30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 66)
  • Q:

Bijdrager
    Peach

Eerste DSLR: tal van vragen

Ik ben al een grote week intensief aan het zoeken naar een DSLR. Ik heb er al tal van mensen over aangesproken en ben vandaag zelfs naar een winkel gegaan, maar ik kom er niet uit.

Ik ben compleet nieuw: Ik beschik niet over oudere lenzen en heb geen affiniteit met een of ander merk. Qua budget kan “alles” onder de 1100 euro, maar 1100 euro is wel een max. voor mij. (liefst minder)

In de winkel adviseerde men mij om een Sony Alpha te kopen met een les van 18-200mm. Ik heb die camera ook in mijn handen gehouden en was er over te spreken. De verkoopster vond vooral de beeldstabilisator doorslaggevend. Het toestel + de lens (zonder verdere geheugenkaartjes of tassen) kost(te) 1199euro.

Aanvankelijk (voor mijn bezoek) keek ik eerder naar de D40 of D50 (als je er nog eentje vindt) van Nikon. Van de D40 ben ik nu toch wat afgestapt omdat een gelijkaardige lens 18-200mm die compatibel (mét autofocus) is voor de D40 wel erg duur is.

Ik zie momenteel door de bomen het bos écht niet meer. Ik zoek een degelijke (all-around camera) met een degelijke lens (ik zie me op reis niet sleuren met meerdere lenzen). De Sony Alpha lijkt me dat te bieden, maar ik vind de prijs wel wat duur. Online kost een kit (met een mindere lens) “slechts” 750 euro. Is het dan af te raden om online te kopen (service-na-verkoop?) en indien het toch “ok” is, op welke site koop ik best welke camera met welke lens.

400D, D50 of Alpha (of zie ik iets over het hoofd?) en wat zou me dat in totaal kosten. Ik zoek uiteraard iets waar ik meerdere jaren ‘goed’ mee ben.

Ik wil iedereen bedanken die trouwens al de moeite heeft genomen om deze post zelfs maar half te lezen.

Moderator
    Night

Er schijnt in America een (ook online) winkel te zitten, helemaal gericht op fotografie, kijkers en andere optieken. Het bedrijf is geheel in joods handen, en de prijzen zijn er ook naar (lees: laag). Een ex-collega van mij bestelde er al zijn professionele fotomaterialen. De service is ook excellent.
    Helaas weet ik de naam niet meer, maar misschien dat google je verder kan helpen…. (of één van m’n mede-forummers)

Anoniem

Ik koop veel fotospullen bij Foto Konijnenberg, bevalt me prima en als iets stuk is kun je het gewoon opsturen.

Ik heb zelf een Nikon D70s, die bevalt me erg goed, op dit moment is de Nikon D80 een daarmee vergelijkbaar model. Wat me vooral aanspreekt aan Nikon is de bediening, zeer makkelijk handmatig instellen van diafragma, sluitertijd, etc.

Je zou bijvoorbeeld voor een D80 kit met een 18-135 lens kunnen gaan, dat is denk ik een goede lens om mee te beginnen, dan kan je later nog kijken of je lenzen gaat aanschaffen voor specifieke doeleinden zoals bijvoorbeeld macro- of telefotogragie.

Ik hoop dat ik je hiermee een eindje op weg help, als je nog vragen hebt stel ze vooral!

Geblokkeerd
    Carp

Voor uitgebreide DSLR uitleg kun je beter terecht bij een forum tbv fotografie, zoals http://forum.belgiumdigital.com/

Als beginner zou je je vooraf moeten afvragen wat je eisen zijn,..als je zeer kritisch bent is een DSLR idd aan te raden.
    Als je echter een DSLR kiest met zo’n 18-200mm lens,…dan kun je m.i beter een goede rits rats [P&S] kopen.
    Bv de Sony DSC-R1 http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/

Wil je toch het uiterste uit je camera halen, dan zul je toch veel betere lenzen aan moeten schaffen, daar hangt dan wel een heel ander prijskaartje aan.

Bijdrager
    Zaphod_B

Ik krijg het gevoel uit je verhaal dat je eigenlijk niet zo goed weet wat je wilt.

