13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ad van Moll

Effect geheugen uitbreiden bij Mac mini

Eind vorig jaar nieuwste Mac mini gekocht met onderstaande configuratie (8GB intern geheugen). Zijn er leden die ervaring hebben met upgrade naar 16 GB, 32 Gb en wat de effecten hier van zijn?

Ik gebruik computer niet voor video-editing, wel veel fotografie (meer dan 106.969 foto’s in iCloud,;-) en merk tot nu toe niet zoveel snelheidswinst met mijn eerdere iMac uit 2012 waar ik overigens zelf (ook) extra geheugen had toegevoegd.

Dus graag reactie van leden die deze stap gemaakt hebben en hun ervaringen qua snelheidswinst.

heb een aanbieder waar ik ter plaatse kan upgraden (16 Gb 229 Euro, 32 GB 329 Euro) nog interessante alternatieven?

Hardwareoverzicht:

Modelnaam: Mac mini

Modelaanduiding: Macmini8,1

Processornaam: 6-Core Intel Core i7

Processorsnelheid: 3,2 GHz

Aantal processors: 1

Totale aantal cores: 6

L2-cache (per core): 256 KB

L3-cache: 12 MB

Hyperthreading-technologie: Ingeschakeld

Geheugen: 8 GB

Bijdrager
    TheBigZ

Ad van Moll op 12 oktober 2019 om 08:27
    heb een aanbieder waar ik ter plaatse kan upgraden (16 Gb 229 Euro, 32 GB 329 Euro) nog interessante alternatieven?

32GB kost €140.

https://tweakers.net/pricewatch/862341/crucial-ct2k16g4sfd8266.html

Bijdrager
    Ad van Moll

Aanvulling: ik ben niet capabel of ga risico niet aan om het zelf te plaatsen.
    Zoek goedkope aanbieder die dat voor me doet;-)

bij mijn iMac wel zelf gedaan, maar bij macmini te riskant lijkt me

bedankt voor reactie!

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt via Activiteitenweergave kijken hoe “hoog de geheugendruk” is, terwijl je bezig bent met je fotoprogramma. Als de druk “groen” blijft (voldoende geheugen, swappen niet nodig) weet je dat het weinig zin heeft om extra geheugen bij te plaatsen. Als je daarentegen regelmatig in het “oranje” (of “rode”) gebied komt, gaat het zeker helpen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201464

Bijdrager
    Shmoo

Mijn gevoel zeg dat het onnodig en overbodig zal zijn. Tenzij  je 25 – 75 foto’s tegelijk gaat lopen aanpassen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoeveel geheugen je nodig kan hebben bij het bewerken van foto’s hangt af van drie zaken:

1 Het aantal pixels per foto en de kleurdiepte.

2 Het aantal foto’s dat je tegelijk aan het bewerken bent.

3 Het gebruikte programma (Photoshop b.v. kan een behoorlijke geheugenvreter zijn)

Ook moet je niet vergeten dat een ingeladen JPEG ge-decomprimeerd moet worden en dus veel meer geheugen vraagt dan het bestand op de schijf.

Een typische 16 megapixel foto b.v. vraagt in het geheugen afhankelijk van de kleurdiepte van 8,16 of 32bit 48 tot 192 MB. Dat betekent dus dat 10 van dit soort foto’s soms wel 1920 MB vragen of te wel haast 2GB. Werk je dan ook nog eens met RAW bestanden die vanwege de extra data groter zijn dan de zelfde foto in JPEG dan kan 8 GB krap worden met meerdere programma’s open en is 16 GB geen overbodige luxe.

Bijdrager
    computer space

Ben wel benieuwd wat voor opslag die heeft?

Vaak is bij verstouwen foto’s de IO naar de opslag de bottleneck.

Maar je hebt ook een 6-core machine, daarbij is wat meer geheugen wel zo fijn. Probeer toch wel zo’n 2- 4GB per core beschikbaar te hebben.

