23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    jbh

Eenvoudige uitleg gezocht backup iPhone op externe harddisk

Ik zoek een draadje of handleiding waarmee stap voor stap heel eenvoudig wordt uitgelegd hoe je een backup van je iPhone op een externe harddisk kunt zetten. Het geheugen van de MacBook Air waarmee wordt gewerkt is te klein om een backup van iPhone op te slaan. En iCloud uitbreiding is voor nu ook even geen optie. Kan iemand helpen?

Komt wel wat tegen, maar dat is toch met Terminal en tikfoutgevoelige info. Het is voor mijn zoon in het buitenland die ik op afstand wil helpen…

Many thanks!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Via iTunes, die door iTunes gemaakte backup naar je externe harddisk slepen..

Indien  nodig eerst ruimte op je MacBook Air maken.

Bijdrager
    jbh

Dank je, maar via iTunes moet er toch ruimte zijn op de harddisk van de MacBook Air? Of werkt het ook als je eerst bibliotheek iTunes op externe schijf zet?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Indien nodig eerst ruimte op je MacBook air maken……

Bijdrager
    jbh

De iPhone is groter dan de hele harddisk in de MacBook Air:-) Dat gaat ‘m niet worden….

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>jbh op 10 november 2019 om 10:45</p>
    Komt wel wat tegen, maar dat is toch met Terminal en tikfoutgevoelige info. Het is voor mijn zoon in het buitenland die ik op afstand wil helpen…

die tikfoutgevoelige info hoef je niet over te typen, maar die kun je ook knippen en plakken.

Moderator
    Night

Dan wordt het toch de stappen volgen van bijvoorbeeld deze jongens. Die hebben het keurig stap voor stap uitgelegd met duidelijke voorbeeldplaatjes. En zoals Fred44 al zegt: Copy & Paste zijn je vriend 🙂

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Dan eerst de iPhone opslag kleiner maken, soms een beetje logisch denken help wel….

Bijdrager
    GoeieDag

Antwoord: Het kan niet!

Maar dat de “iPhone is groter dan de hele harddisk” klopt niet. Misschien heeft de iPhone meer opslag dan de Mac, en misschien is daarvan op de iPhone ook nog meer in gebruik dan op de Mac, maar in een reservekopie wordt lang niet alles bewaart; sterker: het meeste wordt niet bewaard, want bv foto’s en muziek staan als in de bijbehorende programma’s. Als dat niet zo is, ben je die ook kwijt als je een reservekopie terug zet.

Bijdrager
    Shmoo

https://support.apple.com/en-us/HT203977#computer

1. Eerst een backup maken in iTunes.
    2. Als deze geslaagd is druk je op de knop met de pijl. Als ik het goed herinner krijg je dan een venstertje te zien met al je iOS-device backups. Als je dan richtmuisklik op de naam van desbetreffende backup klikt krijg je een optie Toon in Finder. (of zoiets)
    3. Als je voor deze optie kiest opent de locatie van de backup in Finder (zit ergens diep in je computer-bibliotheek verstopt)
    4. Sleep het bestand naar een externe HD.

Let op!

Laat de checkbox bij ‘Encrypt local backup’ AANSTAAN!  Als je deze uitschakelt zal bepaalde (persoonlijke)data die in je iPhone zit, niet worden meegnomen in je backup. Bij een iCloud backup staat deze optie altijd aan en kun je ‘m ook niet uitzetten.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt een symbolic link of Alias aanmaken naar de map waar iTunes de backups neer moet zetten, op een externe schijf te zetten.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp1046/mac

How to Create and Use Symlinks on a Mac

[user name]/Library/Application Support/MobileSync/Backup/

https://imazing.com/guides/how-to-find-your-itunes-backup-location

Bijdrager
    GoeieDag

De ‘oplossing’ van Shmoo maakt dus nog steeds een b.u. op de Mac, en dan een kopie op de externe HD. Hij vergeet er bij te zetten dat je die op de Mac zou moeten weggooien. Maar bij elke b.u. loop je weer tegen hetzelfde probleem aan, en dan heb ik het nog niet eens over het terugzetten van een b.u., en dat is waarvoor het allemaal bedoeld is. Bovendien geeft ie niet meer de optie ‘Toon in Finder’, maar dat b.u. bestand is makkelijk terug te vinden, dat is het probleem niet.

