12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Ricardo95

Eigen cloud systeem?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, namelijk wil ik een eigen cloud systeem dat lijkt op dropbox.
    Het liefst 1 die hetzelfde werkt waarbij je gewoon een “map” op de mac hebt waar in je de bestanden kan zetten om ze in de cloud te krijgen.

Ik heb al een eigen webserver voor minn website’s, het enige waar ik dus eigenlijk nog naar op zoek ben is een cms of iets dat dit mogelijk maakt.
    Heeft iemand tips of suggestie’s?

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Shmoo
    Bijdrager
    feek

Bittorrent Sync. Gratis voor 10 mappen (met submappen), over het algemeen voldoende. En geen data-limiet:)

Werkt prima en supersnel. Gewoon een normale bestandstructuur (zoals bij Dropbox).

Voor 100% sync gemak, zou je wel minimaal één mac constant aan moeten laten staan. Maar dat is bij jou geen probleem zie ik, omdat je een webserver hebt:)

Bijdrager
    madcat

Vroeger was dat een FTP server, werkt nog steeds prima trouwens

Bijdrager
    JBkvns

Zoals Shmoo aangeeft is owncloud een hele mooie optie. Werkt heel goed. Apps beschikbaar voor iOS (dus map in de finder) en voor iPad en iPhone.

Wel even opletten of het mag van je hoster (dus een onbeperkt ruimte pakketje bij Antagonist afsluiten voor € 4,- per maand mag bv. niet).

En nog een opletje; als je het zelf doet moet je het zelf bijhouden (software updaten enzo). Als je het extern doet mogen anderen zich daarom druk maken. Cloudoplossingen met veel/onbeperkt storage zijn echt niet meer duur (Google Drive / Microsoft OneDrive enz.).

Maar als je dus iets CMS achtigs zoekt gewoon in PHP met een MySQL db dan is owncloud jouw ding.

Bijdrager
    Muziekfan

@feek: Ik heb Bittorrent sync getest omdat het me geweldig leek.
    Echter: het veroorzaakt kernel crashes / spontane herstarts. Na het op meerdere machines vruchteloos geprobeerd te hebben, ben ik er maar mee gestopt.

Bijdrager
    Muziekfan

Owncloud werkt wel goed. Je moet alleen scherp uitkijken met de extra apps. Ik heb gemerkt dat de kwaliteit daarvan sterk wisselt en soms zelfs veel ellende veroorzaakt.
    De basis van Owncloud zelf werkt echter goed.

Bijdrager
    feek

@Muziekfan mmm vervelend. Bij mij draait het als een ‘zonnetje’ op een aantal mac (zelfs een met Lion = server).

Bijdrager
    Domtoren

Ik gebruik Owncloud en dat werkt prima. Met apps voor Mac, iPhone en iPad.

Bijdrager
    Ricardo95

Bedankt voor de tips! heb inmiddels Owncloud op de server gezet en werkt tot nu toe redelijk goed.
    Het enige wat ik nog niet gevonden heb is of je ergens een limiet per user voor de opslag in kan stellen.

Iemand toevallig die daar bekend mee is?

Bijdrager
    Domtoren

Na de admin login kies je rechts boven voor “Users” en dan kun je per gebruiker een quotum instellen. In datzelfde scherm kun je linksonder het default quotum voor nieuwe gebruikers instellen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.