30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    losyke

Eerste MacBook kiezen…

Hallo,

ben nieuw op OneMoreThing en ben aan het denken om mijn eerste MacBook te kopen. Het is wel niet eenvoudig de juiste keuze te maken.

1) De 13inch 2,7Ghz, scherm is mss te klein voor fotobewerking maar ik zou dan eventueel extern scherm aansluiten.
    2) De 15inch 2,0Ghz, hiervan is scherm al vrij goed denk ik en heb je ook de, AMD Radeon HD 6490M met 256 MB GDDR5. Is deze AMD nodig voor fotobewerking of is deze meer nodig voor gamen ed?

Even vertellen waar ik Macbook zou voor gaan gebruiken:
    Photoshop/Lightroom: het is niet dat ik alle dagen ga photoshoppen ofzo, hou me er in het weekend mee bezig en op vrije dagen.
    En dan de gewone dagdagelijkse dingen; surfen, mailen, word, itunes, …

Waar ik het meeste aan twijfel is, dual-core of quad-core.
    Is de AMD Radeon HD 6490M met 256 MB GDDR5 nodig of niet voor mijn gebruik?

Kijk al uit naar jullie comments!

Bijdrager
    Ritsurt

Ik heb zelf sinds 2 weken een MBP 13” 2,7Ghz i7 en dan nog met optioneel 8GB werk en ik studeer fotografie dus werk ook veel met Photoshop en Lightroom e.d

Qua kracht kom je zeker goed vooruit maar scherm is naar verloop van tijd wel wat klein voor langdurig fotoshoppen, dus ik wil er nu nog een externe monitor bij hebben. Voor het gamen kan je het met de onboard videokaart wel schudden, wil je een beetje serieus gaan gamen.

Bijdrager
    iHam

Ik denk dat de quad Core het beste is aangezien je de MacBook vast wel wat langer wilt gebruiken en dat de software van morgen er nog gewoon op draait. Als je veel programma’s tegelijk gebruikt is deze al helemaal aan te raden. Over de grafische kaart moet je niet bij mij zijn. Maar ik denk: ga voor de 15″ om in één keer een goed apparaat te kopen voor jouw bezigheden.

Bijdrager
    losyke

Die extra 4GB heb je die Apple zelf gekocht of ergens anders? Heb nu zelf ook een 13inch acer computer en vind het scherm wel meevallen. En indien echt nodig kan ik zoals al gezegd extern scherm kopen.

Bijdrager
    Ritsurt

Daarnaast kan je op een 15” nog een matt scherm bestellen (100,-) of een matt scherm met hogere resolutie (1650×1050) (150,-

Ik heb toen toch voor de 13 gekozen omdat ik de 15” toch net wat te zwaar en te lomp vind aangezien ik hem elke dag moet meenemen

Bijdrager
    Ritsurt

@losyke

Ik heb die extra 4GB tegelijkertijd met mijn Macbook gekocht bij iCentre.

Bijdrager
    iHam

Ik vind dat een extern scherm wat beter is voor je houding als je wat langer achter het scherm hangt. De schermen van Apple zelf zijn duur, maar wel bedoeld voor fotoshoppen. Natuurlijk zijn er ook een hele boel andere schermen die hetzelfde kunnen, daar zijn nog genoeg andere topics over te vinden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een stevige videokaart heb je niet nodig voor fotobewerking of voor alledaags computergebruik — als je echter spellen wilt spelen is hij wel aan te raden. Extra geheugen kun je beter niet bij Apple kopen, dan betaal je veel meer als wanneer je een goed merk koopt bij de lokale computerboer en het zelf in je computer monteert.

Bijdrager
    losyke

Best is het dan om te kiezen voor het instapmodel van 15inch quad-core en 4GB extern bijkopen?

Bijdrager
    Ritsurt

Vermeld er dan ook even bij dat je garantie dan vervalt, gaat er dan iets stuk aan je Macbook ben je de sigaar.

Bijdrager
    AppleStef

@Ritsurt

Je verliest je garantie helemaal niet, je mag RAM en HD vervangen. Apple levert zelfs handleidingen erbij van hoe het moet.

Bijdrager
    puchelaar

Ik ben, ook voor fotobewerkingen, helemaal blij met m’n 15″ (2010 model). Ik heb de hi-res matte versie. Ik check foto’s soms op mijn 24″ iMac, maar dat is maar zelden. Ik heb een schoudertas van Crumpler waar die 15″ gewoon in past. Hij is voor lange dage wel zwaar, maar ik wil ook buitenshuis kunnen nabewerken, dus dan is 13″ + extern scherm geen optie.