– je wilt een DSLR. Waarom dan?
    – maar je wilt maar 1 lens, en die moet all-purpose zijn. dus nogal een zoombereik. meer zoombereik betekent altijd meer concessies dus minder mooie resultaten.
    – en je budget is enigszins beperkt voor een DSLR + lens

Wat wil je eigenlijk gaan doen? Fotografeer je veel? Is het alleen voor vakantie of wil je er ook een hobby van maken? Wat voor soort objecten wil je fotograferen? Hoe vaak? Hoeveel eisen stel je aan de kwaliteit. Maak je vooral foto’s buiten bij goed licht of ’s avonds laat in een schemerige kroeg? Of, nog lastiger, wil je popfotografie doen bijvoorbeeld?

We kunnen hier wel leuk allemaal mooie dingen bedenken met: neem zus of zo camera met die en die lens, maar dat heeft naar mijn mening heel weinig zin zonder antwoorden op die vragen: wat wil je ermee?

En als ik het zo hoor vraag ik me heel sterk af of jij wel blij wordt van een DSLR, maar misschien zit ik er helemaal naast. Veel wat duurdere point and shoot camera’s hebben tegenwoordig een goed zoombereik, redelijk lichtsterk, met veel functies, beeldstabilisatie, enzovoort. The works. Alleen dan dus wel met 1, fixed lens. Die kun je dus niet verwisselen. Maar zo’n camera is een prima allround camera voor de veeleisende consument die gewoon leuke vakantiefoto’s wil maken en het ook leuk vindt om nog eens iets te experimenteren. De wat duurdere point and shoots hebben tegenwoordig ook al Aperture priority en Exposure priority standen en veel meer controle over belichting indien gewenst. Zeer aantrekkelijk. En een P&S camera is vaak lekker compact en dus makkelijk mee te nemen.

Een SLR is alleen echt interessant als je echt serieus aan de slag wilt. Je wilt er je hobby van maken, of je werk. Je vindt het zeer belangrijk dat je weinig vertekening in je foto’s hebt en stelt dus hoge eisen aan je zoomlenzen. Je wilt veel spelen met belichting. Of, zoals ik, je vindt popfotografie leuk en je hebt dus behoefte aan een snelle camera die met gemak 3 beeldjes per seconde schiet en om kan gaan met complexe belichting. Je wilt haarfijn beeld en je wilt geen concessies doen. Je bent bereid om honderden euro’s uit te geven voor die o zo mooie zoomlens ter uitbreiding van je setje. En als na enkele jaren de body ‘ouderwets’ is geworden koop je voor flink geld een nieuwe body, waarop je je lenzenset weer kunt gebruiken, dus zelfde merk.

Wil je echt alleen maar vakantiekiekjes maken en af en toe iets op een feestje ofzo, doe dan niet moeilijk. Koop een P&S van 300 euro en wees blij. De Canon IXUS reeks bijvoorbeeld maken prima foto’s en je stopt het zo in je broekzak. Ik gebruik ‘m zelf ook voor dat soort doelen en het is een heerlijk compact camera’tje en de resultaten zijn verrassend goed.

Kortom, denk heel heel erg goed na voor je 1100 euro uitgeeft. En bedenk dus wat je ermee wilt. Veel mensen maken de fout om eerst te bedenken wel gereedschap ze zo dolgraag willen *hebben* (gadget-drang noem ik het maar) om er dan een reden voor te gaan verzinnen. Dan is je nieuwe gadget een maand leuk en daarna zonde van je geld.

Succes met je keuze! En als je nog eens uitlegt wat je wilt adviseer ik je graag.

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”Night”

Er schijnt in America een (ook online) winkel te zitten, helemaal gericht op fotografie, kijkers en andere optieken. Het bedrijf is geheel in joods handen, en de prijzen zijn er ook naar (lees: laag). Een ex-collega van mij bestelde er al zijn professionele fotomaterialen. De service is ook excellent.
    Helaas weet ik de naam niet meer, maar misschien dat google je verder kan helpen…. (of één van m’n mede-forummers)

B&H in NYC, erg prettig toefen……..

