22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    bakvis

een wel hele stille macbook….

mijn macbook wil sinds vanavond niet meer opstarten.
    het enige wat ik hoor is een licht getik en een soort piepjes, daarnaast geeft hij een in een grijs scherm een map met een vraagteken, verder gebeurd er niets meer.

iemand enig idee wat dit kan zijn? ik heb al opgestart met alt-cmnd-p-r maar wil niets helpen.

hopelijk kan iemand me verder helpen!

Bijdrager
    stel maar

waarschijnlijk iets met de HD.
    start die wel op met de install-CD

Bijdrager
    bakvis

die weet ik denk ik niet echt te vinden, ik moet die maar eens opzoeken dan.
    maar volgens mij heb ik dan een ziekte met die dingen, ze houden het nooit langer uit dan 1,5 jaar.

kan je overigens ook opstarten van een externe harde schijf die met time machine is gebackupt?

Bijdrager
    stel maar

moet volgens mij wel lukken.
    opstarten met alt ingedrukt en dan de externe HD kiezen. je kan het proberen.

Bijdrager
    bakvis

ik vond dus mijn schijven in 1 keer! maar opstarten ermee gaat prima, echter kan ik met schijfhulpprogramma mijn harde schijf niet vinden, hij word gewoon niet weergegeven. een nieuwe installatie kan ook niet, er is gewoon geen harde schijf.

heb ik nou gewoon weer de pech dat mijn harde schijf er alweer aan is?

Bijdrager
    Falc

Zo te zien wel inderdaad..

Bijdrager
    bakvis

heb je dan toevallig ook een idee welke schijf er in moet?

ik doe een gooi: een SATA 2,5″ schijfje?

ik zie op pricewatch dat ze inmiddels al 250 gb hebben! kan elke 2,5″ SATA schijf erin?
    kan er ook SATA2 in?

Bijdrager
    Erik Joling

Kijk eens hier, dan kan je de handleiding van je MacBook zoeken.
    Voor een instructie met plaatjes kan je hier kijken.

Bijdrager
    bakvis

nogmaals de vraag:
    Kan een sata2 schijf in de MacBook?
    Ik wil er namelijk zo snel mogelijk 1 bestellen!

Bijdrager
    Svenv
    ”bakvis”

nogmaals de vraag:
    Kan een sata2 schijf in de MacBook?
    Ik wil er namelijk zo snel mogelijk 1 bestellen!

Which Hard Drive Should I Buy?

All MacBooks currently use the same basic hard drive specification: A single 2.5 SATA (or Serial ATA) internal hard disk drive, many of which are readily available from local and online computer stores.

There are some differences between drives, however. You can get different capacity hard drives (which is why you are performing this upgrade!). Capacities have no effect on the physical size of the hard drive – only the amount of data which you can store on that drive. These capacities are measured in GB (Gigabytes) and generally increase in 20GB stages (for example, the 40GB, 60GB, 80GB, 100GB, 120GB and 160GB models are most common). Most MacBooks come with 60GB hard drives, but you should check your documentation or System Profiler to find out which capacity hard drive you have.

The other major difference is the speed at which the drive spins, which is measured in RPM (revolutions per minute). Standard spin speeds are 4200rpm, 5400rpm and 7200rpm. MacBooks usually ship with 4200rpm drives, but this is interchangeable. Higher spin speeds allow hard drives to find, read, write and display data quickly – appearing to speed the machine up. However, higher spin speeds generate more heat, noise, and draw more power (so your battery won’t last quite as long). These drawbacks are often considered negligible, but they’re still worth considering.

Hard drives are quite sensitive as they have many tiny moving parts inside. You don’t want to drop or shake your hard drive, and you don’t want to touch the circuit board you will see on the underside of the drive. Be careful!

Bijdrager
    LEXY

Bij MyCom hebben ze dat soort schijven gewoon op voorraad. Wip je morgen langs de winkel, kun je hem er thuis gelijk inzetten.
    Er is trouwens nog wel een kleine kans dat het niet je schijf maar het moederbord is. Dat heb ik dus gehad met precies dezelfde symptomen als jij, maar ik hoop voor jou op de HD.

Bijdrager
    bakvis

deze link had ik inderdaad al gelezen, de info is wat oud, er zijn inmiddels al grotere nootbook schijven, en over SATA2 word niets gezegd. Google bied ook geen uitkomst, hopelijk hier wel!

Bijdrager
    enigmacodedname

Heb je geen AppleCare? Waarschijnlijk wordt het probleem dan gratis voor je opgelost…

Bijdrager
    bakvis

geen Apple care. Wel erg duur, maar als het moederboard is (wat ik me bijna niet kan voorstellen, is nog geen 2 jaar…)
    was het wel handig geweest…

Wil graag vandaag schijfje bestellen, mycom is helaas geen optie.

Kan er een sata2 schijf in?

Inactief
    Anoniem
    ”bakvis”

Kan er een sata2 schijf in?

Het kan wel… maar je hebt er niks aan.

Het moederbord van de MacBook heeft een maximale doorvoersnelheid van 1,5 Gbps, en SATA2 is 3 Gbps… maar SATA2 schakelt wel automatisch terug als de bus de snelheid niet aankan.

Bijdrager
    bakvis

dank voor je geweldige uitleg!
    Trouwens enig idee hoe groot de kans is dat het niet de schijf maar moederboard is?
    Kun je dit ook testen?

Inactief
    Anoniem
    ”bakvis”

Trouwens enig idee hoe groot de kans is dat het niet de schijf maar moederboard is?
    Kun je dit ook testen?

Zoals al eerder gezegd is heb je daar de bijgeleverde systeem-DVD voor nodig. Als hij wel opstart via die DVD is het bijna 100% zeker je harde schijf.

Bijdrager
    LEXY
    ”bakvis”

dank voor je geweldige uitleg!
    Kun je dit ook testen?

Misschien door op te starten in FireWire target mode en zo de HD vanaf een andere machine te benaderen. Maar ik weet niet zeker of deze procedure buiten het moederbord om gaat.

Ik kwam er pas achter toen ik een nieuwe HD had geplaatst en deze wederom niet werd herkend. Gelukkig kon ik die HD gewoon terugbrengen naar MyCom.

Bijdrager
    bakvis

hij start wel op via dvd, schijfhulpprgramma vind echter geen harde schijf, zul dan vast daaraan liggen.
    Wel erg balen….

Bijdrager
    LEXY
    ”Zakske”
    ”bakvis”

Kun je dit ook testen?

Zoals al eerder gezegd is heb je daar de bijgeleverde systeem-DVD voor nodig. Als hij wel opstart via die DVD is het bijna 100% zeker je harde schijf.

Nou Zakske bij mij kon ik wel opstarten van DVD, maar toch bleek het uiteindelijk aan het moederbord te liggen.
    Maar de kans is velen malen groter dat toch gewoon de HD is gecrasht, dus neem de proef op de som lijkt mij.

Inactief
    Anoniem
    ”LEXY”

Bij mij kon ik wel opstarten van DVD, maar toch bleek het uiteindelijk aan het moederbord te liggen.
    Maar de kans is velen malen groter dat toch gewoon de HD is gecrasht, dus neem de proef op de som lijkt mij.

Daarom zei ik ook “bijna 100% zeker”.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.