6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Djmichel

Eenmalig een filmpje laten afspelen in Flash

Hey iedereen!

Ik ben de laatste tijd nogal veel aan het experimenteren in Flash. Nou heb ik een website waar als je binnenkomt een filmpje te zien krijgt.

Nou is dat de eerste pagina waar je terecht komt als de site geladen word. Dus ik heb alle buttons gewoon de opdracht gegeven om als je terug gaat naar home (waar het introductiefilmpje staat) naar frame 2 te gaan. Dit werkt prima!

Maar nou heb ik de site opgebouwd in Scenes, dit omdat de site erg groot is en over de honderd pagina’s bevat.

Maar nou wil ik aan de start van de catalogus ook een filmpje maken van dit onderdeel. Maar het probleem is dat als je op deze scene komt en je bent dieper in de catalogus, dan heb ik het probleem hetzelfde opgelost als bij het eerste filmpje. Gewoon naar frame 2 gaan (elke pagina bevat overigens maar een paar frames per onderwerp. Maar als je van elkders uit de site komt geld dit grapje niet omdat je er dan niet van kan uitgaan dat het filmpje dan al is bekeken…

Is er een actionscript code die er voor zorgt dat als je een filmpje al 1 keer hebt aangeroepen hij de tweede keer dat niet meer doet?

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft…

Alvast bedankt!!

Groetjes
    Michel

EDIT: Ik was even vergeten te melden dat ik gebruik maak van een externe .flv die ik in een kader in een .swf heb geplaats. In de site word die aangeroepen door een loadmovie script in een level. Je krijgt hem dan als een soort van popup.

Bijdrager
    Geminis

Er zijn uiteraard meer mogelijkheden maar ik heb zoiets als dit weleens gebruikt.

In de allereerste frame van je eerste flash-scene zou je een action kunnen zetten:
    film_intro_bekeken = 0 (dus de film is nog niet vertoond)

Als voor het eerst de film afspeelt zou je op de eerste frame (van het filmpje!) weer een variabel kunnen maken
    film_intro_bekeken = 1 (de film wordt bekeken / is al bekeken)

En nu kun je dus aan het begin van elke scene een action instellen die kijkt of het filmpje al eerder bekeken is (0 of 1) en aan de hand daarvan beslissen of het filmpje wel of niet moet afspelen.

Zoiets?

edit: de allereerste action moet natuurlijk op een scene voor de home-scene anders zet ‘ie ‘film_intro_bekeken’ weer op 0;-)

Bijdrager
    Rub3n

Een website van over de 100 pagina’s in flash… ik vind het knap. (maar ook dom)

Bijdrager
    Djmichel

@Geminis

Thnxs voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik moet alleen even kijken hoe ik dit in actionscript ga omgieten;)

@Rub3n

Natuurlijk zijn van die 100 pagina’s er meer dan de helft dynamisch. Dus als ik een aanpassing heb in het stramien word die automatisch door gevoerd. Dus echt dom zou ik het niet noemen. Daarnaast zijn de teksten ook dynamisch, dus ik moet zowiezo 50 items beschrijven. Dus dat zijn al 50 pagina’s en elke pagina heeft 5 subpagina’s die ook elk apart zijn verhaal vertellen. Dus of ik dit nu bouw in Flash of in Html dat is even veel werk. En in flash kan ik gewoon meer grafische elementen verwerken. Ik zal tegen de tijd dat hij af is wel een site check ophangen;)

Bijdrager
    Geminis

Ok, iets soortgelijks:

Deze staat op het eerste frame, eerste scene:

[code:1:b6bc38d16a]firstVisit = 1;[/code:1:b6bc38d16a]

in een movieclip (je filmpje) op de laatste frame:

[code:1:b6bc38d16a]
    _root.firstVisit = 0;[/code:1:b6bc38d16a]

nu kun je checken of de film al bekeken is en aan de hand daarvan verder…

[code:1:b6bc38d16a]if (firstVisit == 0) {
    tellTarget ("_root") {
    gotoAndPlay("home");
    }
    }[/code:1:b6bc38d16a]

Vast achterhaald maar hiermee lukte het mij…

Bijdrager
    Djmichel

Hey Geminis,

Thnxs voor je script;)

Ik ga vanavond eens kijken of ik eruit kom:D

Nogmaals bedankt!

Groetjes
    Michel

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.