Bijdrager
    AllStar

Als je nu al weet dat je maar 1 lens wilt hebben, zou ik geen dSLR kopen. No offense, maar dan ben je beter af met een degelijke compact cam imho :) :)

Bijdrager
    Maleise Beer

Hier mijn 2 cent:

Ik heb sinds een jaartje een D50 en ben daar zeer tevreden van, en ik heb dus ook vooral een Nikon “achtergrond”.

Over de camera-body zelf:
    Als ik van jou was zou ik voor Nikon of Canon gaan. Niet dat andere merken slechtere camera’s maken of slechter zijn, maar deze 2 merken zijn de grootste spelers op de SLR-markt, en daar vind je dus de meeste objectieven, accessoires, enz. voor. Je weet nooit wat je later allemaal gaat doen en/of nodig hebt, dus kan je maar beter wat opties openhouden.

De discussie Canon >< Nikon is hier al gevoerd en hangt puur af van jezelf. De Canon instapmodellen zijn vrij smal/licht gebouwd en liggen voor mij persoonlijk minder goed in de hand. Dat was ook een van de redenen waarom ik voor de iets steviger aanvoelende D50 gegaan ben.
    Wel is het zo dat canon iets minder last heeft van ruis bij hogere ISO waarden.

Over de objectiefkeuze:
    Ik zou persoonlijk niet snel voor een zoomlens met zo’n groot bereik gaan als de 18-200mm die jij opnoemt. Of je zou voor bv. de Nikkor 18-200mm VR moeten gaan (die kost >800€ en vond je te duur). Waarom ik dit vind: Zulke zoomlenzen vertonen vaak veel vertekening (tonvorming, vignetering enz). Ik zou dus zeker overwegen om bv bij de D50 of D40 2 objectieven te kopen van 18-55mm en 55-200mm. dan kom je er niet te duur uit en heb je hetzelfde bereik. Je moet dan natuurlijk wel die extra lens dragen, maar in dit geval weegt die bijna niet, en zijn het bijna de compactste op de markt.

Moest je voor Nikon gaan zou ik ook nog voor de D50 gaan. Die is nu goedkoper dan de D40 en heeft nog een interne focusmotor, waardoor je geen (duurdere) lenzen moet kopen die zelf hun AF aandrijven.

Over online kopen weet ik niet zoveel. Ik heb m’n camera gewoon irl bij de fotograaf gekocht. 1 keer heb ik een Nikkor 50mm prime gekocht bij cameranu.nl . Die was snel geleverd, vrij goedkoop (tegenover hier in de Belgische winkels) en er was niets op aan te merken.

Ik zou zeggen, neem gewoon de tijd om informatie te zoeken, neem alle camera’s eens vast, lees genoeg op voorhand op het net, en praat met mensen die zelf zo’n camera hebben.

Nog 1 ding: het is een verslavende maar veel te dure hobby. :P

Bijdrager
    hansenonline
    ”Night”

wat heeft het voor een zin om er de joden bij te halen??

zelf heb ik de nikon d80 met 18-135 kit lens en die bevalt mij zeer, maar valt net als de sony net buiten je budget. nu ik met de camera veelvuldig aan het werk ben merk ik dat je soms meer wilt, zowel met groothoek als met zoom. kijk bij het bepalen van je keuze ook naar de lichtsterkte van de lens, de kit lens van mij heeft zonder zoom f3.5 als maximale mogelijkheid en een lens die f2.8 hheft kan net iets beter in de donkere ruimten gebruikt worden.

Bijdrager
    midq

Ook ik ben een echte alpha fan. Het is eigenlijk niet echt een sony maar meer een doorintwikkelde 5d van Minolta. Het mooie aan deze camera is de beeldstabilisator en de uitstekende kitlenzen. Zeker in deze prijsklasse is de sonyalpha het beste model. Een nadeel aan de sonyalpha is dat je er niet echt veel verder in kunt gaan. Het is het topmodel (en ook de enige dslr) van sony. Maar het is als je toch niet van plan bent ooit nog een nog betere camera te kopen het beste model wat nu op de markt is in die prijsklasse. Met canon heb ik de ervaring dat aan de goedkope modellen gewoon een stuk minder aandacht wordt besteed zowel aan lenzen als aan de hele feel van de camera (hij ligt wat minder lekker in de hand enzo). Met nikkon heb ik wat minder ervaring. Ik vond de nikkon sowieso erg fors qau grootte.

