11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    TU-Student in nood

Eigenaardige vastloper

Sinds kort heeft mijn laptop (specs onder) last van een wel heel bijzondere vastloper. Terwijl ik bezig ben (normaal gebruik, geen zware programma’s o.i.d.) gaat het scherm langzaam op zwart, op dezelfde manier als wanneer de laptop op sluimerstand gaat.

Mijn laptop heeft nog een klein wit lichtje aan de voorkant waaraan je kunt zien of de laptop actief is, tijdens het vastlopen licht dit lampje op. Ik wacht even (meestal minder dan een minuut) totdat het lampje rustig aan-uit gaat zoals de laptop altijd doet als het in sluimerstand staat. Met moeite (lees: met volledige willekeur toetsen indrukken) krijg ik ‘m weer wakker.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb zelf het vermoeden dat het hardware-gerelateerd is gezien ik niet kan bedenken waarom Mac OS zo regelmatig ‘kortsluiting’ maakt. Het gebeurt meerdere keren per dag namelijk. Hoop het a.s.a.p. op te kunnen lossen, ook ik werk de hele dag online…

Specs laptop:

MacBook Pro (15-inch, Mid 2012)

Processor: 2,6 GHz Quad-Core Intel Core i7

Geheugen: 8GB 1600 MHz DDR3

Schijf: SSD Crucial 256GB

Videokaart: NVIDIA GeForce GT 650M 1GB – Intel HD Graphics 4000 1536MB

Oud beestje maar tot nu heeft ‘ie altijd trouw dienst gedaan! Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

Gr.

Bijdrager
    MacBro

Inderdaad een lastige om te bedenken wat er qua hardware fout zit.

Probeer eens of je met het programma cafeïne de sluimerstand kunt voorkomen. Je zult daarmee misschien wel op een andere manier met je mac gaan werken qua sluimeren en afsluiten.

Bijdrager
    Kwadraatje

Hoe gebruik je die MBP? Op batterij of stroom? Hoe goed is de batterij nog? Hangt er (ook) een extern scherm aan?

Bijdrager
    Matador

Magneetjes in de buurt van je MBP?

Bijdrager
    TU-Student in nood

@MacBro Ik ga eens naar de Caffeine app kijken, dank voor de tip.

@Kwadraatje
    Ik gebruik mijn MBP eigenlijk altijd op stroom. De batterij is niet heel erg goed meer. Soms hang ik er wel een tweede beeldscherm aan maar bij lange na niet altijd. Ik ervaar het probleem nu zonder een extern beeldscherm. Zie onderaan de conditie van mijn batterij.

@Matador
    In de buurt van mijn MBP heb ik geen magneetjes o.i.d.

Modelinformatie:

Apparaatnaam: bq20z451

Pack Lot Code: 0

PCB Lot Code: 0

Firmwareversie: 406

Hardwarerevisie: 2

Celrevisie: 158

Ladingsinformatie:

Resterende lading (mAh): 5735

Volledig opgeladen: Ja

Bezig met opladen: Nee

Volledige laadcapaciteit (mAh): 5972

Statusinformatie:

Aantal cycli: 1159

Conditie: Normaal

Batterij geïnstalleerd: Ja

Ampèrage (mA): -5

Voltage (mV): 12360

Bijdrager
    TU-Student in nood

Bij het bekijken van mijn systeeminformatie kom ik het volgende tegen over sluimerstandinstellingen:

Systeemvoedingsinstellingen:

Netvoeding:

Schakel sluimerstand van systeem in na (minuten): 105

Schakel sluimerstand van schijf in na (minuten): 0

Schakel sluimerstand van beeldscherm in na (minuten): 60

Schakel sluimerstand uit bij wijziging netspanning: Nee

Schakel sluimerstand uit bij openklappen van scherm: Ja

Schakel sluimerstand uit via LAN: Ja

AutoPowerOff Delay: 14400

AutoPowerOff Enabled: 1

Huidige voedingsbron: Ja

Tijdens sluimerstand wordt beeldscherm gedimd: Ja

Batterijvoeding:

