30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:

Bijdrager
    MacAanZee

Eerst oude iPhone updaten bij overzetten?

Mijn vriendin heeft het haar nieuwe iPhone 7 Plus binnen. Haar iPhone 6 heeft nog iOS 8.0.2. Nooit verder geüpdatet dus. Kan je dan eigenlijk een reservekopie maken en die overzetten naar de nieuwe iPhone of moet je de oude eerst updaten naar iOS 10?

Toen ik zelf mijn reservekopie van iPhone 6 Plus naar m’n 7 Plus wilde overzetten moest ik de laatste eerst updaten, omdat daar geen 10.1 op stond.

Bijdrager
    GoeieDag

Het moet wel kunnen.
    Maar m.i. is het toch handiger de iPhone 6 naar iOS 10 over te zetten, dan de reservekopie maken en deze doorzetten naar de 7 Plus.

Bijdrager
    MacAanZee

Is het ook echt nodig – of hoeft het niet?

Bijdrager
    Shmoo

Zolang je iCloud backup gebruikt gaat dit wel gewoon werken omdat iCloud backup niets van iOS backupt. Het is eigenlijk alleen een backup van gegevens. Welke apps zijn er gedownload op je telefoon en op elke positie staan deze. Dat is een backup. Kortom als jij een nieuwe iPhone in gebruik neemt en je zegt dan, zet een oudere backup terug dan geef je eigenlijk de iPhone toestemming om al die apps op dat lijstje te downloaden uit de App Store en ze meteen op de juiste plek te installeren. Een backup van een iPhone is dus helemaal niets dat te vergelijken is met je Mac. Het schrijft geen systeembestanden weg enkel bepaalde data en gegevens op die telefoon.

Moderator
    Mac Daddy

Hoeft niet. Ik ben net overgestapt van een 4S naar een 7. 4S draaide nog de laatste iOS 9 en de 7 draaide iOS 10.
    Ik heb wel een lokale backup in iTunes gemaakt, omdat ik dat veiliger vind, maar een iCloud backup zou net zo goed moeten werken. Het was echt zo gepiept en alles stond erop zoals het ook op de iPhone 4S stond.
    Uiteraard stonden er wat nieuwere dingen bij op en installeerde hij ook gelijk pages, keynote, imovie en dergelijke. Die stonden niet op mijn iPhone 4s.

Maar je contacten, mail, foto’s en dergelijke staan dan allemaal op de nieuwe iPhone. Dat soort kleine dingetjes maken de Apple ervaring toch altijd erg prettig vind ik.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  Mac Daddy.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ
    Shmoo op 22 november 2016

Zolang je iCloud backup gebruikt gaat dit wel gewoon werken omdat iCloud backup niets van iOS backupt.

Met een iTunes backup werkt het net zo goed, ik doe zit bijna wekelijks met bedrijfs-iPhones. Je target toestel (dus de nieuwe) moet echt wel altijd een iOS versie draaien die gelijk aan of groter dan de bron is. Dus van iOS 8.0.2 naar iOS 10 kan wel, maar als je oude iPhone iOS 10 draaide en de nieuwe nog iOS 9, dan gaat dat niet.

Moderator
    Mac Daddy

Inderdaad. Van nieuw naar oud gaat niet. (Dat is jammer als mijn 7 het een keer begeeft, heb ik weinig aan mijn 4S)

Bijdrager
    MacAanZee

Bedankt voor de informatie. Dan ga ik het gewoon doen, zonder eerst te updaten. Bij mijn iPhone 7 plus kwam een mededeling dat ik die eerst moest updaten omdat de iOS ouder was (10.0). Ik doe het wel altijd via iTunes, omdat dan alles wordt meegenomen.

Bij mijn eigen iPhone was ik vreemd genoeg alleen wat pdf en Word bestanden in iPages kwijt.

Moderator
    Mac Daddy

Ik geloof dat ik eerst de iPhone geactiveerd heb en de backup erop hebt gezet en daarna pas de iOS 10 update.

Bijdrager
    MacAanZee

Ja zo moest dat. Omdat Apple meteen met een nieuwe update kwam.

