30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    CorMac

Eerste (i)Mac aankoop

Ik ben van plan om een iMac te kopen maar heb geen idee welke ik zou moeten nemen. Ik ga hem gebruiken voor internet, foto, muziek en film kijken (avi) the usual stuff dus.
    Daar buiten moet hij gaan dienen voor adobe (ps,il,id,dw) mss ook flash en videobewerking in de nabije toekomst maar dat is nog niet zeker.
    Zou het daarbij de moeite zijn om te wachten tot de release van snow leopard of niet?

Bijdrager
    St. Mobbs

Als je wat in de toekomst kijkt is een 24″ een betere keuze. Door het grotere en kwalitatieve scherm is het makkelijker en fijner werken. En als je hem weer verkoopt is een 24″ wat gewilder.

Je hoeft niet te wachten tot de release van Snow Leopard. Daar is een aanvullende actie van Apple voor.
    Hier is dat te lezen: http://www.apple.com/nl/macosx/uptodate/

Bijdrager
    rrkramer

Dat hangt er van af.

De huidige systemen zijn zeer geschikt om de dingen mee te doen die jij wil.

Snow Leopard zal vrijwel dezelfde functionaliteiten hebben als Leopard nu heeft. Vooral onder de motorkap zal er veel veranderen waardoor het systeem sneller moet werken.

Je kan dus altijd nog Snow Leopard nemen. Ik ben er zelf van overtuigd dat als je een set wilt kopen, je niet per se moet wachten op een verbeterde versie van wat dan ook. Als je hem nu koopt kun je hem gelijk gebruiken nietwaar?

Bijdrager
    Ian83

Gefeliciteerd, leuk dat je de wondere wereld van Apple Macintosh intreed.:) Ik zou je 24″ 2.93 Ghz aanraden. Groot scherm voor een groot werkoppervlak voor Adobe CS, full HD 8 bits (16.7 miljoen kleurenweergave) en een redelijke videokaart. Je zou kunnen wachten, maar als je ‘m nu koopt, kan je SL voor € 8,95 erbij krijgen als het uitkomt.

Geblokkeerd
    Geanonimiseerde gebruiker

Ik zou zeker een 24 inch nemen. Met name bij web ontwikkeling is het prettig je source files and preview naast elkaar te hebben. Maar ook bij andere soorten gebruik is een groot scherm een productivity boost. Voor web tools wat tips in mijn recente artikeltje over mijn favoriete web tools.

Bijdrager
    syltheboy
    ”mstegink”

Ik zou zeker een 24 inch nemen. Met name bij web ontwikkeling is het prettig je source files and preview naast elkaar te hebben. Maar ook bij andere soorten gebruik is een groot scherm een productivity boost. Voor web tools wat tips in mijn recente artikeltje over mijn favoriete web tools.

In heb ook 24 inch (2.8GHz) genomen en ben er uiteraard heel erg blij mee. De 20 inch viel voor mij al af, omdat ik gewoon een groot scherm wilde hebben en de kwaliteit van het scherm daarvan een stuk minder was. Ik hoop er nog voor een hele lange tijd plezier van te hebben en misschien wordt het na die tijd wel weer een Mac. Dan wordt het waarschijnlijk een Mac Pro met een 30″ Apple Cinema Display, want ik wil later architect worden en begin binnenkort aan de opleiding: ‘bouwkunde BOL 4.’

Bijdrager
    nubbbbbb

Ik wil ook graag een iMac (20 inch.) kopen, maar er staan nog wel een aantal vragen in de weg

Ik vroeg me het volgende af:

* Is 2 GB RAM niet erg weinig voor een veelgebruikende student?
    * Lopen de applicaties soepel?
    * Haperen de grafische dingen zoals Time Machine niet op een 20″ iMac?
    * Word het besturingssysteem/ applicaties slomer na instal van Snow Leopard?
    * Ik zag dat Snow Leopard veel applicaties voor 64 bit gaat laten draaien, maar ondersteund de huidige 20″ iMac 64 bit?

En ik vroeg me af bij de Mac mini met 1 GB RAM, hoe kan je andere applicaties draaien als Snow Leopard 1 GB RAM vraagt? Dan blijft er toch niks meer over?

Ik hoop dat jullie deze, misschien wel domme vragen voor mij zouden kunnen beantwoorden…
    mvg

Bijdrager
    Vassilli

* Is 2 GB RAM niet erg weinig voor een veelgebruikende student? - dat is genoeg
    * Lopen de applicaties soepel? – Ja
    * Haperen de grafische dingen zoals Time Machine niet op een 20″ iMac? - Time Machine is niet grafisch…
    * Word het besturingssysteem/ applicaties slomer na instal van Snow Leopard? - Nee

Bijdrager
    nubbbbbb
    ”Vassilli”

* Is 2 GB RAM niet erg weinig voor een veelgebruikende student? - Nee
    * Lopen de applicaties soepel? – Ja
    * Haperen de grafische dingen zoals Time Machine niet op een 20″ iMac? - Time Machine is niet grafisch…
    * Word het besturingssysteem/ applicaties slomer na instal van Snow Leopard? - Nee

Bedankt voor je reactie..
    Wat raad je dan aan voor Mac, ik gebruik hem wel bijna de hele dag door en moet genoeg ram hebben…?