Bijdrager
    wacon

Het is idd lastig door de bomen het bos te zien met een overvloed aan nieuwere DSLR’s. Ik fotografeer beroepsmatig, in dit geval met Canon. Maar ga hier geen Canon peptalk neer typen.

Eén lens(ik wil niet meer lenzen meeslepen) is een utopia!!!! Ze bestaan de lenzen met een erg groot zoombereik en redelijke groothoek. Bv de zeer nieuwe Tamor 18-250mm schijnt best in orde te zijn. Maar ALTIJD is het een compromis natuurlijk in kwaliteit. Goed om op reis te gaan, op langere termijn zal je zien dat je toch gaat rond kijken voor andere lenzen met minder flexibel zoombereik maar met meer kwaliteit. Zie het als een dure high end audio versterker aangesloten op een paar speakers van €100,- of een sportauto op terreinbanden. Het kan en werkt maar haalt niet het beste uit de camera. Met andere woorden de lenskwaliteit is net zo bepalend voor het eindresultaat als de camera zelf.

Een DSLR heeft zoveel meer in huis dan een (dure)compact digitale camera. Grotere beeldchip, MINDER beeldruis. Mogelijkheid om in Raw(belangrijkste!) files te fotograferen.

Als dit je eerste DSLR wordt, moet je er wat rekening mee houden dat een Jpg direct uit de camera in eerste instantie soms wat minder ‘punch’ heeft. Die compacts hebben standaard vaak ‘te’ veel contrast, ‘te’ veel kleur en ‘te’ scherp. Het bestand van een DSLR kan je door het iets softere beeld daardoor beter nabewerken.

Idee; probeer voor een body only aanbieding te gaan. De kit lenzen zijn vaak erg matig! Spaar dat geld uit en zoek voor een goede lens aanbieding. Ook tweedehands zijn er vaak vrij goede lenzen te verkrijgen als je de moeite neemt om te zoeken.

De Sony lijkt me een goede camera + lenzen. Bij bv Nikon of Canon zijn er wel meer lensaanbiedingen te vinden, ook tweedehands.

P.s. Vraag aan honderd mensen wat je het best kan kopen. Krijg je honderd! verschillende meningen. Belangrijk is voor jezelf te bepalen wat je er mee wilt doen en fotograferen. Fun foto’s of autosport of vogeltjes, studiowerk. Allemaal mogelijk maar met andere eisen/lenzen meestal.

Missch is dit wel wat voor jou. Iets tussenin. DSLR aps formaat beeldchip maar verder alles inéén. MAAR MET SUPER lens gezien de totaal prijs. Wel electronische zoeker, dat is jammer. Maar een goede prijs/kwaliteit verhouding. http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/
    Aanbieding voor €699 incl 4GB kaart. Kan je nog de voorzet lens(zen) kopen missch.
    http://www.kamera-express.nl/

Succes!

Bijdrager
    aramir

Misschien is het een idee om ens te kijken op het forum van http://www.EOSDigtaal .nl .(Gaat wel over Canon) Je kunt daar veel info over (uiteraard Canon) camera’s vinden. Jouw vraag is daar regelmatig voorbij gekomen.
    Als ik jou was zou ik in mijn overdenkingen ook de Canon400D meenemen, vergelijkbaar met de NikonD80(ook een hele goede!) maar iets goedkoper.. Een prima camera met een redelijke kitlens.(body is ook los te koop) .Nu voor ongeveer 750.- overal wel te krijgen. Bovendien zijn er verschillende forumleden van t EOS forum die schappelijk geprijsde workshops (voor beginner) aanbieden.Dat is sowieso een aanrader…(ga ik morgen zelf ook maar eens aan meedoen):D

Bijdrager
    Maleise Beer

[Offtopic]