Schakel sluimerstand van systeem in na (minuten): 0

Schakel sluimerstand van schijf in na (minuten): 10

Schakel sluimerstand van beeldscherm in na (minuten): 60

Schakel sluimerstand uit bij wijziging netspanning: Nee

Schakel sluimerstand uit bij openklappen van scherm: Ja

AutoPowerOff Delay: 14400

AutoPowerOff Enabled: 1

Tijdens sluimerstand wordt beeldscherm gedimd: Ja

Mij valt op dat onder netspanning staat dat de schijf in sluimerstand gaat na 0 minuten en onder batterijvoeding dat het systeem in sluimerstand gaat na 0 minuten. Heb even in mijn systeeminstellingen een de sluimerstand-tijd voor beeldscherm verandert naar ‘nooit’, dit wordt weergeven in systeeminformatie als sluimerstand na 0 minuten. Heb nu even alle sluimerstand-tijden ingesteld op ‘nooit’ om te kijken of dit het probleem is (misschien dat mijn laptop deze tijden niet reset bij activiteit en daarom in sluimerstand valt?)

Bijdrager
    Kwadraatje

Die batterij ziet er op het eerste gezicht niet zo slecht uit, maar die getallen zeggen niet alles.

Ik vroeg ernaar omdat de MBP’s (vroeger?) bij processor-intensieve taken meer stroom trekken dan de bijgeleverde voeding kan leveren. De batterij springt in dat geval bij – totdat ie leeg is natuurlijk. Heb je al eens gekeken wat de resterende lading is direct nadat de MBP weer uit zijn ‘vastloper’/dutje is ontwaakt?

Bijdrager
    tarmac58

onlangs was er een draadje waarin een ietwat vergelijkbaar probleem werd aangekaart. Daar kwam overigens geen echt antwoord uit.

uit.

“macOS Mojave 10.14.6 Schermbeveiliging slaat 40 seconden alles vast”

macOS Mojave 10.14.6 Schermbeveiliging slaat 40 seconden alles vast

Ik leef met je mee

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Al een SMC reset geprobeerd?

Bijdrager
    TU-Student in nood

Het lijkt er op dat het aanpassen van de sluimertijden (hoe en wat staat in een bericht van mij hierboven) de oplossing is. Nadat ik de sluimertijd naar ‘nooit’ heb aangepast zijn mijn problemen verdwenen.

@Kwadraatje
    Ik ken het geval dat de laptop meer stroom vraagt dan de stroomvoorziening kan leveren, zie dit bij mijn laptop als ik een tweede beeldscherm aansluit & intensieve taken uitvoer. Heb er bij de vastlopers niet op gelet.

@tarmac58
    Heb de thread gelezen, komt inderdaad overeen! Denk wel dat mijn laptop niet per sé last heeft van corrupte bestanden o.i.d. maar gewoon ouderdomsverschijnselen heeft. Wel dank voor het posten. Zag dat jij soortgelijke problemen ervaart met sluimeren van je computer, ik hoop dat mijn ‘oplossing’ je helpt.

@hendrik
    ijzerbroot Nog niet geprobeerd maar ik zie dat zo’n reset alleen uitgevoerd kan worden bij laptops met een T2 chip, en die heb ik niet…

Allen bedankt voor de hulp! Het lijkt er op dat het probleem verholpen is zoals mijn oude laptop wel eens vaker doet: een mysterieus probleem uit het niets dat ook weer verdwijnt als sneeuw voor de zon…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee dat klopt niet. Lees even het hele artikel van die link. (ongeveer halverwege staat hoe het moet voor de overige modellen)

Vanzelfsprekend is het probleem weg als je voor “nooit” kiest maar dat is een ‘work around” geen oplossing natuurlijk.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.