20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    allard

Einde van FCS?

Met intresse lees ik altijd de roddels maar doe zelden mee, toch houd deze me wakker.

Laatst bezocht ik en zeer interessante workshop over HD. Veel geleerd. Maar tussen de 4:2:2 en 3:1:1 door wordt even gemeld dat FCP verkocht gaat worden en dat Adobe een gegadigde is? Idee hier achter volgens de workshopman was dat de taak van FCP was volbracht. Apple was weer een belangrijke speler op de videomarkt geworden en dus kan de tool die daarbij geholpen heeft in de verkoop.

Volgens de workshopman kleven er heel wat voordelen aan het samensmelten van Premiere en FCP o.a. dat je onafhankelijk van frames kan monteren. En bijvoorbeeld een sequence van 17fr/s kan maken. Ik zou bijna overgaan.

Zit net te denken om misschien nog een eindejaars investering te doen, misschien toch maar vast een adobe pakketje?

Wie kan deze roddel bevestigen of ontkrachten.

Moderator
    Mac Daddy

Het zou zomaar kunnen. Best een interessante roddel. Als het om het volledige pakket van Final Cut gaat, dan ben ik vooral benieuwd naar de nieuwe After Effects, want volgens mij zitten er in Motion wel wat leuke features die ook in AE erg handig zouden zijn.

En dan zou Premiere ook weer mee kunnen doen in de professionele editing, want volgens mij zijn Avid en Final Cut wel de standaard toch?

Bijdrager
    dnhems

hmm ik ben benieuwd of dit gaat gebeuren, denk het niet eigenlijk.
    Avid en Final Cut zijn wel de standaarden ja.
    maar stel ze verkopen Final Cut, … waarom zijn ze dan nog niet zo lang geleden met Final Cut Server aangekomen?

Bijdrager
    allard
    ”dnhems”

waarom zijn ze dan nog niet zo lang geleden met Final Cut Server aangekomen?

Met de zelfde reden denk ik, in tegenstelling tot Avid was het met FCP nog niet mogelijk om met meerdere editors aan 1 en het zelfde project/programma/film tegelijk te werken. Voor actualiteiten was FCP dus geen optie. Nu wel.
    En de hardware van de server blijft natuurlijk bij apple in handen.

Bijdrager
    dnhems

en nog verwacht ik niet dat ze ermee gaan stoppen. ik zou het ook erg jammer vinden.

Bijdrager
    sally

Of Apple koopt Adobe.

Bijdrager
    ozzie X

Kan het me bijna niet voorstellen, maar ik moet toegeven dat Apple weinig werkt maakt van zijn PRO software de laatste tijd.
    Mogelijk heeft dit te maken met de omzetting naar cocoa, zodat de zaken nu eindelijk ook 64bit gaan draaien. In combinatie met Snowleopard zal dat een ware snelheidsrevolutie geven. We zullen zien, maar verkoop aan Adobe geloof ik vooralsnog niet zo in. Sterker nog, Adobe heeft het momenteel ook moeilijk dus waarom zouden ze dit erbij willen hebben? Geen echte meerwaarde volgens mij, vooral ook omdat FCP Mac-only is.

Bijdrager
    allard
    ”ozzie

vooral ook omdat FCP Mac-only is.

JA nog wel. Wie weet wat er gebeurt als het cross platform wordt.
    Wil geen verdediger zijn van deze roddel. Gevoelsmatig blijf ik ook liever bij apple software. Maar Dat FCP zijn werk heeft gedaan lijkt me duidelijk. Ook dat Premiere een prima alternatief is voor FCP, maar het op één of andere manier not done is om er mee te werken. De intergratie van van het FCS pakket met adobe, zou dus voor adobe wel eens heel goed kunnen uitpakken.

Maar tot zover ben ik de enige die die roddel heeft opgevangen? Want dan wordt al snel een hypothese waar we lang of kort over kunnen praten. Maar niet echt een roddel. Kan ik namelijk gewoon de develpors van FCS vragen om die frames los te laten

:)

Inactief
    Anoniem

Mwa, kan het me haast niet voorstellen. Ik las in iCreate dat veel films gemonteerd worden op Mac’s. Apple levert vaak met korting de apparatuur in ruil dat er een Apple product in de film voorkomt, dus veel wereldwijde reclame voor Apple.

Maar de ontwikkelaars van Adobe hebben toch de fundering van FC gemaakt? Of was het andersom?

Bijdrager
    sanius

Ik zou het jammer vinden als Final Cut Studio werd verkocht aan Adobe. Final Cut Pro draait in tegenstelling tot Premiere prima op mijn MacBookje en aangezien het de trend van Adobe is om alles eenzelfde interface te geven, zal Final Cut Pro minder snel draaien dan nu en ook nog eens anders uitzien…

Ook denk ik dat Apple hiermee zichzelf in de vingers gaat snijden… Nu heb je een Mac nodig om Final Cut Studio te draaien, maar als dit ook beschikbaar wordt op de PC zullen de Mac Pro orders echt zienderogen afnemen.
    Ik denk dat dan OS X een te zwak selling point is voor productiemaatschappijen e.d. om nog te investeren in Macs. (maar dit is mijn visie)

En ten derde vind ik dat Adobe dan te machtig wordt… Prijzen zullen langzaam maar zeker stijgen omdat klanten geen keuze meer hebben en wel Adobe software moeten kopen.

