22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    jumpindadeep

Eerste ervaringen nieuwe Ibook

Ik lees al enige tijd de posts op het switchers forum en dacht na een paar weekjes met mijn nieuwe ibook 1.33 12 inch wat eerste ervaringen te delen.

Allereerst de positieve dingen:

Een komplete laptop ! – Bij aankomst is er door de ilife programma al een hoop standaard op de ibook te vinden. Een programma voor foto’s (weliswaar simpel, maar handig voor het overzichtelijk houden van al je foto’s), een film bewerking programma, itunes en garageband.

Wat ik echt typerend vond is dat ik na het opstarten van de laptop alleen wat simpele vragen moest beantwoorden (taal, timezone etc.) en toen werd me al gevraagd wat het pasword van mijn wireless netwerk was. Dit werkte meteen vlekkeloos. Binnen een paar minuten kon ik al emailen, surfen en foto’s op mijn laptop zetten. Dit heb ik later ook gemerkt. Wat ik ook aansluit, het werkt meteen perfect en hardware wordt meteen goed herkend, zoals fotocamera, videocamera en zelfs een later aangeschaft keyboard M-audio keystation 61es. Het keyboard wilde ik ook op mijn windows pc gebruiken maar het werkt nog steeds niet.

Verdere belangrijke zaken: HELE goede batterij duur. Mijn oude laptop hield er al met een half uur mee op. Hier kan ik wel twee uur op werken.

Wat zijn dan de nadelen:

In het begin vond ik het systeem niet echt snel. Ondanks de 512mb intern geheugen duurde het aardig lang voordat de gewenste software geladen werd en ik moest heel regelmatig wachten op de kleurige parasolletje. Ik vond de geheugenuitbreiding via de apple site te duur en heb daarom via een internet shop in NL dane electra geheugen besteld (1gig). Nu loopt alles lekker soepel. Het inbouwen hiervan is kinderlijk eenvoudig.

Verder gaat het switchen vrij gemakkelijk. OSX werkt makkelijk als je windows gewent bent. Een paar iritante dingen.

– Het rode kruisje sluit niet echt de applicatie.
    – Veelvuldig gebruik noodzakelijk van allerlei toets combinaties (misschien later handig ..)
    – Lastig voor linkshandigen zit de ctrl toets alleen aan de linkerkant.
    – Applicaties die niet in de werkbalk staan onderin zijn lastig te benaderen, en je kan moeilijk alles in de balk zetten op een klein schermpje

Nog een paar programma’s die ik erg handig vind:

Podutil – het overhevelen van nummers van mijn ipod naar mijn ibook (ik doe het syncen nog op mijn ‘normale’ pc.
    Quicksilver – snelstart programma om het applicatie probleem op te lossen
    VLC – een viewer voor het kijken van xvid en divx films.
    Office voor mac – kun je toch niet zonder.. (via een klein programaatje kun je entourage weer syncen met adresbook en ical die je soms ook weer nodig hebt.

Al met al ben ik super tevreden met mijn ibook en ben blij dat ik geswitched ben qua laptop. Vooral het formaat en de vlekkeloos samenwerken van alle hardware en software is perfect. Ik blijf voor het fotobewerken van mijn raw fotofiles en het downloaden nog wel mijn normale pc gebruiken maar mocht die er ooit de brui aan geven, denk ik toch wel eens stiekum aan een apple wintel…

:)

Bijdrager
    a la Mac

Er zijn geen virussen voor de Mac, je mag dus meteen downloaden. iPhoto ondersteunt trouwens RAW, het is geen slecht idee om Photoshop Elements voor Mac aan te schaffen.

En inderdaad, het werken met Mac OS X is kinderlijk eenvoudig. Elke deel van het bsturingssysteem is tot in de puntjes uitgewerkt. Neem nu updaten. Geen gedoe met incompatibele browsers, downloaden van Windows update-software, valideringstesten et cetera. Gewoon Apple-menu en updaten.

Je gaat nog veel plezier beleven aan je iBook.

Bijdrager
    jumpindadeep

Je hebt gelijk. De meeste programma’s werken zijn er ook voor de Mac. Ik heb echter al Photoshop voor de pc en de reden dat ik die gebruik is een gecalibreerd scherm en een hele grote harde schijf. Voor een paar foto’s of onderweg zou de ibook wel prima volstaan denk ik. Schijfruimte en continue internet is ook de reden dat ik de win. pc gebruik. Die kan ik de hele dag aan laten staan.