Bijdrager
    TheBigZ

computer space op 12 oktober 2019 om 20:09

Ben wel benieuwd wat voor opslag die heeft?

Vaak is bij verstouwen foto’s de IO naar de opslag de bottleneck.

Een snelle SSD.

Standard storage: 128, 256 GB SSD*

Details:
    *If this BTO/CTO processor upgrade was selected alone for the MRTR2LL/A model, the system is configured with a 128 GB SSD by default. If this BTO/CTO processor upgrade was selected alone for the MRTT2LL/A model, the system is configured with a 256 GB SSD by default. Either also can be configured with a 512 GB, 1 TB, or 2 TB SSD at additional cost. This model does not support internal hard drives.

Bijdrager
    fnk

Hou je er rekening mee dat je je garantie verspeelt als je het door een niet door Apple erkend iemand laat doen……
    Was toen een heel gedoe, ja je kunt er geheugen bij zetten, maar jij mag dat niet doen!

Ik heb ook een 2018 Mac Mini met 16 gig en 1 TB ssd en als de garantie is afgelopen gaat er meer RAM in.
    Heb mijn vorig mini, 2012 model al meerdere malen uit elkaar gehaald om of de HD te vervangen of SSD te plaatsen.

Moderator
    Night

Een hele discussie, terwijl TS 8 GB in zijn mini heeft zitten. Dat is (zelfs in Catalina) meer dan vo=doende om alle in de openingspost genoemde taken naar behoren te kunnen vervullen. Dientengevolge zul je niet of nauwelijks snelheidswinst gaan ervaren door het geheugen uit te breiden. En een SSD heeft TS al… Maar het moet dus nóg sneller. Misschien sparen voor de (i)Mac Pro?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De TS vergelijkt in zijn OP de Mac Mini met een iMac. Daar gaat het al scheef want de Mini is nooit een “snelheidsmonster” geweest.

De Mac Mini heeft b.v. geen dedicated VRAM (RAM wordt gebruikt) en een tragere GPU dan de iMac wat je zult merken bij programma’s (zoals PS) die de GPU gebruiken voor bepaalde bewerkingen.

En hoewel 16 GB naar mijn idee beter bij deze tijd past (Apple plaatst al ik weet niet hoeveel jaren 8GB in de “non-pro” modellen) is méér RAM bij lange na niet het belangrijkste voor een goede globale snelheid. Daarvoor moet je eerder bij de CPU/GPU zijn, de system bus verbinding, opslagmedia en natuurlijk de snelheid van het RAM.

Bijdrager
    Ad van Moll

Allen bedankt voor jullie reacties en meedenken! Los van de technische know how die ik hier lees, blijft het me bezig houden dat mijn oude iMac van 2012 feitelijk (met toen uitbreiding met extern geheugen) relatief net zo snel was/is als huidige Mac mini met SSD schijf en snelle processor. Daarbij doel ik niet alleen in fotobewerking, maar over de gehele linie.

Desalniettemin bedankt voor alle reacties, ik laat het even bezinken. Een van de overwegingen is om deze Mac mini te gaan verkopen en een nieuwe iMac te gaan kopen… maar goed, even nachtje over slapen:-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het oorspronkelijke doel van de Mini was om Windows gebruikers te lokken. De Mini werd toen geleverd zonder toetsenbord, scherm en muis en kon dus met bestaande (PC) apparaten werken.

Daardoor was het voor de Windows gebruiker een relatief goedkope manier om kennis te maken met het OS van Apple.

De Mini is nu natuurlijk dat doel voorbij geschoten (en het heeft voor zover ik mij herinner nooit dat doel echt bereikt) maar het blijft qua componenten de minste van de modellen als het om pure (rekenkracht) kracht gaat. Zelfs als er enkele jaren tussen zitten kan daardoor een nieuwe Mini nog steeds de mindere zijn van een oudere iMac afhankelijk van wat je er mee doet of op aansluit.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.