praktijk betekent dat dat je een grafische kaart moet hebben zoals die geleverd werd in de latere generaties Mac Pro – de ATI 5770 bijvoorbeeld, die nog steeds leverbaar is door Apple. Nog altijd goedkoper dan een nieuwe Mac!

Op deze manier is twee hele generaties hardware een nieuw leven ingeblazen – de oude Mac Pro’s kunnen nog prima meekomen en doen nu dus weer helemaal mee met de laatste ontwikkelingen.

Bijdrager
    mytecmaster

Mooi dat zo iets werkt, alleen het is niet gek dat Apple deze apparaten niet meer ondersteund. 2006 is 7 jaar terug, die laptops zijn al lang afgeschreven. Geeft wel weer aan dat ze goed gebouwd zijn als die nu nog werken.

Bijdrager
    Frazzle

Ja, voor een laptop best lang. Maar dit gaat over de Mac Pro, de ‘kaasrasp’ Xeon machines waar je meerdere drives en uitbreidingskaarten in kunt stoppen. Die werkstations gaan over het algemeen wat langer mee. Mijn 8-core 3GHz is voor Final Cut bijvoorbeeld nog prima bruikbaar en nu weer helemaal bij de tijd.

Bijdrager
    mytecmaster
    Frazzle op 03 december 2013

Ja, voor een laptop best lang. Maar dit gaat over de Mac Pro, de ‘kaasrasp’ Xeon machines waar je meerdere drives en uitbreidingskaarten in kunt stoppen. Die werkstations gaan over het algemeen wat langer mee. Mijn 8-core 3GHz is voor Final Cut bijvoorbeeld nog prima bruikbaar en nu weer helemaal bij de tijd.

Dat is ook zo, sorry ik las niet goed. Dan nog steeds is straks 8 jaar een hele tijd;-)

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Mooi verteld! Mooie tweak ook, heel mooi!

Bijdrager
    FloorvN

Erg blij met dit nieuws !!

Kan ik mijn MacPro weer nieuw leven inblazen.
    Er zitten al twee ATI 4870’s in, binnen kort nog even CPU-upgrade en 32GB RAM.
    EFI flash al gedaan om van 1,1 naar 2,1 model te gaan..

Super blij dit te lezen, ik ga het gauw proberen en opzoek naar dat bestandje !:)

Thx

Moderator
    Mac Daddy

Voor mijn MacBook Pro-tje uit 2006 dus geen oplossing. Toch mooi dat het werkt. Het enige frustrerende en onwijs domme vind ik de niet ondersteuning voor iCloud in 10.6 (Snow Leopard).
    Mijn iPhone, iPad en Windows 7 bak werken allemaal prima samen, behalve de MacBook waarmee ik nog handmatig moet synchroniseren.

Sparen voor een iets nieuwer 2e handsje is nog steeds voor mij de oplossing.

Bijdrager
    Thomaso
    Mac op 03 december 2013

Voor mijn MacBook Pro-tje uit 2006 dus geen oplossing. Toch mooi dat het werkt. Het enige frustrerende en onwijs domme vind ik de niet ondersteuning voor iCloud in 10.6 (Snow Leopard).
    Mijn iPhone, iPad en Windows 7 bak werken allemaal prima samen, behalve de MacBook waarmee ik nog handmatig moet synchroniseren.

Misschien is MLPostFactor iets voor jou. Hierdoor kun je Mountain Lion installeren op een select aantal (waaronder MacBook Pro 2006) niet meer ondersteunde Macs. Ik heb het een tijdje gehad op mij iMac uit 2006. Werkte over het algemeen goed. Maar heb het er eerlijk gezegd uiteindelijk toch maar weer afgehaald, omdat de sluimerstand niet meer perfect werkte op mijn iMac.

Bijdrager
    G-Force
    Mac op 03 december 2013

Core 2 Duo? Dan moet Lion nog wel lukken met de bekende plist truuk. Zo had ik Lion draaien op mijn 2006 Mac mini waar ik zelf een Core 2 Duo in had gezet.

Moderator
    Mac Daddy

Nee, dit is nog een Core Duo, dus geen 2-tje. Daarnaast loopt ie ook regelmatig compleet vast en gaat soms het scherm uit en nog meer rare dingen. Hij dient nu eigenlijk nog enkel als sync machine voor de iOS devices.

@Thomaso
    Bedankt voor de tip, maar daarvoor is het voor die machine echt teveel moeite. Ik moet maar eens wat gaan opzij zetten voor een niewer 2e hands 13inch modelletje.

Bijdrager
    vanadium

@Frazzle heb je een linkje naar deze post op Mac Rumors?