Mijn fotowerk is semi-professioneel (verschuivend richting professioneel), en ik denk dat ik het qua resolutie, grootte, etc. het hier nog wel een tijdje mee redt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Ritsurt op 11 oktober 2011

Vermeld er dan ook even bij dat je garantie dan vervalt, gaat er dan iets stuk aan je Macbook ben je de sigaar.

Klik — maar zelfs al was dat het geval, dan steek je het originele geheugen er weer in en ga je dán pas naar de winkel terug …

Bijdrager
    RobinProductions

De Quadcore is het beste, en best vol RAM stoppen. Maar als je geld niet veel uitmaakt, ga dan voor de 15-inch. Volgens mij past dat beter bij je profiel da de 13-ich. Aangezien je veel bezig gaat zijn met photoshop/lightroom.

Bijdrager
    K_N

Om in dit topic in te breken;) ( beetje overbodig om een nieuw topic er voor aan te maken )

Ben ook zover om over te stappen naar MAC na er al eerder een beetje mee gewerkt te hebben )

Maar nu nog 2 vragen in hoevere is een een SSD nog nodig / handig in de nieuwste laptop’s zijn ze echt zoveel sneller ? en dan met name bij programma’s als Photoshop en Indesign ( mede gezien de hoge prijs en bij de aanschaf van de mac komen nog wat andere dingen kijken , een sleeve/apple care (?) etc etc )

En wat is de beste virusscanner voor de MAC ? al zijn de virusen als een stuk minder op een MAC , op deze laptop is laatst tijdens het internetbankieren ook iets vervelends voorgevallen door een virus zonder er erg in te hebben.

Bijdrager
    AppleStef

Maar nu nog 2 vragen in hoevere is een een SSD nog nodig / handig in de nieuwste laptop’s zijn ze echt zoveel sneller ? en dan met name bij programma’s als Photoshop en Indesign …

Het gaat niet sneller gaan in programma, het start alleen sneller op.

En wat is de beste virusscanner voor de MAC ? al zijn de virusen als een stuk minder op een MAC

Minder? Geen is het. Niet nodig dus en het doet alleen maar slecht (er zijn genoeg topics die dat aantonen).

Bijdrager
    Ritsurt

Een SSD is voornamelijk bedoeld als opstartschijf, daarom zal je OS en je progamma’s razensnel opstarten, maar voor opslag is hij nooit echt bedoeld.

Bijdrager
    2eSteve

Ik denk dat je voor de MBA 15″ moet gaan. Het is wat duurder, maar je hebt toch een quad core processor en een groter scherm.

De snelle graphics heb je volgens mij niet echt heel erg nodig voor fotobewerking, een snelle processor is meer van belang.

Bijdrager
    Haike
    Ritsurt op 25 oktober 2011

Een SSD is voornamelijk bedoeld als opstartschijf, daarom zal je OS en je progamma\’s razensnel opstarten, maar voor opslag is hij nooit echt bedoeld.

Huh?? Een SSD van 500 GB alleen maar bedoeld als opstartschijf?? Lijkt me een extreem dure grap.. Ben jij niet in de war met schijven die dan iets van 4 GB SSD aan boord hebben voor opstarten, en voor de rest gewoon conventioneel draaien?

@losyke Mijn 15″ MBP draait als een zonnetje, (2011) quadcore maar als je veel met foto en film doet zou ik wel voor een mat scherm gaan, want daar ga je met een glanzend scherm last van krijgen. Als ik ff via uitzendinggemist het journaal kijk, word ik al kriegel van een lamp die ik gespiegeld in mijn scherm zie….

Bijdrager
    CedricH

Wat Ritsurt bedoelt is dat SSDs sneller performance verliezen als er veel losse bestanden op staan. Het enige voordeel wat je hebt bij een SSD is programma’s opstarten zoals eerder gezegd. Van het moment dat dit achter de rug is heb je niks meer aan je SSD en is een klassieke HDD snel genoeg.

Door de prijs van SSD’s denk ik ook niet dat iemand die veel opslagcapaciteit nodig heeft er snel een zal kopen aangezien het nog steeds meer dan €1000 is voor zo’n SSD van 512GB. Zelfs een SSDtje van 128GB kost al €100 meer dan de standaard HDD van 750GB…

Ik zou zelf de standaard schijf erin laten zitten. Als de prijs daalt en de technologie beter en sneller wordt kan je zelf later nog altijd een SSD erin plaatsen.

Bijdrager
    Haike

Hm ik dacht dat het voordeel van een SSD erin zit dat je de bewegende delen van een conventionele HD juist kwijt bent waarmee je juist een laptop die je mee sjouwt minder kwetsbaar maakt. Dat een SSD ook sneller is met opstarten van je laptop en programma’s is een aardige bijkomstigheid, maar toch niet het uitgangspunt?

