24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    jabikdeboer

[Opgelost] eenvoudige finder

Hallo allemaal,

Mijn finder blijft maar terug springen naar eenvoudige finder.

Dit is niet het geval bij andere accounts.

Voorkeuren en wachtwoord heb ik al vervangen maar niets helpt.

Iemand een idee?

• Dit onderwerp is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: IN JUISTE SUBFORUM GEPLAATST

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eenvoudige Finder als bij een account met beperkingen, of eenvoudige Finder als een wit venster zonder knoppenbalk en linkerkolom?

Bijdrager
    jabikdeboer

Eenvoudige Finder als een wit venster zonder knoppenbalk en linkerkolom.

Moderator
    Night

In 🏠 > Library/Bibliotheek > Preferences/Voorkeuren vind je 2 files die daar betrekking op hebben.

• com.apple.finder.plist

• com.apple.sidebarlists.plist

Verplaats beiden naar de desktop, log uit of herstart en kijk of het probleem zich nog steeds blijft voordoen.

Je kan daarnaast ook kijken of het herstellen van alle vensters in Finder naar de default instellingen soulaas brengt. Dit doe je door een willekeurig of nieuw venster te openen in de Finder, vervolgens op ⌘J te drukken (Finder > View > Show view options) en zonder iets te wijzigen op de onderste button te klikken met de ⌥-toets ingedrukt gehouden. De tekst in de button veranderd dan in Restore to defaults (of woorden van soortgelijke strekking in het Nederlands). Voor de zekerheid even uitloggen of herstarten. Daarna kan je de algemene instellingen aanpassen naar je persoonlijke voorkeuren.

Bijdrager
    GoeieDag

jabikdeboer op 1 april 2018 om 15:09
    Dit is niet het geval bij andere accounts.

Iemand een idee?

Jijzelf. Want jij weet wat je geïnstalleerd hebt in de tijd dat je dit voor het eerst zag.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>jabikdeboer op 1 april 2018 om 21:49</p>
    Eenvoudige Finder als een wit venster zonder knoppenbalk en linkerkolom.

Dat klinkt als het Finder-venster dat je te zien zou moeten krijgen bij CD-ROM’s en andere schijven waar je niet naartoe kunt schrijven — of wanneer alle extra elementen uitgezet zijn in het menu Weergave. Wat gebeurt er als je daarin de knoppenbalk, navigatiekolom, e.d. aanzet? Blijven die dan op beeld of verdwijnen ze weer als je een nieuw venster opent, uit- en weer inlogt, enz.?

Moderator
    Night

Ik vermoed dat TS met ‘terugspringen’ bedoeld dat de Finder vensters steeds in een vorm terugkomen die hij niet wil ofwel anders heeft ingesteld.

Bijdrager
    jabikdeboer

Opgelost!

Er zaten nog meer Finder-voorkeuren buiten de map voorkeuren.

Deze verwijderd en klaar is Kees.

Bedankt,

Jaap

Bijdrager
    Ome Kor

Jaap, misschien is het handig om te vermelden welke dat zijn, zodat mensen die hetzelfde probleem hebben, in de toekomst, daarmee geholpen zijn.

Bijdrager
    jabikdeboer

Kor, com.apple.finder.plist

com.apple.sidebarlists.plist

en 2 andere die ik heb weggegooid.

Moderator
    Night

Het gaat m.n. over “die twee anderen” waar we benieuwd naar zijn.

Die eerste twee waren al gesuggereerd.

Bijdrager
    jabikdeboer

Tja, als ik dat had geweten. Ik heb ze direct weggegooid.

Moderator
    Night

Over welke “twee anderen” had je het dan?

Bijdrager
    jabikdeboer

Als ik dat nog wist; ook iets met apple com finder.

Bijdrager
    mowat

Als je ze zopas weggegooid hebt , dan zitten ze nog wel in je prullenbak. Of ledig je die ook onmiddelijk na iets verwijderd te hebben want dat is natuurlijk niet de bedoeling van die prullenbak.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door  mowat.

Bijdrager
    mowat

De topic starter wil blijkbaar niet dat we weten wat hij gedaan heeft en antwoordt dus maar niet meer. Niet zo elegant natuurlijk.We proberen mekaar tenslotte toch te helpen op dit forum op een manier waarop iedereen iets bijleert.

Bijdrager
    jabikdeboer

“mowat” Dit is nu al de tweede en tegelijk derde keer dat je voorbarige conclusies trekt.

Stoken stellen we niet op prijs.

Bijdrager
    mowat

“Jabikdeboer”

Ten eerste :Ik heb 2 maal een reactie gegeven dus weet niet waar je die derde maal vandaan haalt.

Ten tweede : Ik begrijp niet je reactie en het verband daarvan met “stoken” wanneer men gewoon een vraag stelt.

Ten derde : Ik vraag me ook af waarom je dan nog steeds niet op de vraag van ook andere forumleden omtrent die 2 andere bestanden antwoordt.

Ten vierde  : Je  reactie “stellen WE hier niet op prijs” , doet alsof je hier de grote bijdrager bent. Aantallen zeggen natuurlijk niets maar met je 87 posts tegenover meer dan 2000 van mij voel ik me toch minstens even goed forumlid als jij.

Moderator
    Night

Ik ondersteun alleen punt 3. Voor de rest geldt voor beiden:

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  Night.

Bijdrager
    jabikdeboer

1 “want dat is natuurlijk niet de bedoeling van die prullenbak”. Mensen hebben bedoelingen, als ik m leeg mag ik dat gelukkig zelf weten.

2 “wil blijkbaar niet dat we weten wat hij gedaan heeft (2) en antwoordt dus maar niet meer (3). Niet zo elegant natuurlijk.We proberen mekaar tenslotte toch te helpen op dit forum op een manier waarop iedereen iets bijleert.” Dit is dus gewoon niet waar en beledigend.

3 “Tja, als ik dat had geweten. Ik heb ze direct weggegooid.” Lijkt me toch echt een duidelijk antwoord.

4 “doet alsof je hier de grote bijdrager bent”. Ook dit is flauw.

Moderator
    Night

Naja, laten we hopen dat het bij .plist files uit preferences folders is gebleven, anders zien we je wellicht binnenkort terug met andere problemen:-P

We zijn i.i.g. blij dat jouw problemen voor nu opgelost zijn.

PS
    De enige twee Finder plists die nog over zijn gebleven zijn Finder.plist uit het DiskImages framework (wordt gebruikt bij het aanmaken van Disk Images in Schijfbeheer om ge vensterinstellingen te regelen) en de com.apple.Finder.plist uit de map LaunchAgents (wordt gebruikt om Finder op te starten bij diverse opstartmogelijkheden, o.a. Safe Mode. Verwijdering hiervan kan resulteren in het niet meer willen opstarten van FInder).

Mocht je hierdoor ergens door in de problemen zijn gekomen, kan het handig zijn MacOS vanuit Recovery Mode te herinstalleren over het oude systeem heen. Hierdoor blijven je data en instellingen verder gewoon behouden.

Bijdrager
    jabikdeboer

Night, dankjewel!

Tot nu toe gaat alles vlekkeloos.

Ik had op het moment van weggooien alleen geen idee dat je had willen weten wat die 2 plists waren, nu wil ik dat ook wel weten!

Moderator
    Night

Zolang je systeem probleemloos blijft werken, maakt dat niet zoveel uit. Voor het zelfde geld waren het plists uit je TimeMachine backup.

Bijdrager
    jabikdeboer

Thanks!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.