Bijdrager
    FloorvN
    Bijdrager
    vanadium

@Floor thnks!

Bijdrager
    vanadium

Is deze bootloader ook afdoende om je MacPro van 32bits naar 64bits te krijgen?

Bijdrager
    Frazzle

Ja, Mavericks heeft geen 32-bit kernel meer. Deze boot.efi verzorgt de vertaling tussen kernel en ROM. De EFI was en blijft 32-bit, maar de machine draait als 64-bit. Afdezien van de ROM is dat voor deze Macs ook de normaalste zaak van de wereld.

Bijdrager
    FloorvN

maar je gebruikt bij deze methode dus geen chameleon bootloaders etc. meer ??

Bijdrager
    Frazzle

Nee. Machine draait als Mac. De boot.efi is altijd de eerste code die je Mac laadt nadat de hardware in orde is bevonden en je een startup-disk hebt gekozen (in die zin is boot.efi natuurlijk wel een bootloader – je kan immers niet zonder). Verschil is dat voor Chameleon de Mac in een legacy boot modus wordt gezet (BIOS-compatible) die is bedoeld om Windows te kunnen starten. Vandaaruit laadt Chameleon dan weer OSX.

De nieuwe boot.efi leidt de 64-bit calls van de kernel om naar de 32-bits routines in ROM, wat de kernel betreft is het ding dan gewoon 64-bits compatible en die neemt het vervolgens over. Resultaat: volledige 64-bits machine, die draait in native EFI modus. Enkel die keren dat er nog calls worden gedaan (naar NVRAM bijv.) worden die afgevangen en omgezet. Hele elegante oplossing.

Bijdrager
    FloorvN

Dank voor je uitleg !
    kan ik zo dus ook een usb stick creëren en die klaar maken om een verse 10.9 install te doen ?
    Of kan ik altijd alleen een bestaande omgeving aanpassen en deze draaien ??

Hoe heb jij dit aangepakt ?

Bijdrager
    Frazzle

Ik heb eerst in mijn bestaande Chameleon installatie van Mountain Lion de nieuwe boot.efi geplaatst (via target disk mode vanaf een andere Mac). Daarna kon mijn Mac zonder Chameleon in ML booten! Slaapstand werkte weer goed en alle andere kritische zaken zoals iMessage en FaceTime hadden ook geen problemen met mijn hardware-ID etc. Cool!

Daarna heb ik een bootdisk gemaakt voor Mavericks. Je moet iets meer doen dan met de andere methode omdat je in een aantal lijstjes uiteraard je MacPro1,1 moet toevoegen als ‘toegestane’ machine voor een Mavericks installatie.

Trouwens: vanuit ML opwaarderen via App Store lukt niet vanwege de machinecheck. Maar ook upgraden vanaf een USB-stick terwijl je al in ML bent ingelogd werkt niet, omdat de Mavericks installer dan aan Apple gaat vragen (via internet) welke bijzonderheden er zijn voor deze machine – uiteraard vindt het ding niks over MacPro1,1 en 2,1 en adviseert je om Apple te bellen. Heb ik maar niet gedaan.:-)

Enige optie is dan dus: USB-stick (of andere drive) maken, aantal bestanden aanpassen, booten vanaf die installer-drive en op deze manier de installer je bestaande installatie laten upgraden. Of compleet vanaf scratch beginnen uiteraard.

Ik wilde gevaarlijk doen, dus ik heb mijn onder Chameleon geïnstalleerde Mountain Lion opgewaardeerd naar Mavericks, waarbij de installatie ook nog eens op twee SSD’s staat die via Apple software-RAID tot een RAID0 zijn verbonden. Werkte feilloos.

Handigst is om de boot.efi uit deze post te gebruiken (die is grafisch namelijk):
    http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=18423059&postcount=34

Daarna volg je de instructies in de download van deze meneer:
    http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=18357265&postcount=664

De download bevat een setje stappen om te volgen en ook wat bestanden die al voor je geprepareerd zijn (.plist) – alleen even opletten: de boot.efi uit deze download vervang je dus door de versie van ‘tiamo’.

That’s it. Indien nog niet helder, zal ik kijken of ik een NL stap-voor-stap instructie kan maken.

Bijdrager
    FloorvN

Ej,

Dank voor je antwoord:)
    Ik ben nu even een bestaande mavericks omgeving die ik extern heb, aan het kopieeren via ccc naar een interne HDD in mijn MacPro.
    hoef ik dan enkel nog de boot.efi te vervangen en dan werkt die omgeving al ??

NL handleiding is altijd tof, als je er eentje gaat maken wil ik je graag helpen zodra ik meer kennis heb..