Nog een ander puntje die ik iets minder vind, is dat de letters er iets ‘wollig’ uit zien. Niet echt super scherp. Is dit nog aan te passen met een instelling ?

Moderator
    unSOUND
    ”jumpindadeep”

- Het rode kruisje sluit niet echt de applicatie.

Dat klopt. het rode kruisje is om het venster te sluiten. Dus alleen programma’s die uit 1 venster bestaan gaan ook echt uit als je op dat kruisje drukt. Makkelijkste oplossing is via je toetsenbord appeltje-q.

”jumpindadeep”

- Veelvuldig gebruik noodzakelijk van allerlei toets combinaties (misschien later handig ..)

Klopt, OS X werkt veel met toetscombinaties. Om 2 redenen, als je ze eenmaal kent werkt het sneller dan met de muis, en je verminderd de kans op RSI.

”jumpindadeep”

- Applicaties die niet in de werkbalk staan onderin zijn lastig te benaderen, en je kan moeilijk alles in de balk zetten op een klein schermpje

Je kunt naast je prullenmand mappen en bestanden in je dock zetten. Als je je programma-map daar plaats, kun je het icoon ingedrukt houden en krijg je een soort van start-menu zoals je van Windows gewend bent. Ook kun je veel geplaatste mappen en bestanden daar een plekje geven.

”jumpindadeep”

VLC – een viewer voor het kijken van xvid en divx films.

DivX en Xvid kun je ook kijken met Quicktime, klik maar eens op mijn onderschrift.

”jumpindadeep”

Nog een ander puntje die ik iets minder vind, is dat de letters er iets ‘wollig’ uit zien. Niet echt super scherp. Is dit nog aan te passen met een instelling ?

Systeemvoorkeuren > weergave > anti-aliassing. Daar kun je instellen wat jij mooi vind.

Bijdrager
    ByteWarrior

Proficiat met je aankoop!

”jumpindadeep”

In het begin vond ik het systeem niet echt snel. Ondanks de 512mb intern geheugen duurde het aardig lang voordat de gewenste software geladen werd en ik moest heel regelmatig wachten op de kleurige parasolletje.

Ik ben zelf ook van plan om zo’n boekje aan te schaffen. Nu vroeg ik me nog af hoe het zit met de opstarttijd. Ik vraag het in deze discussie omdat de OP een nieuwe iBook heeft en omdat dat dus het meest accuraat zal zijn. Hoe lang duurt het dus eer hij van 0 naar volledig werkbaar gaat?

Bijdrager
    A

Gefeliciteerd met je iBook.

Bijdrager
    vogel
    ”ByteWarrior”

Proficiat met je aankoop!

”jumpindadeep”

In het begin vond ik het systeem niet echt snel. Ondanks de 512mb intern geheugen duurde het aardig lang voordat de gewenste software geladen werd en ik moest heel regelmatig wachten op de kleurige parasolletje.

Ik ben zelf ook van plan om zo’n boekje aan te schaffen. Nu vroeg ik me nog af hoe het zit met de opstarttijd. Ik vraag het in deze discussie omdat de OP een nieuwe iBook heeft en omdat dat dus het meest accuraat zal zijn. Hoe lang duurt het dus eer hij van 0 naar volledig werkbaar gaat?

Mijn alweer bijna twee jaar oude iBook G4 met Tiger start in 45 seconden op van 0 naar het inlogscherm.

@Jumpindadeep
    , de dingen die je nu nog als negatief ziet, daar ga je snel aan wennen. Ik zweer inmiddels bij sneltoetsen, al zijn sommige wat onhandig (als er drie of meer toetsen gebruikt moeten worden vind ik het lastig).
    Programma’s die actief zijn, zie je bij Windows inderdaad beter in beeld staan, maar probeer appeltje-tab en appeltje-shift-tab eens. Of exposé, kan natuurlijk ook.

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”jumpindadeep”

– Applicaties die niet in de werkbalk staan onderin zijn lastig te benaderen, en je kan moeilijk alles in de balk zetten op een klein schermpje

Je kunt de dock op grootte aanpassen. Ik heb er vrij veel programma’s in staan, maar ik heb hem ook redelijk klein gemaakt.