Die 1,5 sekonde langer (of hoe lang het dan ook mag zijn) wachten vind ik helemaal geen item, en ik slaap er ook geen 1.5 sec minder van…..:lol:

Bijdrager
    CedricH

Dat is een bijkomend voordeel dat er geen bewegende delen zijn. Nu met de sudden motion sensors in HDDs die de kop parkeren bij bewegingen zijn die nu echter ook vrij schokbestendig. Het grootste voordeel aan een SSD is de snelle opstart-tijd. De goedkoopste MacBook Air start zo sneller op dan de duurste Mac Pro met HDD bij wijze van spreken. Het is inderdaad maar een beperkt voordeel dat je eruit haalt dus je kan die SSD’s even goed laten links liggen…

Bijdrager
    Haike

Aha! weer wat geleerd… in mijn subjectieve belevenis is er dan inderdaad geen echt voordeel te behalen aan een SSD, dus dan ga ik inderdaad maar rechts af….

Bijdrager
    MouseMighty

Afgezien van het feit dat je een topic van bijna 2 maanden oud bumpt en het ook nog eens een topic is dat niet meer kan. De MacBook is niet meer (nieuw) verkrijgbaar.

Bijdrager
    Haike

Zijn topics ouder dan 2 maanden verboden of zo?? Dan is het al bumpen? En omdat de MB niet meer verkocht wordt mag je het er niet meer over hebben?

Ik ben hier ook draadjes tegen gekomen over de G4. Daar mogen we het dan ook niet meer over hebben?
    Enne,…. verder weet ik nog volop MB 2ehands te vinden, en niet alleen bij particulieren. Dus je laatste zin kunnen we door strepen.

Rest me nog op te merken dat ik zelf goed in staat te bepalen wat wel of niet kan, of wat ik doe… bumpen hoort daar niet bij, ik schreef in mijn vorige posting toch heel duidelijk dat ik wat geleerd had, blijkbaar is je dat ontgaan.

Als we nou aan de moderaters over laten wat er wel en niet kan, en dat niet allemaal zelf gaan bepalen…

Wat mij betreft genoeg ge-ouwe hoer…

Moderator
    unSOUND
    CedricH op 19 december 2011

Dat is een bijkomend voordeel dat er geen bewegende delen zijn. Nu met de sudden motion sensors in HDDs die de kop parkeren bij bewegingen zijn die nu echter ook vrij schokbestendig.

Je zegt het alsof het iets nieuws is… Die techniek werd in de iBooks en PowerBooks al gebruikt…:wink:

CedricH op 19 december 2011

Het grootste voordeel aan een SSD is de snelle opstart-tijd. De goedkoopste MacBook Air start zo sneller op dan de duurste Mac Pro met HDD bij wijze van spreken.

Maar men vergeet nog vaak dat je een Mac niet hoeft te herstarten, en software eigenlijk ook niet hoeft af te sluiten… Dan is een HDD schijf ineens net zo snel, want als ik met mijn 5200 RPM schijf in het dock op Safari klik, heb ik *pats* direct een venster, simpelweg omdat ik Safari nooit heb afgesloten. Waar andere bedrijven dus juist mikken op nieuwere hardware om vertraging tegen te gaan, stuurt Apple eigenlijk aan op betere software om meer uit de huidige hardware te halen…

Bijdrager
    CedricH

Dat probeerde ik ook te vertellen, het enige voordeel van zo’n SSD is in het opstarten maar zoals je zegt moet je een Mac inderdaad zelden of nooit afsluiten dus weg voordeel SSD. Ik heb nu in mijn MacBook Pro ook absoluut geen behoefte aan zo’n SSD.

Bijdrager
    Haike

OK dat parkeren bestaat dus al langer. Is dat van Apple afkomstig of hebben de diverse HD fabrikanten dat toegevoegd? En als je nu een andere schijf in je laptop wilt schroeven, moet je dan bij aankoop er op letten dat het een schijf is waarvan de kop bij beweging geparkeerd wordt? Of is dat tegenwoordig standaard bij 2.5″ schijven?

Moderator
    unSOUND

Vroeger was het een los systeem van Apple, tegenwoordig zit het in bijna alle nieuwe schijven, en houdt de MacBook het zelf ook nog eens in de gaten… En sowieso staat de schijf stil en geparkeerd tijdens vervoer, tenzij jij hem met klep open en al vervoerd…

Bijdrager
    Haike

Dus Steve heeft dat destijds bedongen/uitgevonden? als ik het goed begrijp… Die hield wel van kwaliteit

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.