14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Dirkey

eigen opnames niet te branden in iDVD

Met mijn eigen videocamera maak ik geregeld opnames die ik thuis overzet in een dvd middels iMovie en iDVD. Sinds ik Tiger op mijn eMac OSX heb staan, gaat het niet meer.
    Ik zal een en ander toelichten.

De eigen gemaakte film importeer ik vanaf de videocamera naar iMovie. Hier ga ik hem bewerken, knippen/plakken en plaats ik er muziek onder. Film klaar? Dan hoofdstukken aanmaken en vervolgens delen met iDVD. Daar kies ik een menu, voeg foto’s toe en/of verander het muziekje en druk dan op “branden”. Lade gaat open, schijfje erin, lade dicht en dan gaat iDVD de film renderen, menu’s bewerken, daarna gaat hij de film bewerken, je ziet dan in beeld de hele film langzaam voorbij komen. Daarna komt het, “audio coderen”. Daar gaat het fout. Je ziet ook niet meer dat hij bezig is, geen tijdsbalkje in beeld of iets dergelijks.
    Bij korte films (tot 3 kwartier) gaat het in principe goed, maar mijn vakantievideo (die 1:30 min duurt en ik er nu op heb staan) blijft hangen op het ‘audio coderen’. Ik ging er vanuit dat hij gewoon op de achtergrond bezig was, maar na 36 (!!) uren was er nog niets gebeurd.

Herkend iemand dit probleem en is dit te verhelpen.
    Moet ik alle muziek verwijderen die ik toe voeg?
    Help help help.
    Overigens, voor ik Tiger installeerde heb ik ook films gebrand die tot 2 uur duurde.
    Dit duurde wel lang, maar leverde opzich geen probleem op.

Bijdrager
    G5 POWERMAC

Er is alvast geen probleem zen
    Het duurt gewoon zo lang
    Ik doe voor een film van 60 min ongeveer 6 uren over.

Dus geen paniek Marc

Ps zeker wanneer je veel Muziek gebruik hebt

Ik werk met G5 Power Mac 2.3 g en 3.5 ram geheugen

Bijdrager
    Dirkey

Voorheen (Panther) duurde het bij mij ook zo lang, of kort moet ik eigenlijk zeggen.
    Een film van 2 uur deed hij een dag over. ’s Morgens voor ik naar mijn werk ging DVD erin en
    als ik ’s avond thuis kwam was hij net klaar. Nu heb ik een film van anderhalf uur klaar staan om
    te branden, ik heb een poging gedaan, maar na 36 uur nog niets.

Mijn gegevens: eMac G4 PowerPC, Processorsnelheid 1GHz, Geheugen 768 Mb. L2-cache (per processor) 256 Kb, Ram?

Ergens heb ik het idee dat ik iets moet omzetten binnen Tiger. Maar jij hebt het idee dat het gewoon lang duurt? Gewoon 3 dagen aan laten staan en laten ratelen? Misschien wel hoor, ik kan het
    allicht proberen.

Bijdrager
    tarun

Zolang als de processor nog druk bezig is is iDVD niet vastgelopen (als iDVD het enige programma is dat bezig is). Dus gewoon afwachten.

Bijdrager
    Dirkey

Wanneer weet ik dat iDVD is vastgelopen? Als het audio coderen erg lang duurt en ik kijk bij “forceer stop” dan staat daar in het rood “iDVD reageert niet”. Kan ik er dan vanuit gaan dat hij is vastgelopen?

Bijdrager
    G5 POWERMAC

Stond bij mij ook dikwijls dat idvd niet reageerde maar toch deed hij behoorlijk zijn werk.

Het is nu eenmaal zo dat muziek lang duurt bij het renderen.

Bijdrager
    Liam

Ja, iDVD is dan vastgelopen. Als het tijdens het encoderen van het audio gebeurt kun je er vanuit gaan dat er een audio-file tussen zit waar iets aan mankeert.
    Probeer de files die niet AIFF zijn eerst eens om te zetten naar dat formaat. Als er een corrupt is dan merk je dat vanzelf. Gaat het bij allemaal goed dan zou ik mp3’s en dergelijke in iMovie vervangen door de AIFF’s. Er is een kans dat het dan beter gaat.

Bijdrager
    Dirkey

Dit klinkt heel aannemelijk en is ook even door mijn hoofd geschoten. Maar mijn gedachte daarbij: het speelt ook in iTunes, dus waarom zou het problemen geven in iMovie/iDVD? Toch?
    Maar wat je zegt kan inderdaad kloppen. Volgende vraag is dan: kan ik MP3’s omzetten naar AIFF’s en hoe doe ik dit?

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

Er zijn meerdere topics al over..

Maar iDVD kan zeer lang blijven hangen op audio renderen. Vooral op een wat oudere machine kan het echt lang duren. Maar als het meer dan 10uur duurt is er wat aan de hand.

MP3 kan je met Quicktime (pro) omzetten in aiff. Maar er zijn vast wel ander progs voor. Ik denk dat je in google heel ver komt.

Bijdrager
    Dirkey

In QuickTime-Pro gaat het prima om een MP3 om te zetten naar AIFF. Maar wat groeit zo’n bestand dan zeg- Van 7,3 Mb naar 53.4 Mb. Ik hoop niet dat ik zo hard groei-hahaha

Ik ga met deze informatie zeker aan de slag en ik zal mijn (nieuwe) ervaring vertellen zodra ik klaar ben.

Bijdrager
    Fester

Dirkey, nu ben ik toch erg benieuwd naar jouw ervaringen.
    Gisteren heeft iDVD 9 uur staan coderen en bleef voor de 6e keer hangen bij het geluid.
    Moet ik er meer tijd voor uittrekken of naar de muziek bestanden kijken, eerlijk gezegd worden mijn video’s steeds zwaarder met SoundFx.
    ( dat renderen is zeer irritant omdat mijn fans bijslaan en niet meer stoppen, mijn appeltje staat op mijn slaapkamer )

Bijdrager
    Dirkey

’t is al weer enige tijd geleden, maar het is me gelukt hoor. De DVD is gebrand.
    Klinkt misschien raar maar de oplossing was simpel. Ik liet mijn eMac met rust.
    Opdracht geven om DVD te branden en verder niets doen, geen email checken,
    geen spel spelen, niets! Dat werkte in mijn geval goed, want sneller dan de keer
    ervoor dat ik de opdracht onderbrak, was mijn DVD-tje klaar!

Thanks nogmaals voor de goede tips en adviezen die ik zeker ter harte heb
    genomen en uitgeprobeerd heb!

Bijdrager
    dame.blanche

Wat misschien ook een tip is voor mensen die het niet zo erg vinden om een film zonder hoofdstukken te maken:
    iMovie exporteren naar DV & deze branden met Toast… Duurt allemaal ook wel eventjes, maar net iets minder lang dan de eindeloosdurende iDVD…;)

Bijdrager
    Fester

Dirkey, het is gelukt. Na 9,5 uur renderen ( de strandbal negeren ) is m’n video na 6 pogingen klaar.
    Je had gelijk, gewoon wachten en heel veel geduld hebben.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.