En het is ook niet zomaar een aankoop wat je elke maand kan doen, daar heb ik meer dan een half jaar intensief kut werk voor motten doen.:|

Bijdrager
    Vassilli

Voor wat voor’n apps wil je graag gaan gebruiken?
    Photoshop? Final Cut Pro?

Er is maar een 20″ iMac de 2.66 Ghz, dat is een mooie computer..
    Ik heb zelf een ‘oude’ alu iMac (2.0 Ghz) en daar gebruik ik ook grafische apps op (die soepel werken) Dan moet het op de 2.66 Ghz al helemaal goed werken.;)

Bijdrager
    nubbbbbb

eigenlijk the usual,
    komme wel veel programma’s op..

misschien in de toekomst nog aperture..

Bijdrager
    Vassilli

Ik heb mijn vorige bericht aangepast:)

Bijdrager
    nubbbbbb

oke, thx voor je reactie…

maar nu vroeg ik me alleen nog af met de Mac mini, de goedkoopste heeft 1 GB en Snow Leopard gebruikt ook 1GB RAM, dan blijft er toch niks meer over voor de rest van de applicaties :S?

en ondersteund die 20″ iMac 64 bit?
    en ik hoorde dat er problemen waren met de nieuwe nvida videokaart, of chipset wat ook? of is dat inmiddels al weer opgelost

Bijdrager
    Vassilli

Over de Mac Mini weet ik niks… Sorry.

Dit is het mooie aan Apple: Leopard is 32 bit maar als je Snow Leopard installeert (Release: September)
    word de computer 64 bit:D

Als je toch wat grafische dingen wil doen zal ik toch voor de iMac gaan en niet voor de Mac MIni, je zult er lang plezier van hebben.. Gegarandeerd!

Bijdrager
    nubbbbbb

oke,

maar naar mijn wete heb je om 64 bit te kunnen ondersteunen, hardwarematig ook 64 bit (bus ????) nodig, en zo ja heeft die apple iMac 20″ dat???????

iniedergeval hartstikke bedankt voor al je reacties!!!!!!

Bijdrager
    ajv

Elke core 2 duo Mac is 64 bit bij mijn weten, en dat is die nieuwe 20″ iMac ook.

Bijdrager
    computer space

En als de instap 24 inch je max budget is, is er wellicht nog een mooie uit de oude serie te koop. Die had een veel betere videokaart.

Bijdrager
    St. Mobbs

* Is 2 GB RAM niet erg weinig voor een veelgebruikende student? => Op zich is het genoeg, maar als je alle tijden zo soepel mogelijk wilt werken en je veel programma’s naast elkaar hebt werken is 4 GB wel handig. Geen verplichting, maar wel één van de beste, zo niet de beste, investering die je in je iMac kunt doen.
    * Lopen de applicaties soepel? => Ja, heel simpel ja.
    * Haperen de grafische dingen zoals Time Machine niet op een 20″ iMac? Nee, maar als je het grafische element van Time Machine (dat er wel degelijk inzit) wilt uitschakelen is hier een tip van Appletips.nl
    * Word het besturingssysteem/ applicaties slomer na instal van Snow Leopard? => Nee, het wordt juist sneller doordat het in staat is meerdere/nog meer threads naast elkaar te draaien.
    * Ik zag dat Snow Leopard veel applicaties voor 64 bit gaat laten draaien, maar ondersteund de huidige 20″ iMac 64 bit? => Ja, natuurlijk ondersteunt hij dat. Alle Macs met Core 2 Duo ondersteunen al 64 bits. Vergeet niet dat Leopard al gedeeltelijk 64 bits is. Snow Leopard is de eerste die volledig 64 bits is. En er blijft ondersteuning voor 32 bits programma’s inzitten. Dus die blijven net zo snel draaien.

En ik vroeg me af bij de Mac mini met 1 GB RAM, hoe kan je andere applicaties draaien als Snow Leopard 1 GB RAM vraagt? Dan blijft er toch niks meer over? => Bij elke test die ik heb gelezen wordt aangeraden om meer werkgeheugen in de Mini te stoppen. Zoals ik al eerder zei, het is de beste investering die je in je machine kunt doen. Bovendien heeft de Mini een grafische chip die zijn geheugen deelt met het werkgeheugen. Als er maar één GB in zit kan hij maar 128 MB krijgen. Stop je er meer in, dan loopt het op naar 256 MB. (Cijfer kunnen iets verschillen, ik zeg dit ook maar uit het hoofd)

Edit: hier kun je meer lezen over de 64 bits van Snow Leopard: http://www.apple.com/macosx/technology/

En nog wat over videokaarten. Een belangrijk verschil betreft het geheugen daarvan. De betere videokaarten hebben een eigen werkgeheugen. Als ze dan niet hebben moeten ze hun geheugen afhalen van het (veel slomere) gewone werkgeheugen. Dat is verschil waar je op moet letten.

