9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Eigen mailserver

Een dezer dagen wordt onze server klaar gemaakt, onder andere gaat deze server Zarafa mailserver draaien.
    Nu is mijn de vraag gesteld om de E-mail direct op de server te laten afleveren, of de E-mail via POP3 bij de provider op te laten halen.
    Was het niet zo dat als de E-mail direct op de server wordt afgeleverd, en de server door bijvoorbeeld stroom uitval niet kan functioneren, de E-mail’s die op dat moment naar ons worden gestuurd, in het niets verdwijnen?

Bijdrager
    lord anubis

“Nu is mijn de vraag gesteld om de E-mail direct op de server te laten afleveren, of de E-mail via POP3 bij de provider op te laten halen.”
    Dit snap ik niet. Even meer verduidelijken, wat voor provider? Je ISP?

Ik denk dat dat afhangt van de zendende smtp server of deze eventueel een nieuwe poging onder neemt als het geen “221 goodbye” ontvangt van de ontvangende server.

Bijdrager
    Netvictory

Nee, zo werkt dat (gelukkig) niet.

Als de versturende mailserver de mail aan jouw server niet kan afleveren dan blijft die mailserver dat om de zoveel tijd proberen. Als na 4 uur de mail nog steeds niet aan jouw server afgeleverd kan worden krijgt de afzender van de bewuste mail een mail met de tekst” Your message has not been delivered yet after 4 hours etc…” Vervolgens blijft de versturende mailserver nog steeds proberen om pas na 5 dagen op te geven. je server zou dus 5 dagen offline moeten zijn om mail te kunnen missen.

Elke mailserver wordt geacht om zo te werken en dat is in 99% van de gevallen dan ook zo.

Een fallback mailserver kan ook nog maar vaak configureert een provider dat niet helemaal correct en dan is je server eens een uur ofzo offline en krijg je alsnog je mail nooit meer omdat de fallback niet goed weet wat ie ermee moet.

Groet,

Hans

Bijdrager
    Pivni Pes

Bedankt voor jullie antwoorden.

Het gebeurt nooit dat onze server meer dan x tijd plat ligt, dus direct afleveren op onze server is een keuze optie geworden.
    Maar wat is wijsheid, onze server de server van onze provider leeg laten poppen, of direct op onze server laten afleveren?
    wat zijn de voordelen ten opzichten van het poppen?

Bijdrager
    mtooster

1. minder configuratie: Je hoeft niet een pop-connector in te stellen
    2. makkelijker nieuwe gebruikers aan te maken. 1 plaats, en niet 2 (server & provider)
    en dan het grootste voordeel:
    3. mails worden direct afgeleverd, zonder vertraging van bijv. 3 minuten. Dat is heel handig als je aan de telefoon zit en diegene zegt ‘ik stuur het je gelijk wel even….. komtie…. heb je ‘m al?’

Bovenstaande kan natuurlijk alleen als je een eigen domeinnaam hebt…. een aantal registrars hebben ook de service om hun mailbackup te gebruiken. Die gewoon instellen in je DNS-records met een lagere prioriteit dan je eigen server.

Bijdrager
    Robin H.

Vergeet niet dat veel ISP’s / Providers de uitgaande poort 25 voor SMTP blokkeren.

Bijdrager
    Pivni Pes

Dus als ik direct laat afleveren, dan heb ik kans dat ik mijn mail niet kan versturen omdat wellicht mijn ISP poort 25 dicht heb staan?
    Maar hoe doet een ISP dat dan, ik bedoel als ik de server laat poppen, en de mail verstuurt, dan moet mijn ISP dat bericht toch ook op het internet gooien?

Bijdrager
    Robin H.

De ISP’s willen zo veel mogelijk SPAM voorkomen, dus willen ze controle over hetgeen dat over poort 25 gestuurd wordt (uitgaande e-mail).

Een ISP staat meestal alleen hun eigen uitgaande mail-servers toe, wat je in principe kunt doen, is je mail-server de mails door laten sturen naar de mail-server van je provider / ISP. Die zal ze dan verder behandelen.

Bijdrager
    iep
    mtooster op 15 maart 2011

3. mails worden direct afgeleverd, zonder vertraging van bijv. 3 minuten. Dat is heel handig als je aan de telefoon zit en diegene zegt \’ik stuur het je gelijk wel even….. komtie…. heb je \’m al?\’

En dan blijkt dat het verzenden van de mail van de mailserver van de isp naar je eigen mailserver nogal traag gaat omdat de mailserver van de isp nogal druk is… Mail biedt geen garanties wat dat betreft maar je hebt wel gelijk in de zin dat het met zo’n fallback een stuk beter geregeld is dan met een pop3 connector (pop3 spul gaat bokken als je te vaak opvraagt).

Bovenstaande kan natuurlijk alleen als je een eigen domeinnaam hebt…. een aantal registrars hebben ook de service om hun mailbackup te gebruiken. Die gewoon instellen in je DNS-records met een lagere prioriteit dan je eigen server.

Ter aanvulling: een lage prioriteit vertaalt zich bij mx-records tot een hoger getal!

Bij een port 25 blokkade kun je de mailserver(s) van de betreffende ISP gebruiken maar ook hostingpartijen kunnen je daarbij helpen door de mail via hun servers te laten gaan (dan communiceert jouw mailserver via port 587 (submission port) of een andere door de hoster bedachte port met de server(s) van de hoster).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.