22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Macosx

Eigen server ?

Ok local werkt ut. Maar hoe maak ik mijn homepage zichtbaar voor de rest van de wereld ?
    Ik zit bij Planet, heb ADSL en ut zou via airport moeten ?
    ik heb een vast ip nummer maar dat wordt nog niet gezien.

Hoe krijg ik dit voor elkaar ?

:finderoud:

Bijdrager
    Deskman

Je moet je eerst afvragen of je het wil (je computer moet altijd aanstaan om je site zichtbaar te hebben, slaapstand mag ook niet en je zet weer een poort naar je computer open)
    Daarna moet je in je modem / router de NAT insstellingen veranderen zodat je poort 80 (voor HTTP) openzet. Geen gebruiksaanwijzing? Vaak ook online beschikbaar, met een stap-voor-stap manual. Niet? Meld dan even hoe je verbinding maakt en met welk apparaat.

Bijdrager
    Macosx

Dat meldt ik toch ? ADSL met airport. Local krijg ik op mijn ipnr. de apache test pagina dat werkt dus, nu nog op internet ?

Dank

Bijdrager
    Deskman

Is je airport dan ook het modem? Ik dacht dat je daar altijd nog een kastje van Planet tussen had staan. Heb ik het ook eens bij het verkeerde eind.

Bijdrager
    Aiko

We hebben het hier over de internetoptie via Systeemvoorkeuren -> Delen -> Persoonlijk webserver? Als ik die aanzet krijg ik de volgende link: http://c3eea6987.cable.wanadoo.nl/~Aiko/. Die wordt mij gewoon geleverd door Systeemvoorkeuren zodra ik de boel opengooi. En zichtbaar voor elke ziel in de wereld, mits ik de verbinding open heb staan.

Krijg jij zo’n ‘automatisch gegenereerde’ link niet dan? Of is het een Wanadoo-iets…?

Bijdrager
    Macosx

alcatel adsl modem dat spreekt van zelf :sealed:

Bijdrager
    Zout

nee dat spreekt helemaal niet vanzelf, ik heb bijvoorbeeld een zyxel router bij m’n ADSL. Je moet NAT instellen zo dat poort 80 (http) wordt doorgestuurd naar het ip adres van de mac waar je je apache server op hebt draaien.

Lijkt mij niet zo ingewikkeld. Is dit een geval van RTFM?

Bijdrager
    macpro

Dat Alcatel modem krijgt van Planet een IP nummer.
    Dat is het IP nummer waarmee jij voor de buitenwereld herkenbaar bent.

Vervolgens moet je ervoor zorgen dat internet verkeer dat naar dat IP nummer wordt gestuurd terecht komt op jouw Mac. Die heeft ook weer een eigen IP nummer.

Dit doorsluizen stel je in op je Alcatel modem of op je Airport station. Dat is het NAT verhaal waar Deskman het over had.
    Indien jouw Alcatal modem ook over router functionaliteit beschikt, dan kun je het beste daar de NAT instellingen vast leggen.

Bijdrager
    Macosx

ok, dat wil ik best doen, maar waar in doe ik dat dan. Ik ben hier voor het eerst mee bezig loop niet over van kennis :roll:

Bijdrager
    Zout

het is dus wel een geval van RTFM. Als je nou gewoon even van de site van de fabrikant een manual haalt dan is het zo gepiept. Je weet wat je wil, je weet waar je het moet zoeken. Je weet hoe je in je modem moet komen?

Bijdrager
    Macosx

Ik weet het niet mijn modem kan ik als ik via windows ga benaderen met een ip nummer maar dat lukt nu dus niet met dat zelfde nummer.

Terwel ik via het zelfde moden deze verbinding heb. En in windows lijkt het gewoon zonder mijn nat aan te passen.

Dank

Bijdrager
    macpro

Wow!

Lees die zinnen nog eens rustig opnieuw.
    En schrijf dan nog eens wat je bedoelt.

Bijdrager
    Macosx

nog even dit, in de airport setup zie ik nergens iets over nat.

Bijdrager
    macpro

Apple gaat soms iets te ver met het doorvoeren van vereenvoudiging.
    In het Airport-hulpprogramma kun je dit als volgt instellen:

Klik linksonder op de knop “Toon alle instellingen”.
    Ga naar de tab “Poortkoppeling”
    Klik op de knop “Voeg toe”

Geef bij “Publieke poort” 80 op.
    Bij “Privaat adres” vul je het laatste deel van het IP nummer in van de Mac waar jouw website draait.
    Bij “Private poort” geef je ook 80 op.

Opslaan met OK en vervolgens op “Werk bij” klikken om de wijzigingen naar je Airport te sturen.

Dan zou het moeten werken.

Gebruikers kunnen jou nu benaderen door in de browser het volgende in te tikken:

http://<jouw IP adres van Planet>/

Bijdrager
    remier

Bijdrager
    Macosx

Dankjewel macpro ik ga dat eens proberen.

Bijdrager
    Macosx

Ok, kan nu ip adres 10.0.0.150 en 10.0.0138 pingen via airport naar het ethernet alcatel speed modem. Echter als ik verbinding maak, uiteraard na het invullen van password en loginnaam (zonder fouten) dan komt er een soort connect, maar daar blijft het bij. Komt er een tekst met uitwisselen of zoiets ?
    Ben even te lui om alles weer opnieuw te veranderen om die tekst weer precies weer te geven.

Wie weet nog raad. ?

Thaks

Bijdrager
    Deskman

Probeer eens in de terminal telnet 10.0.0.138
    Kom je dan wel gewoon in je modem?

Bijdrager
    Macosx

Ja Ja, als ik kan pingen kom ik ook op mijn moden, dacht dat dat wel duidelijk was. Maar dus niet inloggen.

:evil:

Bijdrager
    Deskman

Nou toevallig kun je ook via telnet al je modeminstellingen doen. Maar als je zo reageert op de behulpzaam bedoelde berichten en het verschil tussen Ping en telnet niet weet, zoek je het vooral maar lekker zelf uit. Sterkte

RTFM en behave yourself.

Bijdrager
    Macosx

O jee, mijn reaktie was GEENZINS negatief bedoeld. Ik bedoel alleen maar dat ik dacht dat dat dan wel duidelijk was. Ik had het waarschijnlijk anders moeten zeggen. Sorry als ik je beledigd heb was niet de opzet. :(

Dank :finderoud:

Bijdrager
    Macosx

Wat ik eerst wil is gewoon met de Mac het internet op zonder dat ik mijn modem tweak. Dat was ook niet nodig onder OS 9. Daar had ik ook een server lopen zonder te tweaken. Eerst maar eens direct via het ethernet modem proberen komt airport later wel.

Dank voor alle hulp :)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.