Maar als je echt hardcore games wilt gaan spelen kun je beter een speciale game-pc kopen.

En nogmaals: ga voor de 24″. Dat verschil in geld is wel te overbruggen door een weekje extra te werken of door wat minder uit te gaan. Je hebt er elke dag plezier van en als je je Mac verkoopt vang je er een hogere prijs voor.

Geblokkeerd
    Geanonimiseerde gebruiker

2GB is voor de meeste toepassingen ruim voldoende, maar uitbreiden naar 4GB je het meeste toekomstvastheid.

Bijdrager
    St. Mobbs

En even een aanvulling. Snow Leopard draait op alle intel Mac’s. Dus ook op degene die geen 64-bits ondersteuning hebben. Maar die zullen denk niet alles eruit kunnen halen wat erin zit. (Qua snelheid)

Kijk anders dit draadje maar door: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=151985

Bijdrager
    Hermanko

Al het bovenstaande is het: Als je het kan betalen, de iMac 24 – 2,93 deze heb ik zelf als mijn 7e Mac in 15 jaren en het is een feest om mee om te gaan ! :apple:

Bijdrager
    CorMac
    ”Ian83″

Gefeliciteerd, leuk dat je de wondere wereld van Apple Macintosh intreed.:) Ik zou je 24″ 2.93 Ghz aanraden. Groot scherm voor een groot werkoppervlak voor Adobe CS, full HD 8 bits (16.7 miljoen kleurenweergave) en een redelijke videokaart. Je zou kunnen wachten, maar als je ‘m nu koopt, kan je SL voor € 8,95 erbij krijgen als het uitkomt.

Als ik de 2.93 zou nemen, welke videokaart zou dan de beste zijn voor mij en naar de toekomst kijkend. Of maakt het niet zoveel uit?

En moest ik de 2.66 pakken, ga ik er veel van merken dat de videokaart gedeeld is?

alvast bedankt

Bijdrager
    Blixa

Ik werk nu bijna een half jaar met mijn iMac 2.4 ghz 20 inch, het instapmodel van de vorige serie. Hoewel ik weinig echt zware programma’s draai kan ik stellen dat voor een normale student deze computer een topcomputer is. De programma’s die ik gebruik zijn binnen twee tellen geladen, alleen Garageband vergt wat meer tijd. De iMac zelf is uitermate stil, slechts als je er echt op gaat letten kun je als je voor het beeldscherm iets horen. Hij start snel op. Loopt nooit vast. Is snel en blijft snel gedurende een hele dag werken. Ziet er prachtig uit. Het toetsenbord voelt fijn aan, de muis doet het ook goed zolang de scrollbal werkt.

Als je de keus al hebt gemaakt dat je een iMac gaat kopen dan heb ik slechts 1 tip: koop hem vandaag nog!

Bijdrager
    bedhead

24 inch zeker en vast! Ik ben Mac Pro-gebruiker, maar ik heb veel collega’s die op iMacs werken voor grafische zaken. Zij zijn echt te spreken over de iMacs. Computers zijn echt ook superkrachtig. Je zal al heel wat moeten doen om die cpu op 100 te krijgen. 2 GB is voldoende. Wil je voor de toekomst ook safe zitten, prik dan 4 GB.

Bijdrager
    boerke

en als allerlaatste opmerking, koop dat Xtra geheugen niet bij Apple, maar bij de pc-boer.

Bijdrager
    syltheboy
    ”computer

En als de instap 24 inch je max budget is, is er wellicht nog een mooie uit de oude serie te koop. Die had een veel betere videokaart.

Bij Amac is hij in ieder geval al uitverkocht, maar misschien is er nog wel een andere Apple Premium Reseller die hem verkoopt.:wink: Ik heb hem er zelf gelukkig in ieder geval op tijd gekocht.:D

Bijdrager
    CorMac

@ Syltheboy:

Heb jij er ilife 09 en 2gb geheugen bij gekregen toevallig?

Bijdrager
    St. Mobbs

Op een nieuwe Mac zit standaard iLife ’09.

Bijdrager
    CorMac
    ”S.

Op een nieuwe Mac zit standaard iLife ’09.

hij heeft het oude model, daarmee mijn vraag.

Bijdrager
    St. Mobbs

Met ‘oud model’ neem ik aan dat hij volgende bedoelt: een nieuw model is geïntroduceerd en er zijn nog restpartijen over van het vorige model.

Ook op die vorige model zit iLife. Dat is namelijk voorgeïnstalleerd. Enkel als je een erg oud model heb dan krijg je iLife ’08.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.