Bijdrager
    vogel

Maar die driehoekjes zijn dan helemaal niet meer te zien.

Inactief
    Anoniem

opstarttijd maakt op zich niet zoveel uit..mn iBook staat al 3 dagen de hele tijd aan (sluimerfunctie)

Bijdrager
    jumpindadeep

jumpindadeep schreef:

unsound schreef:
    Systeemvoorkeuren > weergave > anti-aliassing. Daar kun je instellen wat jij mooi vind.

Bedankt unSound: Dat scheelt al een stuk. Ik gebruik nu de standaard instelling voor CRT.

Verder heb ik de link op je site gebruikt en de alle files geinstalleerd. Mijn test avi kon ik daarna gewoon afspelen binnen Quicktime. Hulde..

Ik ben zelf ook van plan om zo’n boekje aan te schaffen. Nu vroeg ik me nog af hoe het zit met de opstarttijd.

Ik heb het net getimed en kwam uit op: 1 minuut 34 Dit is inclusief het opstarten van Entourage (mail app), Safari, Quicksilver, msn messenger, dashboard en Finder. Voornamelijk Entourage duurt lang om op te starten. Ik laat deze programma’s automatisch opstarten.

Of je hier veel aan hebt weet ik niet, want net als Plonserd zet ik de ibook ook niet vaak uit, behalve als ik weet dat ie een paar dagen niet gebruikt gaat worden. Gewoon het scherm dichtklappen en de laptop gaat in sleep mode. Het kost dan maar 6 seconden om aan het werk te gaan.

Bijdrager
    Oppie

6 seconden? ‘Eénentwintig-eénentwintig’ en werken maar!

Bijdrager
    jumpindadeep

mmm als ik ook zo tel lukt hbet mij in dezelfde tijd. Maar met het indrukken van de stopwatch op een andere pc duurt het 6 seconden. Misschien ben ik wat traag van reactie..:)

Bijdrager
    TomJK
    ”jumpindadeep”

jumpindadeep schreef:

unsound schreef:

Bedankt unSound: Dat scheelt al een stuk. Ik gebruik nu de standaard instelling voor CRT.

Verder heb ik de link op je site gebruikt en de alle files geinstalleerd. Mijn test avi kon ik daarna gewoon afspelen binnen Quicktime. Hulde..

Ik ben zelf ook van plan om zo’n boekje aan te schaffen. Nu vroeg ik me nog af hoe het zit met de opstarttijd.

Ik heb het net getimed en kwam uit op: 1 minuut 34 Dit is inclusief het opstarten van Entourage (mail app), Safari, Quicksilver, msn messenger, dashboard en Finder. Voornamelijk Entourage duurt lang om op te starten. Ik laat deze programma’s automatisch opstarten.

Of je hier veel aan hebt weet ik niet, want net als Plonserd zet ik de ibook ook niet vaak uit, behalve als ik weet dat ie een paar dagen niet gebruikt gaat worden. Gewoon het scherm dichtklappen en de laptop gaat in sleep mode. Het kost dan maar 6 seconden om aan het werk te gaan.

Ik lees over veel mensen die de sleep mode gebruiken. Ik zet hem altijd nog helemaal uit zodat hij weer ‘schoon’ opstart. Waarschijnlijk heb ik dit van Windows overgenomen dus in princype kan ik hier vanaf maar kost het ook geen batterijkracht of is dat echt 0,0000000001%?

Bijdrager
    vogel

Het is 0,00000000000000013457837445 %. Maar ik kan me vergissen. :wink: Als ik ‘m een tijdje dicht heb en het ding slaapt op de batterij, dan geeft ie na een paar uur ietsje minder aan (heb ik ooit eens getest).