Mvg,
    Floor

Bijdrager
    FloorvN

ik heb net een cloon gemaakt, en probeer deze aan te passen..
    ik gebruik daarvoor deze instrucites : http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=18411621&postcount=26

Maar ik kan stap 2 al niet uitvoeren, omdat ik constat boot.efi niet mag vervangen omdat ik geen rechten heb..
    Ik heb de rechten al aangepast van de schijf en mappen, zodat ook iedereen mag lezen & schrijven maar geen effect..

tevens weet ik dan ook niet waar ik de locatie : usr/standalone/i386/boot.efi kan vinden…

I need some help here please..

Bijdrager
    Frazzle

Okee, als je de kloon al intern in je Mac Pro hebt zitten is de ‘target disk mode’ veruit het simpelst.

Machine opstarten met T ingedrukt, andere Mac verbinden via FireWire en je kunt je gang gaan op de gekloonde disk vanaf de andere machine.
    Ja, het werkt al door alleen boot.efi op twee plekken te vervangen.

Je zult de folder ‘usr/…’ alleen kunnen vinden als je in Finder verborgen bestanden kunt zien.

Tik in Terminal:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

en daarna:

killall Finder

Dat laatste is nodig om Finder te herstarten zodat ‘ie de settings opnieuw leest.

Daarna zul je heel wat meer mappen in de root van de disk zien staan!

Je kunt het tonen van verborgen files weer uit zetten door bovenstaande commando’s te herhalen met ‘FALSE’ ipv ‘TRUE’.

Bijdrager
    Frazzle

Als je target disk mode niet kunt gebruiken, kun je natuurlijk ook met een willekeurige Installer DVD opstarten om met de daar beschikbare Terminal de boot.efi te vervangen.

Bijdrager
    Frazzle

En inmiddels heeft ook iemand er een klein appje voor gemaakt:
    http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=18474535&postcount=159

Bijdrager
    FloorvN

Ej,

beetje late reactie.. haha
    had het beetje druk en was even vergeten o.a

Ook was een van mijn 512MB geheugen modules defect, waardoor ik geen 2GB meer had..
    net nieuwe gekocht, en gisteren via de App een portable usb stick gemaakt, en dit Mavericks geïnstalleerd.
    Dit werkte perfect, en ben hier erg blij mee !:)

Ik vroeg mij nog af of er een methode is om GPU temperaturen uit te lezen vanuit OSX op de MacPro ??
    Ik heb Dual ATi 4870’s onder elkaar zitten, welke wel erg warm zijn..
    Vanuit Windows bootcamp kan ik prima de temps. uitlezen.

Ik heb programma’s zoals iStat Menu en SMC Fan Control al geprobeerd, maar helaas is de sensor van de GPU daar ook niet in uit te lezen..

ben benieuwd..

Bijdrager
    MacMartino

Shit, die methode met het applescript werkt niet. Van Sfott. Ik denk omdat er geen ‘Utilities’ folder bestaat op een Nederlands systeem. En ik krijg inderdaad ook niet de boot file gewijzigd, die staat namelijk op slot! ik ga nu nog een keer volgens de handleiding een bootable USB stick maken. Zit nu in de laatste stap. En dan tracht ik op de USB stick de boot file te veranderen. Ben benieuwd.

Bijdrager
    MacMartino

Aaargh. Het lukt mij niet. Ik kom tot

STAP 2. replace boot.efi
    boot.efi can be found at System/Library/CoreServices/boot.efi and usr/standalone/i386/boot.efi

> De eerste kan ik zo vinden. Maar usr/standalone staat nergens? Heeft iemand die wel gevonden?

Daarbij kan ik :

3.insert your board-id into OSInstall.mpkg(please google it) >

4.insert your board-id into InstallableMachine.plist(please google it)

wel vinden, maar met welk programma pas ik de gegevens aan? ik kan geen link naar FlatPackageEditor vinden.

Bijdrager
    FloorvN

@ MacMartino,

Download hier van de website van oemden de laatste versie van SFOTT eens !!

http://oemden.com/?page_id=531

Hier zitten diverse bug fixes in o.a home directrory problemen..

Lees hier bug informatie :
    http://oemden.com/?page_id=585

Bijdrager
    FloorvN

ik heb overigens SFOTT app gewoon gebruikt onder een Nederlandse Lion omgeving..

Bijdrager
    MacMartino

Sfott.app eindelijk kunnen openen met CTRL-klik-open.
    Nu zoek ik mijn board_id. Waar vind ik dat? Kan op Google er niks over vinden. …?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 68)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.