11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Harryk

eerste OSX vastloper

Na meer dan een jaar werken met OSX mijn eerste vastloper ervaren. Ik sloot gisternacht af, afsluiten is voor mij de meeste apps stoppen en de vensters sluiten en op slaap gaan, en toen ik het programma ‘Digitale Kleurenmeter’ (uit de map Hulpprogramma’s) via het rode knopje links in het venster wegklikte, was het OS dood. Blauw scherm, met het rondje zandlopertje.
    Wél heb ik die dag eerder mijn schijfpermissies hersteld, MacJanitor laten lopen, en ook het programma Disc Surveyor gebruikt. En naar ik me herinner niet gerestart (wat Disc Surveyor wel voorstelt).

Ik draai Panther 3.10.5 op een Imac G4 1.25 Ghz (ja, ik moet updaten naar 3.10.9 wellicht maar ik aarzel vanwege ervaringen van updaters op dit forum..). Genoeg vrije schijfruimte, meer dan 20%

Na de spanning eraf te hebben gehaald, startte de zaak weer op. Overigens, hoe herstart je eigenlijk OSX gewoon ‘met een knop’?

EDIT: ik had niet Disc Surveyor gebruikt maar Cache Out X.

Moderator
    unSOUND
    ”Harryk”

Ik draai Panther 3.10.5 op een Imac G4 1.25 Ghz (ja, ik moet updaten naar 3.10.9 wellicht maar ik aarzel vanwege ervaringen van updaters op dit forum..).

Ik geloof dat 10.3.6 de laatste echt goede versie was… je unt overwegen die te installeren, maar aan de andere kant, als dit je eerste probleem in een jaar tijd is kun je je afvragen of dat echt nodig is. Wacht het desnoods eerst even af.

”Harryk”

Overigens, hoe herstart je eigenlijk OSX gewoon ‘met een knop’?

ctrl-appel-eject ( direct, dus zonder bevestiging )

ctrl-alt-appel-eject is afsluiten ( ook direct, dus zonder vraag )

Bijdrager
    Bartieman

Ik heb een paar maanden geleden rechtstreeks geupdated van 10.3.5 naar de combo-update 10.3.9 en geen slechte ervaringen hoor tot nog toe. Finder één keer vastgelopen en dat was aan een conflict met Office 2001 te wijten. Misschien gewoon doen! (al hield ik ook de billen toegeknepen tijdens de update door toedoen van de forum-berichten).

Bijdrager
    Sachin

Sinds Mac OS X 10.4 Tiger heb ik af en toe vastlopers. Maar ik klaag niet. Het is nog altijd enorm veel beter dan Windows:)

Bijdrager
    misterx
    ”Harryk”

Overigens, hoe herstart je eigenlijk OSX gewoon ‘met een knop’?

ctrl-appel-eject ( direct, dus zonder bevestiging )

ctrl-alt-appel-eject is afsluiten ( ook direct, dus zonder vraag )[/quote]

Je kunt de powerknop ook 10 sec ingedrukt houden in noodzakelijk geval.
    Druk dan opnieuw (even) de powerknop in en hij is weer opgestart.
    In dit geval is het ten zeerste aan te raden om hem hierna te herstarten.
    Op die manier sluit je iMac wèl goed af en start hij hem daarna weer automatisch op.

Tsja, elke PC of Mac kan wel even kuren hebben.
    De één wat meer dan de ander. Als dit je eerste is, zou ik zeker nog geen alarm slaan om een upgrade te forceren. Als hij voor de rest weer lekker werkt, dan zo laten.
    .. tot je er wèl vertrouwen in hebt ! 8)

Bijdrager
    Nickel

Ik had de 2e dag al een vastloper op onze nieuwe iMac G5, maar toen was ik hem ff flink aan het afraggen met iMovie en iDvd op alle 4 de gebruikers… Dat werd hem iets te veel

Bijdrager
    JeePee
    ”Harryk”

en ook het programma Disc Surveyor gebruikt. En naar ik me herinner niet gerestart (wat Disc Surveyor wel voorstelt).

In hoeverre is dat Disk Surveyor compatible met Mac OS X? De laatste update is van 7 november 2001…:? Bovendien heb je minstens Classic nodig, voorzichtig er mee, mogelijk kent het programma Mac OS X niet eens, laat staan Panther.:|

Bijdrager
    Esquare
    ”Harryk”

Wél heb ik die dag eerder mijn schijfpermissies hersteld, MacJanitor laten lopen, en ook het programma Disc Surveyor gebruikt.

Het eerste niet meer doen (zinloos), het tweede kan geen kwaad (maar gaat handiger met Anacron (Panther-versie) en het derde weggooien.

Bijdrager
    Harryk

Disc Surveyor

Foutje. Die had ik wel in mijn map Hulpprogramma’s geschoven, maar inderdaad dat is OS9 only en die was het ook niet. Het was Cache Out X.
    Daarmee overigens niet gezegd dat het gebruiken van deze app de oorzaak van de vastloper is.

Het gebruik van dergelijke prg’s in relatie tot OS-stabiliteit (Cache Out X, Mac Janitor) is een ander onderwerp. Mac Janitor draai ik overigens zo af en toe wel.

Bijdrager
    Esquare
    ”Harryk”

Die had ik wel in mijn map Hulpprogramma’s geschoven, maar inderdaad dat is OS9 only en die was het ook niet. Het was Cache Out X.

Kan ook niet echt kwaad, maar als  je het System-gedeelte gebruikt, moet je inderdaad herstarten. Anders kan het wel degelijk problemen geven (zoals je gemerkt hebt).

Bijdrager
    JeePee
    ”Harryk”

Daarmee overigens niet gezegd dat het gebruiken van deze app de oorzaak van de vastloper is.
    Het gebruik van dergelijke prg’s in relatie tot OS-stabiliteit (Cache Out X, Mac Janitor) is een ander onderwerp. Mac Janitor draai ik overigens zo af en toe wel.

Klopt, maar het is mogelijk (bij mij in ieder geval wel:P ), ik heb het in het verleden met Cocktail gehad, dat is ook zo’n soort progje. Daar komt nog bij dat het minstens een jaar oud is volgens Macupdate.com en op z’n eigen site staat zelfs augustus 2003. Had je caches ermee geleegd? Oh ja, dat is een andere discussie. :wink:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.