6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Jellobie

Eigen webhost

Hey,

Ik zou graag mijn eigen site hosten en heb daarond enkele vragen.
    De site bestaat uit 2 delen, een waarin ik een soort online CV bijhoud en een ander deel waarop mijn fotografie portfolio te bezichtigen en (gedeeltelijk) te downloaden is.

Dit zijn de vragen die bij me opkomen:
    – Is een instap mac mini geschikt voor het hosten of moet ik richting xserve gaan?
    – Welke versie van mac OS X server is het best geschikt (10 of unlimited clients)?
    – Zijn er speciale zaken waar ik rekening moet me houden i.v.m. beveiliging, stabiliteit, … van het interne thuisnetwerk?

Dank bij voorbaat.
    Jellobie

Bijdrager
    Pieterr

Veel mensen besteden het hosten uit, omdat de uploadsnelheid die je in je internet abonnement hebt doorgaans beperkt is (enkele Mbps).

Als je toch thuis wilt hosten: had je ook al eens gedacht om een NAS te gebruiken voor het hosten en draaien van de webserver?

Een Mac mini lijkt me initieel ook voldoende, tenzij je verwacht dat hele volksstammen je site gaan bestormen.

Bijdrager
    oegemeister

Een server thuis hosten is over het algemeen geen goed idee hoor. Alles in eigen beheer lijkt een prettig vooruitzicht, maar als je de boel host bij een professionele host en een leuk pakketje neemt op een unix bak waar je ssh toegang tot hebt kun je al een heleboel zelf regelen. Een virtual private host is voor zover ik kan zien perfect voor je eisen. Vaak kun je een eigen besturingssysteem kiezen (windows server of keuze uit een aantal linux distro’s) en kun je via ssh gewoon je eigen webservertje bijhouden.

Tis misschien iets duurder, maar de nadelen wegen niet op tegen de nadelen van een server thuis draaien. Je internetverbinding is over het algemeen niet toereikend om thuis een server te draaien. Je hebt er de infrastructuur gewoon niet voor en daar komt bij dat je in hetzelfde netwerk ook clients hebt hangen en dat moet je ook niet willen….

Dus…. als het puur gaat om een website hosten kun je het best gewoon een standaard hosting-pakketje afnemen bij one.com ofzo…. Wil je experimenteren kun je lokaal een servertje draaien en daarmee testen/experimenteren…. Wil je meer opties dan bij een gewoon hosting-pakket omdat je dat nodig hebt (wat me in jouw geval sterk lijkt) neem dan een vps of een dedicated server pakket….

Mac OS X server lijkt wel leuk, maar is natuurlijk onzin voor het hosten van 2 vrij eenvoudige websites, daar kun je gewoon beter een linux-distro voor pakken (CentOS bijv.)

gr sjoerd

Inactief
    Anoniem
    ”Jellobie”

– Is een instap mac mini geschikt voor het hosten of moet ik richting xserve gaan?
    – Welke versie van mac OS X server is het best geschikt (10 of unlimited clients)?
    – Zijn er speciale zaken waar ik rekening moet me houden i.v.m. beveiliging, stabiliteit, … van het interne thuisnetwerk?

– Ja
    – Geen idee, ben niet zo thuis in OS X Server.
    – Zorg voor een goede firewall, en poorten 80 & 20/21 open zetten. Stabiliteit is afhankelijk van je internet verbinding en het aantal bezoekers.

En btw, denk er nog eens over na om alles te hosten bij een professionele hosting provider, voor 1 tot 2 euro per maand heb je al een pakketje waar je mee uit de voeten kan. (+ domeinnaam van 7/8 euro per jaar).

Geblokkeerd
    Anoniem

poorten 20/21 open zetten

No yuo! :x

1. Als de TS thuis wil gaan hosten moet ie die FTP poorten -niet- vanaf het Internet toelaten.
    2. Als de TS files wil overzetten moet ie niet FTP, maar SFTP of SCP gebruiken.

FTP = onveilig en een enorm risico
    SFTP/SCP = veilig en versleuteld

Inactief
    Anoniem
    ”cailin

poorten 20/21 open zetten

No yuo! :x

1. Als de TS thuis wil gaan hosten moet ie die FTP poorten -niet- vanaf het Internet toelaten.
    2. Als de TS files wil overzetten moet ie niet FTP, maar SFTP of SCP gebruiken.

FTP = onveilig en een enorm risico
    SFTP/SCP = veilig en versleuteld

Shhhht was de TS aan het testen :P

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.