Ik ken er eentje die gaat mogen lezen…:P

[/offtopic]

Bijdrager
    pascal75

Tja een DSLR onder de 1100 euro is het probleem inderdaad niet, maar wil je er een goede lens bij hebben, dan schiet je er al snel overheen…

Ik heb zelf een Nikon D200 ik heb zelf gekozen voor Nikon omdat ik al wat jaren ervaring had met een analoge Nikon camera, en moet zeggen dat dit merk wel gegarandeerd staat voor kwaliteit.

op dit moment zijn De merken gewoonweg Nikon en Canon. Natuurlijk zijn er ook wel betere,
    maar gezien het budget waar je over praat, laat ik die maar even buiten beschouwing…

ik zou als ik jou was eerst eens te raden gaan, wat en hoe wil je gaan fotograferen.
    portret, natuur, kunst ??? dit zijn allemaal dingen waar je verschillende lenzen voor nodig hebt,
    natuurlijk kan je voor een allround zoomlens gaan, maar die zijn in de regel kwalitatief minder goed op
    alle vlakken dan een daarvoor geschikte lens…

denk daarna ook aan wat je met de foto’s gaat doen… blijven ze op je harde schijf staan en kijk je er naar via je beeldscherm,
    of print je ze uit op 10x15cm of A4 of wil je in de toekomst nog groter werken ???
    allemaal dingen om rekening mee te houden qua aantal megapixels die de camera heeft.

Als ik jou was, zou ik nog even doorsparen, en dan een D70s of D80 kopen,
    maar canon maakt ook goede camera’s die bij hogere ISO waarden wat minder beeldruis genereren. ik ben niet zo thuis in de Canon camera’s
    maar vraag eens in een foto forum naar voorbeelden, en bevindingen van een camera.
    en als je tussen 2 camera’s gaat kiezen, huur ze dan desnoods een dag !
    heb ik ook gedaan met een D80 en een D200

succes met je keuze

Bijdrager
    Peach

Fantastisch al die reacties. Goed ik ben al aan een repliek begonnen, maar ik stel hem sowieso uit tot morgen om hem te posten. Een nachtje slaap helpt me altijd. Hoe meer ‘meningen’ ik vraag, hoe meer ik twijfel. Wie weet ben ik, zoals iemand hier (terecht?) opmerkte, gewoon in de ban van “gadgetzucht”. Anderzijds denk ik dan: ja, maar hoe begint iemand met fotografie? Is er een of ander patroon dat ik moet volgen voordat ik ‘klaar’ ben voor een dSLR/DSLR?

In dat (en elk) geval: momenteel hebben we hier een DMC-FZ7, wat toch een populaire P&S-camera is. Ik schiet de laatste tijd altijd op de “M”-stand en toch loop ik op wat beperkingen: ruis bij relatief lage ISO-waarden (200) en de complexiteit van het instellen (alles verloopt met één joystick), waardoor in 9 op 10 gevallen mijn onderwerp al voorbij gewaaid/gewandeld/gevlogen/gedoofd is. Ik vind het zeer moedig dat iemand mijn ‘mogelijke aankoop’ in vraag durft stellen en misschien moet ik dat ook eens doen. Nét daarom dat ik hier morgen pas intensief op alle opmerkingen inga.

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”wacon”

Idee; probeer voor een body only aanbieding te gaan. De kit lenzen zijn vaak erg matig!

Helemaal waar. Een grote uitzondering: de 18-70 die je bij de Nikon D70 krijgt. Meer dan puike lens. Ok, niet erg lichtsterk (f3.5-5.6) maar ook niet verkeerd. Scherp, weinig vervorming, geen gekkigheid verder. Gewoon hele goeie lens.

De 18-55 die je bij andere modellen geloof ik krijgt is stukken minder. Da’s gewoon een goedkoop plastic dingetje. Zelfde geldt voor de 18-55 die je er bij Canon bij schijnt te krijgen. NIET doen, losse body kopen en zelf je lenzen kopen.