Bijdrager
    jelle1975

hallo,

ik heb sinds een tijdje een ibook g4 met tiger.

over het algemeen werkt alles vrij intuitief. maar het beheren van bestanden snap ik nog niet helemaal. neem bijv foto’s. ik ben gewend mijn eigen mappen aan te maken en daar mijn foto;s op onderwerp in te plaatsen. iphoto wil mijn foto’s altijd direct importeren vanaf de camera. dan zet het programma ze in allemaal onmogelijk onbenaderbare mappen. en binnen iphoto moet ik dan alles in de bibliotheek inladen. en dat duurde allemaal best lang. nu zit ik toch vaak weer via de finder te zoeken naar mijn foto’s. ik doe dus iets nog niet goed, althans niet vanuit de visie van Macintosh.

ander ding: je kan geen appeltje X doen in de finder. hoe verplaatsen jullie bestanden zonder dat je teveel met de muis moet werken? ook het selecteren van een groep bestanden kost me nog veel hersen-kracht en oog-handcoordinatie. op de PC ging dit zonder er bij na te denken (met pijltjes toetsen en knippen en plakken).

denk ik nog te veel Bill? wat is de manier om bestanden te beheren/organiseren/ordenen op de mac?

jelle

Bijdrager
    vogel

Dat je geen appeltje-x in de finder kan doen, daar baal ik ook van. Meestal werk ik met twee finder vensters en dan maar sleuren en pleuren. Wat betreft iPhoto: het is juist de bedoeling dat je niet in de finder gaat kloten om je foto’s te ordenen. Dat doet iPhoto helemaal voor jou, vandaar dat je bijvoorbeeld ook vanuit iPhoto cd’s brandt en een mailtje opmaakt (waarom kan zoiets niet in iTunes, dat mailen dan?). De structuur in de finder is echter redelijk eenvoudig. iPhoto sorteert op datum, dus jaar>maand>dag. Wil je niet dat iPhoto alles voor jou doet en toch vanuit de finder werken, gebruik dan Fotolader (Image Capture). Je foto’s kan je dan alsnog d.m.v. Spotlight mooi in beeld krijgen. Wil je dat Fotolader opent als je je camera aansluit, stel dat dan in de voorkeuren van Fotolader in (en waarom kan dat niet in iPhoto???).
    Afijn, gewoon ff wennen dus. Zoals je ziet, ben ik ook niet helemaal tevreden, maar als je weet hoe het werkt dan kan je ermee leven. Het werkt tenminste. :wink:

Bijdrager
    MacAttack

Je denkt niet teveel Bill. Apple wil gewoon dat je iPhoto gebruikt voor je foto’s net zoals je iTunes gebruikt voor je muziek zoals een bibliotheek. Maar daar zit Apple een beetje fout omdat je foto’s ook buiten iPhoto kan gebruiken waar ik mijn muziek enkel via iTunes afspeel.

Bijdrager
    Oppie

Je denkt toch een beetje teveel Bill, volgens mij.
    Alhoewel de iPhoto Library de foto’s in de Finder netjes ordent, moet je volledig werken vanuit de iPhoto interface. Je gaat een auto toch ook niet besturen door aan zijn wielen te trekken?!

Je kunt werkelijk alles doen in die interface; bv ook het programma aangeven waarmee je de foto’s wilt bewerken (zie iPhoto Voorkeuren>Algemeen>…dubbelklikken…)
    Heb je de foto’s toch nodig buiten iPhoto: selecteer de betreffende foto’s en sleep ze vanuit de interface naar een ander programma, of naar Bureaublad/Finder-mapje o.i.d.
    Importeren van reeds binnengehaalde foto’s (uit bv een mailtje) is ook makkelijk: gewoon in het iPhoto venster slepen.
    Makkelijker kan echt niet. Maar ga voor je eigen bestwil niet rommelen in de Finder iPhoto Lib.

Bijdrager
    jelle1975

leuk dat jullie reageren.
    vandaag een cd gebrand in i-tunes.
    dat ging heel gemakkelijk.
    behalve dan dat ik niet direct kon zien “hoeveel er nog op de cd kon”, zodat ik nogal moest gokken hoeveel liedjes ik in mijn afspeellijst wilde gaan zetten.

maar ik begrijp dat ik dus meer vanuit i-tunes en vanuit i-photo moet werken, dat dat dus je “werkblad” is, zeg maar. op zich ook wel logisch.

vriendelijke groet,

Bijdrager
    vogel

Op je cd staat hoeveel MB die is. En iTunes geeft onderin aan hoeveel MB je in je lijst hebt staan, dus het is wel degelijk te zien. Kijk nog maar eens goed.

Bijdrager
    MrPapple

Zo te zien heb je al veel plezier aan je iBookje beleefd, maar in ieder geval: nog heel veel plezier toegewens!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.