7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    pierre.nouws

Mijn eerste Macbook Pro

Hallo
    Ik wil een MacBook kopen met een 15 inch scherm.
    Met deze laptop wil ik muziek en films downloaden, ook foto bewerking hoort tot de zaken die ik met de laptop zou willen doen.
    Op dt moment heb ik een internet tv met usb, draadloos en bekabeld internet, de tv maakt nu deel uit van mijn thuisnetwerk. (De tv speelt avi af en herkent de muziek uit iTunes en speelt deze af)
    Wat is jullie advies over wat te kopen Apple tv, timecapsule, Mediaspeler (zodat ik meer soorten videobestanden kan afspelen)
    Graag dus jullie advies over zo best mogelijke aankoop.

Groet

Pierre

Bijdrager
    pierre.nouws

Sorry voorgaande bericht even aangepast.
    Moet zeggen dat een iPad toch niet echt geschikt is om te typen.

Bijdrager
    Bart01

Als ik me even door het gebrekkige nederlands heen worstel, de vraag is wij het verstandig vinden als je een Apple TV en een Time Capsule naast je Macbook Pro (15″) koopt?

Dit is wel even handig voordat iemand je verder kan helpen;-)

Bijdrager
    fenkikon

Offtopic: Je kunt je post bewerken door op je eigen afbeelding te klikken en dan bewerken te selecteren.

Ik zou eerst even kijken wat voor budget je hebt om dit allemaal te kopen. Verder hoe gebruik je je computer?
    Als het alleen muziek en films kijken is en wat downloaden waarom wil je dan een portable computer en geen Mac Mini of iMac bijvoorbeeld?

Verder is een Apple TV een goede optie om muziek en films e.d. te streamen maar op dit moment is er nog geen jailbraik voor de AT3 verkrijgbaar. Dit betekent dat je tot dan een HDD niet direct op het kastje kan aansluiten. Je moet dan dus met airplay gaan werken en op die manier TV kijken. Je Mac moet dan dus aan blijven staan daarvoor.

Een timecapsule is een externe harde schijf en netwerkschijf in een. Een NAS is eigenlijk hetzelfde maar beschikt over meerder schijven, wat veiliger is om een back-up mee te draaien. Je kunt dat ook op je netwerk aansluiten en via timemachine steeds een back-up draaien.

Terugkomend op je MBP keuze, je kunt dus kiezen uit een met Retina scherm en een met een gewoon scherm. Ik raad dan aan om de 15″ met ontspiegeld glas te bestellen, krijg je namelijk een hogere resolutie. De gewone heeft ook het voordeel dat die in een later stadium nog is uit te breiden met meer werkgeheugen en een SSD. Je kunt dan een SSD+HDD inbouwen. Een Retina MBP maakt gebruik van werkgeheugen wat aan het moederbord is gesoldeerd en je dus niet meer uit kunt breiden. Wel is het mogelijk om een grote SSD of after market aan te schaffen van OWC, maar die zijn weer relatief prijzig. In de gewone MBP gaat een retail SSD en is goedkoper dan een speciaal op maat gemaakte voor de Retina.

Bijdrager
    MacAnarie

Welkom op het forum. Men is hier erg allergisch voor slechte spelling en taalslordigheden. Even je verhaal herschrijven lijkt mij een goed idee. Dan krijg je waarschijnlijk meer reacties. Fenkikon heeft reeds uitgelegd hoe je dit kunt doen. Hou hier ook in de toekomst rekening mee.

fenkikon op 05 januari 2013

Ik raad dan aan om de 15″ met ontspiegeld glas te bestellen, krijg je namelijk een hogere resolutie.

De “normale” 15″ is er qua scherm in 3 smaken, te weten het standaard scherm, een Hi-Res met glanslaag zoals het standaard scherm (glasplaat) en de Hi-Res Matt. Deze is niet ontspiegeld maar echt mat. Ontspiegeld is de glasplaat ook, alleen heeft dit maar matig effect.

Een duidelijk verhaal over wat je wilt lijkt me belangrijk zodat men gericht advies kan geven.

Bijdrager
    pierre.nouws

Ok heb mijn bericht aangepast en hoop hier het nodige van te leren.

Bijdrager
    MacAnarie

Stukken beter inderdaad. Voor wat je ermee wilt doen zou de 15″ wat overkill kunnen zijn, 13″ met extern scherm is wellicht effectiever gezien je wensen rondom fotobewerking, hiervoor is de standaard 13″ ook goed geschikt mits hij voldoende intern geheugen heeft.

Er is wel software die van je Mac een mediaserver maakt, mijn ervaring is dat dit nooit echt lekker werkt. Om die reden kocht ik een aTV, maar ik heb de tweede generatie nog. Je kunt deze zoeken, maar deze gaan op Marktplaats voor exorbitante bedragen van de hand.

Ik zou sowieso een Time Capsule of Airport Extreme met externe HDD aanschaffen, al is het alleen om je TimeMachine te kunnen gebruiken (automatische backups, zoek maar eens naar meer info op de site van Apple).

Ik gebruik de tweede optie, router + externe HDD’s.

Advies;
    – kijk kritisch maar of je de 15″ echt nodig hebt. Wellicht is de 13″ Pro of Air voldoende, evt aangevuld met een goed extern scherm.
    – Airport Extreme of TimeCapsule zou ik sowieso doen.
    – tja, mediaspelers.. Kijk eerst of jij goed uit de voeten kunt met softwarematige aanpassingen op je Mac icm je SmartTV. Wellicht vind jij dit ideaal. Anders kun je altijd nog een aTV of andere mediaspeler aanschaffen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.