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”Peach”

Ik schiet de laatste tijd altijd op de “M”-stand en toch loop ik op wat beperkingen: ruis bij relatief lage ISO-waarden (200) en de complexiteit van het instellen (alles verloopt met één joystick

Ok, als je dat serieus een beperking vindt, en je wilt echt lekker er een hobby van maken: DSLR. No questions asked.

Maarrrr haal alsjeblieft dat gekke idee van 1 lens uit je hoofd ;). Een 18-200 zoomlens klinkt geweldig, en volgens Ken Rockwell is ‘ie dat ook (www.kenrockwell.com) maar ik ben het niet met hem eens. Hij beargumenteerd dat je die barrel en pincushion ‘eventjes’ in Photoshop weghaalt. Sja, dat vind ik dus niks.

Ik heb een D70, met de kitlens (fantastisch!) 18-70 mm. Daar schiet ik het meeste mee. Ik heb er verder een f2.8 50mm bij voor portretten en low light situaties, een 24mm f2.8 voor concerten onder andere, en een wat cheapo 80-300 (f4-5.6). Laatst genoemde is een plastic kreng en vrij beroerd. Ben aan ’t sparen voor een ‘echte’ 80-200 lens ;). En misschien komt er nog wel iets in de orde van 35-80mm ofzo bij. Sja en dan heb je al snel een tas vol ;).

Op vakantie gaat alleen de 18-70 en de 80-300 en de 50mm mee. Tot nu toe. Denk dat de volgende keer toch ook de 24mm meegaat, want die vertekent nauwelijks en is echt loeischerp. Mooi voor landschappen… Ach ja…

Bijdrager
    Oortjes

Ik heb één heel groot advies:

Koop een D-SLR van een originele kamera bouwer, dus Canon Nikon Olympus oid, die jongens maken aan eeuwen fototoestellen en weten dus wat ze doen. Sony is in mijn ogen nooit een volwaardige kamera bouwer geweest, en zal het ook nooit worden.

Bijdrager
    fistkikker
    ”Oortjes”

Sony is in mijn ogen nooit een volwaardige kamera bouwer geweest, en zal het ook nooit worden.

Klets. Die afdeling van Sony is gewoon Minolta met een ander logo op de deur. Je weet wel, onder meer de uitvinders van de autofocus op de bereikbare SLR. Altijd een top bouwer geweest, al decennia lang. Kan zo in het rijtje van Pentax, Olympus, Nikon, en Canon.

In de laatse Focus wordt de Pentax dSLR ook erg goed getest. Nog meer bomen in het bos.:)

En BTW, Sony is de grootste sensorproducent (o.a. voor de Nikons) en na canon de grootste compactcameraproducent.

Bijdrager
    Yiul

De afweging voor een dSLR zou moeten zijn:
    Hoeveel wil ik voor een goede lichtsterke lens uitgeven?
    Indien weinig, koopt dan een compacte camera.
    Wat ik ook merk is dat de autofocus van een dSLR (Canon D20) stukken sneller is. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de lichtsterke lens die ik heb.
    Maar als je actiefoto’s wilt nemen (lees: ook spelende kinderen) en wil je niet constant indoor flash gebruiken, neem dan een oudere dSLR body met duurdere lens.

Bijdrager
    midq

Om hier nog ff op door te gaan Sony maakt in mijn ogen niet altijd even goede camera’s. Maar de sony alpha moet je inderdaad meer als een minolta zien met een sony logo. Minolta heeft voor de goedkopere camera’s altijd al bij de top gehoord. Zoals ik al zei zitten bij de alpha wel goede kitlenzen en ben je daarom toch niet zo duur uit als met een losse body en andere lenzen.

Bijdrager
    fistkikker

Vergeet niet dat je met een dslr ook kiest voor een systeem. Stel dat het bevalt (en dat zit er dik in) koop je er vast een lens bij, later nog een, en ben je straks ook aan een betere body toe. En dan koop je iets van hetzelfde merk, omdat je nu eenmaal al geïnvesteerd hebt. Kies dus iets waarin je straks wel door wilt groeien. In die zin bieden Canon en Nikon meer, domweg omdat er meer lenzen en bodies te koop zijn.