Bijdrager
    dnhems
    ”the_one”

. Ik las in iCreate dat veel films gemonteerd worden op Mac’s. Apple levert vaak met korting de apparatuur in ruil dat er een Apple product in de film voorkomt.

Zo he!, dan heeft de film “I am legend” veel korting gekregen!

Bijdrager
    KingAchille

Net zoals CSI Miami, Dodgeball, You’ve Got Mail,…. en noem maar op…
    Mvg,

Bijdrager
    Jesse

Er was toch laatst zo’n bericht dat Apple te veel concurreert op het gebied van professionele software? Dat het voor Adobe bijvoorbeeld niet aantrekkelijk was/is om lightroom te maken voor de mac omdat de software van Apple, in dit geval dus Aperture teveel concurreert?

( zelfde geldt voor After Effects <-> Motion, FCP <-> Premiere, Soundbooth <-> Soundtrack Pro etc )

Ook andere softwaremakers dan Adobe trouwens..

Bijdrager
    sanius

Waarvoor doen ze het dan toch? Daarnaast is Motion niet echt een concurrent te noemen van After Effects, tenzij je ook Shake gebruikt… Motion vind ik vrij beperkt en is puur bedoeld voor bewegende elementjes, maar niet voor echt speciale effecten…
    Maar dit terzijde, Adobe maakt nog steeds het meeste van hun software ook voor de Mac. Zou het toch verdomde lastig vinden als lightroom werd gediscontinued. Oh, en weet iemand waarom Lightroom niet bij de Master Collection zit? Of ligt dit juist aan Aperture?

Bijdrager
    strigoi

Ik verkies FCS en Aperture boven de Adobe producten. En Adobe maakt inderdaad ook veel software voor de mac, maar ze vertikken het om CS4 64-bit voor de Mac te maken. Waarom maken ze nou niet de overstap van Carbon naar Cocoa?

Bijdrager
    GrizzDesign

Motion is inderdaad niet vergelijkbaar met After Effects. Maar Apple heeft meer dan alleen eigen producten, ze hebben ook veel contact met een zeker bedrijf dat de naam ” Pixar ” draagt, en zij zijn de makers van het veel in 3D-animatie gebruikte programma RenderMan (voor Maya).

Ik weet bijna zeker dat menig Filmstudio (bv. Indiana Jones) en Animatie studio(bv. WALL-E) zal werken met Maya en RanderMan voor 3D animaties, en indien er ook werkelijke film word gebruikt zal Final Cut Studio onmisbaar zijn.

Website van RenderMan (Pixar)
    Webpagina met films die deze software hebben gebruikt

After Effects aan de andere kant zal denk ik meer gebruikt worden voor dynamische animaties voor bijvoorbeeld Intro’s, effecten (“after effects”) en aftitelingen. Dingen die vervolgens weer worden geïmporteerd in een ander video-programma (Final Cut Pro, Adobe Premiere, whatever)

Moderator
    Mac Daddy

Ja, maar nu vergelijk je After Effects met 3D software en niet meer met Motion. Motion is een beperkt programma, maar als je het filmpje op Apple.com bekijkt over Motion. Zie je dat wanneer je in 3D gaat werken in Motion het volgens mijn 10x beter werkt dan in After Effects.

After Effects is een compositing programma en wordt veel gebruikt voor Motion Graphics, maar je kan er dus ook mee compositen. En wat is dat dan? Wanneer je King Kong in een 3D programma hebt gemaakt, dan haal je die animatie naar After Effects op en zet je hem in de echte opnames en zorg je ervoor dat het lijkt alsof King Kong er echt staat. Of je wilt een groot gebouw opblazen, maar hebt niet het geld om het echt te laten doen. Ook dan heb je 3D software en compositing sofware nodig.

Nu is er ook andere software op de markt die meer gericht is op compositing, zoals Fusion, Combustion en Apple’s Shake. Helaas wordt die laatste niet meer onwikkeld.

Maar nogmaals. After Effects is niet vergelijkbaar met 3D software, omdat het een heel ander soort programma is.

Bijdrager
    GrizzDesign

@Mac Daddy: Bedankt voor deze onmisbare aanvulling. De scheiding vermelde ik namelijk niet of nauwelijks, ben er langzamerhand aangewendt.

Acties als Green/Blue screens e.d. is inderdaad meestal After Effecs werk.

2 weken terug bekeek ik een filmpje (“Privacy Matter” door o.a. XS4ALL e.a., vast wel iets over gehoord) vind ik een perfecte samenwerking tussen verschillende software. Geweldige animatie !

Zie: privacymatters.nl (of klik hier voor de HD-720p MP4-versie)

Moderator
    Mac Daddy

Die ken ik wel ja en hij is best mooi, maar hier en daar vond ik het wat minder.

Maar voorbeelden van producties waarin meerdere programma’s zijn gebruikt zijn in overvloed.
    Mijn oude stagebedrijf werkte voornamelijk met Maya, After Effects en Final Cut. Dat zijn dus Autodesk, Adobe en Apple bij elkaar.

Bijdrager
    stel maar

anders zouden ze in Bunnik ook niet een Nederlandse FCP Users Groep komen.
    http://www.cmm.nl/fcpug/

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.