13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Eerste iPhone, hoe was dat?

Voor school werk ik aan een paper, met als onderwerp: De eerste generatie smartphones (en dan voornamelijk de iPhone). Nu zit ik met de onderzoeksvraag: “Wat zorgde ervoor dat de iPhone juist in 2007 lanceerde?” Ik zou hierbij ook praten over de gevolgen die de smartphone tot op vandaag veroorzaakt. En de verschillen met de iPhone toen en nu. Hoever stond de concurrentie toen? Hoe werd er toen naar gekeken?

Het is een relatief klein verslag, dus er hoeft helemaal geen groot onderzoek te gebeuren of dergelijke. Ik zocht reeds wat informatie en kwam een aantal interessante zaken tegen: https://www.imore.com/history-iphone-original en http://theconversation.com/understanding-the-real-innovation-behind-the-iphone-79556

Er staat natuurlijk heel wat op het internet rond dit thema. Maar ik dacht ik post het even hier, misschien kom ik zo op nog een aantal interessante zaken. Of zijn er mensen die persoonlijke verhalen willen delen. Mensen die de eerste iPhone toen kochten of al heel snel een smartphone hadden. Hoe was dat?

Alvast hartelijk bedankt!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik heb nooit een eerste generatie iPhone gehad, maar wel een telefoon van een jaartje ouder die indertijd al best indrukwekkend was: de HP iPAQ hw6515.

Als je die even googled zal je wel denken, “he, bah, wat een vreselijk ding”. En ja, dat is/was min of meer waar. Maar hij laat ook duidelijk zien waar de échte innovatie van de iPhone lag: de software. De hardware van die eerste generatie iPhones was eigenlijk al zwaar achterhaald. Mensen verwachtten eigenlijk al meer in 2007. Geen 3G, geen GPS, geen verwisselbare accu, geen uitbreidbaar geheugen, ga maar door. De iPhone was eigenlijk ook best wel underpowered. Van zaken als het niet kunnen omwisselen van de accu kijken we nu niet meer op, maar net als met de afwezigheid van een echt toetsenbordje was dat in 2007 toch best wel een stap. Telefoons die eveneens geen ‘echt’ toetsenbord hadden hadden vaak een slecht on-screen toetsenbordje met T9 ofzo, en dat maakte mensen niet echt enthousiast. En over de prijs zullen we het maar niet hebben.

Andere zaken waren in 2007 ook niet meer nieuw, maar werden wel interessanter. Denk bijvoorbeeld aan multitouch. Dat bestond al véél langer; mijn iPAQ had het zelfs al. Maar de implementatie bleef achter. Omdat een weet ik niet hoeveel telefoons met Windows Mobile op de markt waren was het vrij moeilijk om specifieke functies te ondersteunen; dus multitouch werd niet echt toegepast. Dat kwam allemaal pas later met apparaten zoals de HTC Touch Pro.

Het was pas echt in 2008 dat de iPhone doorbrak wat mij betreft. De iPhone 3G corrigeerde de grootste missers van de eerste generatie. Een stuk dunner, GPS en 3G, er kon eindelijk een normale koptelefoon in en voor het eerst de App Store. Een gecentraliseerde applicatiewinkel in combinatie met een platform waar je niet honderd verschillende telefoons hoefde de ondersteunen betekende dat er al snel veel apps van hoge kwaliteit verschenen. Dit in combinatie met het uiteindelijk toch best wel succesvolle toetsenbord en de vernieuwende interface maakten het allemaal tot een snel succes. Toch vind ik niet dat de iPhone 3G al perfect was -hij kon nog steeds best wel wat dingen niet. iPhone OS 2 had bijvoorbeeld geen copy en paste, dat kwam pas in iPhone OS 3 op de iPhone 3GS. Ook kon hij geen video opnemen en was de processor net zo sloom als in het origineel, en dat merkte je toch wel, ook in vergelijking met Palms, Blackberry’s en Windows Mobile telefoons van rond die tijd. Ook andere zaken waren in iPhone OS 1 afwezig, en een belangrijke daarvan was push. Zonder push synchronisatie kon de eerste iPhone eigenlijk nog niet met telefoons als de Blackberry meekomen; die konden namelijk gewoon je email up to date houden zonder de batterij helemaal leeg te laten lopen.

Kortom: de iPhone uit 2007 was zwaar gelimiteerd. Desondanks heeft Apple er wat moois van weten te maken, al heeft dat even geduurd. Uiteindelijk heb ik zelf een 3GS genomen toen die op de markt verscheen. Voor die tijd was de iPhone mooi, maar een echte reden om over te stappen? Nee, niet echt.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 1 week geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

De eerste keer iPhone was als de eerste keer seks. Hoewel de eerste iPhone juist best traag was, hm.

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Bedankt Waffle! Echt super handige reactie:)

Bijdrager
    Indomarco

Ik liet de eerste iPhone (iPhone 2) door mijn moeder deze uit de US meenemen. Deze kostte omgerekend 240 euro. Deze was in Nederland niet verkrijgbaar. Er zat een SIM-kaart in van AT&T, maar op het internet stonden hele mooie beschrijvingen hoe deze te jailbreken was. Ik heb ‘m drie maanden gebruikt. Toen kwam de iPhone 3G uit om middernacht in Rotterdam. Ik heb in de rij gestaan vanaf 17.00 uur en had daardoor de 166e van Nederland. Ik heb m nog steeds, alleen werkt deze niet meer. Doch netjes in zijn doos en zelfs het T-Mobile tasje.
    Nadien de 4, 5, 6, 7 en 8. Inderdaad geen tussenmodellen.