Een de reden waarom de grote merken zo graag een goedkope dslr maken. Een andere is natuurlijk dat die dingen gewoon goed verkopen. De Canon 350D is de best verkochte spiegelreflex allertijden (ja, inclusief analoge).

Bijdrager
    rzeeuw

Ik worstel zelf ook met de gedachte een digitale SLR te kopen, maar weet er nu gewoon te weinig van om die gok te durven wagen. Een reden voor mij waarom ik het wel zou doen is dat het meeste wat ik koop of gebruik ik altijd diep induik en ik nu gewoon tegen de beperkingen aanloop van de camera die ik gebruik (of eigenlijk leen van mij broer) de Sony CyberShot en mij iriteer aan de foto’s die hij soms geeft. Ik zal vooral veel architectuur gaan fotograferen. (sinds dat mijn opleiding is) en wil dan gewoon goede foto’s zonder distortions. (misschien morgen kopen in Japan, scheelt me gelijk geld)

Jullie advies is dus om alleen body te kopen, maar welke lens om mee te beginnen?

Bijdrager
    pascal75
    ”rzeeuw”

Ik worstel zelf ook met de gedachte een digitale SLR te kopen, maar weet er nu gewoon te weinig van om die gok te durven wagen. …………..

Jullie advies is dus om alleen body te kopen, maar welke lens om mee te beginnen?

Je hebt het over architectuur… Vaak grote gebouwen, waarbij je niet altijd veraf kan gaan staan !
    Ik zou dan in dat geval voor een goede lichtsterke groothoeklens gaan.
    En afhankelijk van het soort gebouwen waar je foto’s van maakt een keuze maakt van het
    soort en merk. er zijn daar natuurlijk ook weer verschillende prijs en kwaliteits verschillen.

Bijdrager
    hansenonline

voor architectuur foto’s wordt vaak een technische camera gebruikt, hier mee wordt de vertekening van perspectief tegen gegaan. in photoshop cs2 zit nu een functie waarmee je dit ook kan tegen gaan.

ik zou een lens nemen waarmee je zowel het overzicht als een detail kan fotograferen, dus een 18-135 of 18-200. wil je vaak je lenzen vervangen buiten tijdens een shoot? voor het binnen fotograferen zonder flitsgebruik, moet je kijken naar een lens die licht gevoelig is.

Bijdrager
    pascal75

ik zou juist niet gaan voor een telelens van 18-135 of 18-200
    dit zijn op zich hele mooie lenzen, maar juist bij dit soort lenzen is er vertekening aanwezig.
    en natuurlijk kan je dit opvangen met Photoshop CS2 of CS3 ! maar een lens met een vaste focuslengte is in de regel wat beter qua vervorming en scherpte !

Bijdrager
    CalmCruiser

Een ‘echte’ fotograaf zeurt niet over gewicht van een paar lensjes en een body. Hoe zwaarder hoe beter. Heb je tenminste het gevoel iets in je handen te hebben

Mijn advies, Nikon of Canon en meerdere lenzen en een grote tas!

cheers, CC

Bijdrager
    fistkikker

Vandaag nog een echte fotograaf gesproken. Die klaagde wel over het ewicht van zijn bodies en lenzen. Z’n tas woog ook 27 kg geloof ik. :sealed:

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”CalmCruiser”

Een ‘echte’ fotograaf zeurt niet over gewicht van een paar lensjes en een body. Hoe zwaarder hoe beter. Heb je tenminste het gevoel iets in je handen te hebben

Sorry dit vind ik stoer gezeur. No flame intended. Maar dat is onder fotografen net zoals overal: de mijne is groter. In dit geval de lens, het gewicht en de fototas… pffff.

Neemt niet weg dat het inderdaad zo is dat je er met 1 lensje niet bent.

Bijdrager
    CalmCruiser

Ok ok, 27 kilo is natuurlijk wel een beetje erg veel. Maar aan een kilo of 6 zit je al gauw. Mijn punt is eigenlijk dat je met een DSLR wel meerdere lenzen moet hebben om dat verschillende situaties hier om vragen.

BTW ik zie dat de originele topic opener Peach zich niet meer laat zien. Misschien is ie wel geschokken van alle posts :?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 66)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.