9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Gauloises

Eigendomsrechten Digitaal Materiaal?

Volgens de europese wetgeving is het digitaal vervaardigd materiaal ten behoeve van drukvormen/films het eigendom van het bedrijf welke deze levert.
    Steeds vaker komt de vraag van de klant, we hebben toch voor deze bestanden betaald, dus willen wij ze ook in ons bezit hebben.
    Echter, zij hebben niet betaald voor het digitale materiaal, zij hebben betaald voor de werkzaamheden om goede films/drukvormen te vervaardigen.
    Gelukkig wordt de lithograaf door de wet en leveringsvoorwaarden beschermd aangezien hij anders binnen de kortste keren zonder werk zou zitten, een klant kan dan immers met de digitale bestanden naar willekeurig elke drukker gaan.
    Vergelijk dit met een fotograaf, ook deze zal zijn negatieven niet afgeven, alleen het eindresultaat , de afdrukken.

Toch wordt je als lithograaf steeds vaker onder druk gezet om de bestanden uit handen te geven, “anders worden er geen zaken meer met jou gedaan”!

Volgens mij een “kort door de bocht” pressie-middel wat helaas in deze tijd maar al te veel word gebruikt, aangezien men weet dat er genoeg lithografen op werk zitten te wachten.

Mijn vraag is dus eigenlijk deze;

Wat is reeel, kan een klant je zomaar dwingen om deze bestanden af te geven, hoeveel mag je er voor vragen, of niet. Je hebt tenslotte jarenlang geinvesteerd in opslag, backups en ga zo maar door.
    Ik heb ooit een keer gelezen over een lithograaf die gratis archiveerd, maar op het moment dat e.e.a. wordt opgevraagd moet er gewoon voor betaald worden.

Hoe denken de grafici in nederland over deze kwestie?

Bijdrager
    bassabas

Ligt er aan.

Wij hanteren 2 princiepes het “kopen” van een ontwerp/maken van een litho en het afkopen van een ontwerp / litho deze prijzen liggen vele malen hoger dan het kopen van een ontwerp daar zitten namelijk alleen de uren in voor het maken. Bij het afkopen komty men het idee. Dat doen de meeste fotograven ook. Betalen voor de foto en meer betalen voor het negatief (afkopen van de foto)

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe de rest erover denkt

Bijdrager
    Ludo

Beste Gauloises, hier speelt het bekende “gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen (en andersom)”
    Het is gewoon een ontwikkeling binnen het zakendoen om o.i.v. (of onder het mom van) de crisis de goedkoopste leverancier te zoeken.
    Veelal verdwijnt dit werk dan via een omweg naar een lage(re) lonenland.

Gelukkig wordt de lithograaf door de wet en leveringsvoorwaarden beschermd aangezien hij anders binnen de kortste keren zonder werk zou zitten, een klant kan dan immers met de digitale bestanden naar willekeurig elke drukker gaan.

Hoewel zog. beschermd, gebeurd dit nu dus wel op grote schaal!
    De grafische industrie binnen nederland staat op dit moment gewoon in de uitverkoop.
    Wat vindt je trouwens van het beeldrecht wat vormgevers en ontwerpers hebben op dit digitale materiaal?

Bijdrager
    Sad

Ik ken de wet niet, maar ik neem aan dat je verhaal klopt.

De reden dat de klant zomaar naar elke drukker kan, ben ik het mee oneens. Ik vind sowieso dat een klant bij elke willekeurige drukker zijn werk moet kunnen aanbieden zodat er flink geconcurreerd kan worden.

Als je geinvesteerd hebt in jarenlang back-uppen en opslag, dan mag je dat aan de klant doorberekenen. Vertel hem echter wel van te voren hoe veel het hem gaat kosten als hij de bestanden ooit zou willen hebben. Ben je daarmee te duur, dan heb je het risico dat hij alsnog naar de concurrent gaat.

Bijdrager
    Deskman

Ik ben ook niet helemaal bij met mijn wetteksten, maar zelf doe ik er niet zo moeilijk over. Als het om digitaal materiaal gaat is het erg de vraag waarom het opgevraagd wordt. Is de klant bezig bij je te vertrekken? Is de klant bezig een eigen archief te bouwen?
    Als de klant bezig is de stekker er uit te trekken heb je met het archief niet echt een stok achter de deur. De relatie is dan toch al in een terminaal stadium, vrees ik.

Ik heb nu een klus gekregen van een eerdere vormgever die het verdomde het stramien van een opmaak te geven. Geen probleem. Dan maak ik het wel opnieuw met meetlat en wat handigheid. Uiteindelijk een stramien gekregen wat helemaal geen stramien was. Alleen een paar typogrammen en een kantlijn in een XPress docment.

Verder lever ik ter archivering bij de klant meestal gewoon op CD aan als ze dat willen. Ben ik alleen verantwoordelijk voor mijn eigen archief. Als ze zo graag met hun briefpapier naar een drukker om de hoek willen, mij best. Maar mijn klanten doen dat niet. Ondanks dat ik niet gratis werlk. Maar goed, misschien heb ik makkelijk praten met een niet al te groot klantenbestand.

Bijdrager
    Macosx

Simpel men heeft gebruikers recht echter geen eigendoms recht, tenzij anders afgesproken. (volgen de algemene grafische voorwaarden).

Groet :finderoud:

Bijdrager
    bruno

Een hoofdregel voor licentievergoedingen is dat het gebruik dat in de opdracht is afgesproken (de toepassing van het ontwerp) impliciet is vergoed in het honorarium.

Auteursrechten kunnen alleen schriftelijk gedaan worden!

Bijdrager
    Sbojevets

Grappig, ik heb net een possible (pitch is nog bezig) klant die ook al meteen vroeg om het eigendomsrecht te kopen. Normaal lever ik de cd bij de door de klant uitgekozen drukker aan en daarmee klaar. Die klanten blijven ook gewoon terugkomen, maar deze klant is blijkbaar slimmer en iets van plan met de ontwerpen, denk ik. Anders kom je toch niet met zo’n vraag. Maar ja wat vraag je voor zoiets. Het betreft een huisstijl. Ik ben zelfstandig ondernemer en net begonnen dus is dit ook een beetje spannend en ik ben een beetje bang belazerd te worden of mezelf te kort te doen. Ik vraag me ook af of je dit schriftelijk, juridisch moet vastleggen???? Kan iemand mij trouwens helpen aan de “algemene voorwaarden” voor de grafisch ontwerpers. Ik heb ze nu van de KVGO en (dom dom dom) nog niet gedeponeerd!! Iemand met info? Maar de eigendoms kwestie is een lastige zaak volgens mij. Wat zouden nog meer redenen kunnen zijn van een klant om dit te verkrijgen??

MVG, Dreamlab

Bijdrager
    bruno

Een huistijl gebruik je voor alles toch? verder promotiemateriaal
    dus lijkt me vrij normaal dat hij zijn of haar huisstijl digitaal wilt hebben.

Juist bij het totstandkomen van huisstijlen en logos wordt door grafisch ontwerpers vaak een stilzwijgende licentie verleend. Aan deze licentie worden dan veelal geen beperkingen of voorwaarden gesteld.

Als je de klant de huistijl verder niet mag gebruiken dan is het van groot belang om over de licentie duidelijke en schriftelijke afspraken te maken. En helemaal over het aanpassen van een logo (maak ook een huisstijlhandboek)

bno beschikt over een standaardlicentiecontract voor logo’s en huisstijlen. Neem het op in je algemene voorwaarde.

De prijs, reken je uurprijs schat de order ruim in zodat je speeling hebt;)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.