Één vraagje nog. Mijn zoon zei laatst dat je nu nog maar voor één iPhone per Mac reservekopie kan maken.
    Het was altijd zo dat je meerdere iPhones op een Mac kon zetten.
    Ik dacht eigenlijk niet dat dit veranderd is?!

Moderator
    Mac Daddy

Lijkt mij ook sterk. Ik heb een iPad en iPhone die ik beide backup op een pc, maar eerder ook op een mac deed.

Bijdrager
    MacAanZee

Ik zie op m’n iMac in iTunes inderdaad maar twee mogelijkheden: configureren als nieuwe iPhone of deze iPhone (van mijn vriendin) herstellen vanaf mijn reservekopie. Dat wil ik natuurlijk geen van beide.
    Ik zie niet (meer) de mogelijkheid om van een andere iPhone ook een reservekopie te maken… hoe zit dat?

Moderator
    Mac Daddy

Bij de optie van reservekopie staat niet een meerkeuze menu waar je op kan klikken?

Moderator
    Mac Daddy

Ik neem aan dat je ook eerst een reservekopie van de oude iPhone van je vriendin hebt gemaakt?

Bijdrager
    GoeieDag

Je vraag is onduidelijk. Je bedoelt dat je deze keuze krijgt als je de iPhone 6 aan de Mac hangt, neem ik aan.
    Kiezen voor nieuw, en daarna kom je uit in het standaard scherm waar je een reservekopie kan maken.

Moderator
    Mac Daddy

Zo onduidelijk vind ik hem niet. Hij heeft de nieuwe iPhone 7 aangesloten en krijgt nu de 2 opties om een reservekopie terug te zetten of te activeren als een nieuwe phone. Hij wil uiteraard de reservekopie, maar ziet daar alleen die van zijn iPhone staan, maar niet die van zijn vriendin haar oude iPhone.

Bijdrager
    MacAanZee

Nee dat werkt niet. Er zijn alleen die mogelijkheden. Vroeger was het anders. Ik heb het opgezocht: elke persoon moet zijn eigen account op de Mac maken. Dan krijg je ook een eigen iTunes en kan je in je eigen iTunes van je eigen iPhone een reservekopie maken

Moderator
    Mac Daddy

Aha. Goed om te weten, maar ik neem aan dat je vriendin al een eigen Apple ID heeft. Dan kan je die denk ik ook inloggen in iTunes toch? Of denk ik nu te simpel?

Bijdrager
    MacAanZee

Te simpel. Vroeger herkende één iTunes alle verschillende iPhones, maar nu blijkbaar niet meer. Je gebruikt inderdaad je eigen Apple ID, maar binnen je eigen gebruikersaccount op de Mac en je eigen iTunes.

Moderator
    Mac Daddy

Oh. Zelfs een hele gebruikersaccount. Ik snap het ergens wel, maar het is in dit geval wat omslachtig ja.

Bijdrager
    GoeieDag

Klets. Ik heb hier verschillende iOS apparaten, die allemaal een backup maken in dezelfde iTunes.

Moderator
    Mac Daddy

Ja. Dat doe ik dus ook met 2 apparaten, maarrr… Het zit hem dus in de nieuwe telefoon. Als je een nieuwe iPhone aansluit, schijn je dus alleen maar van 1 van die apparaten een backup op de nieuwe telefoon te kunnen zetten. Dat begrijp ik uit MacAanZee zijn verhaal.
    Ik vraag mij wel af of dat helemaal klopt, maar ik ga dat zelf zeker niet nu testen.

Bijdrager
    MacAanZee

Het meeste is goed gegaan…maar blijkbaar zijn de instellingen van een flink aantal niet-Apple apps als FaceBook, WhatsApp, YouTube, Skype en een aantal anderen niet goed meeverhuisd. Die apps blijven ‘hangen’. Ze werken niet, maar er kan/moet ook niet worden ingelogd. Er staat alleen maar ‘waiting’ bij al deze apps. En dat al een hele dag. Wat is daar mis en wat kunnen we doen? Iemand een idee?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  MacAanZee.

Bijdrager
    veenbeest

Omdat een volledige backup van al je geinstalleerde apps alleen maar verspilde schijfruimte is, is je backup alleen een backup van de instellingen van de apps. Blijkbaar is je telefoon nog niet helemaal klaar met het opnieuw installeren van al je apps. Dan staat er waiting.
    Gewoon aan de lader leggen en met rust laten en je zal zien dat je apps allemaal een voor een geinstalleerd worden.

