4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eigenaren inschakelen voor externe harde schijf?

Ik heb net een externe harde schijf gekocht, en kom er nu achter dat Schijfhulpprogramma zegt: “Eigenaren ingeschakeld: nee”. Een snelle test leerde me dat dit betekent dat je bestanden van een andere gebruiker doodleuk kunt wissen — maar ik wil dus dat gebruikersrechten gerespecteerd worden, als het enigszins mogelijk is … Het ding is geformatteerd als Mac OS Uitgebreid (journaled), net als m’n interne harde schijf, dus ik neem aan dat het zou moeten kunnen. Weet iemand hoe ik dit in kan schakelen, want ik kan het nergens vinden in het Schijfhulpprogramma:(

Edit: Inmiddels heb ik het gevonden — niet in het schijfhulprogramma, maar door Info op te vragen over de schijf in de Finder. En dan staat er onderaan het Infovenster opeens een keuzevakje “Negeer eigendomsrechten op dit volume”, waar je het vinkje weg kunt halen om te zorgen dat die rechten wel gerespecteerd worden. (Ik laat dit bericht maar staan in plaats van het te wissen — misschien dat iemand er in de toekomst nog wat aan heeft, maar van mij mag het op slot :)).

Bijdrager
    CalmCruiser

Het is heel normaal dat dit is uitgeschalkeld. Veel externe drives wisselen in organisatie van eigenaar en worden veelal gebruikt voor transport van data. Je kunt het aanzetten door appeltje-i te gebruiken en de properties van de HD op te vragen, bij ownership en permissies kun je het vinkje weghalen bij ‘eigenaar ingeschakeld’ of in het engels ‘ingore ownership on this volume’

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bedankt, maar ik was er zelf ook net achter gekomen — je plaatste je antwoord net toen ik m’n bericht aan het aanpassen was:)

Bijdrager
    CalmCruiser

no problem! :wink:

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.