Bijdrager
    GoeieDag

Indomarco op 9 maart 2018 om 21:07
    Ik liet de eerste iPhone (iPhone 2) door mijn moeder deze uit de US meenemen.

De eerste iPhone heette gewoon: iPhone.

De tweede versie was de iPhone 3G, zo genoemd omdat ie op het 3G netwerk kon, wat de eerste iPhone niet kon. Toen zijn ze blijkbaar maar verder gaan tellen. Een plan over de naamgeving zat er bij de release van de eerste iPhone duidelijk niet in.

Bijdrager
    Roel Van Gils

Ik liet mijn eerste (‘de eerste’) iPhone in 2007 meebrengen door een kennis die voor het werk naar de VS moest. Hij had er voor zichzelf ook een meegebracht, maar we wisten dat we er ‘out of the box’ nog niks mee konden. In 2007 was de iPhone nog exclusief voorebhouden voor AT&T-klanten, en dus moesten we de SIM-kaart laten ‘hacken’ om ‘m hier (in België) te kunnen gebruiken. Daarvoor zijn we samen met onze nieuwe iPhones naar een adresje in Antwerpen gereden (gewoon bij iemand thuis) waar een ‘hacker’ onze SIM-kaart verknipte en met speciale software (geen idee meer hoe dat precies ging) aan de praat kreeg. We waren allebei heel opgelucht dat het gelukt was, want eigenlijk vertrouwden we die man niet helemaal.  En het kostte ons ook wel 100 euro per persoon, geloof ik. De eerste dagen heb ik onafgebroken met de iPhone gespeeld. Het voelde magisch, hoewel (achteraf beschouwd) je er best weinig mee kon en surfen héél erg traag was. De foto’s waren ook heel slecht.

Bijdrager
    Joost

Dag Tuur,

Ik heb de Iphone (gejailbreakt uit amerika) aangeschaft als opvolger van mijn Palm Treo 180 (geen toetsenbord) daar ik al vroeg ben overgegaan op een digitale agenda. Het was voor mij een (bijna) revolutie. Ineens kon je de telefoon ‘gewoon’ met je vingers bedienen (typen en schetsen) en het scherm was in kleur! Daar aan toegevoegd een camera zodat je ‘reminders’ kon fotograferen was voor mij echt een verademing.

Nooit meer omgekeken of een andere telefoon willen heben, Iphone -> Iphone4 -> Iphone SE. Met name de ‘integratie’ met de Mac (die ik als grafisch ontwerper gebruik) is heel prettig.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Voor mijn eerste iPhone (3G, de eerste iPhone in Nederland) had ik een Motorola Razr. Dat was een wereld va verschil. Kort gezegd haatte ik de Razr, terwijl ik meteen van de iPhone hield. Bijvoorbeeld door deze puntjes:

Adresboek. Het overzetten en bijhouden van je adresboek was prehistorisch en achterlijk vergeleken met iPhone.

SMS en toetsenbord: T9 was werkelijk verschrikkelijk.

Internet: je kan eigenlijk stellen dat er voor de iPhone eigenlijk geen normaal internet was op je mobiel.

Fotografie: de iPhone deed dat 100x beter dan die achterlijke Razr. NIet alleen de foto zelf maar ook de interface was revolutionair. Multitouch! Pinchen! Swipen! De wereld voorgoed veranderd!

Voicemail: nooit meer die verschrikkelijke stomvervelende meldingen “ontvangen….. op….. negentien…… januari …… om………zeventien ……. uuur ….. negeentwintig….. ” en dan gooide je de telefoon al in een hoek omdat het nog weer uren ging duren voordat je de hele melding hoorde en moest je ook nog op een vage knop drukken zoals 2 die bij die provider dan weer iets anders betekende zodat je per ongeluk die belangrijke boodschap VERWIJDERD had in plaats van geskipt. Tjeezus ik krijg alweer STRESSS als ik er aan denk.

BROEKZAKBELLERS: omdat mijn naam met AA begint werd ik dagelijks gebeld door diverse broekzakbellers. Dankzij de iPhone was dat eindelijk opgelost. Een van de redenen waarom ik IEDEREEN een iPhone aansmeerde.

MUZIEK: eindelijk je muziek mee. In je telefoon!

APPS: bestond helemaal niet. Hadden we nog nooit van gehoord. Wat een revolutie!

etc etc

Bijdrager
    janvanes

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Bedankt voor al de respons! Dit komt zeker van pas.:)

Bijdrager
    sunapple

Ik stapte pas in 2012 in bij de iPhone 5. In 2008 gebruikte in nog vrolijk mijn iPod Touch (+dumbphone). Mijn vader stond echter in de rij voor de 3G, dat was toen wel echt een cool ding. We hadden destijds een iMac en iPod Video in huis, die waren de aanleiding voor hem om de iPhone te kopen.

<p class=”cite”>Waffle ಠ_ಠ op 9 maart 2018 om 00:14</p>
    De iPhone 3G corrigeerde de grootste missers van de eerste generatie. Een stuk dunner,[…]

Grappig dat je het zo herinnert, de 3G was namelijk een millimeter dikker.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dan heb ik dat inderdaad verkeerd, maar punt is wel dat de 3G een stuk dunner aanvoelde door de nieuwe afgebogen achterkant. De iPhone uit 2007 daarintegen voelde als een ware baksteen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.