Ten minste, zo ging het bij mij.

Moderator
    Mac Daddy

Maar in dit geval wacht hij al een hele dag. Dat is ietwat overdreven. Probeer eens 1 app te verwijderen en opnieuw te installeren? Zoals Facebook of Youtube. Dat kan niet zoveel kwaad.
    Bij WhatsApp zou ik aanraden om op de oude iPhone even een chat backup te maken naar iCloud. (kan in de instellingen van binnen de app zelf) En daarna opnieuw installeren.
    Soms gaat het update of installeren niet helemaal lekker.

Bijdrager
    GoeieDag

MacAanZee, het kon dus we, zoals we al aangaven?!

Bijdrager
    MacAanZee

@goeiedag: het direct overzetten van de reservekopie van een iPhone (6) met iOS 8 naar een iPhone 7 Plus met iOS 10 kan dus inderdaad wel. Intussen is het probleem met alle niet werkende apps ook opgelost, mede dankzij hulp van mijn zoon. Nadat we opnieuw de nieuwe iPhone aan de iMac hadden gelegd (in de eigen account van mijn vriendin) bleek dat deze iMac nog niet was ‘geautoriseerd’ voor gebruik met deze iPhone. Daardoor werden alle in de AppStore aangekochte apps niet gedownload en stonden ze allemaal op waiting. Had nog nooit zoiets meegemaakt in mijn lange Apple leven.

Intussen kwamen we ook nieuwe problemen tegen. Het wachtwoord van m’n vriendin’s Apple account klopte niet. Ze maakte een nieuwe, maar vervolgens deden zowel het oude als het nieuwe wachtwoord het niet. Uiteindelijk werd alles geblokkeerd en moest een derde wachtwoord worden gemaakt. Vervolgens kwam er een mail in haar mailbox met een Japanse achternaam, die helemaal niet haar achternaam is. Ze is wel Aziatisch maar helemaal niet Japans en heeft een Spaanse achternaam. Toen de Apple Account eindelijk goed was, de iMac geautoriseerd en er ingelogd kon worden in iTunes, downloadden alle apps eindelijk volledig.

Het volgende probleem dat we moeten tackelen is nu dat m’n vriendin (blijkbaar al langer) een Apple Account heeft bij de Japanse AppStore op een (haar volledig onbekende) Japanse achternaam. Ze dacht al wel ’s dat ik misschien ooit iets met een Japanse had gehad en dat ik me bij het aanmaken van haar Apple Account vergist had in de naam. Maar ik weet nergens van..! Nu dus proberen haar te ‘verhuizen’ naar de Nederlandse AppStore en haar eigen achternaam. Hoe dat dan weer moet…

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  MacAanZee. Reden: apple account werkt niet verkeerde App Store op onbekende achternaam

Moderator
    Mac Daddy

Pfoe. Ik heb geen idee hoe dat gaat. Ik heb ooit een VS account gehad om wat films aan te kunnen schaffen toen het hier in NL nog niet kon, maar dat was een ander mailadres dan mijn huidige NL account. Heb dat ook nooit proberen over te zetten. Heeft ze veel aankopen gedaan op dat Japanse account? Dan is het zonde om het niet over te zetten. Als er weinig mee is gedaan, ben je sneller met een nieuw account hier aanmaken, denk ik.

Bijdrager
    MacAanZee

Ze heeft volgens mij alleen een aantal gratis apps gedownload, zoals FaceBook, YouTube, What’sApp, Skype etc.

Moderator
    Mac Daddy

Als dat echt zo is, zou ik aanraden om een nieuw NL account aan te maken. Enige lastige is de iCloud. Als daar nog dingen in staan die je wilt bewaren, moet je die eerst even lokaal opslaan. En dan heb je nog de WhatsApp chat backup. Die kan je backuppen naar iCloud, maar ja. Met een nieuw NL account, kom je daar dan niet meer bij. Geen idee of je zo een backup bestand van WhatsApp even ergens lokaal kan opslaan en dan weer in een nieuwe iCloud neer kan zetten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.