Derhalve geen oplossing dus.

De oplossing van TheBigZ werkt wel, maar dat is dan weer geen ‘eenvoudige uitleg’, vrees ik.

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo op 10 november 2019 om 11:25
    Let op! Laat de checkbox bij ‘Encrypt local backup’ AANSTAAN!  Als je deze uitschakelt zal bepaalde (persoonlijke)data die in je iPhone zit, niet worden meegnomen in je backup.

Het gaat -enkel- om deze data: de gegevens van Gezondheid en Activiteit op het apparaat of de Apple Watch. Zoals de door jou gegeven link ook al aangeeft.

Bijdrager
    McPim

GoeieDag op 10 november 2019 om 11:49
    Het gaat -enkel- om deze data: de gegevens van Gezondheid en Activiteit op het apparaat of de Apple Watch. Zoals de door jou gegeven link ook al aangeeft.

Die link is niet volledig, als je doorklikt worden ook nog genoemd: bewaarde wachtwoorden, WiFi settings en web historie.

Bijdrager
    McPim

En er is toch een ‘simpele’ oplossing: zie hier: https://reincubate.com/support/how-to/change-itunes-backup-location/

De oplossing van TheBigZ maar dan middels een paar klikken in de gratis versie van ‘iPhone Backup Extractor’.

(EDIT: ik zie nu dat TheBigZ niet alleen de symlink tip geeft maar ook een link naar ‘iMazing’ waar je ook de backup lokatie kunt aanpassen, net als in de hierboven genoemde app.)

Bijdrager
    jbh

@McPim de link naar reincubate.com lijkt de meest duidelijke tot nu toe te zijn. Thanks! Maar het is gewoon jammer dat Apple zelf geen klik-klik-klik-oplossing aanreikt….

Bijdrager
    TheBigZ

Dat is logisch. Apple wil helemaal niet meer dat je lokale backups maakt, maar alles in de iCloud zet.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201318

Bijdrager
    GoeieDag

Dat zou dan een ‘klik-klik-klik-oplossing’ zijn voor een nauwelijks bestaand probleem.

Maar nogmaals: realiseer je je dat er heel veel niet in die backup staat? Want ik heb het idee dat jij denkt dat het een 1-op-1 kopie van de iPhone is, en dat is het zeker niet.

@McPim: goed gezien. Maar deze info staat sowieso al in de iCloud als je de standaard instellingen laat staan als je inlogt op je iCloud account op de iPhone.

Bijdrager
    Shmoo

En dat is maar goed ook. Stel je voor dat miljoenen mensen bovenstaande fratsen er op na hielden. Dan zou het een grote kermis worden zeg. 🤭

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Bijdrager
    GoeieDag

aartjan.nl/reclame

Bijdrager
    SvS

Maar je kunt bij iTunes instellen waar je gehele bibliotheek wilt hebben?
    Ik heb iTunes op NAS ingesteld. Niks achteraf kopiëren. Open iTunes met de cmd of alt ingedrukt en je krijgt een venster met de vraag waar/welke bibliotheek je wilt hebben of selecteren. Als dat ingesteld is op je externe hd, dan kun je backuppen.

iTunes bibliotheek verplaatsen naar een externe harde schijf of locatie

Ga nu naar de voorkeuren van iTunes. Dit doe je via de menubalk ▸ iTunes ▸ Voorkeuren. Open het tabblad ‘Geavanceerd’ om vervolgens bij de optie ‘Locatie map iTunes Media’ de opslagmap te wijzigen danwel te checken of het nu goed is.

Bijdrager
    TheBigZ

SvS op 11 november 2019 om 05:11

Maar je kunt bij iTunes instellen waar je gehele bibliotheek wilt hebben?

Dat was niet de vraag.

Het ging om (de locatie van) iPhone backups.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.